Hahaha da´s erg ingewikkeld ja doe je dat dan met supermarktknoflook (heb net even lopen Googlen en een hoop mensen doen dat gewoon!) of koop je het in het tuincentrum?
Antheman, heb je de knof gewoon in de volle grond gehad of in potten? Lijkt mij wel wat; eigen knoflook verbouwen! Neemt ook niet zo veel ruimte in
Antheman
Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 13:21
Rytir schreef:
Antheman, heb je de knof gewoon in de volle grond gehad of in potten? Lijkt mij wel wat; eigen knoflook verbouwen! Neemt ook niet zo veel ruimte in
Volle grond.
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 21-08-12 13:35
Ik heb inderdaad ook gewoon AH knoflook (biologische) in de grond gestopt, alleen dan in een pot. Groeide verbazend wekkend goed, maar helaas was mijn pot te klein en tegen verpotten kunnen ze niet.
Iemand ervaring met (gele) framboos stekken? Ga dadelijk wat verschillende manieren uit proberen, omdat ik dé tip eigenlijk niet tegen gekomen ben mbt de framboos.
Jellie
Geplaatst: 22-08-12 10:28
Hebben jullie ook veel last van naaktslakken? Wij gaan iedere avond als t donker is even een rondje door de tuin om ze te vangen.. Dan gaat t goed s'nachts. Doen we t niet, dan zijn er gewoon hele planten weg
berdien85
Geplaatst: 22-08-12 10:30
Jellie schreef:
Hebben jullie ook veel last van naaktslakken? Wij gaan iedere avond als t donker is even een rondje door de tuin om ze te vangen.. Dan gaat t goed s'nachts. Doen we t niet, dan zijn er gewoon hele planten weg
Ik sta er iedere avond weer van te kijken hoeveel het er zijn... toch wel tussen de 50 en de 80 stuks. Huisjesslakken hebben we ook wel maar dat zijn er een stuk of 2 / 3 per x.
Ja maar die kunnen geen kwaad geloof ik? Huisjesslakken eten alleen rotte bladeren ed. Maar die ellendige naaktslakken eten vooral mijn jonge kweek op..
Sonja_vR
Geplaatst: 22-08-12 11:07
naaktslakken zijn etterbakken
ik moet hier momenteel twee maal daags de broccoli en de boerenkool checken ivm rupsen ....
Hier ook een beginnende tuinder Mijn oogst heeft het slecht gehad met een beginner als ik.
Mijn aarbeien doen het gewoon niet Mijn tomaten heel goed Mijn boerenkool heb ik uit de tuin gehaald en in de vriezer gemaakt want de rupsen aten alles op. Mijn broccoli is door geschoten... De boerenkool op gegeten door slakken en mijn spitskool ook. Heb nu alleen nog kolrabie staan.
Tegen naakt slakken kun je ook een bakje met bier in de tuin zetten werkt hier wel! Alleen beetje laat gedaan
Anoniem
Geplaatst: 22-08-12 11:13
Hier heel weinig slakken, godzijdank. Geen idee waarom maar mijn planten hebben nauwelijks last van slakkenvraat.
Ik wacht nog tot mijn tomaten, pepers en paprika´s eindelijk rood worden....... heeft iemand enig idee hoelang dat gemiddeld duurt? Ik heb ze in mei geplant in de tuin, toen waren ze al even gegroeid in een kasje dus het waren al (kleine) plantjes.
Thanks for the tip mbt de knoflook! Dat ga ik ook uitproberen, in oktober eens wat planten en kijken wat er volgend jaar opkomt. Heb je de knoflook trouwens geplant in de zon/halfschaduw/schaduw? Ik heb op internet lopen zoeken maar kom verschillende tips tegen.
berdien85
Geplaatst: 22-08-12 11:14
blokje schreef:
Tegen naakt slakken kun je ook een bakje met bier in de tuin zetten werkt hier wel! Alleen beetje laat gedaan
Maar daar kruipen ze toch ook gewoon weer uit? Of zie ik dat verkeerd?
Sonja_vR
Geplaatst: 22-08-12 11:15
hier staan de pepers allemala in de kas , die geven als een dolle op het moment, ga vanmiddag ook maar ene hoop pepers drogen en op zuur en olie zetten buiten kan het sowieso nog wel eventjes duren(komende maand/september) wanneer ben je begonnen(zaaien)
Sonja_vR
Geplaatst: 22-08-12 11:15
berdien85 schreef:
blokje schreef:
Maar daar kruipen ze toch ook gewoon weer uit? Of zie ik dat verkeerd?
nee, ze verzuipen en alcohol droogt uit , bij slakken van buitenaf en binnenuit
blokje
Geplaatst: 22-08-12 11:16
Ffortuna ik heb balkon tomaatjes en heb er al een stuk of 8 a 9 gegeten! Heb 2 plantjes.
