De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:23

Mijn bloemkolen heb ik voorgezaaid in bakjes in een kas. Goed water geven en na een tijdje heb je een plantje met een stuk of 6 bladeren van zo'n 10 cm hoog. Toen heb ik ze buiten geplant. Ze hebben dan flinke wortels. Gat graven, vol gieten met water, koemestkorrel en wat beendermeel en daar het plantje in. En ze groeien als kool :D wel goed afdekken tegen vogels! En evt een koolkraag er omheen doen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:12

thanks 8nnemiek! Dan ga ik ze voorzaaien. Hebben jullie kleigrond of niet? Hoorde dat kool op klei moet staan.. anders kan ik misschien wat klei door de grond mengen op het stukje waar ze komen..

Nou maar direct doorgepakt. Nieuwe rij radijs zit in de grond en de bloemkool in de voorkweek. Ben benieuwd...
Laatst bijgewerkt door trisca op 16-05-13 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:29

Als kool op klei moet staan, zou ik er ook wat klei bij mengen (wel diep genoeg, minstens 20 cm voor de wortels). Hier staat alles in zandgrond, ik hoef geen moestuinbed verhogingen te maken om alles droog te laten staan, ik moet juist veel bewateren. Nou komt er waarschijnlijk veel of enorm veel water deze kant op dit weekend. Ik ga dus speciaal voor dit weekend mijn miniprei plantjes lieslaarsjes aantrekken >;).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:48

ze hebben in iedre geval veel voeding nodig :j
heb je een groenrijk in de buurt?
die hebben namelijk potgrond, 3 zakken voor 5 euro, die is niks voor in een pot :n veel te vet (kleiig) maar zou wel heel geschikt kunnen zijn om zandgrond te verzwaren zodat voeding en vocht er beter in blijft zitten voor planten als kool
oftewel, bedje maken voor kool, laag grond weg scheppen, wat van die zakken er in en gaan ;)

zijn witte zakken met opdruk .
ik had zelf ene paar zakken meegenomen, maar heb ze gebruikt in andere potten dan ik gepland had, was echt te vet... voor potten heb ik veel liever de potgrond van de Aldi, dat is echt mooi spul voor in een pot.

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:59

Hier ook zandgrond. Zandgrond bevat idd minder voeding, vandaar dat ik er koemestkorrel en beendermeel bij doe. Maar ik heb inderdaad ook flink wat compost en heel wat zakken potgrond door de zandgrond heen gemengd. Voor de voeding en ook omdat het meer vocht vast houdt.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:02

Hier heb ik gelukkig geen last met de aarde :) En voor de verandering regent het hier... *Zucht* nu moet ik binnen mijn broccoli verpotten ipv buiten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:28

Net wat zaadbakken klaargemaakt....

Groente:

suikermaïs
Broccoli
prei
rode ui
sugar baby watermeloen
paarse broccoli
ijsbergsla

Ook bloemen gezaaid....

Allysum
Asters
kattestaart
zomerflox

Bakken staan buiten maar met noodweer kunnen ze mooi even de kas in :P
Als de voorspellingen kloppen gaat het hier vanavond ook plensen...zal mijn vlijtige liesjes ook maar even onder het afdak zetten aan het einde van de middag :\

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:54

Ik ben denk ik een vrij makkelijke als ik jullie zo hoor :P gooi alles gewoon in dezelfde grond en geef meststof bij voor groente en fruit op de momenten zoals aangegeven op de verpakking. alles staat in bakken en potten want we hebben een dakterras.

Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met pineberry's (die witte aardbeien met ananas smaak)? ik heb ze vorig jaar gekocht, toen kreeg ik er niets van. Nu heb ik hem gewoon laten staan en komen er bloemen aan. ik vraag mij af waarom hij vorig jaar niets gedaan heeft.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:59

Hallo mensen :D
Ik kijk nu al een paar dagen tegen de titel van dit topic aan :Y)
Sinds kort ben ik ook begonnen met aanschaffen kleine plantjes voor aardbeien, cherrytomaatjes en gele/rode paprika.
Ik heb er alleen echt geen verstand van, misschien kunnen jullie me met tips voorzien?

