Ik wil een taartje met een zanddeeg bodem en peertjes maken. Ben alleen nog aan het bedenken hoe ik die peertjes lekker zacht en zoetig krijg. Zat te denken aan stoofpeertjes, maar vind het met kaneel te overheersend. Heeft iemand wel eens peertjes gestoofd in cognac of een andere drank? Of misschien carameliseren? Al ben ik bang dat het dan té zoet word...
Pepernoten en gevuld speculaas is ook wel erg lekker om te maken, goed idee!
Nikita ik stoof m'n peertjes altijd met een beetje port erbij
Fee_
Geplaatst: 25-10-13 18:13
Hier ook weer aan het bakken geslagen! Choco-burgers vandaag. Even snel een foto, als er interesse is voor het recept, zal ik die vanavond of morgen nog even plaatsen.
Bereiding: - Doe de zachte boter met de suiker in een kom en klop dit rustig luchtig. - Voeg het ei, de vanille en melk toe, mix dit ongeveer 2 minuten. - Zeef de bloem, cacaopoeder en bakpoeder in een aparte kom. En doe het zout erbij. - Voeg de twee mengsels samen en mix het tot een glad beslag.
Spuit vervolgens ronde cirkels op een plaat met bakpapier en bak het in 10 minuten gaar. Zorg dat je de rondjes niet te dicht bij elkaar spuit, want ze vloeien iets uit met bakken. Laat ze vervolgens eerst afkoelen voordat je ze van het bakpapier haalt.
De vulling Benodigdheden: - 250 gram boter - 60 gram poedersuiker - 75 gram gesmolten pure chocolade
Bereiding Eerst de banketbakkersroom: - Breng de melk met de vanille aan de kook. - Laat het vervolgens op een laag vuur zachtjes door koken, ongeveer 5 minuten. - Klop intussen de eidooiers met de suiker tot een cremeachtige massa. Aan het begin even flink door roeren, anders blijft het een klont. - Voeg de bloem toe aan het eimengsel - Giet de hete melk over het eimengsel - Schenk alles terug in de pan en laat het nog 5 minuten zachtjes koken. Blijf roeren!! - Giet het vervolgens op een plat bord, doe er huishoudfolie over en laat het afkoelen in de koeling.
Dan de rest van de vulling: - Doe de zachte boter met de poedersuiker in een kom en klop dit met een mixer luchtig. Dit duurt minstens 10 minuten! - Roer vervolgens de banketbakkersroom glad met een garde en voeg dit aan de boter toe. - Klop het tot het allemaal goed gemengd is.
- Verdeel het geheel in tweeën. - Mix door een van de helften de gesmolten chocolade.
Afwerking - Zoek paren, zorg dat de cake plakjes ongeveer even groot zijn en dus mooi bij elkaar passen. - Doe de vulling in twee verschillende spuitzakken. - Doe eerst een laag vanille op de cake en spuit er vervolgens de chocolade vulling op. - Leg de andere helft erop en druk het voorzichtig aan.
Je kan natuurlijk de vulling veranderen naar eigen smaak. Ik zit er ook over na te denken om volgende keer een kruidnootjes vulling te doen, voor Sinterklaas. Lijkt me namelijk ook lekker, cake, met het zachte van de vulling en dan crunchy kruidnootjes.
Chocoburgers zien er op het eerste gezicht een beetje als macarons uit. Grappig!
Hier staat een lichte appeltaart in de oven. Short crust bodem (hoe heet dat in het NLs?) met daarop een vanille/ei/room mengsel en daarop plakjes appel die door een limoen/basterd suikerpapje gehaald zijn, die gaan lekker karamelliseren.
Laurabram
Geplaatst: 25-10-13 23:16
Lekker Ir111. Volgens mij zag ik zoiets voorbij komen op FB deze week via de Seasons. Was een Engels recept (neem aan dat vanille ei room custard wordt?)