de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 14:01

Misschien verkeerde moment water gegeven en dat het verbrand is.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 14:16

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben vanmiddag ook eindelijk in m'n tuintje bezig geweest. Heb de eerste zaailingen naar buiten kunnen doen. De rest is nog erg klein. Denk dat ik toch nog bijhaal bij het tuincentrum.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 14:17

Ik heb net de pastinaken en venkel nog in de grond geduwd. Benieuwd of daar wat van gaat komen :D

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 14:32

Bij mij ook opeens zwarte plekjes op de zonnebloemen. Vorige jaren nooit gehad, kan geen vorstschade zijn en lijkt ook niet op zonnebrand. Bij mij is het wel minder erg tot nu toe dan bij jou... Ik dacht eerst dat het uitwerpselen waren van een insect, maar lijkt toch wel groter en in de plant te zitten...

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 14:36

Staat er mooi bij zo met die bakken ievie. Ziet er ook wel praktisch uit :j

Ik probeer hier kropsla en andijvie te krijgen, maar voor de tweede keer nu komt het niet op.. En de extra paksoi die ik ook voorgezaaid had komt ook al niet :n Maar de spinazie en slamix buiten doen het wel erg goed :D

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:10

Ik had sla en andijvie plantjes bij het tuincentrum gekocht. Zijn beide echt al groot en de sla die ik zelf gelijktijdig heb gezaaid begint nu eindelijk te groeien.

Tomatenplanten gaan goed hier. Al veel bloemknopjes en enkele tomaten. Voor de pepers en paprikas geld hetzelfde. Zal vanavond wel weer wat fotos maken.

Bepalen hoeveel van wat vind ik ook lastig. Vorig jaar weinig tomaten gehad dus dit jaar meer gezaaid. En mijn planten doen het nu veel beter :'). Heb de helft van de planten al weg gegeven maar ben alsnog bang voor een gigantische oogst haha.
Van de pepers had ik ook te veel gezaaid maar niemand had daarin interesse in mijn omgeving. Dus dat wordt ook teveel pepers.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:13

Mijn paprikaplantjes zijn echt al super netjes en groot maar zie er nog niet zo snel vruchten aankomen. Ben eens benieuwd :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 16:38

Ik heb een deel van mijn tomatenplanten veel te vroeg buiten gezet en toen heeft het ook nog flink gevroren, en heb ze niet eens verzorgd/water gegeven. En raad eens welke planten er nu beter uit zien?? Degene die ik veel liefde/warmte/water heb gegeven heeft gele bladeren en ziet er gewoon niet netjes uit.
De paar planten die ik heb verwaarloosd zijn nu mega en super groen en gezond.. :wow:

Laurievc, mijn paprika groeit ook lekker door maar nog geen teken van vruchten te bekennen..... dus ik wacht ook rustig/ongeduldig af haha

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 16:51

Hier wat planten verhuist naar de kas om ze enigsinds tegen slakken te beschermen. en hier en daar nog wat in de tuin gezaaid zoals bieten, wortel, venkel en radijs

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 17:27

Goed bezig allemaal! Fijn hè zo'n extra dagje tijd voor de tuin?

Marcella wat heb jij een schitterende tuin, waaaauw. Heb je er veel werk aan om het onkruidvrij te houden?

Ik zie ook allemaal mooie kassen en bakken. Hoe bepalen jullie dan hoeveel ruimte je doet tussen de planten? Dat vind ik in zo'n bak toch altijd moeilijker inschatten dan buiten.

Ik ben ook een paar uurtjes bezig geweest. De bloemkool werd helaas een bloem, ipv een kool. Dus verwijderd. En andijvie en sla geoogst (van allebei 4 kroppen. Wordt dooreten :') )!
En op die plek nieuw gezaaid: spinazie, postelein en radijs.
Verder wat afrikaantjes gezet, omdat ik mieren heb midden in de tuin. En nog wat plantjes gehaald en geplant: zoete aardappel, een pompoen (flespompoen), en ijsbergsla. Ook eindelijk de artisjokken gezet die ik al een poosje in de kas had staan. Ben benieuwd of die aan slaan... ik heb er 8 gezet dus hoop toch op minstens 1 artisjok (wsl volgend jaar)!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 18:14

