de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 07:54

Zachte stekeltjes zijn meestal augurken. Kun je ook wel zo eten natuurlijk, maar die zijn het lekkerst als ze ingemaakt zijn.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:11

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:50

Ik ben begonnen met mijn voedselbos *\o/*

Ik heb een aantal dikke wilgentakken al in de grond gestoken, dat wordt uiteindelijk 2 rijen knotwilgen, waarvan 1 rij dicht bij het hek staat, tussen het hek en de wilg komt dan een takkenril voor de beestjes, wind en stof. Aan de andere kant staan al flinke laurierhagen, daar moeten we er nog een paar planten tussen zetten om een mooie aaneengesloten haag te krijgen.

En afgelopen weekend heb ik een monsterscore gedaan :D Iemand had Lange van Lod zaailingen (walnoten van ca 7-8 cm lang en 4-5 cm breed!) gezaaid (en dan ook VEEL) en daarvan heb ik er een heleboel mee naar huis gekregen. We hebben er 6 in het ontwerp van het voedselbos gezet (waren er origineel 3 maar vooruit), en er zijn er nog eens 12 aan de zuidelijke bosrand van het perceel gezet, waarvan 2 buiten het hek, hier willen we een soort rustplaats maken voor de mensen op de fietsroute, dan kunnen ze zelf plukken.

En dan heb ik nog iets van 15 stuks in de 'nursery' staan die ik wil houden, plus NOG EENS 65-70 stuks van ergens tussen de 1m en 2m hoog. Een deel gaat naar iemand anders voor andere projecten, een ander deel ga ik denk ik proberen te gebruiken als ruilmiddel voor andere, dure fruitbomen.

Die man bleef uitgraven en op de aanhanger laden, hij had plek nodig zei hij, gelukkig heb ik plek zat :D Ik heb nog 2 andere rassen ook ertussen zitten, allen met grote of ander type aparte noten.

Het zal nog ergens 5-10 jaar duren voor ze echt productie gaan maken, maar die tijd heb ik.

Verder heb ik iemand gevonden die de eigenaar is van een stuk grond met laagstam perenbomen waarvan de telerhuurder gestopt is en hij wil een groot deel verkopen. Voor iets van 35 euro per stuk koop ik 12 prachtige 35 jaar oude laagstam perenbomen :D Productiviteit is bij deze voor mij niet het belangrijkste, vinden het gewoon hele gave bomen. En ze zijn de laatste 10 jaar biologisch geteeld, ook fijn!

En als laatste heb ik via een actie van Corazon 30 laagstam appel en 8 laagstam peren, jonge boompjes gekocht. Die hebben zij als overschot gekregen en zij hebben als doel de wereld te verbeteren en verkopen de boompjes dan ook voor maar 2,50 euro! En voor 5 euro verzendkosten komen ze ze nog brengen ook!

Al met al, ben ik dus aardig aan het verzamelen voor een fractie van de prijzen die je normaal uit zou geven, wat betekent dat ik weer meer budget heb voor andere leuke (dure) bomen :D

En gisteren zijn we een beetje aan het kijken geweest voor een kas, wij gaan (van hout uit eigen bos) een geodome bouwen. Die vind ik echt zo gaaf!

Nu het ontwerp voor mijn voedselbos nog verder detailleren. Dat is best lastig nog, maar ik ben (zoals jullie kunnen zien :+ ) wel heel enthousiast :P

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:57

Gaaf Prairy!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:59

Leuk, van Corazon heb ik ook een paar boompjes staan!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:00

Ik wil dit weekend stekjes gaan knippen van mijn rode bes. De huidige struiken kunnen dan nog blijven staan, er groeit een akkerwinde doorheen, maar ik kan schone plantjes langs de moestuin zetten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:15

Heb mijn zaden ook bij van der Wal verdaan.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 12:19

Prairy, Dat is toch wel echt een droom die in vervulling gaat denk ik. Super gaaf! En mooie aanwinsten! Ik kan je alleen helpen aan een Japanse wijnbes als je die wil hebben. Over walnoten heb ik zelf ook gedacht. Maar wij krijgen maar 2000m2. Dus ik denk dat het dan echt een te grote boom gaat worden.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 12:35

Onze buren hebben een walnoot van een jaar of 40 in de achtertuin staan. Het is een prachtige boom, redelijk open, waardoor hij ook zomers niet heel veel schaduw geeft (net lekker, zeg maar), maar eerlijk: wat een gevaarte in hun tuin van 5x10m. De hele buurt eet er wel walnoten van.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 12:35

Malenka, het is inderdaad een droom (waarvan ik vroeger echt niet wist dat ik die ooit zou krijgen of zou kunnen realiseren!) die werkelijkheid gaat worden. Waar we wonen zien we zoveel mogelijkheden...

Ik zou heel blij zijn met Japanse wijnbes! Ik heb er zelf wel iets maar die doen het niet meer zo best helaas :(

Met 2000m2 kun je best veel hoor! Mijn hele stuk voedselbos wordt denk ik uiteindelijk iets van 3-4000 m2 aangezien manlief de rest van de huidige weide wil kunnen gebruiken als golfbaan :+ Zo hebben we allebei ongeveer de helft ;) Al vindt hij het gelukkig ook megainteressant allemaal.

Een walnoot wordt volgens de man waar ik ze van gehad heb, ongeveer 10 hoog en 10 breed, in beginsel. Tegen de tijd dat hij echt (veel) groter is, is het gezegde boompje groot plantertje dood, van toepassing ;).

