Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:56

Laurabram schreef:
Ik heb er toen een in 24 cm gemaakt FuGeLiCu. (Heb geen 26)

Wordt ie alleen wat hoger.

Ja, 26cm lijkt me ook wat groot/breed voor deze cake. Dan ga ik ook de 24cm ga gebruiken. Normaal maak ik deeg vaak zelf, maar deze wil ik toch eens proberen. Verder staat nog op mn zomer bak-lijstje muffins met rood fruit, kijken of ik daar nog aan toe komt. Want langzaam aan begin ik ook wel weer zin aan de herfstsmaken te krijgen :j

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:02

FuGeLiCu schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Ik heb gister heel eenvoudig een pakje Wolkencake gemaakt (van dr oekter), maar het was echt verrassend lekker!!
[ Afbeelding ]

Gewoon een simpele cake (oke in een ronde vorm), maar met slagroom in plaats van boter!

De cake wordt heel luchtig en minder vet en machtig :Y)

Welke maat springvorm heb je gebruikt? Ik wil namelijk van het weekend de lemon-variant maken en twijfel over 24 cm of 26 cm, verpakking zegt 26, maar dat lijkt me wel heel groot. En ja ik weet het, normaal maak ik ook mn beslag zelf, maar zag deze staan en wil het toch echt eens proberen :)

Mijn verpakking zei 24 cm, maar ik had alleen 22cm.
Hij was wel behoorlijk hoog (centimeter boven vorm uit), maar maakte verder niks uit!

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:44

:wave: Ik kom weer even langs piepen O:)

Vorige week 36 cupcakes gemaakt voor mn zusje om uit te delen, wat een ramp _O- Lag om half 1 een keertje in bed omdat die krengen nog niet klaar waren :+

Paar dagen de cookie dough brownies gemaakt, die waren ZO lekker <3 Echt een aanrader :j

En eergisteren een poging gedaan tot blonde brownies *kuche* Die zijn niet te eten _O-

Edit: Ergens tussendoor heb ik ook nog een quiche gemaakt. Binnenkort ga ik een quiche met broccoli maken, lijkt me ook erg lekker :D

Laurabram

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:47

Ja quiche moet ik ook nog maken. Kan ik m'n nieuwe vorm eens uitproberen.

De cakejes die ik had gemaakt vorige keer waren wat aan de verte kant denk ik. De papiertjes lieten allemaal los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:26

Mag ik me ook melden? Ik bak ook veel :D
Ik maak eigen pizzadeeg, allerlei soorten koekjes, cakes, vlaaien en brood. Ik maak al het deeg zelf, dus niks geen pakjes, maar gewoon, bloem, boter en ......... Ook hartig bakken ben ik dol op. OP eten sowieso :D
Mijn streven is altijd om zo min mogelijk 'mixen' te gebruiken of blik of potwerk in al mijn eten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:30

Nou ik ben het experiment met de baking powder en bicarbonate soda aangegaan. Dat laatste is heel tof, het reageert met zuur dus toen het met jam in aanraking kwam ging de boel gezellig bruisen.

Het eindresultaat heeft geloof ik iets te lang in de oven gestaan. Morgen maar eens proeven of het lijkt op wat ik eerder gegeten heb... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:40

Bakpoeder is idd iets anders dan baking soda.
Bakpoeder is al een zuur toegevoegd zodat het werkt en bij baking soda, dubbelkoolzuur soda, heb je nog een zuur ingredient in je baksel nodig om het te laten werken. Bij baking soda wordt ook nog wel eens wijnsteenzuur als ingredient genoemd.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:44

Ik had eerder dit bericht geplaatst, ondertussen weet ik wat nr 1 is, wat nr twee is weet ik nog steeds niet maar daar heb ik dus bakpoeder voor gebruikt maar als ik jouw bericht lees is dat dubbelop geweest?

Ir111 @ [VT] Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:51

Baking soda is bicarbonaat en bakpoeder is bicarbonaat + zuur.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:53

:)*

Ah, dat is dan nu duidelijk! :D Blijft natuurlijk de vraag wat ingrediënt nr 2 nou is. Maar goed, mss smaakt het ook prima zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:54

Die tweede die je noemde, zou ik weg laten. Het lijkt een zuur, die je misschien moet gebruiken om het effect van de baking soda te krijgen. Maw kan je dan net zo goed bakpoeder gebruiken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 01:01

Maar er zit jam in de cake dus dat is zuur genoeg voor de soda om mee te reageren. Volgende keer ga ik voor alleen de soda. En eens zien of de maten die ik nu gebruikt heb kloppen. Het was allemaal nogal chaotisch in de keuken toen ik het probeerde op te schrijven. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 01:02

