Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:46

ik eet quinoa ipv rijst :)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:51

Ik eet nooit rijst. :+ Hoe hoort quinoa eigenlijk te zijn als je het goed hebt gekookt enzo? Bij mij was het nog best wel hard, zoals Deau ook al schreef. Een soort van pitjes maar dan wel gewoon goed kauwbaar. Ik had me er meer iets couscous-achtigs bij voorgesteld.

Deau schreef:
Ik probeer altijd om rond 22.30 uur naar boven te gaan, dan rommel ik nog wat, gezicht goed schoonmaken en dan om 23.00 uur in bed liggen. Afhankelijk van een leuk tv programma zet ik de televisie uit om te gaan slapen. Opstaan in afhankelijk van studie en werk. Ik werk in het weekend in de horeca en lig dan in de late uurtjes pas in bed. Als ik de volgende dag niks heb wordt ik wakker zonder wekker. Doordeweeks sta ik in ieder geval voor 09.15 uur op. Ik wil wel minimaal 8 uur slaap halen in een nacht.

Ik heb ook in de horeca gewerkt (discotheek) en sinds ik daarmee gestopt ben krijg ik te horen dat ik er minder grauw uitzie. :+ Daar viel ik trouwens ook wel van af, je bent de hele nacht aan het werk zonder eten of tussendoortje en als je dan thuiskomt om 6 of 7 uur ga je ook niet uitgebreid even eten ofzo. Niet echt gezond, in horecawerk. :P

MightyJoe

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:54

Je moet de quinoa eerst goed wassen. Had je dat wel gedaan??

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:55

Hoi allemaal!

Die gojibessen smaken toch een beetje naar bruine bonen ofzo? Hier kan je ze niet krijgen, zal volgende keer wel aan vaderlief vragen of hij ze meeneemt..

Mara ja gek genoeg had ik zelf ook nooit voor Tunesie gekozen, maar heb uiteindelijk toch echt m'n draai gevonden.. Het helpt natuurlijk wel mee dat je hier relatief 'rijk' bent, in Nederland had ik nooit 6 paarden kunnen houden :=

Colway ja ik voel wel verschil, heb ook wel eens een dipje zoals een paar maanden terug, zat veel thuis ivm afgelopen zomer bevallen van een dochter en had toen ook af en toe wel vreetkicks :o en dan kom je een beetje in een vicieuze cirkel, op de bank hangen, zo weinig mogelijk doen, zo veel mogelijk eten, en je wordt er steeds suffer van. Nu weer helemaal actief, gezond eten, veel bezig zijn en ook veel beter gehumeurd :+ jij zelf ook?

Hmm ja medicijnen geloof ik eerlijk gezegd ook niet zo in, voor veel dingen werken natuurlijke dingen net zo goed of beter, tja ik weet niet hoe ver je er in moet gaan, antibiotica ofzo zou ik zo een twee drie niet weten te vervangen maar zalfjes/hoestdrankjes e.d. zijn natuurlijk makkelijk te vervangen. Pijnstillers neem ik ook nooit eigenlijk. Hier kan je nog veel van die basisdingen terugvinden, in Nederland is dat vaak best moeilijk geworden, helemaal in de stad oid. Ik neem even als voorbeeld voor wondbehandeling, voor mensen en dieren, ipv een creme te smeren kan je een mengsel van gemalen aluinsteen en grenadineschil erop doen, werkt supergoed! Ook zeewater, olijfolie, honing, uien, knoflook etc worden hier veel gebruikt bij kwaaltjes. Een makkelijke en goedwerkende hoestdrank: olijfolie, honing en citroensap mengen en een flinke lepel van doorslikken :) farmaceutische business is pretty dirty business....

