De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:12

Haha die hond, geweldig.
Tuin is een hele verbetering joh! Staat er netjes in.

Hier vandaag alles glad getrokken, morgen wordt laatste puin weg gebracht, en ophoogzand gehaald.
En dan kunnen we bestraten, en dan daarna de overige planten de tuin in, want daar heb ik nu geen tijd voor.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:20

Mooi die tuin! Hele verbetering!
Vind je kas met paprika/pepers ook erg leuk! Waar heb je die vandaan?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:27

WOW :oo ....dat ziet er mooi uit :j en je hond :=

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:02

Wat een vooruitgang Sjolvir! Mooie tuin hoor! En die hond geniaal. Blijft ie verder nu wel overal uit?

Mijn tomaten zijn al "opgelost" Ze paste niet meer in de kas dus stonden ze buiten. Geloof niet dat ze het tof vonden want ze zijn in die paar uurtje allemaal overleden. Kunnen niet veel hebben dus!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:49

"Kasje" is een oud aquarium op zijn kant.

Hond ehhh, heeft vandaag met schutting plaatsen nog paar sla plantjes geplet, want ik stond in de tuin,
dus hij wou er gezellig bij..

Ben blij dat schutting nu staat, nu kan ik gewoon planten.
Ben benieuwd wat de eetbare dingen gaan doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 21:11

Wow Sjolvir, mooi man! :D

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:19

Wat een leuke tuin!

hihi en die hond! Wij hebben een hek om de moestuin voor de honden en de kinderen :')

Ik zal morgen ook even foto's maken van mijn mega moestuin :P
Mijn peulen bloeien al trouwens :o

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:50

leonie87 schreef:
Wat een vooruitgang Sjolvir! Mooie tuin hoor! En die hond geniaal. Blijft ie verder nu wel overal uit?

Mijn tomaten zijn al "opgelost" Ze paste niet meer in de kas dus stonden ze buiten. Geloof niet dat ze het tof vonden want ze zijn in die paar uurtje allemaal overleden. Kunnen niet veel hebben dus!

Had je geen stokken/-jes bij je tomaten gezet? Hier staan de tomaten al een goede 2 weken buiten, heb nergens last van :Y)

Wat is een makkelijke, te fabriceren, klim 'muur' voor mijn sperziebonen? Het zijn nu nog inimini plantjes, maar ben bang dat ik ze over een week mag gaan leiden via iets. Ik heb momenteel een vierkante meter moestuin die aan 2 kanten afgeschermd is (ruit en gladde muur). Ik heb ook nog potten a 14L ... wat is wijsheid???

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:51

hmmm, heb lollig ijzeren spiralen gezien, is dat een idee?
(bij diverse bouwmarkten)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:51

Stuk betongaas neerzetten tegen je muur?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:54

LhinnOlijf schreef:
leonie87 schreef:

Had je geen stokken/-jes bij je tomaten gezet? Hier staan de tomaten al een goede 2 weken buiten, heb nergens last van :Y)

Wat is een makkelijke, te fabriceren, klim 'muur' voor mijn sperziebonen? Het zijn nu nog inimini plantjes, maar ben bang dat ik ze over een week mag gaan leiden via iets. Ik heb momenteel een vierkante meter moestuin die aan 2 kanten afgeschermd is (ruit en gladde muur). Ik heb ook nog potten a 14L ... wat is wijsheid???

Stokjes en al. Waait nogal hard op 13 hoog := . Had ze nog wel zo beschut mogelijk gezet, maar heeft kennelijk niet mogen baten. Blij dat de plantjes die ik wil houden in de kas staan!

Ik heb met bambooklimrekjes in elkaar gezet. Stukje bamboo, klein groefje erin zagen andere stokje er haaks opleggen en goedvastknoppen. Paar paginas terug staat een foto van mijn frambozen met deze rekjes

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:09

zigranta schreef:
Stuk betongaas neerzetten tegen je muur?

