Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:49

Ik denk het wel want op oude wonden en missende pluimen na zag hij er prima uit. Maakte ook nog veel kabaal. Maar wou niet rennen. Ik ga zondag langs op de opendeurdag van de opvang.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:31

Sheran schreef:
enamorada, hoe lang ben je dan al vegetariër?

Die buikpijn had ik ook, maar sinds ik stopte met vlees eten heb ik er bijna geen last meer van :).

Ongeveer een jaar denk ik. Weet het niet helemaal zeker.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 21:08

poes schreef:
Klein hartje hier heeft vandaag een verzwakte fazant gevangen (alleen. Met een truitje. :') ) en naar de opvang gebracht

m/sBmWv7.jpg

[img]m/orgWmW.jpg

Wat goed van je! Houd je hem nu in huis tot zondag? Hopelijk redt hij het!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 21:22

Nee ze ging zondag naar hem kijken in de opvang :)

Goh vandaag is er maar weer eens gebleken dat je literatuuronderzoek goed doen toch echt wel loont. Vandaag zag ik de volgende link: http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/ar ... ters.dhtml
Beetje een raar artikel, maar okee, er is blijkbaar een onderzoek dat dit heeft uitgewezen (dat ook niet vermeld wordt verder maar soit).
Dit is het artikel: https://link.springer.com/article/10.10 ... 015-9577-y
En dit is de kritische re-interpretatie van het journaal waarin het verscheen: https://link.springer.com/article/10.10 ... 016-9587-4

Kort gezegd zou ik willen stellen dat Het Laatste Nieuws nogal een lompe interpretatie heeft gemaakt van het artikel... Ten eerste wordt er geen vegetarisch dieet onderzocht, maar een dieet met weinig rood vlees en veel vis en zuivel. Ten tweede worden er nogal overhaaste conclusies getrokken aangezien er behoorlijk veel variabelen zijn gewijzigd zodat de geobserveerde effecten nauwelijks toe te schrijven zijn aan de verminderde vlees-inname. :o
Beetje jammer toch.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:15

Mijn fazant leefde nog :) leuke opendeurdag gehad in het vogelopvangcentrum in Merelbeke met veel vrijlatingen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 23:18

Leuk! :) Mijn vader is veel bij de vogelopvang geweest omdat onze kat nogal veel jaagde :=

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 15:38

Ik kom me hier ook melden, na 10 jaar vegetarisch te hebben gegeten, ben ik sinds twee weken veganistisch gaan eten. Her en der nog een beetje zoeken (vooral kaas en kruidenboter zijn een groot gemis haha!), maar mijn vriend en ik zijn al behoorlijk creatief in de keuken, dus dat scheelt een hoop. De rest van mijn levensstijl probeer(de) ik ook al zo vegan en dierproefvrij mogelijk te houden. Katten krijgen daarbij wel gewoon brokken met vlees.

Morgen ga ik mijn eerste vegan kruidenboter maken, ben heel benieuwd hoe dat gaat smaken :)

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 15:46

Tof drunksheep! Hoe ga je de vegan kruidenboter maken? Ik had laatst namelijk het idee om zo'n pakje kruidenboterkruiden van de Jumbo te kopen (gemixte verse kruiden) en dat gewoon door de plantaardige boter heen te doen, maar ik weet niet of dat lekker wordt. Er staan ook een aantal recepten voor vegan 'kaas' in dit topic, misschien kun je die proberen :j

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:01

Ik maakte normale kruidenboter ook altijd zelf, en dan gooide ik er gewoon van alles uit mijn kruidenkastje en lekker veel knoflook door :D

Maar nu heb ik idd voor plantaardige boter gekozen, van Wajang. Las daar wel positieve dingen over, dus ben heel benieuwd. Ik zal je mijn bevindingen laten weten, haha! En anders ga ik op zoek naar Becel Biologisch, die is ook 100% plantaardig en dan probeer ik dat :j

Ook met de verschillende soorten sojayoghurt is het nog ff uitvinden wat nou het beste bij wat past. Ik had laatst een naturel yoghurt van Alpro voor tzatziki en dat was niet zo heel erg geslaagd, omdat 'ie blijkbaar gezoet is.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:05

Ik ben altijd skeptisch naar vegan 'kaas' recepten, maar heb net cashewpasta gemaakt en als ik dat zo proef denk ik dat je dat ook heel goed kazig kan laten smaken. :9
Gelukkig heb ik nog een zak, dus van de week maar eens wat receptjes uitproberen :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:03

Je hebt ook ongezoete yoghurt :) maar dan moet je even kijken waar het expliciet op staat. En zelf kruidenboter maken is idd een goed idee, veel lekkerder ook. Ik mis roomboter ook echt niet ofzo.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:08

Precies waarom ik andere yoghurt wil proberen haha :) ik had gezien dat de Mild&Creamy van Alpro dan weer niet gezoet is.

Heb net wat van de Wajang boter geproefd en vond dat wel prima eigenlijk!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:09

Loolotte schreef:
Tof drunksheep! Hoe ga je de vegan kruidenboter maken? Ik had laatst namelijk het idee om zo'n pakje kruidenboterkruiden van de Jumbo te kopen (gemixte verse kruiden) en dat gewoon door de plantaardige boter heen te doen, maar ik weet niet of dat lekker wordt. Er staan ook een aantal recepten voor vegan 'kaas' in dit topic, misschien kun je die proberen :j

Dit is lekker :j
Ik heb de plantaardige boter van zeeuws meisje om mee te bakken, daarvan maak ik kruidenboter. Voeg eigenlijk alleen verder knoflook toe en peterselie.

