Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

enamorada

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:03

Ik heb de veganistische kaasvlinders gemaakt. En ze zijn lékker :oo

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:18

Yum, ziet er goed uit! :9

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:42

Hadden jullie ook gelezen dat de vegetarische slager 100% plantaardige sushi heeft 'uitgevonden'? :D

*\o/* *\o/* *\o/*

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:48

Zag het op Instagram idd!
Vivera komt ook met een lijn vegan visvervangers :j

Zelf overigens geen visliefhebber, maar wel een uitkomst voor mensen die er wel van houden :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 23:10

Hallo allen,

Ik ben van plan om puur uit nieuwsgierigheid de komende week vegan te gaan eten/drinken. Ik ben gewoon een vleeseter maar ben wel eens benieuwd of mijn lijft er ook op zou reageren.
Ik ben al veel rond aan het neuzen naar vegan maaltijden enzo wat ik dan kan gaan maken maar ik vind het nog moeilijk. Veel toch wat 'rare'en nieuwe namen die me helemaal niks zeggen. En ik vind het ook weer zonde om die 'gekke' dingen aan te schaffen en dat er vervolgens veel van blijft liggen.

Kunnen jullie mij tips geven dus? Ik ga ook een blender kopen (wilde ik sowieso al hebben). Heb al soya yoghurt gemaakt want vind yoghurt met havermout, lijnzaad en een scheutje roosvicee ferro wel erg lekker als ontbijt altijd...maarja volkoren brood, is dat altijd vegan?
Vooral qua avondeten vind ik het lastig... dus tips? Graag!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 23:14

Hoi Linn, welkom :) Heb je het topic al een beetje doorgekeken? In de OP staat al veel info :)
Zelf vind ik de website van de vegan challenge altijd erg handig voor makkelijke recepten.

Overigens had ik er echt een maand of 2-3 voor nodig voor ik ineens merkte dat ik veel meer energie had :D Zeker 's morgens bij het opstaan was ik lang niet zo energiek geweest! Daarnaast ben ik tegenwoordig de enige die na een avond drinken gewoon zonder scheef hoofd weer aan het werk gaat :=

Had er niemand een tip voor de rijstpudding trouwens? :o

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 23:16

Oh nee sorry ik heb verder niet het topic gekeken, ik had teveel haast om mijn bericht te typen haha, ik zal eens even naar de OP kijken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 07:58

Ik merkte na een week al wel positief effect :j

Wat vind je lekker om te eten nu?
Eigenlijk alles valt ook wel vegan te maken/krijgen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:04

Ik ben 1 januari begonnen met 1 week vegan en als dat haalbaar zou zijn, nog een week. And so further. Inmiddels is het augustus :D en ik eet af en toe vlees of zuivel, maar gezien de aanslag die dan gelijk op mn lijf wordt gepleegd (pukkels en ik voel me er chubby door), gebeurd dat nog zelden.

Er zijn echt een heleboel producten die vegan zijn, maar het gaat wel van je vragen om even wat etiketten te lezen.
Ik ben begonnen met een online site waar alle dagelijkse producten op staan die je kan eten uit de winkel, in vega of vegan variant.
Brood, chips, hagelslag, pasta, pannekoeken, koek, snoep. Noem maar op. Ontbijt, lunch en tussendoortjes vind ik dan ook niet moeilijk om vegan te houden, avondeten is moeilijker.
Veel nieuwe, onbekende dingen. Lang alles lust ik niet. Maar je komt er maar op 1 manier achter.

Ik denk dat je er niet aan ontkomt om in het begin wat duurder uit te zijn omdat je bepaalde basisproducten (zoals kruiden, olie) gewoon nodig hebt. Maar ik ben sindsdien wekelijks juist veel minder geld aan boodschappen kwijt.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:00

Ik hou eigenlijk gewoon van basis dingen zegmaar. Normaal gesproken dus gewoon AGV, pasta, stampot, simpele salade, rijst ben ik niet heel erg dol op, daar moet sowieso een sausje doorheen zitten...

Welke site bedoel jij dan Jotoma? Ik heb ondertussen al veel sites gezien haha.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:08

_Linn_ schreef:
Ik hou eigenlijk gewoon van basis dingen zegmaar. Normaal gesproken dus gewoon AGV, pasta, stampot, simpele salade, rijst ben ik niet heel erg dol op, daar moet sowieso een sausje doorheen zitten...

Dan komt jouw smaak redelijk overeen met die van mij vermoed ik zo :+
In het begin haalde ik bij de AVG gewoon een stapel vleesvervangers en keek ik welke ik daarvan lekker vond, in de pasta deed ik toch al weinig vlees maar daar doe ik nu gewoon extra champignons in. Room en dergelijke heb je ook gewoon vegan dus kan je gewoon kopen. Ik eet wel idiote hoeveelheden noten en groente nu :9

Het lijkt duurder maar omdat vlees zo duur is komen wij eigenlijk niet duurder uit dan voorheen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:18

