Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 11:17

Goed dat je graag veganist wil worden! Is het geen idee om zelf mee te koken? Wat kookt hij voor je moeder? En wil je moeder wel veganistisch eten? Zo ja, dan zou hij voor jullie samen hetzelfde kunnen koken, dat scheelt weer extra pannetjes en werk.
Je kan ook voorstellen om een paar keer per week voor je ouders te koken, en dan maak je iets veganistisch en maak je bv alleen voor je vader een stukje vlees erbij, of roer je voor hem achteraf wat gehakt erdoor ofzo.

Als jullie een grote vriezer hebben dan kun je ook af en toe een grote pan met een eenpansgerecht maken en in porties invriezen. Dan heb je altijd iets lekkers achter de hand wat je maar in de oven of magnetron hoeft te schuiven :j

Selka, losse tanden en haaruitval klinkt niet echt gezond, en ook niet iets wat je vaak hoort bij veganisten := Heb je al eens bloed laten prikken bij de huisarts? Met een gevarieerd veganistisch dieet zou je niks tekort moeten komen, maar er kan natuurlijk altijd een medisch probleem zijn waardoor je bepaalde stoffen uit plantaardige voeding moeilijker kan opnemen. Ik zou proberen om de oorzaak daarvan te vinden :j
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-12-16 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:21

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 01-08-22 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 11:39

Je bent hier gewoon welkom hoor, yunomi :j Natuurlijk zijn er mensen die het liefst zien dat iedereen veganistisch gaat eten en dat is ook heel begrijpelijk want er zijn nog steeds praktijken gaande die het daglicht niet kunnen verdragen en ik denk ook dat het alleen maar goed is dat hierover gepraat wordt zodat iedereen weet welk verhaal er achter een eitje of een pak melk zit. Maar uiteindelijk is iedereen vrij om zelf te kiezen wat ze met die informatie doen en als je geen problemen hebt met het eten van eieren en het drinken van melk dan moet je gewoon je eigen gevoel volgen en daar hoef je je zeker niet minderwaardig om te voelen :)
Als ik één ding heb geleerd wb veganisme en vleeseters dan is het wel dat je mensen niet kan dwingen om over te stappen op een compleet andere levensstijl. Als je over stapt omdat anderen dat zeggen dan hou je zo'n dieet niet vol. Je moet voor jezelf de positieve en negatieve kanten naast elkaar leggen en je eigen conclusies trekken. En als je helemaal geen behoefte hebt aan de feitjes uit de melkindustrie dan lees je er gewoon overheen, even goede vrienden :j Je mag er al lang trots op zijn dat je geen vlees eet, daar help je al heel veel dieren mee, ook al drink je daarnaast wel nog melk :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:47

Mizora schreef:
Overigens worden de meeste hobby koeien ook geen 20 jaar,tussen de 15 en de 20 is veel gebruikelijker. Een koe van 20 is 'net zo oud' als een paard van 30. ze worden soms nog wel ouder, maar de meesten gaan eerder dood.

Klopt. Maar ik snap nog steeds niet hoe ze het voor elkaar krijgen om een melkkoe met vijf jaar al naar de slacht te sturen? Ik kijk ook zeker naar verhalen van boeren en daar zie ik soms koeien voorbij komen die gewoon boven de tien jaar zijn. Welke boeren sturen dan al die jonge koeien naar de slacht? Ook totaal niet rendabel, dier staat wel eerst een jaar 'niks' te doen namelijk. Bij een oudere koe vallen die kosten mee, aangezien je ze maar één keer maakt en ze dus verdeeld kunnen worden over het aantal jaren dat de koe melk geeft.

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:50

Verminderde melkproductie is het geloof ik, of dat ze niet meer drachtig raakt. Die oude koeien (relatief gezien dan) geven dan nog veel melk ondanks hun leeftijd dus die blijven dan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:54

Dank je xMercury, maar ik vind het moeilijk. Mijn moeder was vroeger erg principieel over dingen (ook andere dingen) daardoor legde ik de lat zelf heel hoog. Maar het bleek wel moeilijk om aan mijn eigen eisen te voldoen. Ik heb dit inmiddels wat losgelaten, maar blijf in conflict met mezelf over hoe verantwoord en bewust ik met dingen om moet en wil gaan.
Alleen al het altijd checken van alle ingrediënten, het nooit meer zomaar ergens een broodje kunnen halen, daar zie ik erg tegenop.
Ik ben het ook wel een beetje moe om altijd overal "moeilijk" over te doen, hoe terecht dat tegelijkertijd ook is.
En ik woon samen, met een man die zeker voor dingen openstaat (hij is al van gewoon naar biologisch vlees overgestapt), maar dieen niet in alles mee zal gaan, en in hoeverre ga je steeds alles apart kopen en koken? (Niet alleen ongezellig, maar ook duur).