Berdien, nee ze gaan er dood aan... Je ziet zo'n zwarte drap onder in dat was een slak
Anoniem
Geplaatst: 22-08-12 11:17
Ik denk dat ze allemaal in maart/begin april ongeveer gezaaid zijn (binnen), in mei zijn ze naar buiten gegaan toen het lekker warm was (daarna werd het heet en toen zijn ze buiten gebleven). Ik heb wel veel pepers maar die zijn nog groen. Al schijnt het dat ze dan ook gewoon prima zijn, en ook heet. Maar ik vind rood mooier ogen
Hmm qua tomaten heb ik gele tomaten en vleestomaten, zou dat gewoon langer duren? Of ben ik ongeduldig dat kan ook.
berdien85
Geplaatst: 22-08-12 11:18
blokje schreef:
Ffortuna ik heb balkon tomaatjes en heb er al een stuk of 8 a 9 gegeten! Heb 2 plantjes.
Berdien, nee ze gaan er dood aan... Je ziet zo'n zwarte drap onder in dat was een slak
Ah oke.. dan is dat ook nog het proberen waard! Tnx
Ffortuna, kan zomaar gebeurd zijn hoor...hier in de kas hing er ook al best wat groens aan en opeens werd het rood , met opeens bedoel ik ook echt dat ik van de 1 op de andere dag opeens doorgekleurde pepers begon te hebben
Las al over knoflook; heerlijk spul. De lekkerste knoflooksaus voor bij de BBQ maak ik met knoflook en bieslook uit eigen tuin. Laatst waren de planten allemaal geknakt, dus heb ik geoogst en d'r zo'n leuke knoflookvlecht van gemaakt. Hangt nu in de garage te drogen
Verder heb ik een groentetuin met van alles en nog wat d'r in, zowel flora als fauna Aardperen, dahlia's, snijbiet, bloedzuring , maggiplant, erwtenplanten, lathyrus tegen de hekjes, 3 courgetteplanten (waarvan ik er al wel 1 op heb ) aardbeiplanten (heul veul, dus iemand in Friesland die stekjes wil?) bosuitjes, bieslook, paarse bonen, een framberrie plantje, Oostindische kers en basilicum. Verder heb ik een munt-tic, dus heb allerlei soorten munt door m'n hele tuin staan. Aarbeienmunt is m'n nieuwste aankoop en die doet het hartstikke goed. De kruidentuin staat vol met van alles en nog wat, behalve komkommerkruid Naaktslakken in overvloed en ook de rupsen hebben goed huisgehouden in m'n tuin. Toen de boerenkool op was, zijn ze maar aan mijn oostindische kers begonnen, de schavuiten!
Ik ga proberen hier wat mee te kletsen, lijkt me leuk om tips te delen en op ideeën te komen, zoals de kruidenboter die net genoemd is. Lijkt me heerlijk en een prima idee voor komend weekend!
Tinky12
Geplaatst: 22-08-12 12:15
Ik las pag. eerder dat iemand last had van duivenvraat...vers geplukte duiven kunnen erg lekker zijn hoor heb een lekker recept voor de liefhebber
Mijn tomaten beginnen nu ook te kleuren en planten groeien nog steeds als een gek,vol met bloemen ook.Einde van de maand ga ik ze denk ik toppen zodat ze zich kunnen concentreren op de vruchten
Hinke
Heb bedacht dat ik achterop het land op het tussenstuk aardappelen ga poten kan toch weinig met die ruimte en nu groeit er vooral gras en onkruid. Knoflookjes zijn ook een goede...lijkt mij ook wel wat
Zo te lezen komt er al redelijk wat vrucht aan de planten bij bokkers,leuk
MissYvette4u
Geplaatst: 22-08-12 13:15
Vers geplukte duiven Onze kater heeft in het verleden wel 's een duif gevangen en laatst lag hij languit voor de "kas"deur dus ging er vanuit dat hij de moestuin beschermde Niet dus, maar het net werkt ook heel goed!
Bij het klaarmaken van de moestuin hebben we heel veel slakken gevonden jeetje minstens 60 stuks! En een paar naaktslakkies. Maar die nakers, dat zijn de echte boosdoeners dus? Wat doen jullie met de slakken als jullie die gevangen hebben?
De bramen zijn bijna op aan de struiken. Weer lekker veel bramen en vooral grote bramen gehad Wat ons heel erg opviel is dat dit jaar op beide struiken een stuk zat waarop het leek alsof dat stuk ziek was of zo. Een braam op dat stuk was voor de helft ong zwart en rest wit. Weten jullie wat dat is? Misschien teveel zon, te weinig water?
@hinke_1985; jij hebt paarse bonen! Zijn dat van die struikbonen purple queen?? Onze purple queentjes zijn flink aan het groeien nu en moet zeggen wat zijn ze opstandig iedere dag halen we ze uitelkaar! Gggrrr hebben ze ieder een eigen touwtje en dan nog een buurtouwtje opzoeken he