Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:40

Die heb ik ook.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:53

Ik heb ook een tijdje lijnzaad in m'n ontbijt gedaan maar ik merk geen verschil als ik het wel of niet gebruik.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:00

er zitten effecten aan waar je sowieso niet merkt of het werkt maar die ik toch wel belangrijk vind en als zoiets zou kunnen helpen wil ik het graag gaan gebruiken. Bijvoorbeeld het feit dat het de kans op kanker en hart- en vatziekte verlaagd.
Of het helpt met afvallen en de stoelgang en verlaging van het LDH cholesterol en vermoeiend, dat zou mooi meegenomen zijn :) .

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:31

Voor mij geldt hetzelfde, ChantalSmook :j Plus dat ik merk dat ik er langer vol door zit.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:48

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:01

Ja, maar er zijn zoveel dingen die positief zouden zijn en je kan dat niet allemaal gaan eten. Bijv chia, hennepzaad, maca, chlorella, tarwegras, bijenpollen etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:11

KarinvdM schreef:
Ja, maar er zijn zoveel dingen die positief zouden zijn en je kan dat niet allemaal gaan eten. Bijv chia, hennepzaad, maca, chlorella, tarwegras, bijenpollen etc etc.

Jawel kan wel :j :D
Heb hier ook een hele plank vol staan met zakjes en potjes :+
Per dag variëren met wat je gebruikt.

Maar dat ik nu alle 'wonder' eigenschappen ontdek van deze producten, nee :n
Let nu zo'n 3/4 jaar bewust op wat ik eet (en verder op mijn lijf smeer/gebruik of in mn omgeving gebruik) maar het is niet zo dat ik nu super stralend en bruisend door het leven ren.

Wat ik wel merk is dat m'n bloedsuikerspiegel geen rare dingen meer doet, dat m'n smaak veranderd (bewerkte producten zijn meestal écht niet lekker meer), dat m'n buik en darmen zich normaal gedragen als ik gegeten heb en dat ik nu ook echt slecht tegen bewerkt voedsel kan.
Nu iets uit een potje, pakje of zakje eten zorgt meteen voor een opgeblazen gevoel, dat plofferige na het eten, krampen en soms naar de wc rennen :+

En ik ben wat afgevallen, niet dat dat nodig was en was ook zeker niet de opzet.
Eet ook niet minder, alleen anders. Tja en dat heeft toch effect blijkbaar.

En bijkomend effect is dat ik veel sneller boodschappen doe :=
Kan me echt storen in de supermarkt aan alle troep die er aangeboden wordt, betrap mezelf er ook steeds vaker op dat ik in mezelf zeg 'meuk meuk meuk' als ik langs de schappen loop op zoek naar iets wat ik wil eten.

Aankomende twee weken wordt nog wel een soort 'struggle', ga naar Noorwegen en tja beetje op het budget letten dus veel houdbare dingen mee nemen.
En dan kom je toch al snel weer uit bij 'slecht' voedsel.
Want helaas lukt het mij niet om dat allemaal bij de ekoplaza te gaan kopen, maar Lidl komt meer in de richting.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:39

In Noorwegen zijn fruit en groenten écht duur! Toen ik daar met vriendlief was hebben we noodgedwongen overleefd op zoete bolletjes met kruidenkaas en tomaten. Zelfs het water is er duur, en dat komt uit eigen bronnen, en kan je zo met een flesje uit de rivieren scheppen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:49

Ja we zijn er mentaal op voorbereid :+

Heb ergens nog de ijdele hoop dat we nog langs schattige boerderijtjes komen met een stalletje aan de weg.
En dan zo'n lief oud vrouwtje in de tuin die je voor een scheet en drie knikkers wat groente verkoopt :')
Ik denk dat ik dat vooral moet blijven dromen :D

Vriend neemt wel z'n hengels mee. Hij heeft de opdracht om iig voldoende zalm en forel te gaan vangen :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:03

Haha :D
Vriendlief en ik besloten zo'n trektocht te doen door de Fjorden met een elk een rugzak van meer dan 20 kilo op de rug (mijn vriend had de hele reis uitgestippeld en onze conditie nogal enorm overschat... sindsdien weet ik dat ik het plannen beter zelf doe :P Die tochten waren helemaal niet bedoeld om met een rugzak te doen...)

Volledig fysiek uitgeput besloten we ergens te gaan eten, en er was maar 1 restaurant in de buurt. Het was zo'n buffet met prefab-dingen en lange tafels vol zingende Duitsers. Het prijskaartje was 100 euro per persoon :') Een bakje (vieze) aardbeien in de supermarkt kostte 7 euro, en dat is het enige fruit dat we daar gegeten hebben gezien ons beperkte budget.

Maar de natuur die je daar ziet is echt wel onbetaalbaar. Op een regenachtige, mistige dag in België denk ik nog steeds aan Noorwegen terug <3 Volgend jaar gaan we terug, dus vriendlief heeft me plechtig beloofd om braaf mee te sporten vanaf oktober, zodat zijn conditie een beetje op pijl is om te gaan hiken *\o/* Zo niet gaan we niet, want het is een duur land, maar de sportfaciliteiten zijn daar echt heel gaaf, dus vind ik het zonde om er dan te zitten niksen.

Dus mocht je nog leuke reistips hebben, mag je altijd PB-en!

Wat daar wel echt fantastisch is, is de luchtkwaliteit... Je ademt in en voelt écht zuurstof in je longen!

(sorry voor de offtopic!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:43

Zal ik zeker doen!