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:00

Magrathea schreef:
Verminderde melkproductie is het geloof ik, of dat ze niet meer drachtig raakt. Die oude koeien (relatief gezien dan) geven dan nog veel melk ondanks hun leeftijd dus die blijven dan.

Dat weet ik, maar als die dieren met 4/5 jaar al massaal niet meer drachtig raken? Na grondig leeswerk denk ik persoonlijk dat het gewoon ligt aan het té veel energie stoppen in de melk. Dan heeft het dier gewoon te weinig over om haar lichaam voor te bereiden op een nieuwe dracht. Daarnaast ook veel hoef- en uierproblemen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:46

Yunomi schreef:
Ik ben pescotariër en ik moet zeggen dat de laatste pagina's me een beetje tegenhouden te reageren omdat gevoelsmatig de veganisten de vegetariërs proberen om te praten tot veganist. Ik dacht dat de intentie juist was iedereen zijn keuzes in zijn waarde te laten. Maar ik voel me nu bijna minderwaardig, zeker omdat ik totaal niet de intentie heb veganistisch te gaan eten. -O-

Zit in de aard van het beestje Y;(
Voor mijn gevoel reageren veganisten ook vaak defensief, het voor ons allemaal een redelijk zwaar onderwerp waar de discussies hoog kunnen oplaaien als er een verkeerd woord valt.

Maar zoals 8nnemiek zegt, iedereen is welkom :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:00

8nnemiek, ik heb dat toen niet laten controleren. Stom misschien maar zodra ik vega ipv vegan at ging het beter. Voor nu wel iets om in de gaten te houden.

Nikass, ik kook 2x per week (soms 3x) iets met vlees voor mijn vriend. Als ie meer wil dan gaat ie het zelf maar maken :P Hij klaagt nooit en mist vlees niet echt. Hij is er een stuk bewuster door geworden en eet ook buiten de deur minder vlees.
Misschien niet al te aardig maar ik heb de regel: wie kookt bepaald. Dus als ik lasagne maak dan is dat vega. Ik ga niet 2 schalen maken. Maar bij de meeste gerechten kun je prima vlees apart serveren of op het laatste toevoegen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:23

Selka schreef:
Zelf koken? Belast je niemand mee.

Heeft iemand het boek van Lisa besteld? Ik wil toch nog een keer proberen vegan te leven. De vorige poging zorgde voor losse tanden en heel veel haaruitval. Geen idee waar het toen fout ging.

Hee, wat gek! Dat herken ik ook, vooral de extreme haaruitval en veel pijn aan m'n tanden! Ik dacht even dat het aan de tijd van het jaar lag, maar sinds mei/juni eet ik ongeveer veganistisch 5 keer per week (de andere twee dagen wel een stukje vlees (vaak eens per maand maar), vis of ei). Vanaf september ben ik weer wat 'strenger' geweest (lees 7 dagen per week veganistisch eten) en kreeg ik zulke extreme haaruitval dat ik m'n haar amper durfde te wassen. Ook had/heb ik van mezelf behoorlijke krullen/slag in m'n haar, maar het is nu dun en steil geworden.

Ik voel me verder wel prima, dat is het gekke!

In oktober en november ben ik overigens weer minder streng geweest vanwege een reis naar Amerika waar het voor mij zeer moeilijk te handhaven bleef. En nu ik erover nadenk... m'n haar wordt niet dikker/meer krul maar wel minder haaruitval als eerder...

Hmm, wel erg gek! Is het iets waar je doorheen moet? Meer mensen hier vaker mee te maken gehad?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:29

Om eerlijk te zijn vind ik het niet onterecht om me "minder" te voelen dan mijn veganistische medemens. Die maken immers betere keuzes dan ik. :')
Ondanks dat is dit topic er niet om elkaar een andere levensstijl op te dringen maar om ideeën te delen en recepten, dingen waar je tegenaan loopt, etc.

Ik heb bijvoorbeeld een aantal dingen waar ik tegenaan loop m.b.t. veganistisch eten:

- Geld. Kant-en-klaar vervangers zoals kaas- of vleesvervangers zijn $$$. Noten worden ook heel veel gebruikt in de vegan keuken en zijn ook prijzig.
- Tijd. Ik kook meestal in een kwartier tenzij er wat in de oven moet. Als ik recepten zoek wil ik iets heel simpels, maar het meeste is veel te bijzonder en kost te veel tijd (dat is bij alle soorten recepten zo, niet alleen veganistisch). Ik wil niet koken alsof het kerst is, ik wil gewoon vreten.
- Ingrediënten zijn vaak vaag en je hebt er maar 1 theelepeltje van nodig. Ik wil geen pot kruiden uit verweggistan in de kast waar ik €5 voor moet neertikken om er vervolgens bijna nooit wat mee te doen.
- Nooit meer ergens kunnen eten. Tenzij je thuis alles vegan maakt maar als je uit eten gaan een uitzondering maakt o.i.d.
- Mijn vriend lust bepaalde dingen niet die in veel vegan recepten zitten (en ik super lekker vind |( ), zoals paddenstoelen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:29

Selka schreef:
8nnemiek, ik heb dat toen niet laten controleren. Stom misschien maar zodra ik vega ipv vegan at ging het beter. Voor nu wel iets om in de gaten te houden.

Nikass, ik kook 2x per week (soms 3x) iets met vlees voor mijn vriend. Als ie meer wil dan gaat ie het zelf maar maken :P Hij klaagt nooit en mist vlees niet echt. Hij is er een stuk bewuster door geworden en eet ook buiten de deur minder vlees.
Misschien niet al te aardig maar ik heb de regel: wie kookt bepaald. Dus als ik lasagne maak dan is dat vega. Ik ga niet 2 schalen maken. Maar bij de meeste gerechten kun je prima vlees apart serveren of op het laatste toevoegen.

Ik pas de gerechten al zo aan dat ze voor hem met vlees zijn en voor mij vegetarisch, maar in geval van veganisme moet er nog heel wat meer aangepast worden, ook bij de andere maaltijden en tussendoortjes. Ik weet niet of dat mijn relatie ten goede komt ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:32

Simoonzel schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik het niet onterecht om me "minder" te voelen dan mijn veganistische medemens. Die maken immers betere keuzes dan ik. :')
Ondanks dat is dit topic er niet om elkaar een andere levensstijl op te dringen maar om ideeën te delen en recepten, dingen waar je tegenaan loopt, etc.

Ik heb bijvoorbeeld een aantal dingen waar ik tegenaan loop m.b.t. veganistisch eten:

- Geld. Kant-en-klaar vervangers zoals kaas- of vleesvervangers zijn $$$. Noten worden ook heel veel gebruikt in de vegan keuken en zijn ook prijzig.
- Tijd. Ik kook meestal in een kwartier tenzij er wat in de oven moet. Als ik recepten zoek wil ik iets heel simpels, maar het meeste is veel te bijzonder en kost te veel tijd (dat is bij alle soorten recepten zo, niet alleen veganistisch). Ik wil niet koken alsof het kerst is, ik wil gewoon vreten.
- Ingrediënten zijn vaak vaag en je hebt er maar 1 theelepeltje van nodig. Ik wil geen pot kruiden uit verweggistan in de kast waar ik €5 voor moet neertikken om er vervolgens bijna nooit wat mee te doen.
- Nooit meer ergens kunnen eten. Tenzij je thuis alles vegan maakt maar als je uit eten gaan een uitzondering maakt o.i.d.
- Mijn vriend lust bepaalde dingen niet die in veel vegan recepten zitten (en ik super lekker vind |( ), zoals paddenstoelen.

1e punt ben ik het absoluut niet mee eens.
Verder alle bezwaren die je aanhaalt wel :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:35

Picassox, nou wat stom!! Mijn haar heeft ruim 2 jaar nodig gehad om te herstellen. Ik heb eindelijk weer een fijne volle bos met krullen. Vandaar ook mijn terughoudendheid.

Tja dat is lastig Nikass. Gelukkig is mijn vriend het eens met mijn stelling: wie het doet bepaald. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 13:39

Kaasvervangers vind ik ook vaak belachelijk duur. Laatst nog staan twijfelen of ik dat pakje nep-cheddar zou meenemen, maar 3,50 voor 4 plakjes kaas vond ik wel érg veel := Noten inderdaad ook.. Cashews koop ik af en toe, maar mijn vriend is er zo gek op dat een zakje van 5 euro na één avond op is :=
Maar de vleesvervangers kun je heel goedkoop inkopen als je op de aanbiedingen let en dan je vriezer ermee vol gooit :D

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:42

Dat is wel een goede tip 8nnemiek. Ik heb namelijk best een hoop ongebruikte vriezerruimte dus als ik het een keer betaalbaar kan inslaan is dat een goede optie. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 13:51

Vooral de 'alles van vivera/valless voor €1' en 1+1 gratis acties zijn hier favoriet *\o/*
De acties komen regelmatig voorbij bij de Jan Linders, Emté, Coop, Deen en Plus.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:15

Lidl heeft goedkope noten. Onbewerkte walnoten en pecannoten sowieso.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:23

Wat dachten jullie van pitten en zaden :')
Zonnebloempitten verbruiken pony en ik zeker een zak per week en dan heb je nog pompoenpitten en chiazaad (meestal ei-vervanger) omdat ik zelf sportbrood en repen bak..... het houdt niet op :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 14:30

