Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sentido

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:27

Maris: dun snijden! Hoe dunner, hoe knapperiger. Maar verwacht geen echte frietjes, het is niet te vergelijken :=

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:30

Sentido schreef:
Maris: dun snijden! Hoe dunner, hoe knapperiger. Maar verwacht geen echte frietjes, het is niet te vergelijken :=

maar moet ik ze nu wel of niet koken ( 2 minuutjes ofzo ) voordat ze de oven in gaan ?
en welke kruiden door de olie om ze een beetje hartig te maken ? Zou paprika werken ?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:54

Oh ehm wij koken niet, meestal 30 a 40 minuten in de oven (180 hete lucht). Moet wel omscheppen. Kruiden geen idee, doen wij niet. Wel goed idee, paprika zou wel lekker zijn denk ik. Misschien een kleine beetje cayenne of chili? Of zelfs wat kerrie, krijg je heel ander idee dan frietjes maar past wel lekker. Op echte frietjes vind ik kipkruiden met paprika altijd heerlijk, maar dat doe je er pas na de tijd op.
Niet teveel olie gebruiken, dan krijg je het frituureffect en zijn ze al een stuk minder gezond. En wel eentje die heet mag worden. Dus geen extra vergine olijfolie. Kokosolie is het beste maar niet echt lekker in dit geval. Zou denk ik gewoon een zonnebloemolie pakken of olijfolie voor bakken.

Poeh, nog best lastig om gezonde frietjes te bakken :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:56

Ja zeker omdat de 1 zegt dat het ze eerst moet koken, de ander doet ze zo in de oven. En dan idd welke olie etc.
Ik ben wel benieuwd naar die 2 smaken ( bataat en knolselderij ) door elkaar !

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:09

Dat vind ik persoonlijk erg lekker! Bataat is wat zoetig (logisch :+ ) en knolselderij is wat hartiger. Past goed bij elkaar, ook in soep trouwens. Laatst achter gekomen ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:10

in de soep :)* weer een idee !

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:19

Ja, even uitje fruiten en dan paar wortels, knolselderij en zoete bataat erbij. Koken, staafmixer er door en een beetje room. Erg lekker. Heb het zelf met geelwortel wat pittiger gemaakt (kurkuma).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:20

Die room kan dan weer niet voor mij, maar misschien kan ik dan wat anders bedenken.
De frietjes waren lekker hoor, zeker voor herhaling vatbaar !

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:28

kan ook zonder room hoor, of eventueel wat soja kookroom, of gewoon wat melk van wat voor oorsprong dan ook (ongezoet)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:29

Je hebt ook sojaroom, haverroom, speltroom, rijstroom etc. Zelf doe ik meestal soja, heeft de minste smaak. Maar kokosroom gebruik ik ook wel vaak. Koemelk mag ik sowieso niet hebben :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:32

En hoe kom je dan aan ,sojaroom of speltroom ? sorry voor alle vragen hoor, maar wel heel handig dat je/jullie zoveel weten ! :j

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:34

Ehm soja hebben ze sowieso in de supermarkt bij de houdbare melk. Kokos vaak ook wel, alleen moet je even goed kijken of het melk is of room. Verder bij de biologische winkel. Ekoplaza heeft veel keuze :j

Geeft niet hoor, vind t leuk om te helpen. In het begin is het best lastig omdat je zoveel moet aanpassen en moet opletten. Maar na een tijdje wordt het gewoon normaal. :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:37

Dat is het idd, er moet "opeens" zoveel anders dat alle recepten nu door mijn hoofd 1 warboel worden.
en helaas zit er in zoveel ( mn kant en klaar ) producten melk of tarwe. helemaal geen suiker begin ik nog maar niet aan, eerst maar eens de melk, tarwe en aardappelen mijden.

Maar hoe je van speltroom wil maken ????
Ik heb wel amandelmelk met spelt erdoor heen staan, daar is ook wel room van te maken misschien. Alleen wel erg zoet voor in de soep misschien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:47

het hoeft echt gene room te zijn in een soep hoor, ik gebruik meestal gewoon een melk en dat werkt ook prima, kokos is alleen bruikbaar als je die smaak ook in je recept wil hebben
in principe is room ingedikte melk, minder vocht,meer vet en eiwit
als je geen room hebt, kun je er gewoon wat meer melk en wat minder ander vocht in doen , dus een beetje minder water in je soep en het water wat je weglaat compenseren met melk als het bijna klaar is.
Dus toevoegen doorwarmen, klaar.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:06

Lijkt me dat sojamelk dan het lekkerste is door de soep ? Kokosmelk en of amandelmelk lijken me nogal aanwezig qua smaak ?

Ondertussen zoek ik ook naar het verschil ( of is dat er niet ?) tussen wijnsteenpoeder en wijnsteenzuur. Ik had wijnsteenpoeder besteld en kreeg nu wijnsteenzuur binnen.
Ik wil het gebruiken om speltbrood zonder gist te kunnen bakken .....