En misschien moet ik nog maar even snel zoeken op 'overleven in het wild' in Noorwegen.
Zelf maar op zoek naar eetbare planten enzo :')

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:56

Dames, ik heb een vraagje. Bij de AH hebben ze volgende week de krokante muesli in de aanbieding 2e gratis. Welke eten jullie als verantwoorde variant? Je hebt bijvoorbeeld de biologische Puur en Eerlijk (volkoren) variant. Is die echt zo puur en eerlijk als dat hij klinkt? Ik kan via de website geen product informatie vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:57

Even op het pak kijken? Vooral opletten of er toegevoegde suiker (honing/maiszetmeel/dextrose/fructosesiroop, etc etc) in zit.

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:01

ChantalSmook schreef:
Dames, ik heb een vraagje. Bij de AH hebben ze volgende week de krokante muesli in de aanbieding 2e gratis. Welke eten jullie als verantwoorde variant? Je hebt bijvoorbeeld de biologische Puur en Eerlijk (volkoren) variant. Is die echt zo puur en eerlijk als dat hij klinkt? Ik kan via de website geen product informatie vinden.

even binnenvallen, misschien kun je dit artikel eens lezen:
https://www.foodwatch.nl/misleid/ah_puureerlijk/index_nl.html

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:21

Inderdaad gewoon etiketten lezen en letten op de suikers :) dan weet je precies wat je eet!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 17:57

Oeh Noorwegen lijkt me ook ontzettend gaaf <3

Ik ben net terug uit Denemarken. Vooral veel zelf gekookt, want het is een erg duur land (als in: 5 euro voor een kop thee is normaal, laat staan hoe duur uit eten gaan is) :') Maarre, wauwie die winkels! Ze hebben er zowat het halve assortiment van Ekoplaza gewoon bij de Lidl liggen. Heb een grote voorraad volkoren- en roggebolletjes ingeslagen, en volkoren pitabroodjes en afbakstokbrood zonder al te veel zooi. Ook allerlei soorten gedroogd fruit goedkoop kunnen inslaan. Dat zal ik zeker wel weer missen hier!

Btw, van de restaurantjes die we gedaan hebben, was ik stiekem ook een beetje onder de indruk :o Geen theezakjes maar enkel verse kruidenthee gespot, en mijn ene hamburger (oh sinfull me) bestond uit volkorenbrood en was belegd met een dikke laag avocado met tomatenpuree in plaats van kaas en saus. Niet verkeerd :D

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:14

Mag ik ook hier komen binnen vallen?
Wil namelijk echt wat kilo's kwijt, maar vind het soms best lastig om goed en gezond te koken, vooral omdat ik vaak avonddiensten werk, dus dan iets opwarmbaars moet hebben :j Dan pak je toch al snel kant en klare lasagne of iets van de AH :')

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:28

Mag ik hier mij ook melden?

Ik ga binnenkort weer naar school en ik
Wil graag gezond gaan eten/lunchen etc.
Heeft iemand de ultieme tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:15

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:27

@ Vogeltje: krijg je in Denemarken ook geen bekeuringen voor overgewicht ofzo? Wat een heerlijk assortiment hebben ze daar zeg...

Hoe denken jullie over rode rijst? Ik zag het in het bio-rek staan; rode rijst uit de Camargue, dus ik dacht, het ziet er wel gezond uit, dus ik test het even.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:51

Vandaag naar de AH geweest om Muesli te vergelijken. Overal zat wel toegevoegde suiker of bv fructosesiroop in. Welke muesli eten jullie? Is er wel echt een helemaal gezonde variant van Muesli?

Bhri, rode rijst. Nog nooit van gehoord? Hoe smaakt het? Lekker kleurrijk voor bij de maaltijd? Is bv net als gele rijst de kleur niet gewoon toegevoegd? Dacht dat het qua voedingswaarde niet veel beter was.

Welkom GQMMS en Barbientje :) En wbt opwarmen van maaltjes tijdesn avonddiensten. Ik eet vaak opgewarmd ivm late diensten/druk programma en vaak over heb odmat ik alleen ben. Sommige dingen zijn echt niet lekker dus zorg dat ik dat op dagen eet dat ik vers kan koken. Vandaag ook gezonde quiche gegeten uit de vriezer die ik eerder had gemaakt met paprika soep en 1 sneetje brood.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:17

Bhriseis: geen idee _O-

ChantalSmook: ik meng zelf muesli tegenwoordig :) weet je zeker dat er niks inzit... Ik gooi er werkelijk van alles in. Havermout, gepofte spelt, rozijnen, gedroogde cranberries, stukjes walnoot, hazelnoten, zoete kaneel etc etc. Erg lekker :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:23

Rode rijst? Klinkt goed, laat weten hoe het was!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:13

Ik heb ook rode rijst in huis maar dat is natuurlijk, geen toegevoegde kleur. Smaakt overigens net als gewone zilvervlies rijst.
Zwarte rijst heb ik ook eens gehad en ook dat smaakt gewoon . Is leuk voor de opmaak van het bord:)
Vanmorgen boodschappen bij de natuurwinkel gedaan, was wel weer even slikken met afrekenen...
Heb voor het eerst kokosmeel, avocadoolie, rode quina ( had altijd blanke) en quinoameel meegenomen .
Zit sinds een week weer helemaal op t rechte pad en voel me nu weer zoveel energieker , echt heerlijk. Kon gister met de lunch bij een vriendin ook alle slechte dingen met gemak laten staan.