Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:53

Hier staat een fijne omschrijving voor zuurdesem brood.
En je kan het maken van speltmeel, tarwemeel, wat je wil :j
http://www.speltwinkel.nl/Recepten/rece ... tmeel.html

Wil zelf nog wat experimenteren met kokosmeel, kijken of dat ook gaat lukken.
Laatst wel lekker geprobeerd om kokosmeel muffins en cake te maken, dat lukt intussen vrij goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:57

Sonja, de Odin webwinkel is erg fijn :j
Al heb ik het voordeel dat ik het via m'n werk kan bestellen.
Het komt dan mee met onze wekelijkse bestellingen.

Maar heb genoeg gehoord van collega's die gewoon 'thuis' bestellen en dat dat prima gaat.
En bij www.vanhavertotgort.nl kan je bulk bestellen, scheelt lekker in de prijs.
Maar goed dan moet je thuis wel de ruimte hebben om grote hoeveelheden op te slaan.

Waar woon je ergens? Wie weet kan ik je helpen met adresjes die je nog niet kent, zodat je ook ergens makkelijk af kan halen bijvoorbeeld.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:34

ik woon in almkerk aan de A27 net onder gorinchem, nadeel is , voor alles moet ik het dorp af(op de AH en de etos na ;) )
ik weet dat er in gorinchem en oosterhout reformzaken zitten ,
maar ja, we zijn hier buurtbus afhankelijk :roll: levensgevaarlijk, gepensioneerde vrijwilligers die rijden, heb toen ik er nog wel eens gebruik van maakte regelmatig doodsangsten uitgestaan :+ en de aansluitingen zijn niet altijd al te best.
ik hoop halverwege augustus weer gipsvrij te zijn , dan kan ik weer gewoon met de auto het dorp af .

van haver tot gort heb ik een account idd, nog nooit besteld want sja, is gelijk wel errug veel :)
verder kwam ik nu online de ekonoom tegen en Natushop, de tuinen heeft tot 11 augustus gratis verzenden , daar ga ik even het amandelmeel uit de aanbieding bestellen. verder niets nodig daar, dus dan is dat gratis verzenden wel handig.
bouillon zonder extra's en gistextract kan ik bij de fysio op het dorp halen, dat is al weer iets ;)

en misschien nog even naar breda van het weekend als vriendin van me niet hoeft te werken...dat geeft mogelijkheden :+
maar goeie adresjes ben ik altijd voor in want ik wil, ondanks dat het sporten nu even niet gaat , wel mijn voeding blijven aanpassen aan de adviezen van de orthomoleculair therapeut.

edit: Odin webwinkel, volgens mij moest je die bestellingen afhalen bij een afhaalpunt, maar ga ik nog eens naar kijken, heb ik eerder bij besteld toen de groenteboer een dorp verderop hun tassen nog had, die hebben tegenwoordig alleen de vitatas.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:41

Kanelly schreef:
Sonja, de Odin webwinkel is erg fijn :j
Al heb ik het voordeel dat ik het via m'n werk kan bestellen.
Het komt dan mee met onze wekelijkse bestellingen.

Maar heb genoeg gehoord van collega's die gewoon 'thuis' bestellen en dat dat prima gaat.
En bij http://www.vanhavertotgort.nl kan je bulk bestellen, scheelt lekker in de prijs.
Maar goed dan moet je thuis wel de ruimte hebben om grote hoeveelheden op te slaan.

Waar woon je ergens? Wie weet kan ik je helpen met adresjes die je nog niet kent, zodat je ook ergens makkelijk af kan halen bijvoorbeeld.

Bedankt voor de link, ben al tijden op zoek naar de mogelijkheid tot bulk inkoop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:47

Voor zover ik weet bezorgd Odin gewoon thuis :j

Hmm ja dan wordt het lastig :)
Met de auto is dan een stuk fijner.

