Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:09

Ik ben dol op ei maar in combinatie met havermout lijkt het me vreemd smaken :P

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 16:15

imd schreef:
Horse_xx schreef:
MoonChloe, jaa cake zonder ei en appeltaart wel met ei alleen lust ik geen appeltaart dus eet ik het zelf niet :+

Eet je uberhaupt geen ei dan?

Jawel gebakken of gekookt. Heb eerder een keer (ik weet niet eens meer waarom) een rauw ei moeten ''drinken'' vond ik zo vies dat ik er nu een vies idee bij heb :P

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:20

Altijd verse ananas; mijn vriend smult af en toe mee maar sowieso slacht ik elke week drie ananassen :o

Horse: eitjes zijn altijd rauw in gebak etc, tot je ze in de oven stopt ;) Ik vind die krengen ook vies, maar denk er verder maar niet bij na en roer er gauw alle ingrediënten door

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:22

Arretjescake doen wij altijd rauw ei in, maar ik kan me niet voorstellen dat je dat vies vindt! :9

Anyway, ontopic: ik denk dat ik komende week ook maar eens ga afwisselen. Dat havermout met yoghurt iedere ochtend houd ik de rest van m'n leven ook niet vol denk ik. Dus ik ga eens noten inslaan :9

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:26

_Diesel schreef:
Hier nog een havermout fan! Lees echt lekkere opties hier in dit topic! Zelf heb ik er ook nog een. Ik eet het als ontbijt of lunch, ligt eraan wat me beter uitkomt.

Je kunt hem maken als overnight oats maar ik warm hem 's ochtends graag nog even op in een pannetje.
Ik maak havermout aan met water en gooi er een handje gemengde noten door en een gesneden banaan. Na het opwarmen gooi ik er dan een lepeltje (biologische) pindakaas en jam overheen. Deze combi vind ik echt heerlijk!!
Het ziet er dan zo uit bij mij:
[img ]http://img833.imageshack.us/img833/4805/fotompo.jpg[/img]

Met geraspte appel, kaneel en een beetje honing vind ik het ook erg lekker!

Deze versie ga ik ook proberen, lijkt me heerlijk met jam en pindakaas :9

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 17:29

Vannochtend een heerlijk havermout ontbijt gehad ; Havermout, yoghurt banaan en mango :9

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:29

Door jullie enthousiasme ook maar een pak in huis gehaald. Vanochtend de havermout klaargemaakt in rijstemelk met frambozen en blauwe bessen (diepvries). Voor herhaling vatbaar, ik vond het erg lekker!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:41

Gisteren had ik een vriendin te logeren die 's morgens eigenlijk altijd ontbijt met muesli. Nou heb ik dat nooit in huis, maar ik had wel havermout en honing. De ideale gelegenheid om het recept voor granola uit te proberen. Zij vond het zelfs nog lekkerder dan de meeste muesli, dus wat ons betreft was het zeer geslaagd. We hebben het vanmorgen gegeten met de perziken die we overhadden van het avondeten van gisteren en wat rozijntjes, in een bak volle yoghurt. Jammie! :9

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 12:18

Chanen, klinkt lekker!!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:25

Ik heb vanmorgen toch maar weer m'n brinta ontbijtje gegeten :o
Had gisteren echt het idee dat ik behangplaksel aan het eten was := Ik doe blijkbaar iets niet goed :')

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:26

Letizia schreef:
Ik heb vanmorgen toch maar weer m'n brinta ontbijtje gegeten :o
Had gisteren echt het idee dat ik behangplaksel aan het eten was := Ik doe blijkbaar iets niet goed :')

Maak je hem niet te dik? Als je er wat meer water of melk bij doet, wordt hij wat dunner. Na het koken ook even laten staan, want hij dikt altijd wel wel wat in :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:29

Ik denk dat dat wel het probleem is :j
Ik doe er altijd nog een goede eetlepel gemalen lijnzaad in en dat bind volgens mij behoorlijk :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:38

Ben nu wel muslierepen aan het maken met havermout, ben benieuwd :Y)

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:38

Lijnzaad maakt hem idd wat dikker, het zuigt altijd aardig wat vocht op. Als je een plensje melk of water erbij doet zal het al een hoop schelen :j Gebruik je ook fruit?

