De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 20:49

wemkelover schreef:
Ik had nog wat cherrytomaatplantjes in pot binnen, die heb ik vandaag ook in de tuin gezet. Ik heb ook nog wat in mijn kweekbakjes gedaan, al ben ik wel bang dat het te laat is, maar we zullen zien. Dat is Komkommer, aubergine en nog een paar cherrytomaatzaadjes.
Morgen wil ik denk ik, alvast rucola, radijsjes, pluk en veldsla gaan zaaien in balkonbakken. Ik heb ook nog een keer glazenbak gekregen daar wil ik even plekje voor zoeken en dan een aantal kruiden gaan zaaien. Al heb ik volgens mij best lastige : Bassilicum, bieslook, peterselie, rozemarijn, dille en tijm en koriander. Moet alleen nog zien hoe ik dat percies moet doen. Bassilicum moet je volgens mij voorkweken in kweekbak, bieslook kan je volgens mij gewoon uitstrooien? In een bloembak? Vanavond maar even lezen :)

Baslilicum kan wel buiten, maar het zijn zeikerds. Houden niet van vocht en wind. Kun je ze beschut zetten, kun je het best buiten proberen hoor. Bieslook gewoon zaaien, dat komt wel goed.

Rozemarijn en tijm hebben warmte nodig. Koriander eigenlijk ook ,maar die doet vaak wel in NL. De anderen kunnen zonder meer buiten.

Leuk he Tinky! <3

wemkelover

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:25

Dus zeg maar als ik die basilicum onder die glazen bak zet, dan zou het inprincipe wel moeten lukken want dan staan ze droog en beschut, lijkt mij? Wordt een zaadje zo hele grote plant of moet ik meerdere zaadjes in de pot gooien?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:22

wemkelover schreef:
Dus zeg maar als ik die basilicum onder die glazen bak zet, dan zou het inprincipe wel moeten lukken want dan staan ze droog en beschut, lijkt mij? Wordt een zaadje zo hele grote plant of moet ik meerdere zaadjes in de pot gooien?

Als ik verspeen, maak ik een klein bosje van div steeltjes. Ik zou dus wat zaadjes in het potje doen en onder glas moet zeker lukken!

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:21

Zo vanavond mijn bonen in een andere pot gestopt en ze een tak gegeven om tegen aan te klimmen. Dat hadden ze opeens hard nodig :=

Ik had een paar dagen terug toch gevraagd of een Peperplant spontaan stekjes kan geven? Nou het mysterie van de onbekende stekjes is opgelost ... *tromgeroffel* ... het zijn hoogst waarschijnlijk prei stekjes (hoe die daar komen :o? )

Dus als iemand nog interesse heeft in prei of broccoli?

ik begin ruimte gebrek te krijgen doordat al het zaaigoed opkomt :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:27

Dat zou knap zijn inderdaad peper de prei stekjes geeft.

Hier niet in de stromende regen 10 geraniums in bak gefrommeld, bah!
(nou ja, het was soort van droog toen ik wedstrijd moest rijden, beter dan droog dan met plantjes ingraven)
Nu schijnt de zon weer.

Mijn doperwten blijven wel sneue sprietjes moet ik zeggen... tips?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:29

LhinnOlijf schreef:
Zo vanavond mijn bonen in een andere pot gestopt en ze een tak gegeven om tegen aan te klimmen. Dat hadden ze opeens hard nodig :=

Ik had een paar dagen terug toch gevraagd of een Peperplant spontaan stekjes kan geven? Nou het mysterie van de onbekende stekjes is opgelost ... *tromgeroffel* ... het zijn hoogst waarschijnlijk prei stekjes (hoe die daar komen :o? )

Dus als iemand nog interesse heeft in prei of broccoli?

ik begin ruimte gebrek te krijgen doordat al het zaaigoed opkomt :')

Ik heb wel interesse, maar waar woon je ongeveer?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:41

Hier flink geregend... :) maar op het land nog lang niet te zien,als je door het natte zand loopt schuif je het zo opzij...kurkdroog eronder :P

Had al vermoeden dat het zou gaan regenen dus mestkorrels op het land gestrooid...was net op tijd klaar.Nu hopen dat de grasjes gaan groeien.Zijn de jongens ook weer blij met hun "eetbare tuin" :D

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:14

Ik heb vandaag nog niet gedaan wat ik zou doen.
Ik wou graag rucola, pluksla en veldsla zaaien, En de kruiden maar weer van alles tussen gekomen. Kweekbak staat al wel helemaal in elkaar, mooie grote een. Kan ik wel de kruiden planten in kwijt.

maar ik wist niet dat prei stekjes kon geven?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:34

Wat een lieve schoonmoeder heb jij antheman! Hier nog steeds niks naar buiten behalve de sugar snaps, de wind giert hier nog als een malle om het huis :( De plantjes binnen beginnen het nu ook zat te worden, ze willen de ruimte!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:22

Er komt hier ook van alles op! Volgende week denk ik de radijsjes. Vandaag een vlinder betrapt op het leggen van eitjes op mijn mini brocoli plantje. Blaadje met vlinder en eitjes maar er af geplukt. Had er zelfs een net over. In een week tijd is alles mooi boven gekomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:31

Hier heeft een vogel zich tegoed gedaan aan de kleine bloemkool en broccoli plantjes.. Grr
Meteen maar een net gespannen, ik heb toevallig vanmiddag nog zitten zoeken naar een insectennet, maar dat was toch al te laat geweest. Zijn niet helemaal kaal, dus ik hoop dat ze het overleven!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:38

Lafaards!

