De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:52

Sjolvir schreef:
Die legumen zijn al groot!

Stomme vraag, maar mijn ijsberg en eikenblad sla lijken totaal niet op kropjes..
Kan dat?

die groeien eerst wat in het rond en dan komt er binnenin een kropje hoor. Ik had vorig jaar ook ijsbergsla en het wordt uiteindelijk net zoals eentje die je koopt in de winkel hoor :D

_CS_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:34

Klumpertje, ik heb 2 passiebloemen vorig jaar in 1 pot gezet.
1tje is dood gegaan, de ander komt nu weer uit.
Had de pot in een vuilniszak gezet, en dan helemaal gevuld met oud blad, voor overwinteren.
Dat is dus wel goed gegaan!
Prachtige bloemen zitten erin.

Hier groeit wat buiten stat enorm goed, heerlijk om te zien.
De tomaten boven, die groeien ook behoorlijk, allemachtig zeg.
Durf de tomaten nog niet naar buiten te doen.

Zag de weersvoorspelling voor iomende week, vrijdag 1 graden?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:09

Passie bloemen kunnen maar tegen ca -5 graden Celcius, dus best kans dat ze dood zijn.
Verder vind ik ze het handigst inderdaad in pot of bak, omdat je ze anders echt overal terug gaat vinden.

Voor mijn sla dus hoop, nou ja er in ieder geval net blaadje af gehaald en op gegeten, gewoon
omdat ik nu kan zeggen dat ik sla heb gegeten uit eigen tuin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:18

Hoe hebben jullie je komkommer staan? Moet ik die echt opbinden of kan ik ze ook gewoon langs een tonkinstok laten klimmen?

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:44

Mijn passiebloemen hebben in een grote bak gestaan. Heb ze niet in kunnen pakken. Wel hebben we ze op het dakterras met schutting staan, dus het wordt daar nooit zo koud als aan de grond. Die nieuwe staat er net een maand dus die zal het toch wel moeten gaan doen neem ik aan...

Ik ga de rest van de bakken ook maar klaar maken om mijn tomaten, pepers, paprika en wortels erin te kunnen zetten :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:47

Wat zijn legummen? :o? Ze zijn idd groot!

Hebben jullie je dingen die in pot staan in een pot met een gat? Zo niet, worden ze dan niet te nat?
Ik heb geen gat onderin mijn potten en er staat geen water in, maar de grond is wel heel erg nat. Geeft dat?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:17

Nell_ schreef:
Wat zijn legummen? :o? Ze zijn idd groot!

Hebben jullie je dingen die in pot staan in een pot met een gat? Zo niet, worden ze dan niet te nat?
Ik heb geen gat onderin mijn potten en er staat geen water in, maar de grond is wel heel erg nat. Geeft dat?

Dat de boel wegrot is nu wel aannemelijk.
Zet je pot scheef en laat het water eruit lopen. Zorg voor een andere pot, of maak een gat in de bodem. ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:45

legummen is gewoon dialect in België voor groenten hoor :D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:48

Wij hebben in al onze potten een gat..
Had het bij 2 niet (nieuwe potten) maar die hebben we er inmiddels wel in gemaakt.. Zou zonde zijn als alles verrot anders!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:05

idd ik boor ook altijd gaatjes in de bakken, anders verdrinkt alles met dagen regen zoals deze.
Je moet ze hierdoor wel wat vaker water geven, maar je kan ze niet meer verdrinken.

Mijn aalbes heeft de afgelopen winter niet overleeft helaas, maar de rest gelukkig wel, dus maar 1 slachtoffer van de eeuwige winter die maar niet ophield.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:06

Hmm ik heb er geen gaten in, misschien nog even doen... Ben ik helemaal vergeten. ZItten wel plekjes aangeven waar je dat moest doen. Maar ja kan nu die bakken zo lastig op zijn kop gaan houden natuurlijk...

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:18

Morgen maar even wat gaten maken in de potten. Zou idd balen zijn als alles wegrot!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:34

Je hoeft niet persé gaten in de bodem te maken,kan ook een cm of 2 boven de bodem.Teveel water wordt afgevoerd maar je hebt altijd een klein bodempje voor de drogere periode.In geval van nood kun je altijd de pot iets schuin zetten ;)

Vanmorgen een PD (plaats delict) ontdekt...meteen CSI ingeschakeld en mijn spoorzoektalenten aangewakkerd....
Een van mijn zaailingen was spoorloos verdwenen.De dader had gelukkig wel een spoor achter gelaten.Al snel de dader te pakken die zich te goed wilde doen aan een volgend slachtoffer :(
Hij heeft vliegles gehad :o

De zaailingen staan nu ook een stuk hoger,uit het gras dus.