Nien hihi dank je! Euhh er zijn ook wel nadelen hoor! Het is natuurlijk ver van de familie en vrienden, maar het grootste nadeel is toch wel dat het een heel andere cultuur is. Daar zitten natuurlijk ook leuke kanten aan maar het is af en toe best lastig hoor! Hihi en even de paardjes opladen en hierheen brengen is sowieso al erg lastig, douane hier gaat maanden in beslag nemen en een verblijfsvergunning hier krijg je ook niet zomaar, echt al het papierwerk is vaak behoorlijk lastig! Daarbij spreken de meeste mensen enkel Arabisch en Frans, Engels of Duits worden in het toerisme wel een beetje gesproken maar verder kom je er echt niet ver mee bvb. Maar ja het is natuurlijk wel heerlijk weer hier, het is een mooi eiland, rustig, relaxed, mooie paarden, lekker eten.... Hihi.

Oeh lekker chocolade rijstwafels :+

Ooh quinoa is zo lekker.. Hier helaas niet te krijgen ;(

Phormicola gelukkig alweer wat beter!

Deau thanks!

Ook maar een menuutje van vandaag dan:

O: banaan en plak cake :o
T: milkshake met banaan, appel, dadels en kiwi
L: kipkerrie met rijst en erna 2 stukjes 72% pure chocola :=
A: net in de strandtent hier vlakbij, kleine salade van tomaat, komkommer, ui en een carpaccio van inktvis en wat euh hoe heten die in het Nederlands, in het Italiaans vongole, van die kleine schelpjes.. In wittewijn knoflooksaus, met het hier standaard witte stokbrood..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:15

Kokkels?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:21

Woei weer 3 bladzijdes erbij!

Welkom nieuwen!

Ik heb vanavond de gevulde tomaten gemaakt. Alleen met bio zilvervliesrijst ipv quinoa en paprika ipv champignons. _O_ Heeeeeeeeerlijk! Ga ik zeker vaker maken!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:23

oh oh dikke junk dag hier! :')

HELP

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:39

Ja kokkels!
Oh lekker gevulde tomaten!
Hier tijd voor een tussendoortje :o appeltje en beetje yoghurt..

Alvast een klein receptje, mijn favoriete salade van hier...
Slata Mechouia, oftewel gegrilde salade...
Men neme een paar tomaten, paprika's (hier eten ze alleen groene), uien en een bol knoflook, gril deze allemaal.. Het lekkerste is natuurlijk op de BBQ maar ook in de oven gaat het wel, of gewoon op het vuur van het gasfornuis, totdat de buitenkant zwart is. Dan in een plastic zakje doen, even zo laten stomen en afkoelen zodat de velletjes er makkelijk afkomen. Alles fijnsnijden/grof mixen, olijfolie, zout en peper erdoor en voor het lekkere ook een beetje harissa (Noord-Afrikaanse hete peperpate/saus) erdoor :)

Oh wij hebben trouwens olijfolie van eigen olijfbomen :D dit jaar maar liefst 190 liter :=

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:03

Lakshmi: welkom!
Super mooie foto's en leuk levensverhaal om te lezen! :)

Ik vind quinoa lekker!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:18

Welkom nieuwelingen, gezellig!

Mijn quinoa bleef ook nog wat hard gisteren, op het pak stond 8 min, maar heb ze ook wel 20 min gekookt. Volgende keer misschien nog beter wassen..

Vandaag echt bagger avond gegeten. At op de vereniging en daar ging het een beetje mis met koken.
Groentesoep vooraf was prima, maar daarna...Op het menu stond: aardappelpuree, groente en gehaktbal.
De gehaktbal was eetbaar (al zaten er wel rozijnen in, beetje apart), de groente was bloemkool..niks mis mee zou je denken, maar wel als ze het in een of ander deeg rollen en vervolgens in de frituur gooien = geen goed plan. Dus bloemkool van zijn jasje ontdaan en nog wel een paar roosjes van gegeten. De aardappelpuree kwam uit een pakje, maar het water kookte pas veel te laat waardoor de (waterige) aardappelpuree in de prullenbak verdween.
Gelukkig hadden ze als toetje griekse yoghurt, gewoon uit een bak, dus daar kon niks mis mee gaan. Heb daar 2 kommetjes van gegeten met wat siroop en toen zat ik toch nog wel 'vol'..Pff zo slecht heb ik daar nog nooit gegeten. En ik had trek! Had daarvoor een uur bodyfit gedaan..