Ik kreeg hier ook de tip voor de hummus van ah met madras. Yum! Niet te vergelijken met mijn eigen vieze, melige, noten-smaak hummus :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:36

Fijn! Ik vind die met avocado ook heel lekker. Smaakt eigenlijk vooral naar avocado en maar een beetje naar hummus.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:40

Ah eigen merk soya yoghurt heb je in een ongezoete versie. Is prima voor Tzatziki, wel extra goed je komkommer uitknijpen, want heb het idee dat het sneller waterig wordt dan met echte yoghurt.

Kruidenboter maak ik met alpro soya boter, dat gaat prima. Heeft ook een goede structuur, beter dan andere plantaardige boter vind ik.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 21:59

Sharani schreef:
Ah eigen merk soya yoghurt heb je in een ongezoete versie. Is prima voor Tzatziki, wel extra goed je komkommer uitknijpen, want heb het idee dat het sneller waterig wordt dan met echte yoghurt.

Kruidenboter maak ik met alpro soya boter, dat gaat prima. Heeft ook een goede structuur, beter dan andere plantaardige boter vind ik.

Met tzatziki deed ik sowieso mijn yoghurt altijd in een theedoek. Het wordt altijd vochtig dus meer uitlekken = meer beter :=
Eigenlijk heb ik helemaal nog geen vegan tzatziki gemaakt, dat moet ik weer eens doen :) :)

Ik heb een vraagje, net was ik uit eten en vroeger nam ik bij het restaurant altijd koffie bailey's. Nu niet meer, for obvious reasons :Y) Maar ik vroeg me af of jullie wel eens speciaalkoffie drinken, en zo ja hoe je die klaarmaakt. Ik zat eraan te denken om eens te gaan experimenteren met Oatly barista, als ik dat kan vinden, om een Irish coffee te maken... Maar misschien heeft iemand hier nog een idee :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:25

Kan je geen whiskey cream maken met vegan room(?) Magrathea?
Ik dronk ook heel graag creme likeur maar ben nu ook wel content met amaretto en 43 :Y)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:42

Ik hoorde een tijdje geleden dat er vegan Baily (op komst?) is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:43

batje schreef:
Ik hoorde een tijdje geleden dat er vegan Baily (op komst?) is.

Ja ik ook, maar nog niet gezien :( Dus tot die tijd maar even behelpen.

Amaretto met creme, zou dat wat zijn?

Edit: oeh! ik kom ineens dit recept tegen :D Dit ga ik binnenkort maar eens proberen, ziet er heerlijk uit :Y) http://ohsheglows.com/2012/03/12/homema ... ade-vegan/

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 23:10

Als ik tzatziki maak haal ik sowieso de zaadlijsten uit de komkommer en zorg ik dat er zo veel mogelijk vocht uit is. Dat was eigenlijk voldoende. Met die Alpro yoghurt was het echt heel dun. Het schijnt dat de yoghurt van Provamel een goeie is, een wat meer 'zurige'.

Ik heb net de kruidenboter gemaakt, en echt, hij is megalekker. Niet van echt te onderscheiden imo <3 vriendlief was ook fan.
Afbeelding

Op de foto natuurlijk wat zachter. Heb er knoflook, peterselie, rozemarijn, basilicum, bieslook, zout, peper en een beetje citroensap in gedaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 23:26

Ziet er lekker uit!!!

Ik heb net butternut squash & lentil dahl gemaakt. O O O lekker :D

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 23:35

Ohhhhh lentil dahl <3 zo lekker!

Hier nog een bak hummus gemaakt, morgen nog wat guacamole (voor bij nacho's uit een zak hehe) en een eerste poging tot tofu saucijzenbroodjes. Heb ze wel eens met vegagehakt gemaakt, maar dat is helaas niet vegan.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:12

Oeh die kruidenboter ziet er lekker uit!
Gisteren had ik kastanjechampignons gebakken in balsamicoazijn en met rucola op een Italiaanse bol gedaan, echt een aanrader voor als je snel moet eten <3

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:02

Net noedels met sperzieboontjes (uit eigen tuin :9 ) en roerbak stukjes gegeten. Smaakte heerlijk, mijn man had gekookt en ik had eigenlijk stiekem al heel kritisch zo'n roerbakblokje geproefd, toen mijn oudste zoon zich hardop afvroeg of het niet per ongeluk echt vlees was... Heel eerlijk gezegd, zou zoiets mijn man kunnen overkomen, iets met per ongeluk het verkeerde pakje uit het schap pakken := . Jongste zoon schoof meteen verschrikt zijn bord weg. Mijn man duikt in de oud papier bak om de wikkel op te zoeken van de blokjes, om ons te bewijzen dat het echt vegan was. Waar na jongste zoon zijn bord weer gerustgesteld verder kon leeg eten _O- . De roerbak blokjes met citroen van de Lidl zijn dus best een aanrader, zeker in dit gerecht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:06

Ooo ja die met chili en citroen zijn dat toch? Die had ik laatst ook, geen idee meer in wat voor maaltijd. Zijn erg lekker inderdaad :)

Trouwens, ik zie net dat de biologische pesto van de AH niet meer vegan is |( Whyyyyy... Zagen ze die pesto en dachten ze "oliebol, een per ongeluk vegan product? Snel, doe er kaas in!"