de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:55

Ben benieuwd wat er komend jaar nog omhoog gaat komen van wat ik vorig jaar gezaaid heb op de moestuin. Dit heeft namelijk allemaal in het zaad gestaan, maar heb veel muisjes die volgens mij ook veel zaad op geknabbeld hebben (of vogels).

Macs

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:27

Hoi hoi, ben ik weer! :)
Ik heb een vraag over loofah. Heeft iemand van jullie dit al eens geprobeerd? Ik wil het graag kweken om sponzen van te maken.
Ik heb helaas geen volle grond, maar wel een balkon op het zuiden - die dus ook in april/mei geen vorst meer ervaart. Ik ben wel bang dat de plant te groot wordt en heel mijn balkon gaat bezaaien. Heb wel gelezen dat er minimaal twee planten nodig zijn, omdat ze graag door een andere plant bestoven worden (ze zijn wel tweegeslachtelijk)

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:31

Ik mag dit jaar gewoon helemaal opnieuw beginnen :P

De hitte heeft zelfs een deel van het gras in de tuin de das om gedaan. Kan ook wel fijn zijn, alle onkruid makkelijk wegsteken (of wegspuiten voor een keertje....), dan de grond wat opruwen en lekker opnieuw inzaaien.
Tuinbonen gaan we dit jaar ook weer proberen, die gaan vanmiddag de grond in. Aardappels liggen voor te trekken, spaanse peper gaan we ook zaaien vanmiddag.

De waterput vult zich langzaam weer, dus we komen er wel zolang het niet meer zo heet en droog wordt als vorig jaar.

Geen ervaring met loofah, maar het lijkt me wel een leuk experiment :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:32

Macs, ik had echt geen idee dat die dingen van een plant afkomstig waren :+
Wat gaaf! Dat wil ik ook wel eens proberen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:35

Iemand had onlangs een foto gepost van aardbeien in een pallet? Bedankt daarvoor! Wij stelen dat idee even :D

Heb die loofah onlangs ook gezien op youtube. Vond het er ook interessant uit zien.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 15:31

Geen ervaring met loofah. Mijn ervaring is wel dat bijna alles wel in een pot/bak kan. Zolang er genoeg zonlicht, voeding en water is. En het formaat kan je denk ik wel met snoeien in toom houden ;). Ik neem aan dat een aantal loofah's(geen idee of je het meervoud zo schrijft :')) wilt dus wanneer je er genoeg hebt toppen en eventuele uitlopers verwijderen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 18:30

Ik heb sinds vandaag een nieuwe conference peren boom, een zoete kersenboom en een gele pruim (rein claude) erbij. Andere conference boompje ergens in een hoekje gezet wordt zeker nog 2/3 jaar niks.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:19

Weissjee schreef:
Geen ervaring met loofah. Mijn ervaring is wel dat bijna alles wel in een pot/bak kan. Zolang er genoeg zonlicht, voeding en water is. En het formaat kan je denk ik wel met snoeien in toom houden ;). Ik neem aan dat een aantal loofah's(geen idee of je het meervoud zo schrijft :')) wilt dus wanneer je er genoeg hebt toppen en eventuele uitlopers verwijderen.

Dank voor het advies!
Het experiment loofah gaat er komen. :)) Mijn vriend is ook helemaal enthousiast. We houden het wel bij één plant (zaaien er meer om weg te geven) want na het zien van filmpjes weten we nu dat die planten echt enorm kunnen worden.

We zitten er ook over na te denken om ons in te schrijven voor een moestuin. Wachttijd is 15 maanden, 50 tot 90 euro per jaar (50 - 225 m2). Inschrijfkosten 25 eu met 15 retour bij krijgen van een tuin.
Ik weet niet waar ik over een jaar ben := maar het kost ook geen drol eigenlijk.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:09

Dat zijn inderdaad heel schappelijke prijzen. Hier is dat jammer genoeg anders, een stuk duurder. En ook niet helemaal de soort tuin die ik zou willen, het is hier meer tuin dan moestuin. Het zijn grote percelen en je moet verplicht een huisje met een aantal eisen neerzetten. De omgeving is wel mooi, als ze daar kleine percelen van 50 m2 of zo zouden doen zou ik me er echt in verdiepen of het haalbaar zou zijn voor mij. Dus ik ga weer verder met mijn balkon.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:19

Hier staan de eerste plantjes al boven! Ik heb nu al erwten, tomaten zowel groot als Cherry, en er staat tot nu toe 1 prei plantje. Die prei deed het vorig jaar ook al heel slecht (maar 2 opgekomen) dus ik denk dat ik de koffiefilter methode maar ga toepassen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:20

Hier heeft de venkel zichzelf uitgezaaid. Super leuk! Het is een geweldige plant om in de tuin te hebben.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 13:40

Sophie_Wind schreef:
Beterschap Marcella!
Ben benieuwd hoe jullie tuinen er dit jaar uit komt te zien!