Ik heb het, het is in nederlands bekend onder het woord natriumcarbonaat en is een rijsmiddel, zuurteregelaaar en een antiklontermiddel. Het is trouwens geen bisodium, maar disodium. Verder is het ook bekend onder een e nummer E500. Het wordt gebruikt ipv gist.
Volgens mij kun je dat niet zomaar krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 01:04

Ir111 schreef:
Maar er zit jam in de cake dus dat is zuur genoeg voor de soda om mee te reageren. Volgende keer ga ik voor alleen de soda. En eens zien of de maten die ik nu gebruikt heb kloppen. Het was allemaal nogal chaotisch in de keuken toen ik het probeerde op te schrijven. :+

Misschien eens op wat engelse sites kijken? Misschien staat daar wat meer.
Ik wil graag een sponzige citroencake maken met vulling, jum!

Ik heb ook een heerlijke taart met biscuitdeeg, met daartussen limoenkwark en afgewerkte met verse aarbeien :9

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 01:27

Mindim schreef:
Ik heb het, het is in nederlands bekend onder het woord natriumcarbonaat en is een rijsmiddel, zuurteregelaaar en een antiklontermiddel. Het is trouwens geen bisodium, maar disodium. Verder is het ook bekend onder een e nummer E500. Het wordt gebruikt ipv gist.
Volgens mij kun je dat niet zomaar krijgen.

:wow: jij bent goed! Thanks! :D

Klinkt niet alsof het heel noodzakelijk is in het gerecht. Als het wel zo is moet ik het maar laten opsturen naar NL. Of zelf gaan halen natuurlijk... :P

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:53

Ik heb Nt havermout koekjes gebakken, ik wou eigenlijk een iets ander recept maar daarvoor hadden we niet alles in huis. Ik heb deze gemaakt : http://www.okokorecepten.nl/recept/bakr ... outkoekjes
Zelf nog kaneel toegevoegd, extra citroen, 2 zakjes vanille suiker en rozijntjes. Ben benieuwd hoe ze worden, ze moeten nu helaas eerst nog 50 minuten in de koelkast , dan plakjes snijden en bakken. En daarna mag ik eindelijk smullen haha. Heb zesamen met mn moeder gemaakt, die is altijd wel wat beter dan ik, soms zit ik zo te klungelen := maarja, oefening baart kunst :D

Ga waarschijnlijk straks ook nog appelbeigneets ( ofzoiets ) maken, gewoon uit een pak.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:11

Heb de Wolkencake van de action gemaakt, smaak lemon. Verpakking zegt springvorm 26cm, leek me vrij groot dus heb 24 gebruikt, maar de mix stijgt dan wel ernstig boven de vorm uit. Smaak is verder prima! Omdat ik normaal mn beslag en alles zelf maak, was ik wel verbaasd hoe snel het klaar is. Heb er toch meer lol aan om alles zelf te doen. Maargoed, het smaakt prima (moest wel echt langer in de oven als de verpakking zei) en de mix is snel klaar, dus wanneer ik een keer niet zo veel tijd heb en wel visite krijg, is dit een prima alternatief.
Met dit weer krijg ik ook al echt weer zin aan de herfst smaken, dus miss volgend weekend een appel-speculaastaart maken. Alleen eerst maar eens achter een kleine (22 of 20 cm) springvorm aan. Met 2 man is 24cm elke keer wel wat groot. En aangezien ik het niet kan laten om dingen te bakken, toch maar op zoek naar een kleinere springvorm :=

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:38

Hmm, heb je een recept van de appel speculaas taart?:)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:08

Ik kom even binnenvallen, sorry.

Ik wil mezelf binnenkort graag wagen aan een rainbowcake, maar wij hebben niet echt kleine bakvormen, iemand enig idee waar je die kan kopen? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:21

Bij een speciaalzaak? Of Hema, misschien kun je ze online ook wel krijgen.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:39

Hema, Blokker, Marskramer heeft ze ook :j Woerdman en andere keukengereiwinkels.

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:33

xenos vaak ook geloof ik

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 07:43

ik vind het erg leuk om cake te bakken.
ook brood wil ik nog eens maken.
ook appeltaart of kwarktaart maken doe ik graag.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:33

noaxhorses schreef:
Hmm, heb je een recept van de appel speculaas taart?:)

Ik heb nog niet echt een recept. Wil twee recepten die ik heb gaan combineren, laat hier wel weten hoe het afloopt, haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:19