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:48

Hmm, mijn bedtijd is altijd tussen 23 en 0.00 uur en meestal slaap ik dan echt pas rond 1:00. Behalve op woensdag wanneer ik college heb om 9 uur, dan zorg ik dat ik om 23 uur in bed lig. Maar moet ook vaak s'avonds werken tot 22.30, wat vaak uiteindelijk 23:00 wordt wanneer ik thuis ben en meteen slapen na werk gaat ook niet echt. Gelukkig heb ik weinig vroeg college en kan ik 'uitslapen' tot half 10. Toen ik ziek was en de week erna had ik wel heel ander ritme, toen was ik opeens rond 8/9 uur wakker en was ik ook echt wakker, maar toen ging ik ook vaak tussen 22 en 23 uur naar bed. Het helpt dus waarschijnlijk wel eerder naar bed gaan maar het lukt zo vaak niet ivm werk.

Ik werk in de AH en zie vaak naast de Quinoa Bulgur staan, iemand daar ook ervaring mee?

En vervelend van je avondeten Phylos! Zeker aangezien je er zelf zo weinig aan kon doen wat je binnen kreeg. Gelukkig zijn er nog genoeg dagen om het 'goed' te maken. :)

Vandaag een beetje een 'mwah-mwah' dagje gehad, wel wat gezonde dingen gegeten maar ook toch weer wat ongezonde dingen.

O: 2 boterhammen met hagelslag en een glas water
T: Kiwi
L: kapje met kruidenboter, cracker met kaas, wrap met chocopasta en een groot glas melk
T: een vruchtensapje van vers geperst sinaasappelsap, banaan, appel en citroen en een handje gebrande en gezouten notenmix van de appie. (Vind het maar lastig om ongebrande noten te vinden, heb het idee dat op de markt ook vaak alles gebrand is, misschien maar een keer naar vragen, ongezouten is makkelijker te vinden maar dan in 1 mix is toch ook weer lastig in de supermarkt)
A: Twee pannenkoeken waarvan 1 neutraal en 1 spek en als toetje een beetje mona pudding framboos en brownie (beiden eigenlijk niet te eten, staat krom van de suikers, maja, clubgenootjes vinden het lekker en om nou weer wat weg te moeten gooien, voedselverspilling is ook niet alles)
T: En daarna 1 glas cola en 2 handjes tijgernootjes

En tussendoor water, geen idee hoeveel, in ieder geval 1 flesje water en 2 glazen geloof ik.

Duik nu me bedje maar eens in, morgen weer een hele dag leren voor de boeg.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 00:40

Pfff net pas thuis, merk wel dat ik met die lange avonden dus wat snaaitrek krijg, alsof de avond net te lang duurt :(

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 00:41

@ Mara bij de ekoland/ekoplaza verkopen ze een grote zak ongebrande notenmix

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 04:09

Hallo allemaal, mag ik ook meekletsen? Zo ja, dan zal ik me even iets uitgebreider voorstellen. Ik moet hoe dan ook hoognodig gezond gaan eten, en hoop dat dit topic me een beetje kan motiveren, en dat ik er tips uit kan halen. Het zal hoe dan ook een uitdaging zijn, ik vind de meeste gezonde dingen gewoon niet lekker -O-

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:27

goedemorgen allemaal!
@eydis: ik ben ook de fout in gegaan hoor! geeft niks, vandaag weer een nieuwe dag!
@lakshmi: dat klinkt erg lekker! ga ik eens maken van het weekend! :D
@phylos: wat balen van je eten, kan me voorstellen dat het niet erg lekker was. Gelukkig was er toch nog griekse yoghurt die je luste!
@mara: eet jij als tussendoortje een citroen := ?