Ik wil deze/komende maand ook weer beginnen. Tijd niks meer aan gedaan, is nou één grote troep :=

We willen met planken bakken maken in de tuin. 2 planken aan elkaar, in de grond en dan met tuingrond ophogen. We hebben alleen maar super vaste kleigrond, dan kan ik ook oa schorseneren en heiplantjes neerzetten, die hebben los zand nodig. Heeft iemand nog tips hiervoor? Wel/niet met zeil? Hoe beste verzorgen?

geef mezelf toch maar ff een upje, ben namelijk wel benieuwd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 13:53

Geen ervaring met die planten, maar zeil zou ik alleen gebruiken om af te dekken.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:46

Mijn bakken zijn er klaar voor, alle rommel en onkruid eruit, grond lekker doorgewoeld en bijgevuld met compost en nog wat mm mix. Aardbeien verplaatst naar de nieuwe bakken. Daar moeten we nog een stelling voor maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:40

Moet hier ook nog flink gaan wieden haat dat dus stel het steeds uit :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:23

Vandaag bezig geweest met nieuw plastic over de kas. Als de achterkant nu nog loswaai word ik gek. Liggen nu opsluitbanden op met grond. Gelijk onkruid verwijderd achter en voor palen in de grond tegen klapperen van het plastic. Moet alleen de dwars balkjes er nog op bevestigen ter extra versteviging. Compost gelijk verspreid moet alleen nog 1 kant ingraven heb ik voor nu tijdelijk opsluitbanden op gelegd.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 15:54

Ik heb vanmorgen een moestuin toegewezen gekregen. Ben helemaal blij, na al de jaren op mijn balkon nu eindelijk een echte tuin. Het is ongeveer 100 M2.

Ik wil een stuk inzaaien met wilde bloemen voor de insecten (vooral de bijen) en een stuk met een grote kruidentuin en wat groentes en fruit. Ga nu heel het topic doorspitten op zoek naar tips.

Hier foto’s van hoe mijn stuk er nu bij ligt. Het moet nog leeg gemaakt worden maar daar krijg ik hulp bij van een behulpzame mede moestuinier.

Afbeelding

Afbeelding

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:03

Leuk Liiza, daar kun je mooi mee aan de slag!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:26

Gefeliciteerd Liiza! Mooie tuin, zit je op het complex vlakbij de scouting?
Ik heb vandaag mijn eerste vakken van de mm ingezaaid en tomaten, basilicum en peterselie voor gezaaid. Diverse erwten liggen al een paar dagen voor te kiemen. Het is nu echt voorjaar *\o/* (alleen werkt het weer wat minder mee dan afgelopen dagen)

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:51

Ceetje_bokt schreef:
Gefeliciteerd Liiza! Mooie tuin, zit je op het complex vlakbij de scouting?
Ik heb vandaag mijn eerste vakken van de mm ingezaaid en tomaten, basilicum en peterselie voor gezaaid. Diverse erwten liggen al een paar dagen voor te kiemen. Het is nu echt voorjaar *\o/* (alleen werkt het weer wat minder mee dan afgelopen dagen)

Ja klopt! Wat knap dat je dat herkent :)
Ik vind het nog moeilijk in schatten wat ik al kan voorzaaien en wat niet. Heb vandaag al verschillende kruiden gedaan, die kan ik makkelijk binnen houden tot het warmer is. Bij mij staat nu thijm, rozemarijn, oregano en bieslook gezaaid.

En ik heb gisteren bij Intratuin een bak gekocht waar hopelijk kastanje champignons in gaan groeien. Zo leuk!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:25

Nou herkennen, meer afleiden... oud collega van mij heeft daar een tuin en het is het enige tuincomplex in Zwijndrecht dat ik ken. Die andere ligt in Ambacht. ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:36

Allemaal in de buurt zo te horen. Woon alleen wel in HIA, maar heb mijn tuin in Alblasserdam.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:19

En ik woon in Schoonhoven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:50

Misschien een vreemde vraag, maar waarom helemaal leeg maken? Waarom kijk je niet eerst rustig wat er allemaal al staat een misschien wel kan blijven (evt op een andere plek)?

Scheelt je een hoop tijd en geld... En zonde om dingen weg te gooien die nu misschien niet zo mooi eruit zien maar wel heel productief zijn omdat ze al wat ouder zijn.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:30

Prairy schreef:
Misschien een vreemde vraag, maar waarom helemaal leeg maken? Waarom kijk je niet eerst rustig wat er allemaal al staat een misschien wel kan blijven (evt op een andere plek)?

Scheelt je een hoop tijd en geld... En zonde om dingen weg te gooien die nu misschien niet zo mooi eruit zien maar wel heel productief zijn omdat ze al wat ouder zijn.

Er zijn zeker een aantal planten die mogen blijven. Zo staan er aardbeien en een Japanse bes. Die wil ik graag houden, de rest graven we uit en wordt verdeeld onder wie het wil hebben.

Ik vind het zonde om de ruimte die ik heb op te geven aan planten waarvan ik de oogst niet eet. Ik vind het juist leuk om te kijken wat ik veel eet en juist dat te planten en te zien groeien.