Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:20

XLeandrosX schreef:
Gister had Clé enorm veel slakken gevangen. De oude eigenaar had hier het hok laten staan waarin zijn zoontje slakken hield.....De slakken die hier rondlopen zijn van die joekels, eetbare slakken.
Komt de buurvrouw gister langs......ohhhh, kweken jullie zelf de slakken? Eh...nee. Tip van de buurvrouw, alle slakken verzamelen, schone sla en kruiden erbij gooien en als je een kilootje heb, dan kom ze maar brengen. Ik betaal je er €5,-- voor. Clé gelijk aan het zoeken, we zitten al over het pond.... Hij ziet de $ al voor z'n ogen....

ieuw.... gaat ze die op eten??? :x

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:26

Ze schijnen lekker te zijn, in Frankrijk betaal je je gek voor slakken. Ik hoef ze ook niet hoor.

Geen stekjes over van de roze framboos nog, plantje is zelf nog jong helaas.

Een mc Drive voor slakken. Hihi laat ze betalen voor de plantjes kun je zelf sla in de supermarkt kopen. :+
Nu even serieus ik ken het probleem helaas ook maar al te goed, iedere keer als de sla of kool hier groot genoeg is om te gaan verplanten tref ik stokjes aan. Alleen eikenblad sla lusten ze hier niet. Die kun je ook blijven plukken zolang hij groeit. Die heb ik er altijd naast geplant en die wordt wel groot.

Ibbel

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:55

Ik heb ze wel eens gegeten, op z'n Thais klaargemaakt. Smaakte prima.
Ik heb ook wel eens gefrituurde sprinkhanen en duizendpoten gegeten. Ook best lekker. Je moet alles een keer geprobeerd hebben :D

Wat ik niet lekker vind zijn oesters. Daar zit echt geen smaak aan. En het idee dat je die levend opeet staat me wel tegen.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:32

Jij hebt lef haha :Y)

Ik ben gelukkig vegetarier... :')

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:34

@Nickyu, een collgaatje van me heeft een randje van 15 cm horregaas om haar tuintje gespannen tegen slakken. Werkt als een tierelier zegt ze.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:23

Hier worden slakken inderdaad veel gegeten, verse zijn echt lekker. Maar om ze zelf helemaal schoon te maken en te spoelen is nog een hels karwei. Ik ga maar eens mee kijken met de buuf volgende keer. Ik denk dat we volgende week wel een kilootje bij elkaar hebben. Ze moeten dan nog een week alleen sla en kruiden eten en dan moet je ze heel lang spoelen. Wordt vervolg....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:06

In een oud tuinboek (of was het een kookboek?) van me staat het volgende: verzamel je wilde slakken, en zet ze in een bak met bloem (meel). Zodra de poepjes wit zijn, zijn ze eetbaar. Niks meer schoon te maken verder.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:53

hier zitten ook veel naaktslakken!!! Maar ik eet die niet op hoor :r !

Ik strooi ecologische slakkenkorrels. Anders hoef ik zelfs niets te planten ze worden toch direct opgegeten..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:17

Charlot schreef:
hier zitten ook veel naaktslakken!!! Maar ik eet die niet op hoor :r !

Ik strooi ecologische slakkenkorrels. Anders hoef ik zelfs niets te planten ze worden toch direct opgegeten..

Je moet ook de wijngaardslak hebben. Naaktslakken zijn zooooo smerig.

Mijn kruiden die ik buiten, zonder glas, gezaaid heb, komen op! Leuk. Rucola en tijm had ik gezaaid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:59

vorig jaar had ik hier een plaag naaktslakken, 's avonds kwamen ze echt als een groot leger uit de bosjes schuiven :r kon niet eens meer normaal door de tuin lopen :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:02

de slakken hier zijn ook weet terug := tilde een steen met een holle steen eronder op zaten een stuk of 10

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:14

Naaktslakken is een kwestie van zout strooien op. Werkt subliem - hoewel niet diervriendelijk.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:34

