Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marije_jiplover schreef:Er is ook nog scharrel.
Dat zit voor varkens en kippen tussen biologisch en gangbaar in en krijgt soms 1 soms 2 sterren van de DB.
Dieren hebben dan idd meer ruimte, niet altijd een buiten uitloop, maar vaak ook wel.
Magrathea schreef:Marije_jiplover schreef:Er is ook nog scharrel.
Dat zit voor varkens en kippen tussen biologisch en gangbaar in en krijgt soms 1 soms 2 sterren van de DB.
Dieren hebben dan idd meer ruimte, niet altijd een buiten uitloop, maar vaak ook wel.
Merk wel op dat scharrelvlees daadwerkelijk verbetering voor het dier betekent (in de trend van daglicht, naar buiten kunnen, speelmateriaal etc), scharrelei is nog steeds een vrij vage definitie, het betekent eigenlijk alleen dat het geen legbatterij is. Dus kan nog steeds een stal zonder daglicht zijn bijvoorbeeld
elenaMM77 schreef:in de natuur zoeken de meeste dieren ook beschutting om te slapen of als het regent riraito, met name prooidieren zoeken een veilig heenkomen voor de nacht.
als er niets anders is, zullen ze dus echt wel in een schuur of stal willen ipv open en bloot zonder beschutting of veilig plekje.. plus idd waar eten is.
mijn pony heeft eten buiten de stal, maar komt om 22.00 vol vlas uit de schuilstal zetten.. die slaapt dus echt op stal.
Magrathea schreef:elenaMM77 schreef:in de natuur zoeken de meeste dieren ook beschutting om te slapen of als het regent riraito, met name prooidieren zoeken een veilig heenkomen voor de nacht.
als er niets anders is, zullen ze dus echt wel in een schuur of stal willen ipv open en bloot zonder beschutting of veilig plekje.. plus idd waar eten is.
mijn pony heeft eten buiten de stal, maar komt om 22.00 vol vlas uit de schuilstal zetten.. die slaapt dus echt op stal.
Daarom ook dat de beter leven sterren voorschrijven dat bijv een weide voor kippen struiken, bomen en andere schuilmogelijkheden moet bevatten, alsook dingen die interessant zijn voor de kip (zoals een zandbak voor een stofbad, graan dat gestrooid wordt zodat de kippen moeten zoeken)
_Tristan schreef:Verbaasd me hoeveel mensen er voor goedkoop vlees kiezen! Al eet ik haast geen vlees kies ik altijd voor biologisch. Niet alleen voor het idee maar ik vind het ook veel lekkerder
Lusitana schreef:_Tristan schreef:Verbaasd me hoeveel mensen er voor goedkoop vlees kiezen! Al eet ik haast geen vlees kies ik altijd voor biologisch. Niet alleen voor het idee maar ik vind het ook veel lekkerder
Goedkoop is niet altijd meteen maar dieronvriendelijk.
Goedkoop kan ook vlees zijn dat niet zo goed loopt, afsnijsel zijn of ander restproduct, of waar veel aanbod van is, waar weinig tussen verkoop tussen zit etc.
Ik kan me nog goed herinneren dat ik vroeger ooit eens een fondueschotel had besteld bij een slager die dat nog nooit gemaakt had. We kregen heel veel vlees voor heel weinig geld, ipv in een mooie doos weinig vlees en leuke opmaak voor heel veel geld.
Maar alles is natuurlijk lekkerder dan het met water volgespoten vlees dat je in Nederland tegenwoordig schijnt te kopen in de spermarkten, als ik mijn zus mag geloven.
Riraito schreef:Kan zijn dat jij net een betere veehouder hebt gezien, maar ik hoor ze regelmatig klagen over hoe dom de EU is, want ze mogen hun zeugen maar een paar dagen vast houden en dat zou blijkbaar slechter zijn voor de bevruchting dan ze lekker een paar weekjes extra vast te zetten. Een varken is zó intelligent, mensen denken zelfs net zo als een dolfijn. En dat arme dier zetten wij vast, laten we bevallen op de vieze, koude vloer en mag met een paar jaar naar de slacht?
Nadine schreef:In deze poll wordt voor mijn gevoel de term bio-industrie verkeerd geïnterpreteerd. Het is een negatieve term die direct wordt gelinkt met diermishandeling en slacht. In de bio-industrie wordt inderdaad vlees 'geproduceerd' op meestal grotere schaal, maar wie zegt ons iets over deze weg er naar toe? Wie beweert dat dit alleen maar kommer en kwel is met weinig oog voor het dier?
De wakker dier-propaganda molen laat dit je graag geloven en veel zaken zien er voor iemand die geen weet heeft van de sector al snel dier onvriendelijk uit. Vlees uit amerika of andere oostbloklanden komt misschien in de buurt van deze filmpjes, maar ik ben van mening dat we meer respect kunnen hebben voor de Nederlandse Veehouderij. En wat weten veel mensen nu van de wensen van een koe? Een koe 24/7 buiten op de weide is voor veel mensen het toonbeeld van dierenwelzijn, maar de meeste koeien zijn in de winter niet naar buiten te krijgen. Er valt gewoon niet veel meer te halen op het weiland in deze periode van het jaar.
Een ander voorbeeld uit het partij programma van partij van de dieren: stoppen met oormerken van dieren - maar wel alles biologisch binnen Nederland. Dan zou ik daarbij graag een uitleg willen hoe men de dieren dan wil controleren op afkomst, medicatie gebruik en opfok.
Vlees is afkomstig van een dier. Wanneer je je hier bewust van bent, en er bewust mee om gaat (overdaad schaadt, overbodig weggooien ook), denk ik dat we met z'n allen veel kunnen bereiken. Zolang de mening van de consument anders ligt dan deze van de maatschappij, wordt de moderne Nederlandse veehouder nog meer in het nauw gedreven en alsnog de eieren uit Oostblok gegeten. Ik ben dus eerst voor bewustwording van de maatschappij op een goede, informatieve manier zodat iedereen een eerlijke, niet-beïnvloede mening kan vormen. Met als gevolg hopelijk een consument die daar naar handelt.
Bewust vlees eten staat niet automatisch in verbinding met de keuze voor biologisch vlees of geen vlees eten uit de bio-industrie, voor mij is bewust vlees eten veel meer dan dat.
Daarnaast zegt biologisch niet altijd dat dieren beter welzijn ervaren of heel anders worden gehouden.