Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:53

Combi van die twee (hummus met groenten) is erg lekker.

En als je het écht gezond wilt doen, koop je speltbrood ipv tarwebrood :)

Steenbok12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:05

Oh over het laatste zinnetje met vega heen gelezen :) Is dat hetzelfde ja? Goed om te weten :P Kon cottage cheese bij de AH laatst al niet vinden.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:52

Geitenkaas + paprika en tomaat is heerlijk! Roomkaas + aardbeien ook.

Verder zijn gegrilde vijgen met geitenkaas ook lekker (met honing).

Of brie met gegrilde courgette :~

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:54

Anoniem schreef:
Nope, overal alleen rijst/haver/spelt met water, zeezout en zonnebloemolie. Ik let altijd heel goed op de suikers ;)

Ik begin nu echt te letten op glucose-fructose siroop. Vind het niet eens zo erg meer als er ergens suiker in zit, als die troep-siroop er maar niet in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:55

Maltodextrine is ook rotzooi. Zit ook in van alles :(

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:57

Ja precies! Ik ben tegenwoordig helemaal happy als er alleen rietsuiker in zit, dan mag ik het kopen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:59

Maar rietsuiker is niet zoveel anders dan gewone suiker (voor je lichaam dan), toch? Maar het is iig geen siroop/dextrine!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:01

Ja precies, dingen met suiker gebruik ik voornamelijk vlakvoor een workout, dan het tenminste nog een functie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:02

True! Ook qua GI (kom ik weer, haha) is suiker gezonder dan siroop/dextrine/aspartaam etc.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:03

Die siroop is gewoon door de duivel uitgevonden :+ Wil het absoluut niet binnenkrijgen, net als transvetten.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:09

Nu jullie het toch over suikers hebben: ik heb nog een vraagje. Wanneer ik tegenwoordig zin heb in een koekje, zeg ik tegen mezelf: 'Denk aan je suikerspiegel lieverd', en laat ik het vaak liggen :Y)

En ik zou het best zien zitten om in september tijdens de vakantie eens af te kicken van suiker... maar. Volgens sommige bronnen duurt het drie dagen, volgens Sonja Kimpen drie weken. En het zou puur zijn om mijn lichaam weer even 'clean' te krijgen.
Ik bevind mij helaas niet in de praktische en budgettaire mogelijkheid om echt alle suikers elke dag blijvend te schrappen; vriendlief drinkt bijvoorbeeld uit eigen beweging Rice Dream mee; daarnaast staat dan weer mijn Sojamelk Intens (de minst gezoete). Behalve de praktische overweging dat hier geen natuurwinkel in de buurt is om een lading suikerloze producten wekelijks aan te schaffen, is het ook niet erg leuk voor schoonmams dat er een nieuwe melk-variant de koelkast vult, en dat er nog méér fruit en groenten liggen waardoor haar spullen er nauwelijks nog in passen, dat ik nu ook al dat tweewekelijkse stukje taart of gebak weiger, en zo voort en zo verder :o

Dus! Hoe interessant zou het voor mijn lijf zijn om toch even af te kicken, en over welke termijn spreken we dan. En hoe snel zijn alle effecten weg wanneer ik weer in mijn huidige eetpatroon 'herval' (let wel: ik heb er geen problemen mee om een koekje/ijsje minder te eten per dag; tegenwoordig eet ik al eens suiker bij gebrek aan beter achter de kassa, maar sowieso vind ik fruit lekkerder).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:29

Amandelen valt wel mee qua prijs hoor en voor 1 liter melk heb je maar twee handjes nodig.
Misschien kan je ergens groot inkopen?
(Via de Odin webwinkel bijvoorbeeld of bij Van Haver tot Gort, ook webwinkel en kan je ook bulk inkopen)

Brood eet ik eigenlijk nooit meer.
Als ik het eet, maak ik het zelf en dan met spelt of kokosmeel of anders zuurdesembrood.
Mis het ook helemaal niet.
Als ik iets hartigs wil of echt echt echt filet americain wil eten, doe ik dat op een speltcracker of op een rauwe cracker.

