Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 13:54

Ik gebruik al jaren niets meer met hormonen, bij de pil voelde ik me niet goed.
Ik heb volgens mij wel wat meer zin in chocolade en snacks rond die dagen, maar niet zo erg dat het echt opvalt, en sinds ik echt plantaardig eet heb ik ook weinig verandering gemerkt. Ik heb wel altijd de dag van tevoren hoofdpijn, dat leek afgelopen maand wat minder maar dat kan toeval zijn.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:43

poes schreef:
Sharani schreef:
Die ga ik onthouden, ga eind augustus een weekje naar de Belgische kust. Dus dan is Gent best te doen.

Wel reserveren! Ze zijn vaak volboekt en enkel door de week open. Veel plezier :)

Bedankt voor de tip!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:47

Ben even in mn notitieblokje terug gaan neuzen, ik werd een jaar na het stoppen met de pil regelmatig ongesteld. Dat was tevens exact de periode dat ik vegan ben gaan eten. Dus januari dit jaar vegan gaan eten en februari, maart en april had ik een goede cyclus, maar vanaf mei weer onregelmatig. Moet wel zeggen dat ik de eerste maanden stricter zonder vlees/zuivel kon dan nu, heb nu soms wat meer moeite.
Dus ik weet niet of het toeval is of dat vegan daadwerkelijk dit (positieve) effect geeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 15:39

Er zitten wel van nature vrouwelijke hormonen in melk, maar in vrij lage concentraties. Toch kan ik me voorstellen dat sommige mensen daar gevoelig voor zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 15:46

Gelukkig drink ik al een jaar geen melk meer.
Wat ik wel qua smaak moeilijk kan missen is kaas, dat wordt natuurlijk ook van kaas gemaakt. Nu ik er over nadenk is dat hetgeen wat ik het moeilijkste vind om te laten :o

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 15:54

Azmay schreef:
Maakt je beweegreden uit in hoe je jezelf mag noemen dan?

Ik zeg dat ik vegan eet, veganist ben ik denk ik niet want ik let totaal niet op wat ik aan dierlijke niet-etenswaren koop :o

Nouja, ik vind plantaardig eten wel iets anders dan veganistisch leven (dus helemaal geen dierlijke producten eten).

En ik moet zeggen dat ik wel een beetje verbaasd ben, Annemiek, dat je weer terug zou gaan naar het eten van eieren als blijkt dat dat gezond is, als je zo goed weet welk leed daarachter zit :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 15:59

Onze eigen kippen zijn gelukkig niet zo zielig ;)
Zo lang we de ruimte hebben blijf ik regelmatig wat ex-legbatterij kippen aanschaffen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:18

Leed ligt ook ontzettend aan waar je je eieren vandaan haalt
Hier gebruik ik eieren van de kippen van stal en die hebben een prima leven af en toe wat eitjes uitbroeden en de hanen zijn tot nu toe altijd gebleven op herplaatst

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:52

Kon vandaag zowaar vegan van het buffet eten in het Duitse hostel waar we verblijven :) een ratatouille, rijst met tofustukjes, en een salade. Morgen is er ontbijtbuffet, ben benieuwd of dat wat is

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:52

In Duitsland is er vaak best veel vegan.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 23:08

Dat is dan een meevaller Magrathea. Zou dat in een hostel niet zo snel verwachten. Hoop voor je dat het ontbijt ook oké is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 23:52

Mijn eerste poging voor vegan cacio e pepe was lekker! Volgende keer ga ik de Cashew eerst weken zodat het smeuïger wordt

De boontjes moesten op :D

Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:25

Ziet er lekker uit poes!

Het ontbijt was prima, niet super veel keus voor mij maar wel genoeg :) Ik heb 3 broodjes op, waarvan 2 met een soort tomaten-paprika spread en een met een olijventapenade. Er stond een bordje vegan maar het was niet helemaal duidelijk wat dat nou aanduidde :') Dus ik heb maar een goede gok gemaakt, en aangezien ik meestal buikpijn krijg van niet-vegan eten kan ik concluderen dat het goed zat. :D
Er wast ook best veel keuze, ik heb nog wat rauwkost op de broodjes gegeten en fruit ernaast. Er was ook nog een bar met 6 soorten jam dus daar had ik ook nog heen gekund. Grappig trouwens: het zoete beleg (dus ook de chocopasta enzo) kon je tappen in eetbare bakjes. Goed voor het milieu dus :) Beter iig dan de plastic portiebakjes waar het normaal in komt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:48

Smaakte t Poes?

Fijn dat t zo goed gaat met eten in duitsland Margaretha! Vriendin van mij vertelde dat Berlijn wel vegan heaven moet zijn. Zelfs vegan supermarkten :D dat maakt wel nog makkelijker!
https://youtu.be/LhKsPGkBTk8

Afbeelding
Ik word echt intens gelukkig van deze kleuren in mn vegan maaltje <3
Udon, met kipstuckjes, mais, paprika, ui en knoflook. Dan nog gebakken ui, cassave on the side en wat ketjap van ABC (de lekkerste én vegan).
De tomatenblokjes in sap heb ik erbij om te proberen en wilde ik er niet doorheen gooien mocht ik t niet lekker vinden.
Vooralsnog blijft dat allemaal in de pan :D
Wat doen jullie met tomatenblokjes in sap?

