de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:41

Bieten houden ook erg van een voedingsrijke bodem en zijn heel erg makkelijk.

En qua kas zitten we dus wel goed. :) Het plan is om een kas van 10x3 meter aan het huis te bouwen en dan aan elke kant een meter planten en een pad van een meter breed er tussen. Dus zo'n 20m2 om te beplanten.

Buiten hebben we ook nog ruim 1000m2 om te beplanten. Dus hopelijk zijn we dan met een paar jaar zelfvoorzienend op het gebied van groenten en fruit. Ik denk er zelfs over om eigen olie te gaan persen. Maar dat is een plan waar ik nog meer research voor moet doen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:48

Daar moet je qua groenten en fruit een heel eind mee komen idd.

Ik plant tegenwoordig alleen maar favorieten, weinig experimenten, daar heb ik geen ruimte voor. Dus alleen dingen waarvan ik weet dat we ze eten en die het goed doen bij ons. Bloemkool en broccoli vallen bijvoorbeeld af omdat al verschillende keren gebleken is dat ik de rupsen er niet uit kan houden. Courgette, bieten, prei en koolrabi krijgen dan weer meer ruimte, dat eten we graag. Plukslasoorten doe ik dit jaar in potten, in de volle grond schieten ze te snel door, we kunnen er moet tegenop eten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:54

Kaka,
Zaait de pluksal zichzelf in de volle grond niet juist mooi uit zodat je het hele seizoen sla hebt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:10

Leuk, weer wat leven in het topic :D

Mijn kas is 3x4 en dat vind ik eigenlijk nog wat te klein. Tomaten worden hier erg veel gegeten, en daar heb ik er nooit genoeg van. Komkommer is niet enorm lang houdbaar, dus daar zet ik komend jaar juist wat minder planten van. En ik heb er altijd wat pepers, paprika en augurk in staan.
Oja, en watermeloen, honingmeloen en nog een andere meloen. Maar die blijven toch erg klein in Nederland en nemen veel ruimte in, dus die zaai ik denk ik niet meer.

Welke tomaten geven bij jullie de meeste opbrengst?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:05

Malenka schreef:
Bieten houden ook erg van een voedingsrijke bodem en zijn heel erg makkelijk.

En qua kas zitten we dus wel goed. :) Het plan is om een kas van 10x3 meter aan het huis te bouwen en dan aan elke kant een meter planten en een pad van een meter breed er tussen. Dus zo'n 20m2 om te beplanten.

Buiten hebben we ook nog ruim 1000m2 om te beplanten. Dus hopelijk zijn we dan met een paar jaar zelfvoorzienend op het gebied van groenten en fruit. Ik denk er zelfs over om eigen olie te gaan persen. Maar dat is een plan waar ik nog meer research voor moet doen.

Met bieten moet je toch ook een beetje opletten dat deze niet op een hele stikstof rijke grond staan? Ik heb gelezen dat je dan veel blad krijgt, maar geen of maar een kleine knol. Hetzelfde geld voor o.a. radijsjes etc.

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:19

Vanaf wanneer beginnen jullie ongeveer met zaaien? En dan direct in de kas, of eerst nog in huis?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:51

Wij gaan eindelijk ons kasje in elkaar zetten. hij is maar 2x2 maar alle groente en fruit zijn voor het leuk en niet om de diepvries mee te vullen. Ik wil deze zomer de tomaten en de komkommers in de kas en verder zie ik het wel. Aangezien we een flink stuk tuin moeten gaan beplanten, wil ik ook vaste planten voorzaaien in de kas.
Mijn aardbeienplanten ga ik verplaatsen van de mm bakken naar deze bakken. Ga er een stelling voor maken.
Afbeelding
Ik zet komende seizen meer bonen en veel meer bietjes, die vind ik zo lekker!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:08

Ik zoek ook nog een systeem voor aardbeien. Ik heb ze nu in balkonbakken aan stellingen hangen, maar door opnieuw indelen van de tuin gaan de stellingen weg.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:52

_E_ schreef:
Vanaf wanneer beginnen jullie ongeveer met zaaien? En dan direct in de kas, of eerst nog in huis?

