Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anneve schreef:Hoezo moet er gewoon een balans zijn? Dat is iets wat de voedingsdeskundigen zeggen, maar waarop is dat gebaseerd? Mensen eten pas een paar honderd jaar koolhydraten. Geraffineerde suikers eten we nog helemaal niet zo lang. We hebben het daarvoor altijd op vet en eiwitten gedaan. Dat kan prima. Die balans waar jij het over hebt heeft iemand ooit verzonnen en sindsdien wordt dat door iedereen nagepapagaaid. Een onderbouwing daarvoor heb ik niet kunnen vinden.
Kun je mij de studies aanwijzen waaruit bleek dat high protein diets funest kunnen zijn? Ik heb maar één geval van acidose gevonden in een vrouw die diabetes bleek te hebben. Zij deed trouwens niet mee in een studie, maar was zelf iets gaan doen. Zelf op dieet gaan als je al diabetes hebt (die vrouw wist dat niet) is inderdaad gevaarlijk.
Onze voorouders aten geen light producten en hadden minder diabetes dan wij. Het is eigenlijk gewoon heel simpel: als je koolhydraten opneemt maak je insuline aan. Insuline zorgt ervoor dat we koolhydraten = energie in de cel kunnen gebruiken (en dus ook op kunnen slaan in vetcellen). Als je vet of eiwit eet maak je geen insuline aan. Diabetes type 2 is geen tekort aan insuline (zoals diabetes type 1) maar niets meer dan insulineresistentie. Insulineresistentie kun je alleen maar krijgen als je vaak hoge insuline spiegels hebt. Je lichaam reageert daar op den duur niet meer op. Je hebt steeds meer insuline nodig voor hetzelfde effect. Je kunt dus geen diabetes type 2 krijgen van het eten van vet of eiwit, want daar krijg je geen hoge insuline spiegels van.
Onze voedingsdeskundigen zijn er al jaren voor aan het zorgen dat het vet in ons voedsel wordt verlaagd en het effect is dat sindsdien het aantal mensen met diabetes type 2 de pan uit rijst. Volkomen logisch. Lees voor meer uitleg het volledige artikel in de link die ik hierboven heb geplaatst maar eens even na.
Red_Savage schreef:Goed, zo maar even naar de supermarkt om mijn lunch te halen. Ik denk dat het vandaag een groentesoepje wordt. Gister heb ik een salade gehad. Moet wel afwisselen, anders word het wel erg snel saai.
En eieren moet ik ook bijhalen, aangezien ik daar mee ontbijt.
Chubby schreef:Ik zag laatst ook specifiek Zaanse Mayo genoemd worden, vanwaar dat merk?
Chubby schreef:Als ik uit lunchen ga neem ik een heldere soep (zonder brood) of een salade met dressing apart (zonder brood) of we gaan 's avonds wokken (geen rijst, kroepoek, etc)...