ik denk dat ik te laat begonnen ben :o , mijn tomatenplantjes beginnen eindelijk te groeien, maar zijn nu ongeveer 10 cm. hoog, de andijvie doet het heel goed, de komkommer is nu net begonnen met groeien maar echt nog klein, bonenplantjes beginnen echte bladen te vormen. de raapstelen gaan niet goed denk ik jammerrrr, is zó lekker , het begint namelijk te bloeien, sla groeit als een gek en dus eten we straks weer sla, ik heb die rode sla, ( vier jaargetijden) heerlijk is die :9 de snijbiet en de rode bieten beginnen goed op te komen, dat word wel wat denk ik

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:26

Afbeelding
Peultjes zijn ook gezaaid. *\o/*
Afbeelding
Paprika en tomaten staan ook moet alleen nog 2 tomaten plantjes verhuizen naar de tuin.

En voor de rest onkruid wezen plukken, want dat gaat nu ook hard met dit weer.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:52

SpeechLess schreef:
Staat er mooi bij zo met die bakken ievie. Ziet er ook wel praktisch uit :j

Ik probeer hier kropsla en andijvie te krijgen, maar voor de tweede keer nu komt het niet op.. En de extra paksoi die ik ook voorgezaaid had komt ook al niet :n Maar de spinazie en slamix buiten doen het wel erg goed :D

Dank! Ben er ook heel blij mee!
Heb vanmiddag nog een mooie aubergineplant, paprika en sla soorten bij gehaald in het tuincentrum.

Edit: daar zeg je wat Marcella. Zeker bij jou is het een never ending story..

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:11

Ryder voor de afstand houdt ik de methode van de makkelijke moestuin aan. Eigenlijk houdt ik die complete methode aan. Vind het lekker makkelijk dat alles zo duidelijk wordt uitgelegd.

Zo was de kas 2,5 week geleden
Afbeelding

En nu is ie zo. Door het groene folie zie je jammer genoeg niet zo goed hoe groot de planten zijn.
Afbeelding

De eerste aardbeien worden rood. De vorige is door vogels ingepikt dus ik hoop dat deze er morgen nog hangt haha.
Afbeelding

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:20

Gaaf Weissjee! Ziet er goed uit!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 20:58

mooi eg, die grote planten in de kas :))

andijvie

Afbeelding
vier jaargetijden sla

Afbeelding
en dezelfde sla kwartiertje later :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:01

Weissjee oeh jaloers op je aardbeien :))

Feest op je bord Jolandje (ik blief persoonlijk rauwkost niet :o )

Afbeelding

Aardbeien gaan hard met vormen maken ,hangt helemaal vol denk dat ik een prima oogst heb als ze klaar zijn

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 21:31

zo heeft iedereen zijn voorkeuren toch? ik heb geen aardbeien, vond ze altijd erg lekker , maar ben er allergisch voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:33

Zeker :j , geprobeerd maar krijg het niet weg .

Dat is balen :( , ben niet gek op fruit maar een lekker aardbeitje uit de tuin :9

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 22:37

@jolandje.. ach.. arme blaadjes sla. Zomaar aan hun einde gekomen :wave:

Ziet er heerlijk uit!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 22:54

ik heb nog even foto's gemaakt van alle bakken :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 23:01

Wel opletten erwten vinden vogels heel lekker en pikken ze gewoon uit de grond. En jonge bonen plantjes vinden eenden heerlijk. ;)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 23:46

WoW! Dat wordt dooreten Jolandje. Ziet er goed uit.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 11:43

ja haha, en we zijn maar met z'n tweeen , maar goed, we hebben een vriezer ;)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:54

Wauw mooi zeg Jolandje! Wat zit er in de bak op je bovenste foto?

Hoe doen jullie dat met de moestuin met dit weer, gaan jullie elke ochtend of avond aan de slag? Ik ga vrijwel elke avond even water geven, en wieden. Maar een echte grote beurt (moet eigenlijk rondom de doperwten flink aan de slag, staan nu veel brandnetels, Pff) doe ik nu niet. (Ok, deels door het weer en deels omdat ik zwanger ben.)