Verder een oppottafel in de kas gezet,kan ik lekker op mijn krukje verpotten.Ging prima met de regen buiten :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:30

Luxe hoor, zo'n kas +:)+

Hier ben ik benieuwd of de tomaten en komkommers het gaan redden, ze hebben het best een beetje koud buiten :=

De paprika's lijken het aardig te kunnen hebben :)

Zelfs de klimop die ik pas geplant heb, ziet er niet goed uit...wordt helemaal iel en vlekkerig :=

Hoop dat alles goed gaat komen.... -O-

Groentes in de bakken doen het verder wel helemaal prima gelukkig,aardbeien en frambozen ook *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:41

tomaten kunnen ook best wat hebben hoor, hier staan ze buiten in de volle grond en dara komen de eerste tomaten al aan, die in de kas die dus meer luxe hebben kwa temp daar is nog geen tomaat te zien :n
ja, blad ziet er wat belabberd uit, maar ook tomaten zijn niet van suiker ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:44

Mijn tomaten, paprika's en pepers lijken nog steeds helemaal stil te staan qua groei.. Hier en daar een dichte bloemknop, en die zitten er al weken :=
De radijsjes doen het prima, gisteren al een flinke bos kunnen oogsten:
Afbeelding

En ik weet nog steeds niet was het plantje is dat ze me als spitskool hebben verkocht.. Voor koolrabi heeft ie te veel blad, voor spitskool krullen de bladeren te weinig, en ik heb geen flauw idee wat het verder nog zou kunnen zijn..

Klopt het dat je prei af en toe moet knippen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:59

Pmarena ,ik ben ook heul blij met mijn kas hoor.Het is een luxe koude kas maar wil stiekum uiteindelijk nog een glaskas :) Deze gaat dan als bescherming dienen voor mijn kleinfruit...bekleden met geplactificeerd kippegaas.Hoef ik niet met netten te werken...maar dat is "ooit" het plan :=

8nnemiek...wat een mooie bos radijsjes zeg +:)+

Hier hebben alle "kas"plantjes buiten geslapen vannacht...wel de dichte bakken er onder uit gehaald want het plenst behoorlijk hier op het moment.Zwemles is ook weer wat overdreven :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:06

8nnemiek schreef:
Mijn tomaten, paprika's en pepers lijken nog steeds helemaal stil te staan qua groei.. Hier en daar een dichte bloemknop, en die zitten er al weken :=
De radijsjes doen het prima, gisteren al een flinke bos kunnen oogsten:
[ Afbeelding ]

En ik weet nog steeds niet was het plantje is dat ze me als spitskool hebben verkocht.. Voor koolrabi heeft ie te veel blad, voor spitskool krullen de bladeren te weinig, en ik heb geen flauw idee wat het verder nog zou kunnen zijn..

Klopt het dat je prei af en toe moet knippen?

bij kool duurt het wel even voordat het een krop vormt hoor :j eerst een aantal losse bladen die idd niks van de uiteindelijk kool weghebben, daarna begint zich pas een krop te vormen, dus niet dat er direct een mooie krop vormt...
veel planten zien er in jonge toestand nogal verfomfaaid of vaag uit, maar over het algemeen trekt dat mettertijd gewoon bij.
de kolen hier lijken ook nog in geen enkele zin op het uiteindelijke product.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:09

O...omdat ik wel vaker dramatische weersvoorspellingen door geef zal ik dat nu ook maar weer doen :D

Aankomend week(end) is er kans op nachtvorst :+ -O-

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:17

Wow die radijsjes zien er goed uit!
Hoe weet je wanneer je die kunt oogsten?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:26

Die radijsjes zien er zeker goed uit!

Nachtvorst? :oo dan haal ik mijn potten maar even een nachtje binnen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:35

Sonja, bij de kleine spitskool die ik zelf gezaaid heb (nu zo'n 15 cm hoog) zie je echt al de blaadjes krullen, de jongste blaadjes draaien al een beetje om elkaar heen.. Bij de 'spitskool' uit het tuincentrum (zo'n 40 cm hoog en bladeren van zeker 50 cm) steken alle bladeren gewoon van elkaar af, niks geen krul te bekennen. Ik ben toch bang dat het geen spitskool wordt. Zal straks een paar foto's maken, misschien herkent iemand de groente :)

Radijsjes begonnen elkaar wat te verdringen, en omdat ze ongeveer de grootte hebben van de radijsjes in de winkel heb ik er maar wat grote tussenuit gehaald. Gewoon een beetje op gevoel dus. Het schijnt dat ze gaan barsten als ze te groot zijn, dus als je de eerste barstjes ziet dan lijkt het me sowieso tijd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:38

ik zie hier trouwens ook wel verschil tussen eigen opkweek en tuincentrum plantjes :j
alles wat hier is opgekweekt is wat kleiner, maar wel beter gevormd ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:41

Nachtvorst? Is dat serieus? _O-
Ik ga de boel niet meer binnen halen hoor, ze kunnen me wat.

Radijsjes gaan idd barsten als ze te groot worden, ze worden dan ook voos en zijn zowieso smakelijker als ze kleiner zijn. Met warm weer moet je ze vlot oogsten, maar daar is nu nog geen sprake van :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:45

Mijn eigen opkweek vonden de vogels lekkerder :')
De planten die ik zelf heb gekweekt zijn in ongeveer 2 maanden tijd net zo groot geworden als de gekochte plantjes destijds waren, maar lijken wel net zo goed te groeien. De kas-kolen groeide wel beter dan de kolen die ik al heel vroeg buiten had gezet.
Bij de tomaten doet de tomaat van de winkel het 't best, terwijl ze allemaal in dezelfde grond staan en dezelfde voeding en evenveel water/warmte krijgen. Best vreemd..