Sushi deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:03

Priscilla_90 schreef:
hmmm heb en krijg zo trek van dit topic haha !
Net bij de xenos geweest en zag ik een sushipakket staan om zelf te maken
Heb het nog nooit zelf gemaakt dus ben erg benieuwd hoe of wat en of het lastig ook is ?

Heb alleen 1 vraagje hoe koken jullie de rijst ??

www.sushi-san.nl

Hier kun je alles vinden voor het zelf maken van sushi :)

Priscilla_90

Re: Sushi deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:05

heb er net al geprobeerd erop te kijken maar als ik de rijst pagina open krijg ik een error

Loontje1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:10

Lijkt wel of jij aandelen hebt in die site! Zie hem zo vaak voorbij komen.

Voor de rijst volg ik altijd de aanwijzingen op het pak. Maar ik neem ook altijd de totaal pakketen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:11

Wat zet je klaar?
•500 gram sushirijst
•750 milliliter koud water
•6 eetlepels rijastazijn
•4 theelepels suiker
•2 theelepels zout
•een kookpan met een dikke bodem en een deksel (of een rijstkoker)
•een schone theedoek
•een schaal van hout, aardewerk of glas
•een houten of plastic spatel
Stap 1: De rijst spoelen
Doe 500 gram rijst in de pan (of binnenpan van de rijstkoker) en spoel met stromend koud water af, tot het water bijna niet meer wit kleurt. Houd de rijstkorrels daarbij continu in beweging en wrijf ze voorzichtig over elkaar. Dit is belangrijk, neem er genoeg tijd voor! Giet de rijst af en laat het tien minuten zo staan, zodat de rijst het vocht kan opnemen. Giet er vervolgens 750 milliliter water bij.

Stap 2: De rijst koken
Doe het deksel op de pan, breng aan de kook en laat de rijst vervolgens 2 minuten op hoog vuur koken. Zet nu het vuur middelhoog en kook 5 minuten. Zet dan het vuur laag en kook nog eens 8 minuten. Blijf altijd bij je rijst staan en zet wekkertjes, bijvoorbeeld op je telefoon. Zelf heb ik in het verleden kilo’s rijst verprutst door even weg te lopen of de tijd een beetje in te schatten. Til tijdens het koken NIET het deksel van de pan. Zet nu het vuur uit. Neem het deksel van de pan, leg een schone theedoek over de pan en leg het deksel er weer bovenop. De theedoek voorkomt dat de condens op de rijst drupt. Laat de rijst 15 minuten zo staan.

Stap 3: Dressing bereiden
TIP: Gebruik kant-en-klare sushi azijn. Hier hoef je geen suiker en zout meer aan toe te voegen. Direct te gebruiken.
Verwarm ondertussen 6 eetlepels rijstazijn, 4 theelepels suiker en 2 theelepels zout. Roer dit tot de suiker en het zout zijn opgelost. Zorg ervoor dat het mengsel niet kookt, dit is namelijk niet bevorderlijk voor de smaak. Laat afkoelen tot kamertemperatuur. Je kunt ook kant-en-klare sushi azijn gebruiken. In dat geval kun je de dressing direct gebruiken. Schep de rijst voorzichtig met een platte houten spatel (of lepel) in een lage schaal. Het liefst een houten schaal; Japanse sushichefs gebruiken een hangiri. De schaal mag ook van plastic, aardewerk of glas zijn, maar zeker niet van metaal. De rijst kan hierdoor in combinatie met de azijn een metaalachtige smaak geven. Sprenkel de dressing nu over de rijst en schep deze voorzichtig om.

Stap 4: Rijst afkoelen
Wuif de rijst met een waaier (of iets anders, bijvoorbeeld een magazine) terwijl je deze voorzichtig omschept. Hierdoor koelt de rijst gelijkmatig af. Snel afkoelen is gewenst voor de consistentie van de rijst. Blijf wapperen en omscheppen tot de rijst is afgekoeld naar maximaal 37 graden (lichaamstemperatuur). Eventueel kun je een ventilator gebruiken om de rijst snel af te koelen. Ga je de rijst warm verwerken, dan zal je norivel taai worden en/of scheuren.

Nu kun je dan eindelijk beginnen met rollen. De rijst dient direct gebruikt te worden. Als je het toch wilt bewaren, doe dit dan in de koelkast en zeker niet langer dan 24 uur. De smaak neemt sterk af.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:12

Loontje1984 schreef:
Lijkt wel of jij aandelen hebt in die site! Zie hem zo vaak voorbij komen.

Voor de rijst volg ik altijd de aanwijzingen op het pak. Maar ik neem ook altijd de totaal pakketen.

