de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:47

Hier ook deel geoogst appels al paar geplukt, maar rest laat ik hangen want ga lang weekend weg. dus kunnen ze beter nog even aan de boom blijven.

Flinke emmer stoofperen
Afbeelding

Popcornmaïs
Afbeelding

Bietjes
Afbeelding

Me ma ging leterlijk met kruiwagen vol naar huis :'). Ze kwam mijn lruiwagen lenen dus vandaar. stronk broccoli, bietjes, appels, stoofperen en maïskolf

Kan nu al niet wachten tot volgendjaar :=

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 23:54

Wow wat een mooie oogst!

Appelwijn is een goed idee, denk ik. Ik drink namelijk geen alcohol dus ga het voor mn moeder maken. Eerst eens vragen of het haar ook lekker lijkt. Ik ga van de week wel even die blog bekijken. Weet je toevallig ook of het soort gist verschilt per wijnsoort? Volgens mij is het pak voor rode wijn ofja er staan rode drijven op afgebeeld :')

8nnemiek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 07:33

Ik zou me niet te druk maken om de gistsoort. Voor het smaakverschil moet je volgens mij echt wijnkenner zijn, ik proef het iig niet. Je kan zelfs een prima drinkbare wijn maken met bakkersgist. Het grootste verschil is hoeveel alcohol een gist aan kan. Sommige gisten door tot 18%, andere gaan dood als het alcoholpercentage boven de 12% komt. Maar appelwijn hoeft niet heel zwaar te zijn, dus daar kun je in principe elk soort gist voor gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 11:14

Een topic naar mijn hart <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En verder heb ik buiten knoflook, tomaten, bramen, een perenboom, frambozen en een aalbes.

De knoflook, paprika, mandarijn, braam en tomaten zijn een experiment van zaden uit supermarkt groente en fruit. Ik heb ook komkommer, courgette en aubergine geprobeerd. Maar dat lukt nog niet.

Volgend jaar ga ik een stuk tuin van 2,40 * 3,10 meter gebruiken als moestuin. Heb er nu al zin in *\o/*

Maken jullie ook echt een schema? Wat is de beste site voor informatie?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 11:21

Ik maak ieder jaar een schema zodat je ook weet waar wat gestaan heeft en wisselen van belang kan zijn voor de grond.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 23:52

8nnemiek schreef:
Ik zou me niet te druk maken om de gistsoort. Voor het smaakverschil moet je volgens mij echt wijnkenner zijn, ik proef het iig niet. Je kan zelfs een prima drinkbare wijn maken met bakkersgist. Het grootste verschil is hoeveel alcohol een gist aan kan. Sommige gisten door tot 18%, andere gaan dood als het alcoholpercentage boven de 12% komt. Maar appelwijn hoeft niet heel zwaar te zijn, dus daar kun je in principe elk soort gist voor gebruiken.

Ah bedankt! Ik weet nog niet precies hoe ik het ga doen maar duurt toch nog eventjes voordat ik ermee aan de slag ga.

@paralian. Ik volg de makkelijke moestuin methode en doe dus niet echt aan wisselteelt. Mijn plan is zelfs om volgend jaar de tomaten in dezelfde mix te doen als dit jaar(wel voedingsstoffen aanvullen). Ik weet dat ik dan het risico loop op ziektes maar ik houd van gemak ;).

Vandaag mijn eerste en enige peer geoogst. Wat is hij prachtig he :D

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:24

Die peer! Geweldig <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:54

Ik wil wel schema’s gaan bijhouden van wat ik op welke plek zet. Maar bedoelde schema’s van wat je wanneer laat ontkiemen en wanneer het de tuin in mag.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:16

O nee zulk soort schema's maak ik niet echt is namelijk ook zoveel afhankelijk van het weer.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:48

Afbeelding
Mijn oogst van vandaag. Had nog aangevuld kunnen worden met meer wortels en bieten en savooiekool maar dat oogst ik dan liever iets later dat het beter vers blijft.
Voor de beeldvorming, die linker courgette weegt 3 kg en is een halve meter lang. Ik had hem een tijdje over het hoofd gezien blijkbaar :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:04

Bieten kan je ook heel goed vers houden in een emmer met zand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:35

Marcella schreef:
O nee zulk soort schema's maak ik niet echt is namelijk ook zoveel afhankelijk van het weer.