Vorig jaar heb ik geprobeerd tomaten en sla binnenshuis voor te zaaien in februari. Maar daar kwam niets van. Voor de tomaten was het gewoon te vroeg én te donker denk ik. De sla heb ik achteraf in de tuin gegooid, toen de weersomstandigheden beter waren kwamen ze vanzelf uit! Prei heb ik vorig jaar van een buurman gekregen.
Veel lezen op internet bracht me bij dat je wel pepers, paprika's en prei kan voorzaaien, maar de rest beter even laat wachten. De temperatuur niet té hoog opkrikken en voldoende licht voorzien. Prei kan bijvoorbeeld in de koude kas groeien. Er is niet bijzonder veel zon, maar het is ook niet bijzonder warm in de koude kas. Zo kan de prei langzaam groeien en krijg je geen iele sprietige plantjes. De sla ga ik ook in de koude kas zetten morgen, die staat nu nog binnen. Omwille van hetzelfde verhaal..

De pepers moet ik even aankijken OF ze kiemen en hoe ik die lichtvoorziening ga aanpakken..

Ik kwam trouwens deze foto tegen.

Afbeelding

Hier droom ik van, zou prima staan op mijn terras!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:25

Leuk ding idd voor op een terras. Is best zelf te maken toch?

Malenka schreef:
Kaka,
Zaait de pluksal zichzelf in de volle grond niet juist mooi uit zodat je het hele seizoen sla hebt?

Probleem is een beetje dat ik een erg warme, beschutte tuin in de volle zon heb. Fantastisch in het voor- en najaar, maar hoogzomer is het voor sla en andere bladgroenten te warm, ze schieten dan erg gauw door. Potten kun je in de zomer in de schaduw zetten, blijven bladgroenten veel lekkerder van.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 23:41

Cabelona schreef:
Met bieten moet je toch ook een beetje opletten dat deze niet op een hele stikstof rijke grond staan? Ik heb gelezen dat je dan veel blad krijgt, maar geen of maar een kleine knol. Hetzelfde geld voor o.a. radijsjes etc.

Bietenblad smaakt ook goed in iets als pastasaus, soep, stoofschotel of roerbak. Heeft eigenlijk meer toepassingen dan de biet zelf omdat het neutraler smaakt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:27

Wat zijn de tips en tricks voor aardbeien in potten?

En broccoli, hoe teel je dat het beste... Blijf ik erg lastig vinden, maar het is zo lekker :D

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:58

JudithO schreef:

En broccoli, hoe teel je dat het beste... Blijf ik erg lastig vinden, maar het is zo lekker :D

Aan komen begin ik niet meer, krijg je alleen hartzeer van :j

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:07

Wat leuk al die activiteit in het topic. Ik moet mij inhouden om nog geen tomaten te gaan zaaien. Scheelt dat ik ook nog geen (nieuwe) zaadjes heb :').

Ik ben trouwens net als annemiek opzoek naar de tomaat met de beste opbrengst. Vleestomaten ga ik niet meer doen aangezien die te zwaar worden en de plant met pot omvalt.. Roma tomaten gingen dit jaar bij mij het beste maar waren struik tomaten en heb liever stamtomaten. San marzano oid ging best slecht maar dat kwam door die extreme hitte, dat konden die wat minder goed handelen ;).

Mijn kas is 2x4 en een kas kan eigenlijk niet groot genoeg :). Dit jaar ga ik minder watermeloenen zetten. Die gingen vorig jaar zo goed dat ik ze een beetje zat werd. Dus meer ruimte voor tomaten. Ik ben wel benieuwd wat het weer dit jaar doet als het niet zo warm is heb ik waarschijnlijk veel tomaten en geen watermeloen. Maarja plannen en moestuin gaat niet altijd samen :P.

Voor degene die nog opties zoeken voor aardbeien. Ik heb dit vorig jaar gebouwd. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Later in het jaar geen foto's van maar werd echt een chaos. Dus einde van het seizoen wat plantjes eruit gehaald zodat alles wat meer ruimte heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:13

Haha, dat klinkt herkenbaar :))
Het begint allemaal zo netjes en geordend, en uiteindelijk zit ik elk jaar met een oerwoud :))

Ik denk dat ik dit jaar bijna alle zaden bestel bij Bolster. Daar heb ik het eerste jaar ook besteld, en dat waren allemaal zo'n goede zaden, goede kiemkracht, mooie planten met prachtige vruchten en veel opbrengst.. terwijl dat bij andere winkels vaak flink tegen viel.
Ik moet alleen nog beslissen welke rassen ik wil.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:48

JudithO schreef:

Aardbeien in potten opletten dat ze genoeg vocht hebben en genoeg mesten en elke jaar opnieuw compost er in. Ze lusten nogal wat namelijk.