Hier hadden vogels laatst mijn petunia's (baby's) uit hang potjes gevist. (heb er nieuwe in gedaan)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 21:45

Rytir schreef:
Wat een lieve schoonmoeder heb jij antheman! Hier nog steeds niks naar buiten behalve de sugar snaps, de wind giert hier nog als een malle om het huis :( De plantjes binnen beginnen het nu ook zat te worden, ze willen de ruimte!

Ja he :D

Vandaag kwam ze op de fiets uit de stad om teer te krabben op mijn stal *\o/*
Geweldig mens :j :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:05

oeh...moet van de week nog even gaas scoren idd tegen de vlinders ,...vind vlinders heel leuk... maar niet op mijn kolen :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:30

Morgen de courgettes naar buiten, die dingen worden te mega voir de vensterbank.
Zet ze wel even onder een tunnel.

Iemand ervarig met komkommerplanten in een pot houden?
Wou dat graag doen, maar weet niet of dat verstandig is.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:25

wemkelover schreef:
Ik heb vandaag nog niet gedaan wat ik zou doen.
Ik wou graag rucola, pluksla en veldsla zaaien, En de kruiden maar weer van alles tussen gekomen. Kweekbak staat al wel helemaal in elkaar, mooie grote een. Kan ik wel de kruiden planten in kwijt.

maar ik wist niet dat prei stekjes kon geven?

Ik heb laatst prei gezaaid. Was alleen zo slim om een pietsie teveel water bij gegaan. Dus toen het overtollige water over gegoten in een ander bakje, blijkbaar in mijn peperpot ... aangezien er veel stekjes opkomen lijkt het mij prei ipv verdwaalde peperkorrels :=

Ik heb op internet naar vergelijkingen gezocht en ziet er echt uit al een prei stekje of het moet alsnog spinazie worden (die zaadjes moeten ook nog opkomen...)

Gisteren zo slim geweest om mijn peperplantjes buiten te laten tijdens de hoosbuien, maar de plantjes leven nog steeds :D Ben trots op ze :P

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:34

Mijn snack komkommer heeft al een mini komkommer er aan hangen. Vorig jaar deed mijn snacker het super! Groeide door mijn gehele minimoestuintje heen en heb er wel 150 mini komkommers af gehaald. Hopen dat deze het ook zo goed doet. Hij staat in 1 vak van mijn vierkante meter moestuin, dus denk wel dat hij in een pot zou kunnen. Had vorig jaar ook een andere mini komkommer, maar die deed het lang niet zo goed.
Mijn appelboompje staat eindelijk in bloei. De pruim is al uitgebloeid. De peer dit jaar geplant, komt nu net 1 blaadje aan :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:36

Hoeveel??? Jeetje.

Ik heb gisteren voor het eerst een hapje genomen uit de moestuin: wat buitenste blaadjes sla gepikt voor op de boterham, samen met eigen kweek Alfalfa, op een vers boterhammetje van de bakker met runderrookvlees :9

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 12:00

pmarena schreef:
Hoeveel??? Jeetje.

Ik heb gisteren voor het eerst een hapje genomen uit de moestuin: wat buitenste blaadjes sla gepikt voor op de boterham, samen met eigen kweek Alfalfa, op een vers boterhammetje van de bakker met runderrookvlees :9

Lekker he :j

Ik eet vanavond rucolapasta.

En in mijn onkruidenboek heb ik nieuwe ideeën opgedaan voor de brandnetels.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:12

Ja, was erg lekker :9

Ik gebruik ook steeds meer kokosolie / vet, is inderdaad wel lekker als smeerboter ook :)

Stoer joh dat onkruidenboek! Ik zat ook al een beetje rond te kijken wat je met paardenbloem kunt doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 12:23

pmarena schreef:
Ja, was erg lekker :9

Ik gebruik ook steeds meer kokosolie / vet, is inderdaad wel lekker als smeerboter ook :)

Stoer joh dat onkruidenboek! Ik zat ook al een beetje rond te kijken wat je met paardenbloem kunt doen.

Het is dit boek:

http://www.bol.com/nl/p/onkruidboek/9200000009897695/

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:02

Ja leuk he dat boek, was laatst op tv een heel item over, erg leerzaam, denk dat ik het boek ook ga kopen :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:05

Weer een stuk bestrating gelegd vandaag.
En zojuist de courgettes en bonen naar buiten verplaats onder een tunneltje.
Kon ze echt niet meer boven hebben.

Volgend weekend hoop ik ze een vaste plek in de tuin te kunnen geven, eerst de bestrating afmaken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:27

Mijn eten voor vanavond:

Rucolapasta met verse kruiden.
Afbeelding

Met de klok mee:
Rucola, bieslook, oregano, citroenmelisse ( voor de thee) en tijm.
Teentje knoflook hangt in de keuken, ook uit de tuin. Vorig jaar geoogst. Beetje kaas erdoor en smullen maar. *\o/*

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:29

Miepie77 schreef:
Ja leuk he dat boek, was laatst op tv een heel item over, erg leerzaam, denk dat ik het boek ook ga kopen :)

Wat leuk! Het is echt een handig en leuk boek.

Zo las ik bijv dat je zaaibedjes kunt maken. Dit 2 weken laten liggen, dan het opgekomen onkruid verwijderen en dan pas inzaaien. Kijk, dat vind ik nou handig! :j