Ik haal de pompoenpitten altijd uit de pompoenen en die doe ik poffen op de houtkachel :9 Echt heerlijk!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:39

minikatje schreef:
Yunomi schreef:
Ik ben pescotariër en ik moet zeggen dat de laatste pagina's me een beetje tegenhouden te reageren omdat gevoelsmatig de veganisten de vegetariërs proberen om te praten tot veganist. Ik dacht dat de intentie juist was iedereen zijn keuzes in zijn waarde te laten. Maar ik voel me nu bijna minderwaardig, zeker omdat ik totaal niet de intentie heb veganistisch te gaan eten. -O-

Zit in de aard van het beestje Y;(
Voor mijn gevoel reageren veganisten ook vaak defensief, het voor ons allemaal een redelijk zwaar onderwerp waar de discussies hoog kunnen oplaaien als er een verkeerd woord valt.

Maar zoals 8nnemiek zegt, iedereen is welkom :)

Iedereen is welkom inderdaad. Ik heb ook niet de indruk dat er minderwaardig wordt gedaan? Waar haal je dat dan precies uit?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:05

Simoonzel schreef:
Dat is wel een goede tip 8nnemiek. Ik heb namelijk best een hoop ongebruikte vriezerruimte dus als ik het een keer betaalbaar kan inslaan is dat een goede optie. :j

Hoe krijg je dat voor elkaar _O-, mijn mini vriezertje zit hier echt stamp vol. Ik kook meestal voor 3-5x en dat gooi ik allemaal in de vriezer. Ook inderdaad vleesvervangers als ze in de aanbieding zijn. Verder heb ik nog vegetarische sate liggen voor in de nasi <3 .

Veganistisch duur? Ja en nee, ik vind de vervangers, dus nep kaas, nep yoghurt, nep melk, nep vlees en dan veganistisch, ja die producten vind ik echt belachelijk duur. Ik denk dat je voor veganistisch ook anders moet koken, dus niet bijvoorbeeld een tosti maken met nep kaas, maar een hele andere soort tosti. Ik kan het niet helemaal verwoorden, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 15:21

Klopt helemaal hoor! Ik kan een compleet veganistisch 3-gangenmenu maken voor een euro per persoon, maar zodra je allerlei kant-en-klaar pakjes gaat halen en vlees/zuivelvervangers gaat gebruiken ben je ineens heel veel duurder uit. Fruit en groentes uit het seizoen kosten geen drol.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:06

Yunomi schreef:

Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die deze verschuiving heeft opgemerkt.
Het delen van vegetarische/veganistische recepten, dat is waarom ik hier meelees en ook wat recepten gepost heb in het begin.

Maar ik vind het jammer dat een aantal veganisten toch zijn gaan aanhalen hoe slecht en zielig de zuivel- en eierindustrie wel niet is.
Iemand hierboven noemt het verdedigen, maar ik vind het toch eerder als beleren of bekritiseren overkomen als niet veganist zijnde.

En dat voelt niet alsof iedereen welkom is, alsof ieders keuze gerespecteerd wordt.

Dat vind ik jammer, want ik ben oprecht geïnteresseerd in nieuwe vega recepten en sta ook zeker open voor vegan recepten. Maar ik heb geen zin om mijn bewuste keuze om niet volledig vegetarisch -laat staan veganistisch- te eten te moeten verdedigen.

Ik respecteer de keuze van een ieder om geen vlees of helemaal geen dierlijke producten te willen eten. Ik zal ook niemand dwingen om dat wel te doen, of over te halen.
Mensen die bij mij komen eten zullen ook altijd een passende maaltijd van mij krijgen voorgeschoteld. Ik eet ook prima vega(n) met de pot mee als ik ergens word uitgenodigd om te eten, al hoop ik dan wel dat men mijn wens om geen kaas te willen eten (ik vind het niet lekker) ook respecteert. En ik zou het fijn vinden dat vega(n)s mij niet zouden veroordelen om hetgeen ik volgens hen beter niet zou moeten eten, maar zouden verwelkomen voor het stukje waarin ik wel wil conformeren aan hun eetpatroon en daarvoor ideeën zoek.
Zo is dit topic wel begonnen, maar de laatste pagina's ervaar ik dat niet meer zo.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:40

Ik begrijp wel wat je bedoelt MJL, het wordt dan net een beetje als de discussie dat 24/7 buiten beter is dan...
Volgens mij moet het hier niet gaan over wie het het beste doet en termen als "minderwaardig" horen hier al zeker niet thuis.

Amyyy ik weet niet of je reageert op mij, ik bedoelde iig niet dat veganistisch duur is, maar binnen één huishouden voor iedereen wat anders koken is dat wel.