Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:10

Nee, jullie zijn geen aliens :n
Daarom eet ik zelf liever iets lichts voor ik ga sporten. Bijvoorbeeld een stuk fruit (banaan) icm met een vruchtensapje oid.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:32

Ik vertel mezelf maar dat mijn lichaam nu extra veel vet kan verbranden :Y) Geen idee of het zo is, maar ik moet mezelf inhouden om naar de koelkast te rennen anders.

Als ik een banaan ofzo eet voor het sporten en na het sporten ontbijt, heb ik er ook geen last van Wendy.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:01

Brhis, als je er zo hongerig van word zou ik eventueel wel die banaan pakken, sporten en dan ontbijten.
die banaan + extra verbrand je echt wel denk ik met ene potje shredden ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:42

Bhriseis schreef:
Haha Kanelly, dat lijkt me erg komisch om zien :D

Aan de niet-ontbijters:
Na het ontbijt zit ik te vol om te sporten en 's avonds durf ik wel eens skippen tegenwoordig, dus besloot ik deze ochtend BR te doen voor het ontbijt. Ik heb sowieso een rammelende buik als ik opsta, en dat werd er tijdens het sporten niet beter op. Een half uurtje na het sporten (moest nog ontbijt maken + douchen) heb ik 100 g havermout gegeten mét roomboter (in plaats van normaal 80 gram), maar een uur er na begon mijn buik alweer te rammelen :=

Hebben jullie dat ook? En luisteren jullie er naar of niet?

Ik kan tegenwoordig om 9u 's ochtends sporten, daarna nog lang fietsen en zelfs nog lesgeven zonder te eten. Dat kon ik vroeger echt niet :n

Ik zie de laatste tijd veel van je dat je honger heb, ik heb het idee dat je meer eiwitten mag eten :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:56

Hoe komt het dat je dat nu dan wel kan als ik vragen mag?
Ik heb dit probleem ook hoor als ik s ochtends sport

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:21

Ik denk dat ik ook vorige week een paar keer enorme honger had doordat ik geen suiker meer at, daar was mijn lijf enorm van in de war.
Langs de andere kant heb ik al een week lang continu spierpijn, zou dat met een tekort aan eiwitten samenhangen?
Ik zal morgen alvast een eiwit door de havermout doen en weer na het sporten eten; dan test ik het effect eens uit.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:51

Ik doe voor mijn blog een test met Intermittent Fasting, hierdoor is m'n bloedsuiker nog stabieler geworden, denk ik, waardoor ik nu wel zonder te eten kan sporten en gewoon daarna m'n ding doen. Kan ook met bepaalde hormonen te maken hebben, maar het gaat me te ver om helemaal m'n bloed na te laten kijken :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:13

Mijn beste vriend is ook aan het IF-en, en hij is laaiend enthousiast. Hij had eerst een bulk-periode, en nu cut ofzo?

Hij vastte eerst af en toe 24 uur, maar nu doet hij hetzelfde als jij; alleen met allerlei gekke pilletjes en supplementen met blitse namen op de doosjes. Hij raadde me aan gezellig mee te doen en 150 g eiwit te eten voor spierbehoud (ook in van die pilletjes) maar dat klinkt toch een beetje veel :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:29

Ik eet ook zo rond de 130gr eiwit, valt erg mee hoor :)

IF is heel goed, maar ik ben blij als het zondag over is, is wel vooral geestelijk hoor, lichamelijk zou ik het de rest van m'n leven kunnen doen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:35

Ik kan me er wel wat bij voorstellen, dat continue plannen, ook 3 x per dag veel tijd vrij maken voor 3 heuse menu's (je propt niet snel een boterhammetje naar binnen terwijl je met iets bezig bent). Ik ben wel benieuwd naar je resultaten, de eerste foto's waren veelbelovend!

Vanavond eet ik havermout-eiwit-pannenkoekjes; ik had stiekem gehoopt dat er meer eiwitten in eiwit zouden zitten :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:38

Waarom heet het anders allebei eiwit >;) _O-

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:39

Die vraag stelde ik mezelf ook ja :+

Ik moet al een eier-genocide plegen vooraleer ik aan een degelijke hoeveelheid eiwit kom.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:03

Je kan gerist n paar extra eiwitten er in doen.
Twee eieren met dooier en de rest zonder dooier.
Worden de pannenkoeken ook luchtiger van.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:57

Helpen eiwitten voor spier opbouw als ik het goed begrijp? Niet echt bij stil gestaan. Geen idee ook waar hel allemaal inzit. Ik eet denk ik max 6 eitjes in de week, soms daarvan 2 tegelijk. Zou dst voldoende zijn?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:12