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:24

Hangt ervan af wat voor soep, ik heb eens brocollisoep met kokosmelk gedaan en er cashewnoten door gegooid. Jammie was dat :9

Soja (ongezoet) is inderdaad zonder smaak. Melk kan inderdaad net zo goed, alleen zit dan in van die grote pakje en dan wordt het ranzig omdat ik het bijna niet gebruik :')

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:37

Inmiddels een beetje begrepen hoe het zit met bakpoeder etc.
pakpoeder bevat baking soda + wijnsteenzuur en kan je zo gebruiken. Baking soda alleen kan ook, alleen heb je dan een zure component erbij nodig zoals b.v. yoghurt.

En met bakpoeder ipv gist hoef je je brood niet te laten rijzen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:58

Pff...vind het nog een hele.zoektocht het 'juiste' te vinden. heb gister vast wat spullen ingeslagen bij ekoplaza.. zo ook brood. maar verschillende soorten zuurdesem lagen er, verkoper vertelde dat dit allemaal ok is. maar mag volkorenbloem bv nu wel of niet? de ah heeft bv ook.oberlander zuurdesembrood.. is dit dan ook het 'juiste'?

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:20

Voor als het straks weer lekker weer is is dit nog een leuke tip! Erg lekker :j http://www.hetpaleoprincipe.nl/avocado_ijs.html

_rosita_: ik kies altijd brood waar geen volkorenbloem in zit, maar in veel desemsoorten zit dit wel. Ik denk dat je voor jezelf moet nagaan hoe streng je hierin bent :) volgens AA mag het geloof ik niet. Een alternatief kan dan speltbrood zijn (van de AH is 100% spelt en bij de EkoPlaza heb je het natuurlijk ook)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:26

O die lijken me lekker
Advocado en banaan is ook prima in smoothies

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:40

Dankjewel voor je antwoord! als je eenmaal de slag te pakken hebt, zal het vast gaan, maar ik ga morgen dys echt starten en vind het zo lastig nog om in te schatten wat nu het 'juiste' is. zeker omdat ik idd voor mezelf moet gaan ontdekken hoe streng ik wil.en kan zijn en wat voor mij wel of niet werkt. voorlopig wil ik me dus wel echt aan AA houden zodat ik richtlijn heb en me dan gaan aanpassen indien ik het nodig vind.....

morgen even naar een andere ah voor speltbrood. deze had het niet. is dit enigszins vergelijkbaar met de smaak van zuurdesem?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:52

Van Amber mag zuurdesem wel volgens mij? liever dat dan witbrood. Alleen met mate haha, zoals voor alles geldt. Het is ook niet perse slecht, alleen omdat tarwe in zoveel zit heb je snel teveel en nog maar weinig variatie.

Zelfs merk ik dat ik gewoon niet zo goed over tarwe kan, dus laat ik het staan. Daar kom je alleen maar achter door vallen en opstaan. Probeer eens een tijdje spelt, merk op hoe je, je voelt. Heb je veel energie, dan is het goed. Wees niet te streng, zie het niet als dieet of methode maar als ontdekkingsreis. Zie wat voor jou lichaam werkt, waar voel jij je goed bij. In het begin is het heel lastig, want je wilt radicaal gezond doen maar je weet niet hoe of wat. Ik was soms zo boos als ik weer iets vond wat toch niet goed was, zoals steviapoeder. Tja, daar leer je ook van en word je creatief van. Zonder dat houd je het nooit vol. Het moet niet Ambers methode zijn, maar de jouwe. Gelukkig heb je de rest van je leven om te leren denk ik altijd maar :))

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:57

Haha mooi verwoord!! het begin vind ik idd echt lastig! nu eet ik.al jaren geen smaakversterker meer en heb ook dit geleerd met vallen en opstaan.. het zal idd een kwestie van ontdekken zijn. wat past wel bij mij en wat niet. AA is voor voorlopig een mooie leidraad! stevia mag niet? potver hihi had ook.al bedacht dat dat een moou product voor af en toe zou zijn ;-)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:02

Nou stevia wel, maar dan de druppels of de plant zelf. Amber beschrijft het wel, alleen die poeders schijnen behoorlijk bewerkt te zijn. Ben ik op internet tegen gekomen en toen vond ik mezelf zo stom want het is best logisch. En sommigen zijn niet eens puur stevia. Daarbij vind ik het vies, thee drink ik met honing en bakken met stevia is echt een ramp :=

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:15

Net voor het eerst warme quinoa met amandelmelk, bosvruchten, kaneel en amandelen gemaakt. Het was echt veel lekkerder dan verwacht, misschien 's-ochtends toch maar een kwartiertje eerder opstaan en dit als ontbijt maken.