Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:34

Wij hebben 2 grote aardbeienplanten in de tuin, elke dag verse aardbeitjes, lekker zoet!

Sinds enkele dagen ook een paprikaplant erbij, zitten echt mega paprika's aan. :')

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:25

bromfiets schreef:
Ranna: Is dat groot, of kan je dat ook op kleine schaal doen? Klinkt erg makkelijk :))

Kun je ook op kleine schaal doen hoor. Zo groot/klein als je zelf wilt.
Het voordeel van de bodem bedekt houden is dat het minder snel uitdroogt, onkruidgewassen geen daglicht en zuurstof krijgen om uit te lopen, het verteerd en dient als bemesting en een goede laag vormt voor allerlei kruipertjes die we nodig zijn onze bodem los te houden.
Het 1e jaar moet je net zoveel onkruid wieden als anders omdat je de boel dan net hebt aangelegd en de grond hebt omgekeerd maar de jaren daarna zal het onkruid steeds minder worden want spitten is verboden in permacultuur dus de onkruidzaden komen ook niet meer aan het oppervlak.
Je mag beslist niet op de bodem lopen omdat je dan de bodemstructuur vernielt doordat je het indrukt en de zuurstof er zodoende uithaalt.

Op YouTube staan verschillende filmpjes, meestal engelstalig maar het is echt de moeite waard ze te bekijken.

De tuin om het huis heen wil ik ook á la permacultuur inrichten, dat betekent, vaste eetbare planten en in lagen werken. De natuur werkt ook met lagen. Hoge bomen, lage bomen, struiken, klimplanten, kruiden, bodembedekkers en knolgewassen. Het zonlicht valt van laag op laag en zo krijgt iedere plant het licht dat nodig is om te kunnen groeien.
Hele hoge bomen vlak om je huis is niet handig maar dan begin je met de 2e of 3e laag.

Je kunt het zelfs op een balkonnetje doen maar dan zou ik de bomen helemaal achterwege laten ;) :D

Het 1e jaar moet je flink je best doen maar als je tuintje eenmaal 'draait' kun je lekker lui achterover hangen terwijl de natuur zijn gang laten gaan. Dan moet je alleen zorgen dat de bodem met organisch materiaal bedekt blijft, een beetje snoeien maar vooral de vruchten plukken.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:57

Dan is het misschien ook leuk voor op mijn balkonnetje :D Ik heb nu wat gewassen in speciekuipen staan, maar echt mooi is het toch ook niet :P

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:56

weten jullie een website waar je zaadjes kan bestellen?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:09

Ik dacht dat mijn kruiden verzopen waren. Ging ik net de bak waarin ze probeerde te groeien leeghalen. Zie ik zowaar mijn bieslook en een ander kruid wanhopig proberen te groeien. Heb ze dus maar overgeplant en hoop op het beste.

Pompoenen krijgen ondertussen bloemen :D En tomatenplantjes worden huge :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:58

@SaNNeS88, http://www.bolster.nl maar er zijn veel meer plekken. Bij je plaatselijk Intratuin of iets dergelijks hebben ze ze ook.

@LovinTweety, de natuur is weerbarstig - gelukkig :D

Ik keek gisteren bij mijn spitskoolplanten toen ik een rups zag, en nog één en nog één en nog één :oo
Heb ze verzameld en had echt een hele hand vol! Zeker iets van 20 á 25 rupsen.
Heb ze een eind verderop gezet. Laten ze zich daar maar vermaken maar níet op mijn kool.
't Gekke vond ik wel dat ze niet op de groene kool of boerenkool zaten maar alleen op de spitskool.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:30

SaNNeS88 schreef:
weten jullie een website waar je zaadjes kan bestellen?

www.vreekenszaden.nl heeft echt superveel!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:36

ranna schreef:
@LovinTweety, de natuur is weerbarstig - gelukkig :D

Inderdaad gelukkig, ik blij :D

Havanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:11

ik bestel vaak mijn bloemen en zaden bij bakker-hillegom.nl
daar hebben ze ook van die zaailinten en matjes super handig!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:15

Havanna schreef:
ik bestel vaak mijn bloemen en zaden bij bakker-hillegom.nl
daar hebben ze ook van die zaailinten en matjes super handig!

Die vind ik persoonlijk best duur, en de foto's zijn vaak erg nep....

Voor fruitbomen en struiken ga ik in de winter vaak naar "de batterijen" in de Betuwe. Daar kun je behoorlijk goedkoop winkelen ;-)

Als er nog mensen in Friesland van plan zijn een boomgaard ( met grote bomen die acht meter breed worden ) aan te leggen, stuur me dan even een pb, er is binnenkort subsidie voor....