_Linn_ schreef:

https://gewoonvegan.nl/extra-informatie ... ips-lijst/

https://wiki.veganisme.org/index.php/Li ... _producten

Wat Azmay zegt is een goeie, maar ik vind veel vervangers niet lekker en ivm enummers niet altijd een goeie. Dus ik ben dan meer aardappel of groente gaan eten.
Ik ben gek op rijst en pasta, maar vind t vegan erg moeilijk om lekker te krijgen zoals ik vroeger at. Als we wel pasta eten, dan maar vegetarisch of met gehakt van de vegetarische slager.
Rijst eten we nauwelijks. Dan eten we udon (noodels) met groente.
Ik eet vaak salade of mexicaans :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:28

Onze vegan maand is omgevlogen. We hebben bijna hetzelfde kunnen doen als normaal (ik was al vegetarier). Alleen uit eten was lastig. De eerste dag na de maand vegan heb ik een cappucino besteld in een restaurant. Nog geen half uur later had ik vreselijke buikpijn. Ik zat bijna te huilen op het terras en elke beweging (inclusief diep ademhalen) deed pijn. Ik weet nog niet zeker of het door de cappucino kwam. Maar ben er wel bang voor. Komende week maar rustig experimenteren met melk om er achter te komen.

De dagelijkse cappucino thuis is vervangen door een variant met oatly barista en dat blijft. Mijn man heeft besloten geen kaas meer op brood te eten omdat hij daarmee ongemerkt veel cholestorol binnen krijgt en hij is er nu achter dat hij de kaas helemaal niet mist op brood.

En natuurlijk hebben wij ook geen last gehad van het eierschandaal. Al hebben we dat toch niet snel met onze eigen kipjes.

Al met al een geslaagd experiment.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 15:25

_Linn_ schreef:
Hallo allen,

Ik ben van plan om puur uit nieuwsgierigheid de komende week vegan te gaan eten/drinken. Ik ben gewoon een vleeseter maar ben wel eens benieuwd of mijn lijft er ook op zou reageren.
Ik ben al veel rond aan het neuzen naar vegan maaltijden enzo wat ik dan kan gaan maken maar ik vind het nog moeilijk. Veel toch wat 'rare'en nieuwe namen die me helemaal niks zeggen. En ik vind het ook weer zonde om die 'gekke' dingen aan te schaffen en dat er vervolgens veel van blijft liggen.

Kunnen jullie mij tips geven dus? Ik ga ook een blender kopen (wilde ik sowieso al hebben). Heb al soya yoghurt gemaakt want vind yoghurt met havermout, lijnzaad en een scheutje roosvicee ferro wel erg lekker als ontbijt altijd...maarja volkoren brood, is dat altijd vegan?
Vooral qua avondeten vind ik het lastig... dus tips? Graag!

Eet je af en toe wel eens vegetarisch? Het zal je namelijk verbazen hoeveel vegetarische maaltijden 'per ongeluk' ook vegan zijn. Ik eet ook gewoon vlees, maar mijn pasta's maak ik steeds vaker vega. Maar als je zelf je saus maakt, en je kiept er geen vlees in, olijfolie om te bakken.. Dan is je maaltijd ook al vegan. :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 15:32

Een supermakkelijk vegan gerecht is gele rijst met doperwtjes en gedroogde tomaten :j Voor ons typisch zo'n 'ik heb niks in huis'-gerecht dat je even snel maakt als je geen zin hebt om naar de supermarkt te gaan. En nog lekker ook!
Afbeelding
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... de-tomaten

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:16

Heej ik heb weer een vraagje. Ik wil vanavond rijst met groenten en zoete aardappel uit de oven eten. Echter vind ik zo losse rijst niet zo lekker en wil ik er dus wel een sausje doorheen doen. Wat kan ik zometeen meenemen uit de jumbo of lidl wat hierbij past en wat vegan is?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:27

ik hou van de chilisaus van Gotan!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:28

sriracha :9 (hete saus)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:12

Ik heb de zoetzure saus van Uncle Ben's meegenomen, die schijnt ook vegan te zijn.
Verder staan er rijst met linzen en zoete aardapppels, paprika, ui, sperziebonen, wortels en een beetje knoflook uit de oven op het programma voor het diner. Ik ben benieuwd!

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:45

Hoi! Ik kom hier ook maar eens meepraten. Na wat docu's toch maar de stap gezet en vandaag precies 1 maand geen vlees/vis gegeten. Ik merk al zoveel resultaat, had ik dit maar eerder gedaan :+ Ik zie wel steeds meer gerechten die ik altijd zo lekker vond, die ik niet meer kan eten. Maar toen ik vanmiddag in de supermarkt varkenslever, -nieren en -hersenen zag was dat ook weer klaar :n

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:57

Wat voor een resultaten merk je dan? Voor mij echt niets om eerlijk te zijn.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:18

Voor mij ook niet echt, om ook maar eerlijk te zijn. Het enige dat ik niet meer echt heb, is de after dinner-dip, maar voor de rest voel ik me hetzelfde als toen ik nog vlees en zuivel at.
Sterker nog, ik heb juist vaker last van een opgeblazen gevoel en obstipatie. Ik ben nu weer begonnen met dagelijks soja yoghurt, omdat ik het gevoel heb dat mijn darmen beter functioneren door de yoghurt culturen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:21

Ik voel me een beter mens en ik bespaar wat levens. Meer feelgood heb ik niet nodig :D

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:30

Dat klopt zeker Poes,ik voel me er gevoelsmatig sowieso heel goed bij. Geen gemengde gevoelens meer.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:52

Mijn eerste volledig vegan diner!
Afbeelding