Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:33

Daar zit dus geen geraffineerde suiker in, prima hoor :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:34

Jullie kunnen niet geloven hoe gelukkig jullie me maken <3 Al een hele dag ben ik verdrietig aan het denken dat ik mijn ontbijt - mijn favoriete maal toch wel - zou moeten schrappen.

Bedankt!

(Ik denk dat ik morgen maar es het boek van Sonja Kimpen aanschaf over suikerverslaving; want ik mag nog een boel leren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:38

+:)+

Verwarrende van die eerste lijst is dat koolhydraten ook als suikers worden gezet (omdat ze op die manier door het lichaam worden verwerkt). Altijd gewoon bij de ingredienten kijken dus :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:42

Okidoki dankjewel *\o/*

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:12

Hebben jullie tips om te eten na een zwemtraining?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:18

Bhriseis, ik heb het advied gekregen paar keer p/w wat intensiever te bewegen voor het ontbijt, maar ik red het ook makkelijk tot lunchtijd zonder eten, dus meestal draai ik egwoon mijn dagje en ontbijt pas tegen lunchtijd. maar dat moet je ook maar net liggen.

vanmorgen om een uur of 11 ontbeten met 1 sneetje speltbrood met kaas, tomaat en rucola, een banaan, een nectarine en 2 gekookte eitjes,
vanavond kabeljauw met aardappeltjes en sperciebonen met een mosterdsausje , vis was ook bijna een 2 persoons portie.
en nu wat olijven als snack.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:49

Ik vind het echt gaaf wanneer mensen dat kunnen, meestal word ik wakker van het gerammel van mijn maag :Y)
Maar ik wil tijdens vakantie wel eens kijken wat het met mijn lichaam doet (maar wachten tot de middag kan ik mezelf ook niet aandoen hoor hihi)

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:57

Ze zeggen toch ook juist altijd dat ontbijt t belangrijkste is van je dag? Is het dan wel goed om het zo uit te stellen? :) best lastig al die theorieen!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:05

Ik las juist ook dat het goed is na je ontbijt juist meteen te bewegen zodat je verbranding op gang komt voor de dag. Was daar blij mee want fiets altijd naar het werk. Volgens de andere theorie zou ik dus beter na het fietsen kunnen eten.

En bedankt voor de zonnatura jam tip. Hij smaakt super lekker!!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:30

CleovG schreef:
Hebben jullie tips om te eten na een zwemtraining?

Ik zou vooral je koolhydraten en eiwitten eten na de training, hoe je dat in wilt vullen is helemaal aan jou :) Rijst, pasta, aardappelen, brood, koekjes, andere suiker dingen, kan allemaal. Verder vlees, vis, peulvruchten of vleesvervangers :) Vetten nog even laten staan voor later of eerder in de dag.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:51

Fantabulouss schreef:
Ze zeggen toch ook juist altijd dat ontbijt t belangrijkste is van je dag? Is het dan wel goed om het zo uit te stellen? :) best lastig al die theorieen!

als je gewoon op gewicht bent en verder geen specifieke issues hebt is ontbijt ook prima denk ik.
als ik het op mezelf betrek, een lichaam zal als je beweegt etc , eerst de beschikbare koolhydraten gebruiken voordat het vet gaat verbranden, als je insuline huishouding dan niet helemaal je van het is , bijvoorbeeld insuline resistentie waar pcos mee in verband word gebracht , zo ook vaak voorkomend overgewicht bij mensen die pcos hebben , dan is het erg lastig om met gewoon na iets eten te gaan sporten en dan daadwerkelijk die vetverbranding op gang te helpen, je cellen zijn al minder flexibel en zullen dus niet makkelijk loslaten .
ik dwing , door op nuchtere maag te gaan sporten , mijn lijf om de vetreserves aan te spreken.

maar ik moet er ook bij zeggen dat dit voor mij een heel natuurlijk iets is, ik heb nooit ontbeten (nadat ik oud genoeg was om zelf mijn ontbijt te regelen etc als kind zijnde en ouders er wat minder op toezagen, dus zeg brugklas) dan at ik pas wat in de eerste pauze op school bijvoorbeeld nadat ik al 15 km naar school had gefietst en 1 a 2 lesuren achter de rug had.
dat ontbijten is iets wat ik mezelf de afgelopen 5 a 10 jaar heb aangeleerd
en laat ik in die eerste 7 jaar van die tien jaar tot maatje 54 zijn gegroeid, nu is dat niet alleen door ontbijten, maar ook door een verstoorde relatie met eten (emo eten in het kwadraat etc)
dus voor mij voelt het ook gewoon heel natuurlijk aan .
twee jaar terug ben ik ook van maat 54 terug gegaan naar maat 46, das niet dankzij gezond eten, maar door twee maanden vrijwel niet eten en een maand heel slecht eten puur door stress rondom een relatiebreuk inclusief opeens semi dakloos zijn etc.
maar ik heb het gewicht er wel afgehouden de afgelopen twee jaar, dat is voor mij al een overwinning.
nu wil ik terug naar maatje 42 (in ben 1,79 lang, flink gebouwd en heb aardig wat spieren door de paardenhobby en bouw vrij makkelijk spieren op, met maatje 38 zou ik er heel schonkig/bottig uit zien, modelletje zwartbonte melkkoe ;) )

