Suiker suiker suiker suiker!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maximexfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:33

Je hebt ook cashewpasta (of andere soort notenpasta), ik persoonlijk vind het echt niet lekker maar mijn moeder vindt het wel erg lekker.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:55

In plaats van pindakaas kun je echte notenpasta bestellen inderdaad. Maar de Calve pindakaas (alleen de normale, geen speciale!) is niet verkeerd, zitten veel gezonde vetten in. Het is inderdaad zout, ik heb zelf een lage bloeddruk en vaak draaierig dus voor mij geen probleem. Ik ben helemaal pindakaas verslaafd *\o/*

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:26

8nnemiek schreef:
secricible schreef:

Dat is alleen omdat caseïne IGF1 bevat, een groeihormoon. En logischerwijs kan een groeihormoon helpen om bijvoorbeeld spieren te laten groeien, maar ook ongezonde cellen... Over de rol bij daadwerkelijke ontwikkeling van kanker is niks bekend.
Ditzelfde hormoon is trouwens de reden dat veel eiwitten eten zorgt voor veroudering ;)

En nog een interessant feitje;
40 gram eiwit uit melk levert een stijging van 36% van IGF1 in het bloed op.
40 gram eiwit uit soja een stijging van 69% IGF1...

Dr campbell heeft dit onderzocht. Een wetenschapper die juist altijd heel positief was over dierlijke eiwitten en onderzocht hoe je zo veel mogelijk eiwitten uit vlees en melk kon halen, totdat hij dus een patroon begon te zien tussen deze eiwitten en kanker, en hij heeft hier 20 jaar lang onderzoek naar gedaan.
Soja bevat geen caseïne, en dit blijkt ook uit de onderzoeken, waar bv mensen in China (die bijna alleen van soja leven) ontzettend weinig kanker hebben, terwijl de rijkere chinezen die steeds meer vlees gaan eten ook steeds vaker kanker krijgen.

Precies mijn punt. Deze campbell heeft zelf aangegeven dat de reden ligt in het IGF1. En soja bevat geen caseine maar de soja in westerse landen (daar zijn alle onderzoeken gedaan) zorgt wel voor een sterkere stijging van dit IGF1. Trek zelf je conclusies :)

Je laatste zin spreekt jezelf tegen, caseine is een melkeiwit. Hoe kan caseine dan de oorzaak zijn van kanker bij meer vlees eten in china?

8nnemiek

Re: Suiker suiker suiker suiker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:03

Klopt, dat heb ik verkeerd geschreven, ik bedoelde natuurlijk meer melk drinken.
Hoe het verder allemaal in elkaar zit heb ik geen idee van hoor, ik vind het alleen wel opvallend dat het aantal mensen met kanker en hart- en vaatziektes dramatisch stijgt naarmate men meer dierlijke producten eet, en dit bij soja niet het geval is.. Er zijn zo veel onderzoeken die elkaar allemaal weer tegenspreken en steeds weer met andere resultaten komen.. Dat er zo veel mensen zijn die zich zo veel beter voelen en gezonder zijn als ze gestopt zijn met dierlijke producten eten dat is voor mij reden genoeg om het zelf ook te proberen :)

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:25

Ik had wat zin in zoet vanavond, vond hier bij mijn vriend in de kast een emmer popcorn. Paar handjes gegeten, dan eens het etiket gelezen. Bevat die popcorn gewoon 50% glucosefructosestroop (1e ingrediënt), en ook nog eens 15% suiker. Wat een rommel :-(
Vanaf morgen weer clean, de laatste week heb ik me een paar keer laten verleiden, maar wil gewoon niet al die troep in mijn lichaam..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:28

Popcorn is echt heel makkelijk om zelf te maken. Maiskorrels, olie, pannetje meer heb je niet nodig. Een verantwoorde snack :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:35

Dit is een hele goede en gezonde tip (ik zag het laatst in een kookprogramma van Jamie Oliver) om pasta/couscous/rijst/quinoa te vervangen. Je neem bloemkool (waar nog helemaal niets mee gedaan is), maalt het tot het ongeveer het formaat couscous korrel heeft, zet het een paar minuten in de magnetron (of kookt het) en dan heb je een heel gezond, koolhydraat en caloriearm alternatief voor wat normaal vooral koolhydraten (en dus suikers) is. http://toriavey.com/toris-kitchen/2014/01/cauliflower-couscous/
Ik heb het laatst uitgeprobeerd ipv rijst, bij een curry, en het was erg lekker en makkelijk en goedkoop om te maken. Dus ik kan dit echt iedereen aanraden te proberen. Je merkt eigenlijk niet meer dat het bloemkool is.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:38

Het erge is, dat weet ik.. Kon er alleen niet afblijven toen de kant-en-klaar versie zo voor mijn neus stond :')
Volgende keer idd beter zelf maken!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:10

NoowW, heeft het dan niet een heel sterke bloemkoolsmaak?

Ik las hierboven over heksenkaas, ik vind het heeeeeeeeeerlijk, maar zit inderdaad heel veel rommel in. Als je op google zoekt, dan kom je veel 'maak het zelf-recepten' tegen. Maar jeetje... je kunt alles wel zelf maken. Een tijdje geleden heb ik choco-hazelnootpasta gemaakt voor zoonlief, volgende dag na school zei hij: 'ik bedoelde de pasta uit de supermarkt, mám!'. Oke...

Als ik eten weck (bv iets met tomatensaus) dan doe ik er wel een halve eetlepel kristalsuiker doorheen, krijg je nog altijd minder binnen dan wanneer je het kant en klaar uit een pot/blik koopt.

Verder gebruiken wij honing, oerzoet, ahornsiroop of dadels om te zoeten. Een tijd geleden spekkoek gemaakt met oerzoet:
Afbeelding

De discussie van zuivel vind ik ook vrij discutabel, aangezien mensen het vaak hebben over de zuivel uit de supermarkt en geen weet hebben van de werking van bv rauwe melk of kefir (net zo bijzonder vind ik de aardappel-discussie, dat er enkel gekeken wordt naar de koolhydraten/het zetmeel).

Vandaag gestopt met ziekenhuisdieet, vond hoofdpijn en kuitkramp geen aanrader, vandaag dus maar weer over een ander boeg gegooid. De dag gestart met een shake van volle yoghurt, water, papaya, mango, banaan en havermout. Tussendoor fruit eten, als lunch volkoren boterhammen met avocado en vanavond denk ik aardappelen met wortel en kipfilet.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:59

Zou rijstwafel (en dan bijvoorbeeld de variant van zonnatura, die hebben toch vaak het minste toegevoegde meuk) een goede vervanger zijn voor brood?
Ik heb geen verpakking bij de hand dus zo gauw even geen idee wat er allemaal in zit.
Maar rijstwafels hebben toch nagenoeg geen smaak dus dat valt prima te beleggen met van alles en nog wat! :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:05

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:08

Hier vanaf maandag zonder echt suikers, dat wil zeggen: cola, snoep, chocolade enz.
Neem nog wel soms wat zoet op brood in de vorm van jam, maar dan een dun laagje :D

Kies nu steeds vaker voor wat fruit ipv een hand snoep _O-

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:55

Cindeeh schreef:
Zou rijstwafel (en dan bijvoorbeeld de variant van zonnatura, die hebben toch vaak het minste toegevoegde meuk) een goede vervanger zijn voor brood?
Ik heb geen verpakking bij de hand dus zo gauw even geen idee wat er allemaal in zit.
Maar rijstwafels hebben toch nagenoeg geen smaak dus dat valt prima te beleggen met van alles en nog wat! :)

Nee zou ik niet doen. Rijstwafel heeft een hoge glycemische index. De GI geeft aan hoe snel voeding in je bloed wordt opgenomen. Rijstwafels zorgen voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel waardoor je eerder honger krijgt. Daarnaast zit in rijstwafel veel minder vezels dan in brood, waardoor je eerder honger krijgt en weer gaat eten. Neem dan zuurdesem of speltbrood, vult goed en lage GI dus lang een verzadigd gevoel.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:56

anne_bento schreef:
Cindeeh schreef:

Nee zou ik niet doen. Rijstwafel heeft een hoge glycemische index. De GI geeft aan hoe snel voeding in je bloed wordt opgenomen. Rijstwafels zorgen voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel waardoor je eerder honger krijgt. Daarnaast zit in rijstwafel veel minder vezels dan in brood, waardoor je eerder honger krijgt en weer gaat eten. Neem dan zuurdesem of speltbrood, vult goed en lage GI dus lang een verzadigd gevoel.

Drankje voor de uitleg! Ik wil zelf een x aantal keer per week(net hoeveel brood we eten per dag natuurlijk) speltbrood zelf gaan bakken, lekker met allemaal nootjes en zaden erdoor :9. kies ik daar wel voor.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:58

Ik eet nu voornamelijk volkorencrackers met kaas. Makkelijk en lekker. Bijna geen suikers.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:35

Bij de Hormoonfactor worden rijstwafels aangeraden, met dik eiwitrijk beleg.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:37

Quellian schreef:

Ik vond dat echt minder dan ik had verwacht. Het is vooral geschikt as je het samen met iets met een saus eet, want het neemt dan echt de smaak aan van die saus, zoals bij curry.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:40

Bloemkool is qua smaak niet geen sterk. Maar ik zou echt bang zijn het te snel tot snot te koken/bakken.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:08

smurfje schreef:
Bloemkool is qua smaak niet geen sterk. Maar ik zou echt bang zijn het te snel tot snot te koken/bakken.

Gewoon even blancheren.

Sommige rijstsoorten zijn toch ook plakkerig, dus als je een wat plakkerige bloemkool hebt is het in mijn ogen geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:24

Roerbakken met een uitje, knoflook, stukje rode peper. Bloemkoolgehakt. Zelfs kids eten het ;)

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:37

Quellian schreef:

Ik las hierboven over heksenkaas, ik vind het heeeeeeeeeerlijk, maar zit inderdaad heel veel rommel in. Als

Verder gebruiken wij honing, oerzoet, ahornsiroop of dadels om te zoeten. Een tijd geleden spekkoek gemaakt met oerzoet:
[ Afbeelding ]

Dat ziet er erg lekker uit!
Mag ik je om een recept vragen :D

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:39

merrylegs schreef:
blijven doorzetten met die thee, het went echt ! nu vind ik suiker in mijn thee walgelijk. Je kan om te wennen ook een zoetere soort thee drinken, appelthee of rozebottel :)

Ja ik ben aan de sinaasappel thee begonnen.
Ik hoop dat ik het ooit wel weer lekker ga vinden :P

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:48

zo, sleepers banen-eierpannekoekjes gemaakt, met havervlokken en walnoten :9
erg lekker, en heel vullend, na drie zat ik al vol!
Iemand nog tips/recepten voor 'verantwoorde' snacks? buiten noten en fruit dan, daar eet ik er al te veel van.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:57

Omeletje klutsen met wat spinazie a la crème erdoor. Paprika tomaatje. Uitje.

Ikzelf lust het niet. Maar maak het vaak voor mijn kerel

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:03

Ik zit wel op mijn eieren limiet voorlopig, al 5 deze week. Maar bedankt, klinkt lekker!