De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:23

Klumpert : bij mij ook puur omdat ik een compostbak heb staan en dus 1 keer per jaar die bak moet legen :D

Zunzuncito (hopelijk goed gespeld :+ ) potten hebben vrij veel water nodig, ik heb ze(van alles) hier in allerlei potten staan van groot naar klein, maar ook belangrijk, af en toe wat mest/voeding.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 00:42

_Ananas_ schreef:
Zo heb jullie weer gevonden :D Heb een mooie courgette staan, dit jaar in een grote pot. Vorige jaar heeft hij een heel flink stuk van m'n grasveld vermoord ^)

Ook nog twee paprika's binnen en twee cherrytomaten buiten. Kwam gister van vakantie terug en stond raar te kijken naar het vele onkruid op mijn tomatenstukje:

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 8875_n.jpg

:= Vorige jaar expres wat oude tomaten laten slingeren :j en ja hoor! Wie weet alleen hoe je kan zien of het cherry, pomodori of gewone tomaten zijn? Had alle drie vorig jaar staan.

Heb nu maar een oproep op fb staan, wie helpt me van stekjes af :P Beetje veel :+

Courgette staat er om bekent zo extreem te kruipen/ woekeren := Zelfde geldt voor pompoenen.
Aan het blad en aan de steel kan je ze onderscheiden van elkaar. Ook in hoogte zit verschil ... Wellicht helpt het een keertje als je bij een tuincentrum gaat spieken? Zie je gelijk het verschil ;)

branka16

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:29

Ik heb mijn fruit en groente in universele potgrond staan met op de bodem 10 cm hydrokorrels en bovenop een laagje hydrokorrels.
Moet ik nu nog wat toevoegen kwa voeding t is wel nieuw potgrond.
En die hydrokorrels heeft dat zin/nut?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:35

courgette woekert hier niet :n heb drie verschillende rassen staan, taxi (een gele) ronde van Nice(een bol courgette en nog een italiaanse gewone groene , Albarello
parthenon en Ambassador heb ik bij mijn moeder neer gezet en een tweede zaai voor mezelf gedaan en daar van woekert er 1 heel lichtjes
meer struik waarbij de vruchten vrij dicht bij het hart blijven .

pompoen, veel woekeren wel idd, sommige wat minder, sommige webshops vermelden het er bij, of ie flink of minder woekert. Volgens mij heb ik vooral woekeraars bij de pompoenen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:56

branka16 schreef:
Moet ik nu nog wat toevoegen kwa voeding t is wel nieuw potgrond.
En die hydrokorrels heeft dat zin/nut?

Op de verpakking van de potgrond staat voor hoeveel weken voeding erin zit,verder beetje schatten.Als de groei stagneert dan lusten ze vaak wel wat.

Hydrokorrels houden vocht vast en zorgen dat de boel niet uitdroogt...prima dus.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:07

Bedankt Tinky12!

En wat voor voeding kan ik straks het beste gebruiken?

Ik zoek nog wat leuke fruitplantjes voor in langwerpige bloembakken, maar weet niet wat.
K heb ook nog een grote pot met 50 cm doorsnee waar ik een boompje in wil zetten.
Jullie een idee voor een leuk boompje?

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:16

Ik heb al dagen geen water aan de plantjes hoeven te geven, wat een regen is er af gekomen!

Wij eten graag courgette dus ik heb nu een aantal zaadjes binnen voorgezaaid. Ik heb nog een aantal grote bakken over (speciebakken, zo'n 80 liter). Zou ik die deels op kunnen vullen met oude mest en dan een laag potgrond? Omdat ik hier ook wel eens heb gelezen dat sommige courgette op de composthoop kweken leek het me een handige manier om zo'n bak op te vullen. Mest is goedkoper dan potgrond :D.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:20

Branka...Ligt er een beetje aan hoeveel potten je hebt,in princiepe kun je de allergoedkoopste kamerplantenvoeding gebruiken.
Er zijn er ook hier die wat mestkorrels weken en dat water gebruiken...

In langwerpige bloembakken kun je makkelijk wat aardbeien zetten,overig fruit wordt vaak te groot voor in bloembakken.
Belangrijk is dat je kijkt naar de afmeting van de wortels/stam en dan hoe diep de bakken zijn.

mauvestraat ....ik prop overal overjarige paardemest in hoor...daarbovenop wat compost of potgrond ;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:26

De regen van de afgelopen dagen is wel erg goed voor de tuin, alles groeit echt enorm bij ons! :oo
Heb mijn peper en tomatenstekjes nog binnen staan, die gaan we vanavond over poten naar een grotere pot, maar die gaan nog niet naar buiten.. Ze zijn nog zo klein :=
Heb wel weer veel te veel stekjes van die 2, denk wel 20 tomaten- en 25 peperstekjes :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:00

mauvestraat, courgette zal dat vast wel waarderen :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:59

Vandaag 4 bakken van 20 liter gescoord.
Daar wil ik ook wat in gaan zetten, weet alleen nog niet precies wat.

