Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:52

De dag dat m'n hoofd zegt dat ik slank ben, hebben de varkens vleugels gekregen _O-

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:53

Heel stiekem herken ik dat :')

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:57

Goed, zo maar even naar de supermarkt om mijn lunch te halen. Ik denk dat het vandaag een groentesoepje wordt. Gister heb ik een salade gehad. Moet wel afwisselen, anders word het wel erg snel saai.
En eieren moet ik ook bijhalen, aangezien ik daar mee ontbijt.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:58

anneve schreef:
Hoezo moet er gewoon een balans zijn? Dat is iets wat de voedingsdeskundigen zeggen, maar waarop is dat gebaseerd? Mensen eten pas een paar honderd jaar koolhydraten. Geraffineerde suikers eten we nog helemaal niet zo lang. We hebben het daarvoor altijd op vet en eiwitten gedaan. Dat kan prima. Die balans waar jij het over hebt heeft iemand ooit verzonnen en sindsdien wordt dat door iedereen nagepapagaaid. Een onderbouwing daarvoor heb ik niet kunnen vinden.

Kun je mij de studies aanwijzen waaruit bleek dat high protein diets funest kunnen zijn? Ik heb maar één geval van acidose gevonden in een vrouw die diabetes bleek te hebben. Zij deed trouwens niet mee in een studie, maar was zelf iets gaan doen. Zelf op dieet gaan als je al diabetes hebt (die vrouw wist dat niet) is inderdaad gevaarlijk.

Onze voorouders aten geen light producten en hadden minder diabetes dan wij. Het is eigenlijk gewoon heel simpel: als je koolhydraten opneemt maak je insuline aan. Insuline zorgt ervoor dat we koolhydraten = energie in de cel kunnen gebruiken (en dus ook op kunnen slaan in vetcellen). Als je vet of eiwit eet maak je geen insuline aan. Diabetes type 2 is geen tekort aan insuline (zoals diabetes type 1) maar niets meer dan insulineresistentie. Insulineresistentie kun je alleen maar krijgen als je vaak hoge insuline spiegels hebt. Je lichaam reageert daar op den duur niet meer op. Je hebt steeds meer insuline nodig voor hetzelfde effect. Je kunt dus geen diabetes type 2 krijgen van het eten van vet of eiwit, want daar krijg je geen hoge insuline spiegels van.

Onze voedingsdeskundigen zijn er al jaren voor aan het zorgen dat het vet in ons voedsel wordt verlaagd en het effect is dat sindsdien het aantal mensen met diabetes type 2 de pan uit rijst. Volkomen logisch. Lees voor meer uitleg het volledige artikel in de link die ik hierboven heb geplaatst maar eens even na.

Amen! _/-\o_ Jij snapt het!! +:)+

Ik loop al jaren in het fanatieke sportwereldje rond (okee, en ik ben zelf ook al jaren zo'n fanatieke malloot) en heb verschillende hele goede vrienden en kennissen die professioneel met voeding en/of bodybuilding bezig zijn en/of die als personal trainer werkzaam zijn. Hetgeen jij hierboven beschrijft raakt de kern van hetgeen belangrijk is t.a.v. voeding. Daarbij; Eiwitten zijn de bouwstoffen van onze spieren en essentieel voor spierherstel en spierbehoud. Afvallen is één ding, maar je wil wel het goede afvallen, namelijk vet en geen spiermassa. Een eiwitrijk dieet is daarom heel belangrijk, te meer voor mensen die sporten. Natuurlijk moet je ook voldoende goede vetten binnenkrijgen.

Het wel of niet aan te raden gebruik van koolhydraten is heel persoonsgebonden, gezien niet iedereen kan fanctioneren (of kan sporten) zonder gebruik van (een minimale hoeveelheid) koolhydraten. Hoewel de mens oorspronkelijk geen koolhydraten nodig had, is door het huidige voedingspatroon bij sommige mensen het gebruik van (een minimale hoeveelheid) koolhydraten vrij essentieel geworden om te kunnen functioneren. De een heeft hier wel last van, de ander niet. Koolhydraten krijg je trouwens altijd wel iets binnen, ondermeer uit groenten. Ik kan een bijzonder zware krachttraining doen op een eiwitrijke en (dus vrijwel) koolhydraatloze(/-arme) maaltijd (in een koolhydraatloos(/-arm) dieet), terwijl mijn ex dan te weinig kracht heeft en binnen een halfuur last krijgt van Hypoglycemie (te lage bloedsuikerspiegel). Ook op niet trainingsdagen kreeg hij last van Hypoglycemie bij een koolhydraatloos dieet. Indien men hier last van heeft, moet het gebruik van koolhydraten afgebouwd worden zodat het lichaam hier langzaam aan kan wennen. Dit levert direct de kans om rustig aan steeds meer lekkere koolhydraatloze maaltijden te ontdekken/ bedenken.