In theorie mogelijk, maar het 'probleem is dat er nog +/- 5cm steen tussen mijn bak en muur is... Waar moet ik het dan bevestigen? Aangezien mijn bak maar 20cm diep is ;)

Sjolvir schreef:
hmmm, heb lollig ijzeren spiralen gezien, is dat een idee?
(bij diverse bouwmarkten)

Klinkt goed! Ik zal morgen eens rondkijken, tnks :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:18

Zouden tomaten naast elkaar in een balkonbak passen of is dat te klein?

LhinnOlijf; gewoon een paar stokken in de grond zetten, daar klimmen ze zelf wel langs.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:46

Helaas, een van mijn 2 tomatenplanten die ik op de kop had hangen (in een zelf gemaakte topsy turvy) is afgebroken. Waarschijnlijk kreeg hij toch wat veel water en is de stengel doorgerot.
Dat is natuurlijk het nadeel: al het water zakt naar beneden.

Nu heb ik een basilicumplant van mijn moeder gekregen en heb ik deze bij de andere tomatenplant (die ik ook op de kop heb hangen) geplant.
Ik hoop dat de basilicum het teveel aan vocht wegtrekt. Ik las ook dat basilicum en tomaat goed samenkunnen, dus dat zou geen probleem kunnen opleveren.

Als het nu weer mislukt, dan probeer ik het weer op de wijze van vorig jaar: tomatenplant in hanging basket en de stengels voorzichtig over de rand laten hangen. Dat ging toen wel erg goed.

Aangezien mijn woonkamer erg vol werd, had ik de kousenband en paarse bonen al vorige week buiten aan de pergola gehangen (alles dus in hanging baskets. Maar helaas, dat doet het dus niet goed. Bladeren verwelken. Ik weet niet of ze het nou te warm hebben gehad in de zon, of dat ik misschien toch teveel water heb gegeven, of dat ze niet tegen de wind kunnen. Ik heb nieuwe voorgeweekte paarse bonen en kousenband aan de voet van de pergola geplant. Ik hoop dat het zowel lukt: tja, je moet eens wat proberen.

De gele boontjes en gewone boontjes doen het redelijk in de hanging baskets, al zien de bladeren van de gewone boontjes ook niet erg florisant uit. Ik heb wel al bloemetjes aan beide planten en ieniemienie boontjes eraan hangen.

Vorig jaar las ik van iemand die ook in potten doet kweken, dat hij niet elk jaar nieuwe potgrond kocht, maar de oude potgrond mixte met wat mest. Dat heb ik dus ook geprobeerd: Alle potten in een grote bak leeggegooid. Koeiemestkorrels gekocht en bij de oude potgrond gegooid.
Het is dus geen goed idee om dat als kiemgrond te gebruiken, want 80% van de zaadjes komt niet uit.
Was heel duidelijk aan de sla te merken.
Bijna niks kwam uit.
Nu heb ik nieuwe potgrond gebruikt en van de 7 slazaadjes zijn er nu ook 7 ontkiemt.
Ik vraag me af of ik iets anders als mest had moeten gebruiken ipv die korrels. Misschien de grond proberen te verrijken met de vloeibare meststof die ik voor de tomaten heb staan.
Als iemand andere ideeen heeft, dan hoor ik dat graag!
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 09-05-13 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:48

anneliesdj schreef:
Zouden tomaten naast elkaar in een balkonbak passen of is dat te klein?

LhinnOlijf; gewoon een paar stokken in de grond zetten, daar klimmen ze zelf wel langs.

Ik weet niet wat voor tomaten je hebt, maar mij lijkt dat wat zwaar worden als je ze over de rand laat hangen.
Ik had ze vorig jaar in een hanging basket. En dat ging goed.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 07:15

Tomaten kunnen wel in een balkonbak maar geef ze tussen elkaar wel wat ruimte voor de bladeren.Ik had ze altijd in een ronde pot...3 stuks :)

Voor kiemgrond kun je volgende keer beter enkel de oude potgrond gebruiken en later,als de plantjes boven de grond zijn,wat meststoffen vloeibaar bij geven.

Isabonny...tomaat en basillicum doen het in de keuken zeker goed samen :9 :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:06

Tomaten op de kop hangen?