Broccoli telen onder gaas ivm koolrupsen. Hier trouwens een zakje nine-star perennial besteld in die categorie, ben elk jaar weer zaden kopen redelijk zat, liever vaste planten en minder werk. Hele moestuin moet opnieuw ingedeeld trouwens, klus waar ik nogal tegenop zie, maar nu kan ik er op teveel plekken slecht bij (bedden te breed). En apart groot pompoenbed op de oude/winter mesthoop, want die van vorig jaar lag teveel in de schaduw. 2 soorten besteld, een zgn vijgenbladpompoen die jong ook als courgette te gebruiken is en een oudere soort van die oranje hokkaido uchi kuri. Er is geen kruisbestuiving tussen deze 2, dus kan ik van beide zaden bewaren. Beide moeten ook lang te bewaren zijn en wat ik niet eet, lusten de kipjes wel (pompoenpitten schijnen ook als ontwormer te werken, dus helemaal makkelijk). Hoop er ook voor volgend jaar eigen zaden van te oogsten ipv elke keer opnieuw kopen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:50

Dat van die pompoenpitten wist ik niet! Goed om te weten, we willen graag kipjes aanschaffen. We hebben hier een stuk van circa 8 op 15. Ik wil er graag een tuinhuisje neerpoten (voor mijn materialen te stockeren, maar ook het sorteergebeuren kan dan daar plaatsvinden) met een ingebouwd kippenhok. Ik wil ze eerst op een stuk zand (pistezand achtig, zodat het nooit modderig wordt en we ze daar eventueel kunnen 'opsluiten') en de rest dan gras. En dan met een leuk poortje, zodat ze op bewaakte momenten mee kunnen scharrelen in de moestuin. Wel de sla afdekken dan :D

Ik heb dit jaar zaden besteld bij z.adenk.openo.nline iemand ervaring mee? Ze hadden best wel veel kortingen dus dat leek me wel iets :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:09

Bummer, ik wilde eea bestellen bij paardenplant maar zij zijn t/m de 16e met vakantie. Hoopte nog wat pootgoed in de grond te stoppen voor de vorst die voor volgende week voorspeld is. Nu wrs verstandiger om te wachten tot het weer warmer wordt?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:23

Meescharrelen in de moestuin zou ik nooit doen. Hier van het zomer wat kippen per ongeluk ontsnapt. Dat kostte me de jonge bonenplanten en de boerenkool.

Voor aardbeien, is pokon bijgieten eens in de zoveel tijd dan voldoende?
Of van die bemestingsstaafjes, die lijken me ook wel handig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:39

JudithO schreef:

Eerder koemestkorrels.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:54

JudithO schreef:
Meescharrelen in de moestuin zou ik nooit doen. Hier van het zomer wat kippen per ongeluk ontsnapt. Dat kostte me de jonge bonenplanten en de boerenkool.

het is wel de bedoeling dat de plantjes beschut zijn en de kipjes tussen de beschutte planten door scharrelen.

Afbeelding zo bijvoorbeeld!

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:03

Nuttig en leuk topic...!

De afgelopen jaren experimenteerde ik met grote potten en bakken op mijn balkon. Dat ging heel goed. Courgettes, tomaten, bosui, wat kruiden en ander klein grut....

Dit jaar huur ik voor het eerst een moestuin in de buurt (15m2). Dat wordt even andere koek dan de bakken en potten die ik had!! Ik ben me al aan het inlezen, maar vind het best een puzzel.

Wie heeft hier zelf ervaringen met een kleine moestuin? Wat zijn echte do's en dont's? Of de grootste verschillen met een 'moestuin' die bestaat uit losse potten en bakken?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:47

Nog niet echt ervaring, maar dat gaat na dit jaar wel komen.
Maar wat ik tot nu toe gelezen heb is vooral het toepassen van wisselteelt van belang.
Ook kijken naar goed/slechte buren.

Aardappel en tomaat behoren tot dezelfde familie, maar worden in aparte groepen behandeld in de wisselteelt. Terwijl bijvoorbeeld ui en wortel goed naast elkaar te zetten zijn en houden op die manier de wortel en ui vlieg uit de buurt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:30

Maak rechte en gelijk matige vlakken en zorg dat alles goed bereikbaar is om bij te houden. Ook weer handig om wisselteelt te doen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:48

Maak een planning. Anders is het een zooitje ongeregeld. :j