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:54

Bedankt nog voor de tip magrathea! We hebben heerlijk bij hummus geluncht vorig weekend :)

Ik heb altijd tomatenblokjes op voorraad om tomatensaus of tomatensoep van te maken. Net iets minder lekker dan verse tomaten, maar wel heel handig om op voorraad te hebben :).

Hebben mensen hier tips om een voller gevoel te houden?

Ik heb vorig jaar veel stress gehad. Hierdoor at ik weinig en versnelde mijn stofwisseling zodat ik aardig wat ben afgevallen. Nu mijn leven weer wat rustiger is, ben ik ook weer een beetje aangekomen en beter gaan eten. Echter... De laatste tijd zit ik maar niet vol. De kilo's gaan een beetje te hard er weer aan nu, en ik blijf een honger gevoel hebben. Iemand tips hoe ik mijn eten wat aan kan passen om minder honger te hebben/te stoppen met aankomen door het snacken vanwege het honger gevoel?

Voor de beeldvorming, dit heb ik vandaag gegeten:
Ontbijt: alpro yoghurt met muesli, noten en zaden
10.30 een plak gember/ontbijtkoek en een appel
13.00 3 zonnebloempit boterhammen met hummus en rucola
15.30: een banaan
Avond eten(staat nu op): gebakken aardappeltjes met broccoli en paddenstoelen/kikkererwten burger
Laatst bijgewerkt door Bonna op 28-07-17 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:55

Duitsland is sowieso qua milieubescherming en vegan eten veel verder dan Nederland. Ik heb een tijde in Berlijn gewoond en daar kun je letterlijk op iedere straathoek wel vegan eten :9 Heel veel Indiase restaurants e.d. ook :j

Ziet er lekker uit Jotoma! Tomatenblokjes gebruiken wij eigenlijk alleen maar in curryrecepten, niet zo 'los' ergens bij.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:58

Ik gebruik het ook enkel voor saus of curry!

Yup mijn pasta smaakte :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:12

Whaha ok, dan zie ik nu waar t bij mij mis gaat. Ik had even geen zin om nog tomaat te snijden en had dit nog in de kast staan :')

@bonna: ik vind het erg 'mager' en licht en weinig wat je op een dag eet. Daar zou ik ook honger van houden. Met vegan val ik ook af, ik moet er echt tegen eten. Dus behalve langzame koolhydraten ook gewoon veel en vaak eten. Eigenlijk elke 2/3 uur.
Een paar pagina's terug werd een vergelijkbare vraag gesteld waarbij goeie tips zijn gegeven, denk dat je daar al een eind mee komt!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:19

Zijn er eigenlijk dingen die jullie nou echt missen? Ik mis helemaal niks, vind alle vleesvervangers zelfs een stuk lekkerder dan echt vlees. Een uitzondering: salami. God wat mis ik dat op een pizza/tosti :') Toch als ik erover nadenk wat die salami nou eigenlijk is heb ik er totaal geen behoefte aan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:54

enamorada schreef:
Zijn er eigenlijk dingen die jullie nou echt missen? Ik mis helemaal niks, vind alle vleesvervangers zelfs een stuk lekkerder dan echt vlees. Een uitzondering: salami. God wat mis ik dat op een pizza/tosti :') Toch als ik erover nadenk wat die salami nou eigenlijk is heb ik er totaal geen behoefte aan.

Vlees kan ik heel goed zonder, al ruikt sommig vlees wel erg lekker.
Probleem is meer boterkoeken, room, kaas, ijs en dat soort ongein :9

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:05

Ik vind de meeste vleesvervangers niet zo lekker. Vlees/vis mis ik echt niet. Ik eet wel nog geregeld ei/zuivel. Mis soms echt kaas of soms is het te veel gedoe (buiten de deur)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 20:12

Ik vind spek nog altijd lekker ruiken, maar dat vind ik dan vooral lekker omdat het zo zout is en dat is dan ook prima na te maken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:19

8nnemiek schreef:
Ik vind spek nog altijd lekker ruiken, maar dat vind ik dan vooral lekker omdat het zo zout is en dat is dan ook prima na te maken.

Ze hebben tegenwoordig ook die kruidenpotjes waarmee je alles naar spek kan laten smaken, bacon flavoring ofzo. Alleen jammer dat daat volgens mij wel melk in zit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 20:29

Grappig dat dat bestaat :))
Snel even gegoogled, en het bestaat ook zonder melk: https://store.verstegen.eu/nl_freshserv ... oeder.html

Ik doe meestal gewoon een marinade maken van sojasaus, stroop, gerookt paprikapoeder, uipoeder en selderijzout en daar dip ik de ontdooide plakjes tofu in. En dan bakken in veel olie totdat ze knapperig zijn. Niet gezond maar wel érg lekker :9

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 00:38

poes schreef:
Ik vind de meeste vleesvervangers niet zo lekker. Vlees/vis mis ik echt niet. Ik eet wel nog geregeld ei/zuivel. Mis soms echt kaas of soms is het te veel gedoe (buiten de deur)

Hier sluit ik me bij aan {:}
En soms wil ik voor het gemak toch graag een ordinaire hamburger of broodje frikandel halen. Soms geef ik er aan toe, maar dan denk ik aan t dierenleed en inmiddels is ook die behoefte steeds minder.
Kaas is hetgeen dat ik dus nog wel wekelijks eet.