En de suikers ja, het is vreselijk als je er op gaat letten.
Overal zit het in :n (evenals zout)

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:25

Hoe denken jullie over koemelk en yoghurt?
Volgens de voedselzandloper is het not done maar ergens anders las ik dat het onder de 'superfoods' viel? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:29

Bhriseis schreef:
Nu jullie het toch over suikers hebben: ik heb nog een vraagje. Wanneer ik tegenwoordig zin heb in een koekje, zeg ik tegen mezelf: 'Denk aan je suikerspiegel lieverd', en laat ik het vaak liggen :Y)

En ik zou het best zien zitten om in september tijdens de vakantie eens af te kicken van suiker... maar. Volgens sommige bronnen duurt het drie dagen, volgens Sonja Kimpen drie weken. En het zou puur zijn om mijn lichaam weer even 'clean' te krijgen.
Ik bevind mij helaas niet in de praktische en budgettaire mogelijkheid om echt alle suikers elke dag blijvend te schrappen; vriendlief drinkt bijvoorbeeld uit eigen beweging Rice Dream mee; daarnaast staat dan weer mijn Sojamelk Intens (de minst gezoete). Behalve de praktische overweging dat hier geen natuurwinkel in de buurt is om een lading suikerloze producten wekelijks aan te schaffen, is het ook niet erg leuk voor schoonmams dat er een nieuwe melk-variant de koelkast vult, en dat er nog méér fruit en groenten liggen waardoor haar spullen er nauwelijks nog in passen, dat ik nu ook al dat tweewekelijkse stukje taart of gebak weiger, en zo voort en zo verder :o

Dus! Hoe interessant zou het voor mijn lijf zijn om toch even af te kicken, en over welke termijn spreken we dan. En hoe snel zijn alle effecten weg wanneer ik weer in mijn huidige eetpatroon 'herval' (let wel: ik heb er geen problemen mee om een koekje/ijsje minder te eten per dag; tegenwoordig eet ik al eens suiker bij gebrek aan beter achter de kassa, maar sowieso vind ik fruit lekkerder).

Je kunt het wel een keer proberen om erachter te komen wat/hoeveel het eten van suiker met je doet, om je er bewust van te worden, zeg maar. Maar als je toch regelmatig suiker blijft eten, zal het qua gezondheid meer zin hebben om gewoon overall wat te minderen, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:30

AllstarLove schreef:
Hoe denken jullie over koemelk en yoghurt?
Volgens de voedselzandloper is het not done maar ergens anders las ik dat het onder de 'superfoods' viel? :?

Ik at altijd heel veel biogarde/yoghurt, maar blijk er niet zo goed op te reageren (opgeblazen buik). Heb het nu dus helemaal geschrapt, al eet ik zo nu en dan nog wel kaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:31

Gebruik zelf alleen rauwe (biologische) melk.
Bij het verhitten gaan de essentiële stoffen verloren en dat wat je in pakken in de winkel kan kopen zouden ze eigenlijk geen melk meer mogen noemen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:28

Als je een gezonde suikerhuishouding hebt (en die heb je, kun je eventueel laten testen), dan schommelt je suikerspiegel nauwelijks en als ie al schommelt dan blijft het tussen normale waarden. Die van mij staat standaard bijvoorbeeld op 4, na 16u niet eten staat ie misschien op 3.5 en hij gaat nooit en te nimmer boven die 4. Ultra stabiel dus, hoeveel suiker ik ook eet.

Als je gaat afkicken van suiker zou ik het eerder doen omdat suiker verder gewoon vrij slecht is. Kankerverwekkend bijvoorbeeld. Ik zou van suiker afstappen eigenlijk alleen daarom interessant vinden :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:23

Kanelly schreef:
Amandelen valt wel mee qua prijs hoor en voor 1 liter melk heb je maar twee handjes nodig.
Misschien kan je ergens groot inkopen?
(Via de Odin webwinkel bijvoorbeeld of bij Van Haver tot Gort, ook webwinkel en kan je ook bulk inkopen)

Brood eet ik eigenlijk nooit meer.
Als ik het eet, maak ik het zelf en dan met spelt of kokosmeel of anders zuurdesembrood.
Mis het ook helemaal niet.
Als ik iets hartigs wil of echt echt echt filet americain wil eten, doe ik dat op een speltcracker of op een rauwe cracker.