Aha! Dus niet alleen ik heb slakken-oorlog!
Het eerste jaar hebben we ze allemaal 'geplukt' en buiten de poort gezet bij de sloot.
Vorig jaar was geen doen, zoveel slakken, dus ter plekke crushen.
Dit jaar lijkt het tot nu toe mee te vallen en wat we vinden gaat de biobak in. :evaw:
Op 1 na.
Die is zo leuk: heel nieuwsgierig met de voelsprietjes en oogjes altijd uit, loopt over je hand en heet Gerrit. :D

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:26

Ik heb tussen de weilanden en mijn groentetuin een strook waar de kippen lopen. Knappe slak die het haalt tot aan mijn moestuin!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:38

Scubadoo schreef:
Ik heb tussen de weilanden en mijn groentetuin een strook waar de kippen lopen. Knappe slak die het haalt tot aan mijn moestuin!

_O-

denk een heel strak plan (hier niet uitvoerbaar maar ja denk dat dat zo ongeveer het beste werkt :D

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:28

Dat is een goede tip! Kippen!!! Eten die niet de aardbeien en andere groenten of zaadjes op?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:34

Kippen eten haast alles. Ik zou ze dus niet zomaar los laten in de groentetuin.

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:06

Ik heb een strook waar de kippen lopen, dan een heel degelijk gazen hekwerk en dan mijn groentetuin. De kippen vormen een buffer tussen de weilanden en mijn groentetuin. Kippen in de groentetuin loslaten zou ik je niet aanraden want dan blijft er niets van je tuin over. Een bijkomend voordeel van de kippen zo dichtbij is dat ik alle groente die niet mooi meer is zo over het hek kan kieperen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:29

Mij kippen lopen los in onze tuin, ze spitten lekker in de paarden mest en scharrelen heerlijk rond. Maar ze mogen niet in de groententuin. Daar hebben we nu een hek van 1 m omheen. ze eten echt alles op!!

Ik heb gisteren een vet cool verjaardags kado gekregen van een vriendin, een Farmvile groentenpakket!!!
helemaal leuk (farmville is een facebook spel) ze heeft zakjes zaad van peper, morning glory, zonnebloem, courgette, aubergine en nog een paar dingetjes helmaal beplakt met farmville logo's. Echt super creabea!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:33

dat is gaaf :D

ze zeggen ook wel dat eenden er tegen helpen

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:42

boehoeeehoee... |( Gister dacht ik laat ik mijn babytomaten plantjes (waar ik al zo'n 6 weken voor aan t zorgen ben en t al heuze plantjes werden) eens buiten zetten, kunnen ze een beetje aan t zonnetje wennen.... zijn ze helemaal verbrand... nu hangen ze slap |(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:43

takkie_muis schreef:
ze zeggen ook wel dat eenden er tegen helpen

Tegen slakken? :n Eenden zijn herbivoren, die eten geen vlees (en dus geen slakken).

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:57

Ibbel: eenden eten zeker slakken. We hebben hier Wammes. Een eend die ik jaren terug heb gevonden toen ik de hond uitliet. Ze was erg mager en ziek en na behandeling in de kliniek is ze hier komen wonen. Maar als ze een worm of slak ziet gaat'ie zeker voor de bijl. Heb vorig jaar gezien dat ze plotseling in de pompoenen aan het struinen was toen ze om me heen liep te scharrelen en hap, er ging een joekel van een naaktslak naar binnen, brrr.
Toen ik het gras uit de tuin aan het halen was moest ik vaak uitkijken waar zij haar flappoten neerzette want ze zat zo dicht bij me op wormen te loeren dat ik het eng vond de schop te gebruiken.

@Oldskipper, gaan de frambozenstekken nog goed?

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:13

Ja hoor die doen t prima :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:54

Ah, leuk te horen.
Vrees dat jij volgend jaar iedereen die je kent loopt te bestoken met de vraag of ze stekjes willen - haha.
Dat spul stekt echt als een idioot. Maar hé, er zijn ergere dingen dan enthousiaste planten die errug lekker zijn :P