"Sporten en herstel
Sporten is eigenlijk niets anders dan het belasten van je spieren. Je spieren krijgen als het ware een opdonder en moeten weer herstellen na je sporten. De spieren krijgen scheurtjes van intensief sporten. De scheurtjes moeten weer opgevuld worden. Je lichaam gebruikt daar aminozuren voor. De aminozuren vestigen zich in de scheurtjes en vormen daar nieuw spierweefsel en spiervezels. De nieuwe spierproteïnen heten actine en myosine. Als je dus sport is het belangrijk om te beseffen dat je scheurtjes maakt in je spieren. Deze scheurtjes moeten opgevuld worden door eiwit. Je lichaam heeft zelf geen eiwit en moet dat dus door middel van eiwitrijk voedsel binnenkrijgen."

Eiwit zit onder andere in kipfilet, kwark, Griekse yoghurt, noten...

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:25

Vergeet peulvruchten ook niet, samen met een graan vormen die ook een compleet aminozuur (eiwit) profiel.

Genoeg eiwitten binnenkrijgen vind ik ook altijd lastig. Vlees eet ik niet, dus dat valt al af. Zuivel wil ik zo weinig mogelijk gebruiken, en bovendien worden eiwitten uit koemelk ook slecht opgenomen door ons lichaam. Ik probeer nu regelmatig peulvruchten te eten en natuurlijk gewoon eieren. Noten eet ik ook vaak, maar het eiwitgehalte daarin is helaas niet zo heel hoog. Oftewel: het blijft moeilijk :))

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:40

O ja, dat is een goede tip! Die durf ik nog wel eens te vergeten. Had jij ook geen super-awesome-vega-kookboek?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:51

Twee zelfs inmiddels *\o/* Ik heb Veg! van Hugh Fearnley-Whittingstall, en Plenty van Yotam Ottolenghi.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:00

Cool! Ik zag Veg! in de winkel liggen, maar wist niet zeker of dat nu dat heel goede boek is... maar blijkbaar wel, dus zal hem volgende keer eens aanschaffen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:29

Oh dat klinkt best logisch allemaal :) !
Ik vind het zo fijn he dit topic. Als er nou eens een boek bestond waar alle belangrijke dingen in staan. Ik verbaas me er steeds weer over hoeveel je eigelijk wel niet moet weten van alles. :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:22

Eiwitten zitten niet alleen in ei, Chantal :)) Eigenlijk moeten we proteinen zeggen, dat is wat duidelijker :)

Proteinen zijn nodig voor je spieren (en andere zaken in het lichaam), maar je lichaam heeft koolhydraten nodig om die proteinen te gebruiken. Een proteine-rijk dieet, die eigenlijk altijd koolhydraatarm zijn, slaat dus eigenlijk de plank mis.

De discussie over hoeveel eiwit je nu eigenlijk nodig hebt is eindeloos. De meningen verschillen ontzettend. Ik vind het makkelijk om m'n vertvrije massa als maatstaf te nemen. Mijn vetvrije massa is rond de 58-60kg (heb ik een tijdje geleden laten meten), dus ik heb minstens 60gr eiwit nodig. Op drukke dagen kan ik ervoor kiezen om m'n lichaamsgewicht x2 te pakken. Ik weeg 71kg, dus ik mag maximaal 140gr proteine op zware dagen :)

Is even puzzelen, maar na een tijdje onthou je je eigen getallen wel :)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:32

Phor, bedankt :) Ik heb ook al even gegoogled met name waar eiwitten inzit. Maar als ik het zo lees eet ik eigenlijk al super veel waar eiwit in zit :)
Bij de sportschool kun je een body meting laten doen geloof ik op de dinsdagen. Binnekort eens eentje plannen. Dan weet ik ook mijn vetvrije massa e.d. en kan ik er wat beter op inspelen :) .

Had lijnzaad gekocht voor door de havermoutkoekjes. Ben nu aan het lezen wat de voordelen van lijnzaad zijn maar het is dus echt zo gezond. Vind het best lekker door yoghurt e.d. ook. Dus ga het voortaan elke dag maar gebruiken. Het heeft al een mooi potje gekregen op mijn plank :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:33

Ik ben ook helemaal into lijnzaad inmiddels ;)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:35

Kun je dat ook in kleinverpakkingen kopen ofzo? Is het trouwens vloeibaar? Ik ken het aleen in vloeibare vorm voor de paarden. :P

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:37

Ik heb gebroken lijnzaad gekocht van Zonnatura. In een geel zakje met een soort bruine zaadjes.

Afbeelding