En de suikers ja, het is vreselijk als je er op gaat letten.
Overal zit het in :n (evenals zout)

Heb je een recept van dat zuurdesembrood? Maak je dat met spelt of met tarwe?

Bhriseis, ik ben het met Gast7391 en Phor eens wat betreft het afkicken van suiker. Als je na je 'detox' weer meer suiker gaat eten, heeft het niet veel nut. Maar kijken wat het met je doet kan natuurlijk altijd :)

Mijn suikerspiegel stuitert gek genoeg meer door fruit (en ook groenten, zelfs van tomaat en wortel) dan van stukken taart en koekjes. :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:04

Taart en koekjes bevatten vet, dat vertraagd de suiker opname :)

Maar als je suikerspiegel echt zo stuitert is het allcht een idee om intensiever te gaan sporten,w ant dat zou niet moeten mogen op onze leeftijd!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:06

Bedankt voor de uitleg dames :) Ik voel tegenwoordig wel dat ik langer zonder eten kan (op het werk) en dat ik langer kan doen met een banaan dan een half jaar geleden. Toen had ik om de haverklap wel een dipje, nu komen ze amper nog voor.

Ik had er geen idee van dat sporten iets doet voor je suikerspiegel.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:18

Jazeker, het maakt je gevoeliger voor insuline, waardoor je bloedsuiker gelijkmatiger blijft :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:21

Hmm nu heb ik weer wat bijgeleerd. Als ik in september vakantie heb, zal ik het een keertje uittesten, dat suikerloze dinges.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:26

even tussendoor met een vraag hoor, hebben jullie ervaring met een online natuurvoedingszaak of geiten wollen sokken winkel(om het even lekker oneerbiedig te typen ;) )
moet wat dingen bestellen zoals gierst , boekweit en amandelmeel etc, nu kan ik amandelmeel mooi bij de tuinen bestellen (2+1 gratis) maar die hebben weer geen gierst en boekweit en wat andere zaken .

nu ik wat minder mobiel ben en ook geen auto kan rijden en wij een dramatisch OV netwerk hebben , wil ik het maar even online doen ...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:31

Bhris, dat hele suikerspiegel verhaal, ik heb juist ook advies gekregen om op nuchtere maag te gaan bewegen om de vetverbranding op gang te slingeren , maar dat is mede omdat diabetes mellitus bij mij in de fam zit(moeder, oma etc) en er bij mij nog meer speelt wat gelinkt is aan de insuline huishouding(pcos)
insulineresistentie in de fam (diabetes verhaal) en overgewicht .

helaas ligt dat nu heel even semi stil , het bewegen, ivm krukken...hoewel kruk ploeteren ook wel heel inspannend is :+

bewegen helpt sowieso om te stabiliseren, als je iets met relatief veel suikers/koolhydraten eet is het handig om er na te gaan bewegen. als je echt specifiek vet wil/moet verbranden is nuchter bewegen een goede,
omdat je lijf eerst koolhydraten zal verbranden indien beschikbaar, daarna pas vet, bij mij moet het een beetje geherprogrammeerd worden zeg maar

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:41

phormicola schreef:
Taart en koekjes bevatten vet, dat vertraagd de suiker opname :)

Maar als je suikerspiegel echt zo stuitert is het allcht een idee om intensiever te gaan sporten,w ant dat zou niet moeten mogen op onze leeftijd!

Dat wist ik helemaal niet, dat sporten daar invloed op heeft! Laat dat er nou de laatste tijd net wat bij ingeslopen zijn :+ Goede reden dus om weer wat fanatieker te worden, thanks voor de tip :D

Sonja, ik heb zelf geen ervaring met van die online winkels. Misschien kun je een beetje googlen op ervaringen van anderen?