Om af te vallen is een koolhydraatloos/koolhydraatarm dieet vrijwel altijd zeer succesvol! Natuurlijk wel in combinatie met beweging, bijvoorkeur krachttraining en cardio gecombineerd.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:05

Red_Savage schreef:
Goed, zo maar even naar de supermarkt om mijn lunch te halen. Ik denk dat het vandaag een groentesoepje wordt. Gister heb ik een salade gehad. Moet wel afwisselen, anders word het wel erg snel saai.
En eieren moet ik ook bijhalen, aangezien ik daar mee ontbijt.

Eet smakelijk! :D

En oja, natuurlijk moet je ook dagen hebben waarop je gewoon lekker kan eten wat je wil en dan mag je ook gerust wat snoepen. Bijvoorbeeld het weekend. Pfffff, naast dat dit ook positief effect heeft, moet het ook allemaal vol te houden blijven he... :P

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:31

Kijk, het ultieme afvallen gebeurt door in ketose te raken. Dan haalt je lichaam praktisch álle energie uit vetreserves en raak je zonder moeite 2 a 3 kilo per week kwijt. Het enige wat daar ongezond aan is, is dat in die reserves ook afvalstoffen worden opgeslagen, dus dat je lichaam die ook moet wegwerken. Daarom moet je dan veel water drinken.

Als je steeds wat te snacken neemt met wél meer khd of suiker (fruit, een gewone boterham, sauzen) dan kom je niet in die ketose en zal het afvallen niet zo snel gaan. Je moet dan ook oppassen dat je lichaam niet in de spaarstand gaat qua energieverbruik, door wel voldoende (volume) te eten.

Mijn lief heeft gisteren bij de AH khd-arm brood gehaald. Vanavond ga ik een uurtje zwemmen (voor het eerst) dus eet ik ervoor 2 van die sneetjes brood met een gehaktballetje met een pietsie mayo :9 Ik verheug me er nu al op!

Maar mag eerst lunchen: botersla met Apetina witte kaas, rivierkreeftjes en een paar walnootjes en pijnboompitjes.. Ik vind het alleen altijd lastig om dit soort dingen bij de wekelijkse boodschappen mee te nemen voor het einde van de week.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:34

Chubby je bent goed bezig, klinkt echt als een heeeerlijke salade!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:39

Jawel he, ik kan me alleen zó niet voorstellen dat ik met dat soort dingen zal afvallen :+
En mijn eigen weegschaal is niet zo goed, die wilt nog wel eens vals spelen..
Maar goed, volgende week vrijdag móet er een paar kilo afzijn bij de arts, dus fingers crossed!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:42

ik ben echt 2,5 kilo kwijt in een ruime week, en dat was niet mijn doelstelling trouwens. Ik heb geen honger, wel af en toe ontzettende trek in een boterham met kaas, maar het valt me bepaald niet tegen. Net gelunched met een omelet met ham en champignons (die haat ik eigenlijk) en wat rauwkost en daar heb ik toch wel een voldaan gevoel van. Ik vind het wel heel bewerkelijk, moet steeds mijn maaltijden plannen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:43

Chubby dat laatste heb ik nou ook. Heb deze week al twee keer naar de supermarkt moeten rennen omdat ik weer iets niet had of te weinig. Nou ben ik natuurlijk pas een paar dagen bezig dus ik hoop dat het in de loop der tijd makkelijker gaat en ik geen dingen vergeet of te weinig koop.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:13

Ik heb een fantastische weegschaal, die geeft 10 kilo lichter aan als dat ik daadwerkelijk ben _O-

Hmm wekelijkse boodschappen gingen bij mij wel goed, het dwingt me ook om me aan daadwerkelijke planning te houden...
Sla en alles voor daarin blijft hier wel een weekje goed, en veel andere groente vries ik in :j

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:43

Dat is nog eens een geweldige weegschaal! :D

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:46

We moeten af van het idee dat vet slecht is: we kunnen niet zonder vet (denk aan heel veel vitamines die we echt nodig hebben en die alleen in vet zitten) maar we kunnen wel zonder KH. Dus als er al iets slecht is dan zijn het KHs: méér dan 25 % van de oudere bevolking heeft straks diabetes (lees: insulineresistentie) het is een wonder dat ons voedsel überhaupt nog KH mag bevatten. Noem eens een ander voedingsmiddel wat zo veel mensen ziek maakt?