Ik schil altijd een appel en snijd hem in blokjes. Dit zet ik op het vuur in een pannetje met een laagje water en een flinke snuf kaneel. Met de deksel op het pannetje laat ik dit even koken zodat de appelblokjes zacht worden. Vervolgens de rest van het water erbij (of melk als je dat gebruikt, dan wel de melk even opwarmen) en als dat kookt doe je de havermout en evt rozijntjes, lijnzaad, etc. erbij. Op laag vuur een paar minuutjes door laten koken, af en toe roeren en als het te dik is nog wat vocht erbij. Vervolgens vuur uit, pap in een bord of schaaltje doen, nog even laten staan, doorroeren en opeten. Ik doe er voor de smaak altijd nog een scheutje roosvicee in. Voor mij echt het lekkerste recept tot nu toe :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:45

Nee, dat heb ik nog niet gebruikt, ik heb nog peren liggen, dus zal er eens voor kijken :)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:04

Kieffer schreef:
Lijnzaad maakt hem idd wat dikker, het zuigt altijd aardig wat vocht op. Als je een plensje melk of water erbij doet zal het al een hoop schelen :j Gebruik je ook fruit?

Ik schil altijd een appel en snijd hem in blokjes. Dit zet ik op het vuur in een pannetje met een laagje water en een flinke snuf kaneel. Met de deksel op het pannetje laat ik dit even koken zodat de appelblokjes zacht worden. Vervolgens de rest van het water erbij (of melk als je dat gebruikt, dan wel de melk even opwarmen) en als dat kookt doe je de havermout en evt rozijntjes, lijnzaad, etc. erbij. Op laag vuur een paar minuutjes door laten koken, af en toe roeren en als het te dik is nog wat vocht erbij. Vervolgens vuur uit, pap in een bord of schaaltje doen, nog even laten staan, doorroeren en opeten. Ik doe er voor de smaak altijd nog een scheutje roosvicee in. Voor mij echt het lekkerste recept tot nu toe :j

Oeeh dat klinkt erg lekker morgenochtend maar eens proberen, dan heb ik toch alle tijd! :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:03

pindakaas is een goede aanvulling, mis de melk niet eens :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:27

Kieffer schreef:

Klinkt heerlijk!

Ik heb voor morgenochtend alweer m'n tomorroats klaarstaan. Dit keer met kokosrasp.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:32

Is dat een een pakje Plien, of hoor je kokos zelf te raspen? :o?

Het lijkt mij in elk geval erg lekker in havermout, lekker fris

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:33

Zakje, van Conimex. Ligt bij de nasi/bami spullen :')

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:43

Ik ga morgenochtend ook weer aan de havermout :D Denk dat ik ook eens een lepeltje pindakaas ga toevoegen, lekker :)

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:46

Daenerys schreef:
Ik heb vanochtend voor het eerst havermout gemaakt als ontbijt, beviel goed! Ik had er geraspte appel en kaneel doorheen gedaan, en ik lees hier dat jullie er ook banaan of rood fruit doorheen doen. Klinkt goed, ik ga het allemaal uitproberen haha.

Klinkt goed, maar weet iemand of het met youghurt kan? Ben geen fan van melk. En gewook even koken...?

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:51

Warme yoghurt, op een of andere manier word ik al misselijk als ik er aan denk. Komt het zure dan niet heel erg naar boven?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:51

Ja, met yoghurt of kwark kan je ook havermout eten.
Gewoon koud.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:52

Oh dankje Plien! Ga ik eens uittesten deze week (en ik hoef lekker niet met kokosnoten aan de slag :+ )

Ladonna: google eens naar overnight oats :) met yoghurt moet je het niet koken, maar laat je het wellen. En ja kan ook andere soorten melk gebruiken natuurlijk (soja, amandel, rijst...)