maar , ontbijt is het belangrijkste maal, dat is een voedingscentrum dingetje... ik heb niet een heel hoge pet op van wat het voedingscentrum te vertellen heeft... zoals melk is goed voor je en voorkomt osteoporose , de kalk in melk is gruwelijk slecht opneembaar en zal je echt niet redden van botontkalking :n is echt bs,
en zo hebben ze nog veel meer stellingen dat ik denk "voel aan je hoofd"
ik denk dat het uiteindelijk heel individueel is, wat voor mij perfect werkt, hoeft voor de volgende persoon niet het juiste te zijn, ik probeer momenteel 3 eetmomenten te hebben per dag , dus : laat ontbijt , avondeten en een snackmoment. dit om mijn alvleesklier wat rust te geven om de insulinehuishouding op orde te krijgen
jij zult het misschien veel beter doen op traditioneel ontbijt, lunch, diner + tussendoortjes.
het is gewoon echt iets wat je per persoon zal moeten bekijken.

edit: is wel weer een hele lap tekst geworden :+

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:43

dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, is niet een 'voedingscentrumdingetje'.

Het is belangrijk om je metabolisme 's ochtends wakker te maken door een flinke hoeveelheid te eten en drinken. Het is het beste om te beginnen met een glas water zo'n 20 minuten voor je gaat eten. Je metabolisme gaat dan werken en begint meteen met verbranden. Je lichaam heeft brandstof nodig om dingen te doen. Niet ontbijten zorgt voor een trage verbranding, weinig energie en voor veel trek in eten later op de dag.

Het is dus echt zo dat ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Mensen die niet ontbijten zijn juist dikker, omdat ze tegen lunchtijd (of 's avonds) zoveel honger krijgen dat ze te veel eten, omdat ze het de hele dag hebben uitgesteld. 's avonds verbrand je bijna niets meer, dus je kunt beter je grote avondmaaltijd vervangen door een groot ontbijt.

Daarnaast is het niet goed om slechts 3 eetmomenten op een dag te hebben, je zorgt dan juist voor insulinepieken. Je kunt beter gedurende de dag kleine beetjes eten, juist om je metabolisme op gang te houden, maar wel producten met een lage glycemische index.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:56

daarom zette ik er al bij, in mijn specifieke geval is eerst de dag starten en later eten een goed idee, anders krijg ik mijn lijf gewoon niet aan de gang met vet verbranden, waarom zou het ook :?
er zijn koolhydraten en andere voedingsstoffen beschikbaar die ze niet uit de cellen hoeven te trekken :)
wat ik al zeg, het is individueel, mijn eetschema zal ik niet aanraden voor een willekeurig persoon :n
maar het standaard gezonde eetschema (3 keer eten+ tussendoortjes etc) is voor mij niet aan te raden, althans , niet op dit moment :n

een lichaam heeft brandstof nodig, ik heb nog 20 kg brandstof op voorraad wat mijn lijf kan pakken, want dat is vet, gewoon brandstof, maar het is niet de eerste optie voor je lijf om te verbranden, dat is de net in het lichaam gestopte voedingsmiddelen die nog niet opgeslagen zijn, maar wel beschikbaar zijn gemaakt door je verteringsstelsel.
het metabolisme hoeft niet te gestart te worden door een ontbijt, dat draait snachts gewoon door, anders ga je dood, ook 's nachts heeft je lichaam energie nodig om te ademen, je bloed rond te pompen.
ik zet het 's ochtends in een hogere versnelling door te bewegen en mijn lijf dus te dwingen de vetreserves aan te spreken .

de mindere eetmomenten per dag zijn bij mij puur om mijn galblaas /insulinehuishouding rust te gunnen, de mindere snel beschikbare koolhydraten ook om mijn insuline huishouding tot rust te brengen .
nogmaals, tis een heel individueel iets.
in het standaardschema raak ik zeer gevoelig voor eetbuien, verkeerde keuzes etc, nu heb ik dat helemaal niet omdat mijn glucose en insuline wat minder stuitert.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:07