Een beetje afhankelijk van je ligging op de zon, zou je er dus best kleinere bomen voor/onder kunnen zetten, en dan struiken, lage vaste planten en bodembedekkers.

@ Kaka, ja in een tuin van 50m2 is zo'n boom wel iets teveel van het goede :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:07

Roosje01 schreef:
Verschild hier ook gebruik zaad van lidl ene jaar doet wel andere jaar niet. Afgelopen jaar flinke opbrengst gehad.

Bij mij slecht.. de koolwitjes vonden het lekker de slakken ook en de rest wou niet groeien....

@prairy, gaaf.... en je kan toch ook golven tussen de eetbare pla :+
nten

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:20

Prairy schreef:
Ik ben begonnen met mijn voedselbos *\o/*

En gisteren zijn we een beetje aan het kijken geweest voor een kas, wij gaan (van hout uit eigen bos) een geodome bouwen. Die vind ik echt zo gaaf!

Nu het ontwerp voor mijn voedselbos nog verder detailleren. Dat is best lastig nog, maar ik ben (zoals jullie kunnen zien :+ ) wel heel enthousiast :P

Ik ben zo jaloers..... Ik zou ook wel een voedselbos willen, maar op de ruimte hier ben ik al blij met een kas en een moestuin :)

En een geodome is zo gaaf..... Laat je wel foto's zien als hij af is, pleeeeaaaase? :D
Juist het kunnen maken met hout uit je eigen bos maakt het helemaal af als het jullie lukt hoor :j

tamary schreef:
Die van de AH hadden ook stekeltjes, maar die waren er zo af te wrijven?

Deze niet helaas, was een of ander Duits ras (Lidl zaad). Even een mesje erlangs en het was goed, maar als ik in de tuin ben en de minikomkommer hangt vol heb ik er nogal een handje van om er tussendoor een stel in m'n mond te stoppen :9
Bij deze jongens was dat duidelijk een minder goed idee :+

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:36

Ik bleek vorig jaar geen komkommerzaad te hebben, maar augurkenzaad (terwijl er toch echt komkommerzaad op het zakje stond >;) ). Kom je ook pas achter wanneer je plant vruchten gaat maken. Vond het geen succes. Paar potjes augurk is tot daar aan toe, maar ik had genoeg augurken voor minstens 50 potten en we eten amper augurk :') Volgende keer koop ik weer gewoon een plant.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:57

Voor de geïnteresseerde: bij de Action hebben ze de kunststof ‘kasjes’ op poten weer.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:11

Heb vandaag ook ff ingeslagen bij lidl en van de week wat zaadjes ook bij action. Nu nog ff pnline snuffelen voor wat meer aparte dingen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 01:00

Zo vandaag even alle wortels uit de bakken op het balkon gehaald en een grote groente mengeling gemaakt (wortel, erwten en mais). Kan ik binnenkort een laag eruit halen en nieuwe grond/compost erin doen. Wat eruit gaat komen gaat naar de moestuin. En als ik een nieuw vers laagje erin heb zitten beginnen met opnieuw zaaien.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:41

Tnx ceetje! Ik ga tijdens de lunch gelijk kijken of ze ze nog hebben!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:07

Prairy schreef:
Tnx ceetje! Ik ga tijdens de lunch gelijk kijken of ze ze nog hebben!

In de winkel waren ze op maar er stond nog een container vol achter :D

Ik heb er gelijk maar 3 meegenomen :') Wil nog een heleboel gaan stekken en opkweken en dan zijn deze denk ik ook wel heel erg handig, zeker met 2 honden die nogal eens lomp zijn en over plantjes op pallets heen lopen. Of bakjes slopen...

Als iemand toevallig nog stekken heeft voor mij, die tegen verzendkosten verstuurd zouden kunnen worden, dan zou ik je heel dankbaar zijn :D Hoeft niet alleen maar eetbaar te zijn, ook stekken van planten die voor bijen/vlinders goed zijn, zijn zeer welkom.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 14-02-19 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:12

Ik heb volgens mij nog wat aardbeien plantjes staan. Moet ik wel even kijken voor hoever ze nog leven. Al kunnen aarbeienplantjes best wat hebben. Laat maar weten als je interesse hebt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:23

Heb nog een illegale framboos die weg moet is overloper van de buren. Leuk hoor frambozen je begin met 1 en als je niet uitkijk nemen ze de tuin over. :')

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:38

Hou die altijd goed bij laat een paar scheuten opkomen en de rest trek ik uit de grond

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:39

Doe ik ook en heb voor mijn frambozen niks betaald is dan ook wel weer een voordeel.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 00:06

Ik had er 2 gekocht maar 1 heeft vorig jaar niet overleefd. Andere is stekje bij me tante vandaan. Mams heeft nog stekje van mijn gele dus dit jaar maar ff een stekje terug halen

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:42

We zijn een beetje aan het nadenken over regentonnen.
Zijn er specifieke dingen om rekening mee te houden, afgezien van het formaat?

Ook wil ik dit jaar beginnen aan een composthoop/bak. Hebben jullie hier mooie oplossingen voor?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:53

Qua regenton koop ik zelf alleen nog spul waar geen pvc in verwerkt zit. Dat wil je liever niet in je eten.

Mijn compostbak heb ik gemaakt van oude pallets. Daar zit mooi wat ruimte tussen de planken voor beluchting.