Nee hoor, maar is gewoon een makkelijke site als je zelf sushi wil maken, kopen doe ik er niets :D

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:17

super dankjewel

bij de xenos hadden ze nu wel goede spulletjes ervoor stokjes wasabi matjes etc misschien een tip voor andere sushimakers??

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:29

en waar halen jullie de ebi garnaaltjes en de zalm/

Loontje1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:39

Krijg er honger van!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:42

Mmm ik wil ook weer sushi eten, helaas geen "echte" sushi restaurant in de buurt maar sinds kort kan je bij de Witte Buffel in Culemborg een kleine selectie sushi eten en het is erg lekker! (al moet je er niet teveel van voorstellen als je altijd naar een mega tent gaat ;) )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:15

Je kan ook kijken op www.sushifan.nl

Wij nemen meestal eerst 1 of 2 rondjes sushi en dan andere dingen erbij. Ik neem wel vaak noodles sinds we bij akihito komen, daar zijn de noodles echt zo ongelooflijk lekker...

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:18

Ik heb nog nooit noodles gehad bij de sushi.. :') _O-
Eerste ronde altijd sushi en daarna variabele hoeveelheden sushi-bijgerechtjes. Ik neem wel bijna altijd elke ronde de Crispy Roll. <3

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:30

Ik ga maandag weer eens naar Sumo Scheveningen, kijk er nu al naar uit :9

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:35

Vanavond sushi laten bezorgen van Soytasty en het was lekker!

Ik eet altijd (veel) sushi's en pik een paar gefrituurde dingen van tafelgenoten, maar eigenlijk alleen sushi! vriendjes-figuur besteld vaak rijst gebeuren: ga je sushi eten, eet je een bakje rijst :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:49

Sumo scheveningen vind ik meer en meer een vreetschuur worden. Altijd stampensvol, onpersoonlijk en streng op de tijd. Zo jammer, want de kwaliteit is er prima..

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 06:02

Kristie schreef:
vriendjes-figuur besteld vaak rijst gebeuren: ga je sushi eten, eet je een bakje rijst :+

Het gemiddelde stukje maki of nigiri is eigenlijk ook niet veel anders. ;-)

Ik herinner me een restaurant in Tokyo, daar kreeg je nigiri, waarbij de vis zo'n vier keer de lengte had van het stukje rijst waar het overheen lag. Dat was dus sushi vis met rijst ipv rijst met vis.
Heb me altijd afgevraagd wat zo'n maaltijd kostte... ;-)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 06:11

Ohhh ik heb zo lekker sushi gegeten de afgelopen keren in Sydney en Cairns, nu de laatste keer..
Moet toch mijn geld opmaken (zit op het vliegveld) :+
Kan niet wachten tot ik weer in Nederland ook sushi kan eten O:)

Klinkt lekker zoveel vis Wildwings, in Nederland krijg je soms echt een te karig stukje op de rijst.
Zulke restaurants bezoek ik daarna nooit meer :=

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:28

Nou de workshop sushi zit erop, het was een groot succes en we hebben er weer sushiliefhebbers bij :Y)

Er zaten ware creabea's bij :)) leuk om te zien!!

Afbeelding

Afbeelding

Foto van het tafereel :D

Afbeelding

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:18

Dat ziet er gezellig uit zeg :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:44

Oh dat wil ik ook nog een keer doen :j leuke foto's!

Ik ga vanavond met mn schoonzus weer flink bikken on Arnhem bij ask de chef :D

Loontje1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:46

Ziet er goed (en lekker) uit!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:59

Wij gaan ook vanavond yay!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:54

Oei! Ziet er lekker uit die Zelfgemaakte Sushi!

Ik mocht gisteren weer lekker bij Sushimi in Venlo eten. Was weer ouderwets goed :)
Ze wist al wat we wilde drinken voor we besteld hadden. Oeps! Komen er misschien iets te vaak :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:25

Gisteren weer akihito. Het was echt beredruk, dus ik was blijd at we een tafeltje in een rustig hoekje hadden gereserveerd.
Wij werden ook al herkend, hij vroeg niet eens meer of we het principe kende, wat erg...
Het was wel weer echt heel erg lekker...

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:55

Vanavond lekker naar de sumo in Breda :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:28

Nou Iki Harderwijk was wel aardig voor een keertje, maar zeker geen China Palace :n Rijst van de sushietjes behoorlijk koud (uit de koeling denk ik) en de warme gerechten waren daarentegen weer niet warm genoeg. Smaak was prima, maar de juiste temperatuur is toch ook wel fijn. Ook was wc-papier en papieren handdoekjes op de in het damestoilet. Onder onze tafel mocht ook wel eens een stofzuiger komen kijken, dus al met al geen terugkomer.