De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:52

1,19 per stuk :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:59

Hier staan op dit moment de aardbeien (Lambada's) in bloei, de courgettes beginnen een beetje aan te sterken (zijn binnen opgekweekt) en de pompoenen schieten uit. Ik krijg al helemaal zin in de zomer!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:16

Hier hebben de tomaten het best naar hun zin,overdag buiten en 's avonds in de kas.Kas ook een beetje op orde gemaakt...bamboe stokken gesorteerd en stellingen neergezet.

Aantal bloemen ook over gepot dus ik hoop dat die ook een beetje op gaan schieten met groeien,dan kunnen ze de volle grond in.Zijn vaste bodembedekkers dus ik koester ze :D

Voor degene die jong zaaigoed naar buiten wil gaan zetten,houd er regening mee dat er waarschuwingen zijn voor hevige regenbuien aankoment weekend (50mm per m2 als ik het goed heb gehoord :+ )

Sjolvir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:20

Positief..
aardbeien plantjes hebben bloemen en her en der groen aardbeitje.
erwten hebben bloemen.
Sla groeit, best wel.

Negatief..
erwten zijn wel hele mini plantjes, met 1 sprietje.
sla ehhh, moet dat niet een kropje worden? Bij mij zijn het gewoon blaadjes uit de grond.
Tomaatjes willen niet hoger worden dan ca 30 cm? Geen bloemen, wel diefjes (nu eruit uiteraard).
Paprika's zijn ca 7 cm hoog en groeien ook niet echt.

Maar het ziet er gezellig uit!

Wat betreft die hoosbuien ik vrees voor mijn tomaatjes... heb geen serre zoals hierboven zo fijn omschreven wordt, dus hoop dat ze het overleven.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:30

Grmbl, heb ik weer, vandaag moestuin definitief in orde gemaakt ga jij, Tinky12, waarschuwen voor hevige regen ... Vrees het nog meest voor mijn mini tomaten frubsels + bladmoes + sperzibonen. Laatst genoemde heb ik netjes vastgebonden aan een stok (zou goed moeten komen, toch :+ ).

Las op de vorige pagina dat iemand nog broccoli zoekt? Ik heb stekkies teveel (zal ook niet := ). Ruilen :D ?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:37

:D Geen dank hoor....wellicht kun je het afdekken met stevig plastic als er zo'n bui aankomt.Wil ook niet zeggen dat het gaat vallen ;)
Beter maar voorbereid zijn nietwaar :D :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:19

Van die buien heb ik ook al gehoord.
Wat bij mij buiten staat stat redelijk beschut, en anders is het pech.

Tomaten staan nog steeds in plastic bekers boven in de vensterbank, en groeien die dingen, pfff.
Na het weekend mag alles definitief naar buiten met een vaste plek.

Wat ik al in de tuin heb staan, echt dom van mijzelf, weet niet meer wat wat is haha.
Nouja ik zie vanzelf wel wat eruit gaat groeien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 22:23

Ach, die regen is wel fijn :D

Het schijnt volgende week warm te worden! Mooi. Dan doe ik de pompoenzaadjes zo de composthopen in. *D
Ik heb vandaag postelein gezaaid en die moest ik kletsnat houden. Er staat écht op t zakje dat ik er natte lappen op moest houden totdat het ontkiemt is. Dat heb ik dus gedaan 8-)

Ik heb zaaibedjes met kool: boerenkool, savooiekool, palmkool en koolrabi. Heeft iemand een idee wanneer je dit meestal uitplant?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 00:28

Antheman schreef:
Ach, die regen is wel fijn :D

Het schijnt volgende week warm te worden! Mooi. Dan doe ik de pompoenzaadjes zo de composthopen in. *D
Ik heb vandaag postelein gezaaid en die moest ik kletsnat houden. Er staat écht op t zakje dat ik er natte lappen op moest houden totdat het ontkiemt is. Dat heb ik dus gedaan 8-)

Ik heb zaaibedjes met kool: boerenkool, savooiekool, palmkool en koolrabi. Heeft iemand een idee wanneer je dit meestal uitplant?

Ik probeer meestal na de 4de/ 6de blaadjes. Ligt er ook aan hoe hoog het plantje al is ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 07:22

Lhin....gefeliciteerd!! :D *\o/* *\o/* *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 07:38

Hoe doen jullie dat met erwten en peulen en bonen enzo: om de paar dagen kan ik een paar peulen vol erwten plukken, dan heb ik in totaal enkele tientallen erwtjes :+ Niet echt genoeg voor het avondeten..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:19

Door de soep :P Of meer planten :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:28

Volgend jaar maar wat meer plantjes idd :P ik hoopte dat 10 plantjes wel genoeg zouden zijn.. Denk dat ik er toch zeker 5x zo veel nodig heb :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:33

Joh serieus!!

Nou als 10 al niet genoeg is, pfffft. Maar wanneer ben je ermee begonnen dan, dat je nu al aan het oogsten bent? :)

Ik vind ze ook niet zo hard groeien, die bonen en peultjes e.d. Staan er hartstikke mooi bij verder, sterk, sappig groen, wind en regen zijn geen probleem....maar ze schieten niet zo enorm omhoog als ik had gedacht. Alles lijkt momenteel idd. een beetje stil te staan vergeleken bij het omhoog komen en uit de grond omhoog groeien in eerste instantie.