Heb keuze uit tomaten, komkommer of courgette.
Welke zouden jullie doen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:14

Ben weer wakker, was heerlijk in slaap gevallen, snurk!!

Vandaag grappig houten dingesen gescoord die ik als bloembakken kan gaan gebruiken, stonden bij het vuil,
al een paar dagen, kon het niet laten.
Soort vierkante meter moestuin bakken, maar dan rechthoekig ook stapelbaar op elkaar als diepere bak.
Geen idee wanneer ik eraan toe kom en waar ze heen moeten, maar kan er wel wat mee.
Eerst laag tuinbeits erover, is onbehandeld hout.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:58

@Tinky12, ik wou graag een klein fruitboompje.
Als die dan te groot word gewoon weer weg doen snapje?
Ik heb 1 grote pot (40 cmdoorsnee heb em ff gemeten) en daar wil ik een boompje of struikje in.
Ik dacht aan pruimen of kersen ofzo, maar ik heb geen idee of dit überhaupt mogelijk is?
Druiven vind ik niks, en vijgen ook niet.

Zou ik bijvoorbeeld een pompoenenplant in een bak van 50x15x15 bak kunnen zetten?
Of moeten die pompoenen echt de grond raken?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 00:40

branka16 schreef:
@Tinky12, ik wou graag een klein fruitboompje.
Als die dan te groot word gewoon weer weg doen snapje?
Ik heb 1 grote pot (40 cmdoorsnee heb em ff gemeten) en daar wil ik een boompje of struikje in.
Ik dacht aan pruimen of kersen ofzo, maar ik heb geen idee of dit überhaupt mogelijk is?
Druiven vind ik niks, en vijgen ook niet.

Zou ik bijvoorbeeld een pompoenenplant in een bak van 50x15x15 bak kunnen zetten?
Of moeten die pompoenen echt de grond raken?

Tegenwoordig heb je minifruit bomen. Worden, als ik het goed heb, maximaal 1.50m :) De doorsnee hoeft niet veel te zeggen, je pot hoeft dan niet per definitie diep te zijn. Het volume- aantal L dat in een bak/ pot kan, zeg meer over het feit wat je erin kan doen. Maar dit is mijn bescheidde mening ;) (!)

Ik heb momenteel een frambozenstek in een 15L pot... Helaas doet de stek nauwelijks wat. Hopelijk veranderd dat nog na alle regen van afgelopen dagen.

Als de afmetingen van je bak in cm zijn, vind ik het persoonlijk wat klein. De wortelgroei zou op zich nog kunnen in de bak, maar bedenk wel dat een pompoen graag kruipt. Dus die gaat je bak uit groeien ben ik bang :') ---> 'De planten kunnen kruipen en je moet dan per plant ongeveer 2 vierkante meter ruimte rekenen' (http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteel ... n/pompoen/)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 00:45

Dan worden het dus geen pompoenen:P
Ik ga eens op zoek naar mini boompjes.
Weke zijn dan zelfbestuivend?

En een grotere bloembak kan er wel komen (speciekuip) maar dan zou ik em op wielen willen zetten :P
Ik mag graag de tuin op de schop gooien en helemaal anders gaan indelen :P

Ik lees net iets over bramen.
Dat zijn klimmers, maar die kun je toevallig niet in pot zetten met een geraamte er aan?
Net als die klimplantjes :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 07:22

Branka...wat de plantenbakken betreft...ik had die 60cm lengte bakken in gedachte.Ik zou kijken of je een iets grotere pot kunt gebruiken dan wat je nu in gedachte hebt.
Je zegt als hij te groot wordt doe ik hem weer weg...het duurt even voordat ze vrucht gaan geven,tegen de tijd dat ze dat gaan doen moet je hem dan waarschijnlijk al wegdoen.Zonde!!

Er zijn zat fruitbomen zelf bestuivend,even informeren waar je de boom gaat halen of de boom van je keuze dat is.

Kiwi iig niet ;)
Bramen moet je niet aan beginnen...echt een ramp.Ik weet niet wat erger is...tamme of wilde braam.Het hengelt alle kanten op en de doorns zijn afschuwelijk.Heb vorig jaar een aantal tamme bramen moeten verwijderen,niet grappig :+
Wilde braam heeft nog ruimte tussen de doorns...de tamme niet.

Sjorvir...mazzelkont :D

Olijn...ik heb hier ook een stek in een kleine pot staan...die is er weer helemaal :j Hij moet alleen nog even een plekje kruiken in de moestuin.Denk dat ik hem maar in de badkuip ga zetten,misschien samen met de aardperen.Kunnen ze lekker verder niet wegrennen :D

Ik las trouwens dat iemand aardperen in de volle grond had gezet... je weet wat ze over aardperen zeggen he.Om ze kwijt te raken kun je beter verhuizen,makkelijker en minder frustrerend dan uitroeien.
De vorige eigenaren van ons huis hebben er ruim 4 jaar over gedaan :P

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 07:50

Tinky12 schreef:
Branka...wat de plantenbakken betreft...ik had die 60cm lengte bakken in gedachte.Ik zou kijken of je een iets grotere pot kunt gebruiken dan wat je nu in gedachte hebt.
Je zegt als hij te groot wordt doe ik hem weer weg...het duurt even voordat ze vrucht gaan geven,tegen de tijd dat ze dat gaan doen moet je hem dan waarschijnlijk al wegdoen.Zonde!!