Zag dat er in Oosterhout wel een Vrije School zit, wellicht kan je daar vragen of ze nog adresjes weten in de buurt?
Niet alle kleine bedrijfjes zijn online te vinden.
Hier hebben we in de buurt ook een paar biologische boeren die een winkeltje hebben, en die veel kunnen en willen bestellen, maar dat moet je net weten.
Via via en gewoon her en der vragen, dan kom je soms achter verrassende adresjes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:06

mijn(binnenkort weer) stalbaas heeft de kinderen daar op school zitten, en 1 van mijn (bijna weer) stalgenootjes is daar docent :D
die gaan meestal naar broeders in oosterhout :) en daar zit nu ook de tuinen, ook fijn :j

dorp verderop zit een biologische veehouder/landbouwer, die krijgen uiteindelijk ook een vrij uitgebreide boerderijwinkel, ook met streekproducten, ze hebben ook een oogsttuin en verkopen ook vlees van eigen erf , ze zijn ook zorgboerderij met een begeleid wonen project erbij :j
heel het spul is herbouwd op een andere locatie, dichtbij de oorspronkelijke locatie, ze hebben zelf overnachtingsmogelijkheden op het terrein in tweede wereld oorlog bunkers.
( www.landgoedkraaiveld.nl )

op zich weet ik aardig wat te vinden, tis alleen een probleem om er te komen tot na 12 september, dan mag ik als het goed is het gips uit...seriously...6 weken gips voor een minibotje in je voet :roll:

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:20

Thanks voor de tips Sonja! Is 'gewoon' bewegen goed, of moet je echt sporten voor je ontbijt?

Enne, dames...

... mijn god wat is suiker een troep -O-
Het enige wat ik vandaag op heb waar ik niet goed van weet of het past in een suikervrij dieet, is 200 ml rijstmelk.
Ik zat achter de kassa, en had na twee bananen zo'n honger, dat ik er in eerste instantie niets van begreep. Ik besloot een nectarine te eten, maar nee hoor, de honger werd er niet beter op. En toen snapte ik het: ik at verder niets geraffineerds; ik besloot eens te testen wat 2 extra bananen met me zouden doen. Niets :') Dus ik zat helemaal trillerig achter de kassa, ik kreeg vapeurs en ontzettende hoofdpijn. Ik was helemaal niet van plan suikers te skippen vandaag, maar ik vind deze verschijnselen zo eng dat ik die troep voorlopig even laat. Het lijkt verdorie wel een mini-excorcisme, dus daar wil ik even niet aan toegeven :')

Het kan wel zijn dat ik dit niet trek, want achter de kassa zijn mijn eetmomenten- en mogelijkheden erg schaars, en na een lange werkdag moet ik aan de studie. Maar ik wil principieel even geen suiker vandaag (en hopelijk denk ik er morgen hetzelfde over, en laten de omstandigheden het toe).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:26

Probeer wat meer vetten en proteinen te eten ipv fruit :) Gaat al snel beter hoor, na 3 dagen ben je van je suiker afkickverschijnselen af :j

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:31

Heb jij ideeën hoe ik dat kan doen achter de kassa? Het enige wat ik kan bedenken is een hand noten, maar ik weet niet goed hoe dat mijn hongergevoel kan aanpakken.

O ja, en eieren vind ik vies, sinds een nare ervaring met zo'n rood puntje :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:47

Hmmm, blokjes kaas? Ik vind het ook lastig hoor, eten tijdens het werk. Ik zit dan niet achter de kassa, maar probeer maar eens goed te ontbijten/lunchen met 8 paarden om je heen in een bak en een lading kinderen die constant tegen je aan mekkeren :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:48

Hier dan ook maar even :+

Ik heb net een verantwoord choco-bananenbrood gebakken. Een punt (1/8ste van het brood) is rond de 180kcal. Ik heb 'm op gevoel gemaakt en daarbij alles afgewogen, vandaar de vreemde gewichten :+
Recept voor 1 plat bananenbrood in een 24cm springvorm:

273 gr banaan
36 gr pindakaas
122 gr appelmoes, puur appels 0% toegevoegde suikers (hak)
9 gr cacaopoeder
50 gr ei, kippen
81 gr havervlokken
9 gr lijnzaad
82 gr volkoren tarwemeel
33 gr walnoten
14 gr tarwezemelen

Met al het natte spul beginnen, flink prakken en dan al het droge spul er doorheen prakken. Massa in springvorm storten, afvlakken en op 150 graden afbakken. Bij mij duurde het ongeveer een kwartier, kan korter of langer duren. Als het brood aan de bovenkant droog en stevig aanvoelt is het klaar :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:53

Een speltboterham met kaas, mag dat ook?

Erg flauw, maar ik ben wel een beetje bang voor mijn gewicht, met kaas en noten en vreetbuiten (want tja, als ik me zo prut voel, mag ik op zijn minst wel eten van mezelf). Stom he. Maar Gast7391's lofzangen over een suikervrij lichaam hebben me overgehaald :P

Ik kan me voorstellen dat eten inderdaad geen makkie is wanneer je aan het werk bent... ik zie die tien paardenhoofden zich al omdraaien wanneer ze het geritsel van jouw broodzak horen :))

Ik ga morgenavond maar eens soep maken, en een thermos meedoen. Ik moet dan wel plassen en het toilet is vies op mijn werk, maar ja, je moet wat he.

Het lijkt wel alsof mijn lichaam uit elkaar aan het vallen is. En ik maar denken dat mijn suikerverslaving wel meeviel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:58

Avocado is ook een goeie om de suikerspiegel constant te houden. Ik moet zeggen dat ik (ondanks de montignac-neigingen) ook niet echt fan ben van grote hoeveelheden kaas en noten.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:12

Bedankt voor de tips dames! Ik zal morgen onder andere avocado's inslaan. Doe ik met 200 ml rijstmelk mijn hele anti-suiker-campagne teniet? Want ik zou die havermoutcombi zo missen ;( Het is een brik gewone rice dream die ik open heb staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:13

Je kunt ook iets anders (suikervrij) kopen voor door de havermout, toch?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:19

Ik zou je havermout met water klaarmaken, veel beter :)

Ik ben ook geen fan van kaas als tussendoortje, veelsteveel zout!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:21

Ik doe nu de helft rijstmelk en de helft water, en dat vind ik erg lekker. Maar om het met alleen water te eten (wat ik een aantal x geprobeerd heb), dan heb ik echt het gevoel alsof alle levensvreugde me ontnomen wordt :') Ik zal morgen eens kijken of de supermarkt iets anders staan heeft, maar veel spannender dan rijstmelk en sojamelk gaan ze hier niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:22

Yoghurt? Of zelf maken? Schijnt heel makkelijk te zijn (zie hierboven beschreven).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:24

Bhriseis schreef:
Ik doe nu de helft rijstmelk en de helft water, en dat vind ik erg lekker. Maar om het met alleen water te eten (wat ik een aantal x geprobeerd heb), dan heb ik echt het gevoel alsof alle levensvreugde me ontnomen wordt :') Ik zal morgen eens kijken of de supermarkt iets anders staan heeft, maar veel spannender dan rijstmelk en sojamelk gaan ze hier niet.

Misschien hebben ze ongezoete sojamelk?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:26

Van tomorroats word ik misselijk :+ Zelfmaken is nog wel eens een idee.

Wel vervelend hoor, ik dacht dat er met rijstmelk niets mis is. Ik heb ook nog havermelk in de winkel zien staan, maar die komt van dezelfde producent als Rice dream, dus daar zal ook wel iets aan schelen.

Bedankt voor de tips!

Dubbelpost:
Jep, in België heet die Soja Intens! Daar ben ik gewoon aan verslingerd. Maar ik dacht dat daar ook al iets fout mee was :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:27

Welnee joh! Is de rijstmelk ook suikervrij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:27

Rijstmelk maken is dus gewoon gekookte rijst met water blenden/mixen, en dan wel of niet afgieten. Moet te doen zijn!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:29

Energie / kJ
197 kJ
Energie / kCal
47 kcal
Eiwit totaal
0,1 Gram
Koolhydraten totaal
9,4 Gram
Suikers
4 Gram

;(

Met havermout met soja intens kan ik nog wel leven. Zelf rijstmelk maken zal ik ook eens uittesten wanneer ik een beetje meer tijd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:30

Maar wat staat er bij de ingredienten?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:31

water
rijst zilvervlies rond
zonnebloemolie
calciumcarbonaat
calciumfosfaat