Wel heb ik hydrokorrels op het zand gelegd van de plantjes, eigenlijk meer voor de aardbeien dat die niet verrotten op de aarde :P
Is dit goed of heeft het totaal geen zin :P

Er groeit op dit moment nog niks aan, alleen nog maar hele kleine groene aardbeitjes zijn zichtbaar :D

K wou er nog wat bij hebben maar k weet niet wat, k ben zelf nogal inspiratieloos..
Nog leuke ideeën?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:26

Dankzij het voorspelde weer, gaan mijn dadeltomaatjes en paprikaatjes nog maar even niet permanent naar buiten. :n

Zijn hier ook mensen die hun eigen maanzaad kweken? (papaver) Welk merk zou daar het beste voor zijn?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:28

Ik heb vorig jaar wel hand maanzaad in de tuin gegooid...kwam mooie bloemen van. Had eens voor bakken een halve kilo maanzaad... dus dacht probeer het eens... en mooie grote lichtroze bloemen. Heb alleen niet de zaadkoppen bewaart... (heb nog half bakje maanzaad)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:41

Ik wil het zelf proberen te kweken, in de winkel vind ik het nogal prijzig. Ik ben van plan om het dit jaar voor te zaaien binnen/kas (als die klaar is) Zo in de tuin komt er niks van, slakken weten van niks O:) Maar gezien de grote variatie in papavers (enkelblad, dubbel, kleuren, grote van bloem/plant) weet ik niet wat de geschiktste is. Thuis hadden we ze ook, waren donker rode hoge papavers. Die kan ik als zaad niet vinden.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:44

Mijn oom had het trouwens over tomatendiefjes die in de okseltjes zitten dat ik die moet weghalen.
Is dat heel belangrijk?
En hoelang duurt het tot er tomaatjes/paprikaatjes zijn?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:58

Als je die weg haalt gaat de voeding naar de vruchten. En die wil je hebben.
Hoe lang het duurt, geen idee. Ik zie wel wanneer ik kan oogsten. :Y) Als ik kijk naar mijn tomaten zijn mijn dadeltomaatjes eerder aan de vruchten dan de trostomaten. Die zijn eerder gezaaid en staan 3 cm hoog met 2 blaadjes -O- De dadeltomaat is al 6 cm met meerdere blaadjes.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:25

branka16 schreef:
Mijn oom had het trouwens over tomatendiefjes die in de okseltjes zitten dat ik die moet weghalen.
Is dat heel belangrijk?
En hoelang duurt het tot er tomaatjes/paprikaatjes zijn?

Hoe minder blad een tomatenplant heeft hoe beter. Anders gaat er (te) veel voeding naar de bladeren ipv vruchten. De dieven die je verwijderd kan je weer opnieuw in de grond zetten voor een nieuwe plant :P

De groei van je tomaten en paprika's hangt af van het weer... warmte, zon en water zijn belangrijk. Als het zonnetje weer een paar dagen schijnt zal alles weer explosief groeien.
Ik heb binnen 2 paprika stekken staan van +/- 3 maanden oud. Als ze nu naar buiten gaan en voldoende warmte + zonlicht krijgen kan ik binnen een maand vruchten hebben *\o/*

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:49

Bij mijn lild geen plantjes te bekennen :(

Had ik nu al gevraagd of er mensen Tauge zelf hebben staan? Ik kan het niet meer terug vinden. Vind het erg lekker maar best aan de prijs in de winkel. Het lijkt me niet al te ingewikkeld, maar misschien heeft het meer nodig dan lijkt?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:18

Taugé zaad kan je kopen.(je kan eigenlijk elke droge boon achtig iets gebruiken voor spruitgroente) Ik heb het in een grote honing pot (halve liter bijna) met over de opening kaasdoek, daar heb ik het zaad in en doe af en toe een beetje water bij. Op een zonnige plek zetten en ze lopen uit. Het zaad week ik eerst even in lauw water voor. Kiemen ze makkelijker. Er zijn bij de natuurwinkels ook speciale kweekbakjes voor deze dingen.

Hier een leuke site met uitleg voor kweken http://sjeftuintips.wordpress.com/2011/ ... ge-kweken/

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:27

Kan je de diefjes weer planten, wat grappig!

Hier de sla maar onder de tafel geschoven ivm verdrinkings gevaar.

En ahum.. dat erwten maaltje hier gaat hem ook niet worden met 5 plantjes, jammer...

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:14

klumpertje schreef:
Ik ben denk ik een vrij makkelijke als ik jullie zo hoor :P gooi alles gewoon in dezelfde grond en geef meststof bij voor groente en fruit op de momenten zoals aangegeven op de verpakking. alles staat in bakken en potten want we hebben een dakterras.

Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met pineberry's (die witte aardbeien met ananas smaak)? ik heb ze vorig jaar gekocht, toen kreeg ik er niets van. Nu heb ik hem gewoon laten staan en komen er bloemen aan. ik vraag mij af waarom hij vorig jaar niets gedaan heeft.

ik heb 2 pineberry plantjes, aan 1 plantje staat al een bloem:
Afbeelding
als ik die zo vergelijk dan zijn het heel petieterige plantjes tegenover mijn aardbeien:
Afbeelding

ik heb nog meer foto's van o.a. mijn tomaten en radijzen maar ik moet eerst één per één die foto's kleiner maken want ze zijn te groot voor hier te plaatsen.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:15

Kunnen bloemen van aardbeiplantjes gewoon blijven zitten?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:05

klumpertje schreef:

ik ben ook errug makkelijk hoor :+ alles in dezelfde grond, in de potten is dat gewoon willekeurige potgrond, maar aldi is dichtbij, goedkoop en erg fijne grond om mee te werken, lekker fluffy :+
die van de groenrijk was meer potgrond met veel klei, werkt gewoon niet fijn en hij was nog duurder ook

de tuin zelf krijgt voor het seizoen uit een flinke mep compost en de resten potgrond gaan er aan het eind van het seizoen ook in, de potten die leeg gaan voor de winter zeg maar, die gooi ik leeg in de moestuin en in de kas.
mest is momenteel een pak van de action.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:10

Klumpertje, in wat voor bakken doe je dat, plastic? Ik heb ook een balkon maar bij mij heb ik het gevoel dat ik zo'n beetje water moet blijven geven door erbij te blijven staan, omdat die planten meer water opslurpen dan een geoefende whiskeydrinker op een avond doorhaalt. Of heb je hele grote bakken? Ik probeer door te krijgen waarom bij mij planten het vaak niet lang uithouden in een bak.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:20

Mieke93: mijne heeft ook van die "zielige" bloemetjes als je het vergelijkt met een andere aardbei. Ik vind het alleen zo vreemd dat hij vorig jaar niets gaf.

Sonja_vr: bij mij krijgen ze niets aan compost ofzo. Alleen mest uit een pakje

Zunzuncito: ik heb wat gewone planten in ronde potten staan. Wel van die potten van de intratuin met zo'n stop erin. Ook de aardbei staat daarin en dat gaat goed, zijn soms zelfs veel te nat. Verder hebben wij grote houten bakken met plastic laag erin, dat is allemaal wel erg snel droog. Vorig jaar tomaten in plastic potten gehad en die gingen op zich ook wel goed. Ik geef wel echt dagelijks water. En als het echt heel warm is moet ik wel 2x per dag water geven, vooral het spul dat volop in de zon staat

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:37

Zo heb jullie weer gevonden :D Heb een mooie courgette staan, dit jaar in een grote pot. Vorige jaar heeft hij een heel flink stuk van m'n grasveld vermoord ^)

Ook nog twee paprika's binnen en twee cherrytomaten buiten. Kwam gister van vakantie terug en stond raar te kijken naar het vele onkruid op mijn tomatenstukje:

Afbeelding

:= Vorige jaar expres wat oude tomaten laten slingeren :j en ja hoor! Wie weet alleen hoe je kan zien of het cherry, pomodori of gewone tomaten zijn? Had alle drie vorig jaar staan.

Heb nu maar een oproep op fb staan, wie helpt me van stekjes af :P Beetje veel :+

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:37

aikon schreef:
Taugé zaad kan je kopen.(je kan eigenlijk elke droge boon achtig iets gebruiken voor spruitgroente) Ik heb het in een grote honing pot (halve liter bijna) met over de opening kaasdoek, daar heb ik het zaad in en doe af en toe een beetje water bij. Op een zonnige plek zetten en ze lopen uit. Het zaad week ik eerst even in lauw water voor. Kiemen ze makkelijker. Er zijn bij de natuurwinkels ook speciale kweekbakjes voor deze dingen.

Hier een leuke site met uitleg voor kweken http://sjeftuintips.wordpress.com/2011/ ... ge-kweken/

Heel nuttige site! ik ga boontjes zoeken want er staat eigenlijk alleen in de wintermaanden.