Maar hoe begin je dan op tijd met ontkiemen? Of doe je dat niet binnen in een kasje?

Hindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:12

Wat leuk dat ik dit topic tegenkom :D Ik heb mij gisteren ingeschreven bij een volkstuinen vereniging in onze buurt. We staan 6e op de wachtlijst en hopen komend jaar een plekje te krijgen van 150 m2.
Ik kan haast niet wachten om er mee aan de slag te gaan. We hebben dit jaar een en ander van de ah moestuintjes in onze achtertuin gezet met goed resultaat, dit is zo leuk dat we het grootser willen aanpakken :j
Voorlopig zal ik dus voornamelijk nog lekker meelezen en leren. Hopelijk volgend jaar mee kletsen!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:48

Paralian schreef:
Marcella schreef:

Maar hoe begin je dan op tijd met ontkiemen? Of doe je dat niet binnen in een kasje?

In een kasje of binnen in huis, afhankelijk van het weer. Wanneer en hoe je wat voorzaait staat over het algemeen wel op de zakjes met zaad. Haal in januari/februari in huis wat je wilt zaaien en kijk dan eens hoe en wanneer. En tip: begin niet te vroeg, voor je het weet zit je met planten die je nog niet uit kunt zetten en bij te lang binnen staan worden het vaak niet zulke sterke planten.

Qua info: de website van Diana's moestuin bevat veel info, maar als je from scratch begint is de Makkelijke moestuin ook een fijne.

Hier eten we nog wekelijks sperziebonen en snijbonen, planten zijn echt aan een 2e leg begonnen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 21:29

Januari/februari begin je met zaaien zomer prei. En inderdaad niet te vroeg beginnen met zaaien. En voor de rest staat inderdaad op de zakje en zaaikalender in de gaten houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:09

Vannacht kans op vorst aan de grond hier in het zuiden := Dus ik heb een deel van de pompoenen maar binnen gehaald..
Afbeelding
Ben benieuwd hoe ze smaken!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:49

Gezien de vorstkansen hier ook stegen wou ik een poging ondernemen om de paprikaplant te laten overwinteren in een pot. Een uurtje laten staat 'ie er echter maar sip bij, de baadjes hangen af zeg maar.... Komt dit nog goed?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:55

Goed water geven de eerste paar dagen, dan is de kans groot dat hij het red. Het is vrij normaal dat ze even slap hangen bij het ompoten.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 17:04

Ik heb een aardbeienveldje van ca 1.5 bij 2.5 meter en dat is nu volledig dichtgegroeid met aardbeienplantjes. Moet ik dat nu nog gaan uitdunnen voor de winter, en zou er dan bv nog mest/mulch bij moeten?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:16

Ja en alle planten ouder dan 2 jaar volgens mijn buurman eruit halen en vervangen voor de jonge nieuwe planten. Alleen eerste uitloper nemen dat zijn de beste.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:52

Ok bedankt! En kan ik die uitlopers dus gewoon afknippen en nu direct verpoten?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:01

Hebben jullie wel eens zelf zaden geoogst om er olie van te persen?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:09

Nee, dat is me de moeite niet waard. Ik heb wel elk jaar zonnebloemen staan en ik geloof dat je niet eens zoveel zaad nodig hebt voor een liter olie (4 kg, meen ik te weten). Nu laat ik de koppen drogen en voer in de winter het zaad aan de kippen en vogeltjes.

Hoe gaat het met jullie voedselbosproject? (dat was jij toch?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:06

Ik zou graag wat advies willen, tomatenplant staat nu nog buiten, mijn zoontje heeft 2 tomaatjes per ongeluk geplukt, die ga ik proberen te rijpen maar wat kan ik het beste doen met de rest vd plant?
Afbeelding

En dan heb ik nog de basilicumplant en de paprikaplant, wat het beste doen?

Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 11:30

Dat vraag ik me ook af.. :) zou leuk zijn als ze het volgend jaar nog doen