Gisteren een paar paprikaplantje bij mijn moeder weg gehaald, ben benieuwd wat die gaan doen bij mij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:46

Mijn broccoli planten zijn twee dagen geleden met die storm nogal scheef gewaaid.. weten jullie of die vanzelf weer recht groeien? Ik durf er niet aan te duwen, bang dat ze knakken..

Verder groeit alles hier ontzettend goed.
In de volle grond planten doe ik altijd op een niet te zonnige dag, dan een gat graven, wat koemestkorrel erin (vanwege de voedselarme zandgrond hier) en dan vol gieten met water, en daar de nieuwe plant in. Eerste dag goed water geven.. en alles staat nog recht en groeit enorm goed :)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:02

8nnemiek schreef:
Mijn broccoli planten zijn twee dagen geleden met die storm nogal scheef gewaaid.. weten jullie of die vanzelf weer recht groeien? Ik durf er niet aan te duwen, bang dat ze knakken..

Stok erlangs en voorzichtig opbinden met een touw?

Tnks voor de tips over de bonen!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:08

Wat ik hier vorige week uit frustratie in de tuin heb gedrukt, omdat ze zo lelijk waren geworden, doen het ook allemaal nog goed.

Zelfs de aanval van de hond gister hebben ze tot nu toe overleefd.
Hond zag een kat en banjerde keihard door de planten heen, ben even flink boos geworden haha.

De rest wat boven staat groeit echt de pan uit (tomaten, bonen en courgette), maar kan ze nog even niet in de tuin zetten.
Vanmiddag worst ophoogzand in de tuin gelegd, en dan eerst bestraten, dan pas kan ik het spul in de tuin doen (border is even voor groot deel opslagplaats).
Dus moet van het weekend maar hard aan de bak met de bestrating, hoe eerder hoe beter.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:00

Wat is dat tuintje mooi opgeknapt! Heel mooi!

Wat betreft nieuwe kweek in de potgrond; mijn schoonvader deed (toen hij nog een moestuin had) altijd eerst wat zand mengen in de toplaag. Dan was de kiemlaag niet te rijk in meststoffen. Hij strooide dan later koemestkorrels (of andere mest).

Ik baal hier als een stekker, al de hele week waait het als de pest. Er kan dus nog niks naar buiten want dan waait het meteen stuk. Dat lag niet in de planning :(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:03

Mijn plantjes hebben hier ook kas-arrest hoor,ben blij dat ik de blauwe bes en mijn illigale appelboompjes verankerd heb...je waait hier echt uit je verschoning :\

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:52

Ik had nog wat cherrytomaatplantjes in pot binnen, die heb ik vandaag ook in de tuin gezet. Ik heb ook nog wat in mijn kweekbakjes gedaan, al ben ik wel bang dat het te laat is, maar we zullen zien. Dat is Komkommer, aubergine en nog een paar cherrytomaatzaadjes.
Morgen wil ik denk ik, alvast rucola, radijsjes, pluk en veldsla gaan zaaien in balkonbakken. Ik heb ook nog een keer glazenbak gekregen daar wil ik even plekje voor zoeken en dan een aantal kruiden gaan zaaien. Al heb ik volgens mij best lastige : Bassilicum, bieslook, peterselie, rozemarijn, dille en tijm en koriander. Moet alleen nog zien hoe ik dat percies moet doen. Bassilicum moet je volgens mij voorkweken in kweekbak, bieslook kan je volgens mij gewoon uitstrooien? In een bloembak? Vanavond maar even lezen :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 20:29

Mijn schoonmoeder heeft t begrepen! :j

Ze had me aardperen uit haar tuin in Fankrijk beloofd. Maar ze kon ze niet vinden! Nu is ze met de trein naar Vreeken in Dordt gegaan en heeft daar de laatste 5 planten meegenomen! Maar zag ook een boek over onkruid liggen! En nu weet ik bijv dat je weegbree kunt frituren! En meer lekkers. Zo leuk vind ik dit! <3

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:35

Leuk Antheman... :j

Druk bezig geweest Wemke :)