Dat ontbijten goed is is bullshit. In welk onderzoek is dat naar voren gekomen? Niemand heeft het ooit wetenschappelijk aangetoont en toch zegt iedereen het ;)
Daarom ben ik dus een blog begonnen: om eetmethodes uit te testen en nonsens en feiten van elkaar te gaan scheiden. Op mijn blog kun je zien wat het skippen van ontbijt en lunch (en dat opschuiven naar veel later in de dag) met je lichaam doet, ik eet namelijk geen calorie minder dan dat ik verbrand en ik begin voor het eerst in m'n leven een platte buik te krijgen. Ik ben goed gezond, geen insuline problemen oid, dus daar lag het ook niet aan :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:29

Phor, ik ben er niet meer zo in thuis daarom durf ik het niet zo neer te zetten als jij, maar als ik idd veel later op de dag begin met eten, kan ik nog steeds voldoende calorietjes binnen krijgen(no problem :+ )
en ik voel me er veel gezonder/prettiger bij.
vond het dan ook uitermate grappig jouw blog te lezen net nadat ik dat gesprek met mijn orthomoleculair therapeut had gehad, zoveel overeenkomsten :+

vind het momenteel wel lastig trouwens, ik mag wat minder omdat ik die voet moet ontlasten en ik ben bekend met eten uit verveling... i'm bored, gimmé food :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:32

Dat herken ik wel Sonja, vooral op rustdagen :+ Dan mag ik ineens maar 1800kcal eten en dan ook nog zo lang uitstellen, pffffff _O-

Ik bedoel trouwens niets persoonlijk he, in m'n vorige bericht! Lees het nu even terug en het kan nogal bot overkomen, maar zo bedoel ik het niet :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:35

phormicola schreef:
Dat ontbijten goed is is bullshit. In welk onderzoek is dat naar voren gekomen? Niemand heeft het ooit wetenschappelijk aangetoont en toch zegt iedereen het ;)
Daarom ben ik dus een blog begonnen: om eetmethodes uit te testen en nonsens en feiten van elkaar te gaan scheiden. Op mijn blog kun je zien wat het skippen van ontbijt en lunch (en dat opschuiven naar veel later in de dag) met je lichaam doet, ik eet namelijk geen calorie minder dan dat ik verbrand en ik begin voor het eerst in m'n leven een platte buik te krijgen. Ik ben goed gezond, geen insuline problemen oid, dus daar lag het ook niet aan :)

Ach, dat geldt voor wel meer claims omtrent eten :+ Of het wetenschappelijk onderzoek wordt compleet uit zijn verband gerukt door een stel pseudo wetenschappers :j
Correctie: op jouw blog lees je wat het met jouw lichaam doet ;) Leuk experiment trouwens.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:38

En ik ben niet de enige ;) Wel een kanttekening: er zijn vrouwen die dik worden van het uitstellen van eten en zelfs diabetes ontwikkelen, maar er zijn nog geen onderzoeken gedaan met gezonde vrouwen. Mannen profiteren er universeel van.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:39

phormicola schreef:
En ik ben niet de enige ;) Wel een kanttekening: er zijn vrouwen die dik worden van het uitstellen van eten en zelfs diabetes ontwikkelen, maar er zijn nog geen onderzoeken gedaan met gezonde vrouwen. Mannen profiteren er universeel van.

Waar profiteren mannen precies van?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:40

Van het uitstellen van eten natuurlijk, daar hebben we het toch over? :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:42

Ja, maar ik wist niet precies hoe ik die opmerking moest interpreteren :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:47

phor, ik heb sowieso niks persoonlijks opgevat hoor :D
vind het wel fain om te lezen allemaal

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:49

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:40

Het is onzinnig om te zeggen dat wie slank is ook ontbijt en daarom wordt je van niet ontbijten dik :') Zeer kromme redenatie. Het kan natuurlijk ook dat mensen die veelste dik zijn willen afvallen en daarom maar het ontbijt overslaan. Of mensen die al gezond bezig zijn horen steeds dat ontbijten zo gezond is en dat ze daarom juist ontbijten. Iets met correlatie en causatie :+

ik zie verder geen links naar abstracten, ik ga er dus van uit dat dit klinische studies zijn (die zeggen in feite geen zier) die ook nog lekker uit hun verbrand zijn getrokken.
Wat niet wil zeggen dat ontbijten slecht is, maar dat wil ook niet zeggen dat niet-ontbijten slecht is :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:31

Wat ik weet, is dat ik veel te veel van ontbijten hou om het over te slaan <3