Vorige week ook wat diefjes uit de tomaten / komkommers / paprika's gehaald en toen lagen er ook al wat mooie groene aardbeitjes inderdaad, van een cm of 2 lang :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 08:35

Olijf, van harte! :D
En bedankt voor je antwoord. Dan laat ik ze lekker staan, en dun nog ietsjes uit.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 08:38

8nnemiek schreef:
Hoe doen jullie dat met erwten en peulen en bonen enzo: om de paar dagen kan ik een paar peulen vol erwten plukken, dan heb ik in totaal enkele tientallen erwtjes :+ Niet echt genoeg voor het avondeten..

Je kunt het mengen door bijv de pasta. Handje peulen, en dan iets anders erbij. Of wokken met rijst en andere groenten erdoor.

Ik heb hetzelfde probleem, mijn erwten zijn mislukt. En de tuinbonen eigenlijk ook. Daar heb ik links en rechts toch 7 planten van en die heb ik bij elkaar gezet. Maar zelfs met 7 planten heb ik nooit voldoende voor 1 maaltijd. Ach, ik leer ervan. Volgend jaar later zaaien en veel meer. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:57

Mijn erwtenplanten heb ik in februari al gezaaid, die zijn nu ongeveer een meter hoog en staan vol in bloei. De peulenplantjes heb ik een paar maanden geleden gezaaid en zijn zo'n 30 tot 40 cm hoog en beginnen nu ook langzaam te bloeien.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe lang erwten blijven doorgroeien en bloeien. Misschien toch rond de zomer nog een volle heg met erwtjes, ze groeien alle kanten op :P
Maar in de groentesoep is inderdaad een goed idee!
Jammer dat die van jou mislukt zijn. Is het te laat om opnieuw te zaaien?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:59

ik hoop volgend jaar meer oppervlakte te hebben :+ maar ik ben nog niet aan het oogsten buiten sla(achtigen), radijsjes en kruiden,
tomaten staan wel goed te bloeien en de rest staat er goed bij :j

wat betreft erwtjes etc, die produceren een heel tijdje, dus misschien zijn ze nu op gang aan het komen en komt er dalijk wat meer vanaf als ze echt goed in de bloei staan en wat meer zon op hun bolletje krijgen :)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:03

hmmm gisteren spinazie vers uit de tuin :) verser kan niet :9

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 09:11

8nnemiek schreef:
Jammer dat die van jou mislukt zijn. Is het te laat om opnieuw te zaaien?

Geen zaad meer, moet ook zeggen dat ik oud zaad heb gebruikt. Ik vind het niet erg, soms moet je incasseren ;) En ik leer ervan hoe ik het volgend jaar beter kan doen. Er groeien nu 3 plantjes ofzo, die zijn ong 10 cm hoog. Zij mogen blijven.

Ik ga weer op zevenbladjacht. Had beloofd om met de lunch zevenbladtaart te maken. Mams en schoonmams komen me helpen met verf krabben.
En morgen heb ik de couscoussalade van zevenblad beloofd aan paardenvriendinnen.
Manlief heeft een stukje tuin omgespit voor me, dan kan daar de venkel in. Zelf heb ik de aardperen in de grond gedaan (waren al plantjes). En manlief zoekt nu naar vlierbloesem voor champagne.
Verder eten we de hele week rucola :+ Maar dat geeft niet, ik ben er gek op.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:15

ik wil ook nog steeds aardperen, maar krijg de goeie niet gevonden :n
de gladde zeg maar, heb eerder aardperen gehad, maar dat waren hele grillige knolletjes kwa vorm , er zijn ook rondere/gladdere aardperen >diewillik<

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:00

Vorig jaar hebben wij bonen gezaaid (stokbonen). We hadden ongeveer 15 planten en hebben er echt behoorlijk veel bonen van af gehaald. Ik ging pas plukken als ik genoeg had. Ze blijven aan de stronk langer vers als in je koelkast.

Ik hoor om me heen dat bloemkool erg moeilijk is. Zie dat sommige al bloemkool hebben gezaaid. Is het moeilijk? Hebben jullie tips? Kan ik beter buiten op zaaibed zaaien of in een bakje?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:02

Naja..moeilijk..stopt zaadje in de grond en je zorgt dat die genoeg water krijgt, en dan groeit het :P

Tot nu toe. De tijd zal het leren of er ook een bloemkooltje aan groet.

Tot nu toe doet eigenlijk alles het goed, alleen bruine bonen die ik heb liggen die kiemen niet, allerlei andere bonen wel.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:07

Oh jee, als ik dat zo hoor krijg ik het komende jaar misschien wel één hele maaltijd sugar peas van mijn 4 plantjes :D Ik dacht dat die dingen enorm zouden worden dus vond 4 wel genoeg maar boy was i wrong :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:22

Rytir, gewoon afwachten, ik heb zelf nog geen sugar peas gezet tot nu toe, geen plek voor nu ook trouwens :+
maar als ze op gang komen kan het best dat er een mooi maaltje(of maaltjes) vanaf komen...
hier zijn de gewone erwten wel aan de klim nu , de bonen moeten nog boven komen kijken...maar die zitten er nog maar een paar dagen in .