Ik overdrijf het hier een beetje, maar ik probeer wat tegengewicht te geven aan de manier waarop wij de laatste jaren gebrainwashed zijn door de voedingsdeskundigen: ze hebben ons laten denken dat vet slecht is en KH goed. Maar zie het resultaat: we worden met zijn allen steeds dikker en zieker.

Mensen die heel veel sporten mogen natuurlijk wel KHs. Die verbruiken ze dan meteen.

Ik doe zelf ook wel een beetje aan gemodificeerde Atkins, dwz dat ik een flink deel van het vet wat ik eet uit onverzadigd vet laat bestaan. Onverzadigd vet is goed. Volgens mij heeft Atkins daar in zijn latere boeken ook wel aandacht aan besteed.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:47

Ik wil nog eens een vriendelijk meetlintje vinden ^) :))

@anneve: Mij heb je omgekregen (en ik ben zwaar koppig), die kun je in je zak steken! :D

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:02

Mij ook hoor. Ik kon het me niet voorstellen, maar vind je verhaal heel aannemelijk. En aangezien er suikerziekte in mijn familie zit wil ik dat echt voor zijn en NU afvallen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:17

Het stomme is dat ik voor mijn beesten héél bewust met voeding bezig ben, maar dat ik voor mezelf heel moeilijk zelfbeheerst kan zijn. Ik vind ook gewoon bijna alles lekker :o Toen ik nog rookte, kon ik eten wat ik wilde zonder dikker te worden (ik leefde zo ongeveer op M&M's en red bull) maar sinds ik gestopt ben is het echt afschuwelijk snel gegaan.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:30

Ik ben al eens 16 kilo afgevallen en dit bleef ook netjes twee jaar zo, maar toen heb ik eventjes een klote periode gehad en was ik tien weken weer 10 kilo aangekomen! Aaaargh wat baalde ik toen van mezelf, maar wat ik toen wegstouwde was ook niet echt normaal te noemen, dus niet zo gek dat ik aankwam. Heb eindelijk weer de motivatie gevonden om er wat aan te doen.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:56

Ik ben ook om hoor :D
Hoewel ik het soms nog best lastig vind (zeker op de dagen dat ik moet werken), maar dat is een kwestie van wennen. Ben net aan m'n tweede week begonnen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:15

Hmmm, ik moet natuurlijk geen bekeringsneigingen krijgen ...... :)

Maar als je er op let, dan ga je je kapot ergeren aan de reclame: allerlei producten worden ons aangesmeerd die zogenaamd gezond zijn.....

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:17

Wat ik persoonlijk ook jammer vind, als je een dag weg moet. Wat moet je in hemelsnaam meenemen om te eten (als er geen koelkast, keuken, magnetron) voor handen is. Ik pieker me suf.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:18

Chubby schreef:
Ik zag laatst ook specifiek Zaanse Mayo genoemd worden, vanwaar dat merk?

Ik pik er even deze vraag tussenuit omdat ik degene was die de Zaanse mayo noemde.
Het gaat niet zozeer om het merk, maar om het feit dat dit een volvette mayo is. Er zijn ook andere mayo's met dezelfde eigenschappen.
Met slasaus en light-mayo's ed. moet je oppassen. De mayo wordt dan als het ware verdund zodat er minder vetten in zitten, en die vetten worden dan vervangen door iets anders. En je raadt het al: dat zijn meestal koolhydraten :))

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:19

Ik haal voor dat soort momenten dus khd-arm brood, lekker met een omelet, of 30+ kaas, of magere vleeswaren. De AH heeft ook Atkins repen, die zitten ook laag qua khd.

Als ik uit lunchen ga neem ik een heldere soep (zonder brood) of een salade met dressing apart (zonder brood) of we gaan 's avonds wokken (geen rijst, kroepoek, etc)...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:20

Oscar schreef:
En je raadt het al: dat zijn meestal koolhydraten :))

Oké, thanks! Op een ander forum zei men ook al op te passen met light producten..

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:21

Chubby schreef:
Als ik uit lunchen ga neem ik een heldere soep (zonder brood) of een salade met dressing apart (zonder brood) of we gaan 's avonds wokken (geen rijst, kroepoek, etc)...

Zo jammer he, ik vind die kleine loempiaatjes zooo lekker :9 :9

Nou ja, zaterdag nog een keer schandelijk wokken en daarna is het daarmee ook klaar :+
Laatst bijgewerkt door xingridx op 14-10-10 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:21

Ik ga morgenavond in elk geval zelf KH-arm brood bakken (van Fijn Lijntje, die mag ook met mate in fase 1) en veel beleg er op.
Ik heb nog twee van die shakes gehaald (je moet toch wat).
Sta de hele dag buiten (controlepost mendurance) dus het moet wel makkelijk zijn.