Welkom avonturier!

vandaag wordt voor mij een vreemd dagje qua eten. Dit omdat ik eerste heel de dag moet ''wachten''. we hebben examens van een hondencursus (basisgedrag) en die gaan allemaal per stuk, dus dat duurt wel even. Daarna gaan we al een gek naar huis om vervolgens weer te gaan werken =(

vandaag ziet er zo uit:
o; yoghurt met rozijntjes
t; 2 pruimen
l; 2/3 bh kalkoenfilet
t; 2 wortels
a; wat de pot schaft.

drinken: water met aanmaaklimonade.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 07:59

voor mij wordt het vandaag:
Glas: water met citroen (ga het toch proberen, wellicht wordt het effect minder)
O: smoothie met sinasappel banaan en 125 gr spinazie
T: chiazaadjes
L: qiunoa met granaat appel
T: plakje zelf gebakken spelt brood
A: zelf gebakken speltbrood met salade (vriendlief krijgt soep uit zo'nzak met brood)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:04

irritant Phylos, dat ze dan geen goed eten hebben... Ik ging een keer bij iemand eten, en die kookte pasta zonder groenten, vond ik zo raar! Daar kun je bijna elke groente wel doorheen doen. Vond het ook niet echt lekker zonder groenten..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 08:12

Of als mensen loempia's (uit de frituur) zien als groente :x

Ik heb 1d keer bij een vriend van me gegeten waar alles in 1 pan gekookt werd.... Echt alles!
Grote snelkookpan, Aardappels onder in, dan een soort rekje, groente, weer een soort rekje en daar lag dan het vlees (eigenlijk altijd verse worst/saucijzen, man wat zijn die vies als ze gekookt zijn ipv gebakken).
En dan stond het eten gerust 45-60 minuten op het vuur. Heerlijk dood gekookt.

Bij andere men sen eten was voor hem altijd ongeveer een culinaire beleving;"oh! smaakt bloemkool zo!"

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:13

Ja ik ben net een paar weken lid, en het eten was altijd hartstikke lekker, gisteren dus pech.

Mara: op de markt in Groningen verkopen ze ook ongezoute en ongebrande noten bij die notenkraam

Wow aparte manier van 'koken' ja Mri!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:19

Welkom Avonturier!

Haha mri dat klinkt echt smerig! Haha dat smaakt toch niet meer!
Vandaag tentamens.. yak :')

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:20

hahaha en hoe in hemelsnaam kun je denken dat een loempia gezond is (of groente) hahaha

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:27

ja zou dat even leuk (en lekker) zijn als loempia's gezond waren :P

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:36

Bij andere mensen eten is inderdaad niet altijd even makkelijk en smakelijk :=

Mri, gadver!! Dat kun je toch geen koken meer noemen!!

Ik woonde vorig jaar bij iemand die vond dat appelmoes groente was :+

Mijn lijstje van vandaag:
O: biogarde, muesli, noten, lijnzaadolie
T: druiven
L: spelpannenkoeken, brood of soep
T: banaan
D: restje macaroni en een salade van spinazie, komkommer, olijf, paprika en alle andere restjes die ik heb liggen ;)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:40

Zo goedemorgen!
Even vijf pagina's bijgescrold! Welkom voor iedereen die nieuw binnen komt! Ik las dat phylos een niet zo lekker diner had gisteren, jammer!
Het ging over slapen.. ik ga tussen half 11 en 11 op bed en sta 7 uur op.
Die gevulde tomaten klinken lekker! Ga ik ook eens maken!

Hier ook weer even streng na een dagje gister met chocolade en zelfgemaakte choco cake.. was wel erg lekker trouwens!

O: brood met kipfilet. Yoghurt met banaan, wat druiven, wat goij bessen, chiazaad en kaneel.
L: 4 boterhammen met kipfilet en bio jam
T: 3 wortels, 2 stukken komkomkommer en hand tomaatjes
D: volkoren wraps met oosterse roerbakgroente en kip

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:48

Ook van mij nog even een lijstje (vind ik vooral prettig voor mezelf)
O: magere kwark/muesli/rozijne/noten/lijnzaad. 1 geperste sinaasappel + broodje pindakaas (had echt trek!)
T: kiwi en broodje kaas
L: een donker broodje van De Broodzaak (op het station)
T: banaan en wat rauwkost
D: wraps met mexicaanse groente en gehakt
T: ? misschien een handje noten ofzo (moet oppassen)
Laatst bijgewerkt door Phylos op 29-03-12 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt