Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Re: Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:13

Kleine veranderingen lijken klein ... maar zodra je het verschil op jaarbasis schrik schrik je van de impact :'3

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:27

denice schreef:
Even een update, ik ben nu bijna twee weken 'veganistisch' aan het eten. Ik heb erg veel moeite met het avondeten, dat is wat eentonig vind ik, maar verder lukt het prima.
Leuk om te lezen dat nog iemand sinds kort bezig is met veganistisch eten.
Ik heb in oktober meegedaan aan de vegan challenge en dat is zo goed bevallen dat ik nu 'as vegan as possible' ben doorgegaan.

Ik heb juist enorm veel inspiratie voor lekker en gevarieerd eten 's avonds. Kijk eens op pinterest, vegan blogs of zelfs google.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:04

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 08:57

Jammer dat ze het cholestorolgehalte van die vrouw niet even hebben gemeten voor het filmpje ;)
Ik vind het best lastig, met al die verschillende oliesoorten. Ik heb me al eerder afgevraagd waarom kokosvet dan beter zou zijn dan bv olijfolie..
Uiteindelijk denk ik dat het allemaal niet goed is.. Olie en vet is prima als het van nature in een product zit, dan heb je dus een vrij laag vetgehalte in verhouding tot de vezels/suikers/eiwitten/vitamines enz, maar als je alleen dat vet er uit gaat persen, en dat pure vet weer over ander eten heen gaat doen, meestal in veel hogere verhoudingen dan wat er van nature in voedsel zit, dat kan toch ook niet goed zijn.. Dan maakt het niet uit wat voor soort vetten het zijn.
Maar ik vind het wel lastig.. je wil toch iets gebruiken om in te bakken, en ik doe ook graag wat roomboter in de broodbakmachine voor een betere structuur.. Beetje olie over de salade is ook lekker.. Maar dus eigenlijk helemaal niet gezond.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:26

ik krijg echt een beetje de kriebels van die Amber. Hoe ze ook meteen het onderzoek van de Nederlandse wetenschappers van de hand af doet, wat voor wetenschappelijke achtergrond heeft zou nou dan?

En haar argument is dan: ja ik kan een hele pot kokosolie uitlepelen en voel me nog goed, dat is niet zo bij halvarine en margarine. Vergeet ook niet dat je eigen hersenen je ook kunnen manipuleren, als jij gelooft dat iets gezond is zal je je ook gezonder voelen, terwijl dit niet aantoonbaar zo hoeft te zijn. Mensen voelen zich ook goed als ze een biertje achterover slaan, is dit goed voor het lichaam? Nee, maar op het moment voelen ze zich er goed bij.

Ik weet het niet hoor met die Amber, zoals de onderzoeker ook zegt; mensen gaan achter de hype aan. En als een onderzoeker dan beweert dat het niet zo is, dan heeft die meteen ongelijk, want mensen willen er o zo graag in geloven.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:39

Ik zag dat filmpje toevallig vanochtend nog. Wel interessant dat de mening van die amber zo lijnrecht tegenover de mening van de wetenschapper staat. Ik vermoed bij haar ook een aardige dosis placebo. Als je gelooft dat iets goed voor je is, dan doet je lijf (vaak) gezellig even mee.

Ik denk dat t toverwoord m zit in variatie. Alleen kokosvet/kokosolie is niet goed, alleen roomboter is niet goed en alleen olijfolie is ook niet goed. Als je al deze vetten door elkaar gebruikt, denk ik dat je een mooie balans krijgt, je hebt geen grote negatieve effecten en je hebt wel wat positieve effecten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:34

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:41

Vetten zijn helemaal niet slecht, zolang je er maar niet teveel van neemt èn niet altijd dezelfde. Wat black_rose ook zegt. Variëren, dat is belangrijk :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:09

Placebo is inderdaad een goede opmerking. Dat zal zeker meespelen. Ik baalde eigenlijk wel van het filmpje. Ik wilde net op kokosvetten overstappen.. Dat laat ik nu maar achterwege :o

Weten jullie of de website Skepsis betrouwbaar is betreft voeding/gezondheid? Zoals bijvoorbeeld http://www.skepsis.nl/paleodieet.html. Het staat haaks op aanhangers van het Paleo dieet en ik vind dit verhaal eigenlijk aannemelijker. Alleen ik heb zelf de kennis en mogelijkheden niet om uit te zoeken of het wel klopt wat zij zeggen, dus misschien word ik alsnog in de maling genomen :Y)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:35

Pas kwam er hier nog (dacht ik) een mooi filmpje over paleo voorbij
Dat we helemaal niet zoveel weten van wat mensen indertijd aten als dat de paleo dieten doen denken en het verschil tussen groenvoer van toen en nu... en dan ook nog eens het feit dat mensen indertijd zeer lokaal aten ( in ons klimaat had je geen avocado's dus wat maakt een avocado nou zo paleo in NL ??)

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:03

even terugkomen over het onderwerp kokosolie... het blijft moeilijk inderdaad wie nou gelijk heeft.

Dit is wat amber er zelf nog over zegt:

heb niets gehoord over het hoge gehalte laurinezuur in kokosolie wat zo goed voor ons is, de antibacteriële stoffen, de immuunversterkende stoffen, het feit dat het je schildklier helpt schildklier hormoon aan te maken etc. Hier heb ik het wel over gehad, maar dat eruit gesneden. Ik heb het cholesterol verhaal gehoord, maar cholesterol is helemaal niet zo slechts als men altijd dacht. Dit zijn achterhaalde gedachtes die door heel veel wetenschappers alweer teruggedraaid zijn. Je kunt beter een hoog dan een te laag cholesterol gehalte hebben, anders kan je lijf maar moeilijk hormonen aanmaken. En die heb je heel hard nodig.

hier nog wat info
http://www.ahealthylife.nl/kassa-groen- ... ur-vergif/

En het blijft moeilijk om te vertrouwen of die professor wel helemaal onafhankelijk is de universiteit van wageningen 'leunt' erg op unilever schijnt....

pff waarom draait alles om geld?! je ziet door de bomen het bos niet meer... maar mijn tip, gebruik je gezonde verstand en doe waar jij je goed bij voelt !:D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:40

het stukje over cholesterol wat ze noemt is gedeeltelijk juist. Hoe meer cholesterol je eet, hoe minder je lichaam aanmaakt, tot een zeker punt dat het lichaam gewoon teveel heeft. Tegenwoordig adviseren we mensen met een hoog cholesterol om vooral veel onverzadigde vetten te eten die rijk zijn aan het "goede" cholesterol", anders dan dat we jaren geleden adviseerde om geen cholesterol te eten.
Maar wat deze wetenschapper noemt is wel de andere kant: iemand die chronisch een hoog cholesterol heeft of een hoog risico op hart en vaatziekte adviseren we dus niet om verzadigde vetten te gaan eten, maar om te kiezen voor een vet met veel onverzadigde vetzuren zoals olijfolie. Persoonlijk zal ik niet snel margarine aanraden vanwege de transvetten, maar dus wel olijfolie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:58

Zijn er hier toevallig ook mensen die een vervanger hebben gevonden voor margarine? Smeerbare roomboter is het ook niet helemaal.. Ik zoek eigenlijk iets wat de hagelslag op de boterham houdt maar dan liefst eigenlijk op waterbasis :Y)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 16:02

behanglijm? :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:26

Djilna schreef:
Vetten zijn helemaal niet slecht, zolang je er maar niet teveel van neemt èn niet altijd dezelfde. Wat black_rose ook zegt. Variëren, dat is belangrijk :)

Vetten zijn juist heel belangrijk, veel mensen eten juist te weinig (goede) vetten.

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:46

nee inderdaad de enigste slechte vetten zijn transvetten. en ehm een goede vervanger voor op brood, gewoon kokosvet?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:50

Of gewoon geen/weinig brood eten, nog beter...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:55

KarinvdM schreef:
Of gewoon geen/weinig brood eten, nog beter...

En dan alleen de hagelslag *\o/*

Maar ben het met je eens, ik eet ook heeeel weinig brood (en ook geen hagelslag |( :+ ). Bevalt me erg goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:35

denice schreef:
behanglijm? :D

Dan komt ie er waarschijnlijk in zn geheel weer achter uit :')

Alleen de hagelslag ja *\o/* hihi, maar dat is zo'n geknoei op je werk he :+
Zelf eet ik ook niet heel veel brood, maar vriendlief neemt elke dag een trommel vol brood mee.. ik heb ook wel eens kliekjes of fruit of salade voorgesteld, maar nee, meneer vindt brood handiger :Y) Dus nu ben ik elke dag lekker vers brood aan t bakken van volkoren bio spelt en bio kamut meel, met van die trage gluten of hoe het ook mag heten, iig lekker gezond itt witbrood uit de winkel.. Maar het is dus vooral de margarine waar hij wel erg veel van eet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:07

Ik vraag me trouwens wel af.. als jullie geen brood eten, eten jullie verder dan ook helemaal geen graanproducten? Geen pasta/spagetti of rijst? Bakken jullie nooit koekjes/cake/taart en andere meelproducten?
Granen bevatten dan wel niet zo veel vitamines, mineralen en vezels dan fruit en groente, maar het is ook niet zo dat graan totaal nutteloos is. En een beetje variëren is ook goed zodat je wat afwisseling hebt en niet uitgekeken raakt op steeds dat zelfde soort eten. Zo nu en dan een tosti, broodje gezond, croissantje op de zondagmorgen, of wat brood bij de soep vind ik heerlijk :9

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:23

Meestal 2 keer per week eet ik brood (je moet wat als je met een hele familie uuuuuuuuren (lijkt het) aan de ontbijttafel dient te zitten. Dus alleen in de ochtend. Ik eet ook zo min mogelijk pasta / rijst / aardappels. Ik ben al niet de slankste (understatement) maar van KH zwel ik flink op (vocht vasthouden) en wordt er echt moe van. Toch krijg ik genoeg van die krengen binnen hoor.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:47

Nee, ik eet ook geen pasta of rijst.
Meel hoeft niet altijd van granen te zijn, bijv amandelmeel, kastanjemeel etc. Ik gebruik ook wel amaranth, kamut, spelt, teff, boekweitmeel, kokosmeel etc

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:22

Jammer dat dat stuk van Amber eruit is geknipt, ik vind dat waardevolle info en dat maakt het filmpje weer minder geloofwaardig.

Hoe denken jullie over de voedselzandloper? Momenteel ben ik voorstander, maar dat is gebaseerd op mijn huidige kennis..

Behanglijm vind ik een goede haha!!!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 07:43

Ik vind de voedselzandloper niks ...
Te weinig khd ... dat heeft ook zijn nadelen,
en veeels te kleine porties ...

Das dus ook zo'n crashdieet imho.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 07:55

Heb je het dan over het boek Emily? Die heb ik niet gelezen namelijk.
Maar de zandloper op zich zegt niks over portiegrootte en de hoeveelheid koolhydraten is ook prima in te passen. In essentie zegt de zandloper alleen welke producten je beter minder kan eten (brood, geraffineerde suikers, bewerkte producten e.d.) en waarvoor je deze producten beter kunt vervangen. Daarmee is de zandloper een vervanging van de schijf van vijf (of dat claimen ze te zijn).

In mijn ogen bevat de zandloper goede informatie en zeker ook goede aanbevelingen.