Er zijn zat fruitbomen zelf bestuivend,even informeren waar je de boom gaat halen of de boom van je keuze dat is.

Kiwi iig niet ;)
Bramen moet je niet aan beginnen...echt een ramp.Ik weet niet wat erger is...tamme of wilde braam.Het hengelt alle kanten op en de doorns zijn afschuwelijk.Heb vorig jaar een aantal tamme bramen moeten verwijderen,niet grappig :+
Wilde braam heeft nog ruimte tussen de doorns...de tamme niet.

Ik zag mini fruitboompjes staan, kunnen die ook niet in pot dan?
En die bloembakken die ik heb zijn misschien 60 lang, ik heb ze niet gemeten, alleen geschat :P

En ik heb ook iets gelezen over bramen die geen doorns hebben, das misschien wel wat.
Maar als je die niet in pot kunt zetten houd het op.
Ik wil straks alles bestraat hebben en dan alle planten in potten.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:03

Het gaat hier goed met de plantjes. Tomatenplanten buiten leven nog...
Ik had in de zaaibakken komkommer gezaaid, die zijn binnen paar dagen al omhoog gekomen.
Ook de cherrytomaatjes die gezaaid heb. En ik had buiten pluksla en rucola gezaaid en die zijn ook al omhoog gekomen. Zodra het wat droger is kan ik helaas ook onkruid eruit trekken, en dan wil ik meteen een paar pepers eraf halen want er zitten al hele grote tussen. Ik had gelezen dat je ze ook onrijp kan plukken en dat ze nog wel narijpen, en groen ook best eetbaar zijn. En dat de plant dan nog meer vrucht gaat geven.
Van het weekend ga ik bij de oma van mijn vriend aarbeienstekjes halen.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:08

@wemkelover, leuk aardbeien stekjes :D
Ik heb ze ook *\o/*

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:36

De minifruitbomen waar het over gaat zal over mijn dwergfruitbomen gaan :). Deze kunnen in een pot maar moet wel flinke pot zijn. Ze zijn gekweekt voor kleine tuintjes of balkons. Ik heb er nu 4 op het balkon en dat gaat prima. Kwam er wel achter dat ik per ongeluk een niet zelfbestuivende heb gekocht. Kortom ik moet er 1 bij halen eigenlijk...

Het word redelijk weer vandaag dus hopelijk kunnen we vandaag aan de slag in de tuin/op het balkon!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 11:47

Tinky12 schreef:
Ik las trouwens dat iemand aardperen in de volle grond had gezet... je weet wat ze over aardperen zeggen he.Om ze kwijt te raken kun je beter verhuizen,makkelijker en minder frustrerend dan uitroeien.
De vorige eigenaren van ons huis hebben er ruim 4 jaar over gedaan :P

Ja, dat weet ik :D Ik hoef niet om de ruimte te denken, dus ik ben er niet bang voor. :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:14

Antheman schreef:
Ja, dat weet ik :D Ik hoef niet om de ruimte te denken, dus ik ben er niet bang voor. :j

Antheman...dat heeft niets met ruimte te maken hoor :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:35

vorige huis stonden ze in de hele straat in de achter en voortuinen, zijn echt in 1 tuin begonnen := lol

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:05

Aardperen in de volle grond +:)+ Groeit als een trein :j en je komt er moeilijk weer van af -O- Ga een bak maken boven op de plek waar de aardperen staan, daar worteldoek in vast zetten en vullen met grond. Hopen dat de aardperen dan het hoekje omgaan. Een klein stukje wortel geeft weer een plant |(

Mijn zelf gezaaide paprikaatjes gaan hard.
Heb een nieuwe galia meloen gehaald, pitjes zijn alweer de grond in gestopt. Nieuwe ronden nieuwe kansen.
Heb ook alfalfa gehaald, ga dat ook weer eens proberen. Lekker fris op brood :9

Branka, als je fruitboompjes in pot houd is het zaak om ze goed te snoeien. Dat houd ze klein. Denk aan de bonsai boompjes, kunnen heel oud zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:15

Alfalfa hier is erg lekker en makkelijk op het vermiculiet :j

Gisteren de eerste radijsjes geplukt, ik heb afgelopen weekend voor het laatst op de moestuin gekeken eigenlijk, toen hadden ze nog maar net een verdikt steeltje....en nu zitten er al flinke radijzen aan, dat gaat dan ook snel ineens *\o/*

De rest is ook heel lekker aan het groeien geweest afgelopen week, sla is dubbel zo groot geworden, spinazie en andijvie ook, en de broccoli's zijn al helemaal enorm gegroeid, ik stond er echt van te kijken :wow: