de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannanasje

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:42

Ik heb een vijg in de tuin gezet eind van de zomer, is het normaal dat die in de winter al zijn blad verliest?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:43

Ja de vijg verliest zijn blad in de winter.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:48

Ja, vijgen leggen in de herfst de jonge vijgjes voor volgend jaar aan, en verliezen dan vervolgens hun blad :j
Ik vind het altijd wel grappig, om die kleine bolletjes al te zien zitten.
Het is dit jaar wel gelukt om uiteindelijk vier eetbare vijgen van het boompje te halen, dus ik hoop als hij volgend jaar een grotere pot heeft, dat er misschien nog wat meer vanaf kan komen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:51

Die vijgen gaan heel hard. Hier geven ze in het tweede jaar al flink veel vijgen. Echt handen vol, heerlijk!

Vandaag de rosé van de druiven van dit jaar gebotteld <3
Helemaal blij mee!
Afbeelding
Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:10

Dat ziet er professioneel uit. Hoe is de smaak?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:00

Hij valt niet tegen! :9
Hij is niet heel zoet (ik hou zelf van echt zoete wijn, liefst nog limonade :+ ), maar dat was ook niet het doel. We wilden een wat drogere wijn en dat is perfect gelukt :j
En natuurlijk helemaal biologisch zonder sulfiet of klaringsmiddelen of andere toevoegingen.
Mijn vriend drinkt graag wijn maar is wel vrij kritisch. Deze had ik speciaal voor hem gemaakt en de eerste fles is al leeg, dus dat zegt genoeg :))

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:15

Leuk hoor! We hadden ook een goede wijndruifzomer lijkt me zo. Enne proost!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:48

Die wijn ziet er prima uit hoor!

Ik ben afgelopen vrijdag begonnen met voorzaaien. Heb 2 bakjes tuinkers staan en enkele zaadjes sla geplant. Op het papiertje stond 'geschikt voor alle seizoenen!' Nou, dat heb ik dan maar even geprobeerd. Ennnnn... er lijkt al schot in de zaak te zitten! *\o/* Ook de zomerprei is pas gezaaid, even opletten hoe ik het ga aanpakken. Als het niet meer te gek koud wordt kunnen ze misschien in een koude kas langzaamaan groeien. :j

Ook heb ik 2 cayenne peperzaadjes en 2 tapas peperzaadjes in de grond gestoken, heb ze in een bakje zitten, met het deksel erop en op de verwarming gezet. Het is de eerste keer dat ik het zo probeer en ben erg benieuwd. :=

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:28

Hier is de kas al netjes omgespit, staat al klaar voor het nieuwe seizoen :D
De moestuinbakken zelf moeten we eerst nog even wat aan sleutelen. Zoals we ze vorig jaar hadden waren ze toch niet helemaal praktisch.

Verder wacht ik braaf (maar ongeduldig) tot ik weer mag voorzaaien...

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:04

Ik moet helaas nog even geduld hebben. Halverwege april krijg ik de sleutel van de nieuwe woning. Dan pas kan ik de bakken voor de moestuin pas echt gaan uitmeten en aan de gang gaan.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:51

Hoe groot is jullie plantoppervlak in de kas? Wij zijn aan het zoeken hoe groot onze kas moet worden. Maar komen er niet uit. We willen zo veel mogelijk zelfvoorzienend worden, we zijn nu met zijn tweeen. Maar hopen in de komende paar jaar wel op gezinsuitbreiding. Meer dan vier personen in het huishouden zien we niet gebeuren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:59

Wij hebben een nieuwe moestuin aangelegd in een stukje van onze wei, 15 x 15 meter :') Heb met karton gemulcht en er de mesthoop op gereden zodat er nu een 20 cm dikke laag mest op ligt te composteren. Aan de randen komen bessen, bramen en frambozen. In de vierkante meter bakken heb ik plek voor plantjes die niet van zoveel mest houden.

Welke planten houden wel van zoveel mest? Ik kom zelf niet verder dan tomaten, courgettes, pompoenen en rabarber :=

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:01

Volgens mij hebben blad groenten ook veel mest/stikstof houdende grond nodig. Correct me if i am wrong.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:39

Meeste bladgroenten en kolen doen het prima op rijke grond.

Mijn kas is 2x3, daar eten we het hele groeiseizoen komkommer, druiven, tomaat en paprika uit en dan heb ik nog een 10 potten tomatensaus over. Zelfvoorzienend zou ik minstens het dubbele willen, omdat je er dan natuurlijk ook meer soorten in wilt telen om het groeiseizoen te verlengen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:42

Mijn kas is ook 2x3. Daarin heb ik vorig jaar (eerste jaar) komkommer en tomaten in gehad, in overvloed!
Verder kweekte ik op het stukje voor de tomatenplanten ook nog andere planten en kruiden op.

Kaka, welke druif heb jij in de kas? En wordt die niet vreselijk groot?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:43

Moet de boel ook nog omspitten voor nieuwe moestuin seizoen. Lichtelijk last van tijdgebrek := maarja ik heb nog even ga begin maart voorzaaien. Deed dat meestal in februari, maar heb dan vaak probleem dat er al dingen klaar zijn om naar buiten te gaan en dan nog te koud is. Dus dan maar iets later. Fruitbomen moeten ook nog gesnoeid appelboom heeft tot 2 weken terug nog deels blad gehad heel raar want heeft toch al paar keer snachts rond vriespunt gezeten.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:46

Geen idee welke druif het is, hij is blauw :Y) Ik wiek hem elk jaar goed kort, wil idd niet dat hij de hele kas overwoekerd, hoewel hij in 1 jaar wel al het hele dak bedekt. Maar dat geeft in de zomer dan ook weer wat welkome schaduw.

Wij zijn met z'n 3en trouwens.

Omspitten en zaaien begin ik pas eind februari mee, vind het niet zoveel toevoegen om nu al te beginnen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:46

Ik heb afgelopen weekend de fruitbomen gesnoeid. De perenboom heeft nu wat blauwe strotouwtjes met stenen/haringen aan een drietal takken hangen. Poging tot uitbuigen :D

Geeft dat een beetje druiven, Kaka?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:49

Genoeg om van te snoepen vanaf augustus. Ik heb niet de ambitie om er wijn oid van te maken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:56

Aan spitten en snoeien doe ik niet. We hebben uit onze oude fruitbomen vorige winter wel de afbrekende en gescheurde takken weggezaagd.

De rode besstruiken wil ik dit jaar (deels) verplaatsen naar de rand van de moestuin, dus die ga ik wel wat kortwieken en proberen te splitsen/scheuren

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:57

Bladgroenten, kolen en aardappelen ook nog, bedacht ik me. Thanks!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:00

Chubby schreef:
Aan spitten en snoeien doe ik niet. We hebben uit onze oude fruitbomen vorige winter wel de afbrekende en gescheurde takken weggezaagd.

De rode besstruiken wil ik dit jaar (deels) verplaatsen naar de rand van de moestuin, dus die ga ik wel wat kortwieken en proberen te splitsen/scheuren

Dat soort struiken scheuren gaan ze niet overleven. Jonge twijgen knippen en er naast in de grond steken om dus via stekken er meer struiken van te maken kan wel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:01

Aardappelen mag je ook flink wat mest bij. Prei zijn ook veeleisende planten, maar die putten ook de bodem uit. Kolen soorten houden ook van veel mest.

Wil je van de zomer zoete druiven hebben dan in de winter flink bijmesten. Druiven schijnen de tijd nodig te hebben om de voedingstoffen op te nemen.

Spitten heb ik laten doen ideaal die gepensioneerde die op het complex rondlopen en het voor een kleine betaling voor je doen.

Pruim moet je zo vroeg mogelijk in het najaar doen (na de oogst) en andere bomen in de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:04

Hier stappen wij dit jaar in in een csa boerderij. Eigenlijk een gigantische moestuin die je met andere deeld. Ik wil wel nog een aanzienelijke hoeveelheid aardbeien planten. Twijfel om ze weer in bakken te planten of volle grond. Ook gaan wij mais zetten en waarschijnlijk ook courgetten. Dit vooral dan voor de dieren :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:27

Cabelona schreef:
Ik moet helaas nog even geduld hebben. Halverwege april krijg ik de sleutel van de nieuwe woning. Dan pas kan ik de bakken voor de moestuin pas echt gaan uitmeten en aan de gang gaan.
Wat leuk! Gefeliciteerd met je nieuwe woonst!

DeMolenhoek schreef:
Hier stappen wij dit jaar in in een csa boerderij. Eigenlijk een gigantische moestuin die je met andere deeld. Ik wil wel nog een aanzienelijke hoeveelheid aardbeien planten. Twijfel om ze weer in bakken te planten of volle grond. Ook gaan wij mais zetten en waarschijnlijk ook courgetten. Dit vooral dan voor de dieren :)

Mijn aardbeien stonden vorig jaar in bakken en hadden mooie stekjes gemaakt. Ik heb dan in september de stekjes en andere planten in de volle grond gezet. Dat vonden ze blijkbaar prima, want sommige planten hebben nog meer stekjes gemaakt in de volle grond! Ik hoop op lekkere aardbeien. Vorig jaar waren ze prachtig van kleur, maar een beetje smakeloos.

De grond is hier ook volledig omgespit en klaar om op te warmen.

Hebben jullie al een plannetje klaar? Of enig idee met wat er komt en wat ZEKER niet? Ik ga dit jaar proberen meer bloemen en kruiden te betrekken in de tuin. Zo staat er dit jaar bieslook, boragie en basilicum op de planning. Maar ook Goudsbloem, zonnebloemen en tagates liggen klaar. Mijn oi-kers was geen al te groot succes vorig jaar. Te laat mee begonnen.. dus hopelijk dit jaar meer succes!