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:01

Ik heb vandaag nieuwe bedden gemaakt zodat de sla, brocoli, andijvie en tomaten naar buiten kunnen :D

Ook hebben we een nieuwe abrikozenboom gepoot, nu hebben we appels, peren, gele en bauwe pruimen, 3 soorten kersen, kruisbessen en rode bessen en bramen en frambozen :9

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:21

Een aantal jaren terug hebben we walnootbomen geplant. Vorig jaar 2 appelbomen, dit jaar een kersenboom en een perzikboom maar helaas zijn perzikbomen erg gevoelig voor krulziekte *(&^%$%@#%$#& Moet ik aan denken dat ik hem volgend jaar in februari daar al tegen behandel.
Ik wil nu nog graag een peren- en een pruimenboom.

Verder heb ik allerlei soorten bessen geplant. Ben heel benieuwd wat dat gaat worden komende jaren.
Oja, in mijn moestuin staat ook een kiwiplant. Ben ik ook heel benieuwd naar. Hij groeit wel heel goed en lijkt het naar z'n zin te hebben en ik hoop maar dat dat resulteert in lekkere kiwi's.

Heb je de sla nu pas naar buiten gedaan bromfiets?
Ga je de grond nu ook met organisch spul bedekken?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:32

De sla stond al wel buiten, maar in een speciekuip op mijn balkon. Nu gaan we ze in de volle grond uitzaaien :D

Ik ben wel aan het inlezen over die organische matten en dat willen we misschien volgend jaar doen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:39

Mijn tomaten moeten hoognodig aan een touwtje langs de muur. :oo

De kleine tomatenplantjes moeten ook even wat meer ruimte krijgen en de aardbei helemaal. Gelukkig heb ik daar dit weekend mooi de tijd voor. Oh ja en dan meteen even kijken of ik ergens peterselie kan scoren. :D

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:14

ranna schreef:
Een aantal jaren terug hebben we walnootbomen geplant. Vorig jaar 2 appelbomen, dit jaar een kersenboom en een perzikboom maar helaas zijn perzikbomen erg gevoelig voor krulziekte *(&^%$%@#%$#& Moet ik aan denken dat ik hem volgend jaar in februari daar al tegen behandel.
Ik wil nu nog graag een peren- en een pruimenboom.

Verder heb ik allerlei soorten bessen geplant. Ben heel benieuwd wat dat gaat worden komende jaren.
Oja, in mijn moestuin staat ook een kiwiplant. Ben ik ook heel benieuwd naar. Hij groeit wel heel goed en lijkt het naar z'n zin te hebben en ik hoop maar dat dat resulteert in lekkere kiwi's.

Heb je de sla nu pas naar buiten gedaan bromfiets?
Ga je de grond nu ook met organisch spul bedekken?

De perzik wordt tijdens een natte periode in het voorjaar besmet met de krulziekte-schimmel. Er zijn minder gevoelig rassen, en ik merk ook nu mijn perzikboom ouder wordt, dat hij er veel minder last van heeft.

Bessen zijn erg lekker maar dat vinden de vogels ook.....ik was dit jaar te laat met netten, en de rode bessen en kruisbessen zijn inmiddels al op.

de kiwiplant heeft bij mij nu voor 't eerst bloesem na 4 jaar, denk er wel om dat je een tweezijdige kiwi hebt (Jenny, of issai de mini-kiwi of kiwibes) of anders een mannnetje en een vrouwtje. De mannetjeskiwi geeft geen vruchten, maar kan wel zeven vrouwtjes kiwis bestuiven.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:16

Hoe kun je zien of je een mannelijke of vrouwelijke kiwi hebt? :=

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:19

*bekijkt avatar*

:P

Nah, dat was flauw. :D

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:39

bromfiets schreef:
Hoe kun je zien of je een mannelijke of vrouwelijke kiwi hebt? :=

Door te zien of de meeldraden(mannetjes) of de stampers(vrouwtjes) overheersen...

Weet je de naam van de kiwi niet meer (als je de kiwi koopt bij de aldi of een tuincentrum ofzo staat het er soms niet eens op....)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:28

@Missnynke, mijn man heeft me verrast met een kiwihuwelijk :oo :D
Dat zijn een mannelijke en vrouwelijke kiwiplant in 1 pot, jaja, hoe verzinnen ze het.
Ik heb van meerdere mensen gehoord dat een zelfbestuivende kiwi hele kleine en heule zuuuure vruchten geeft, brrrrr.

De perzikboom zit vol vruchten maar heb er op advies een aantal takken afgehaald zodat de boom zijn krachten kan sparen om door de krulziekte heen te groeien.
Hij moet de krulziekte al in zich hebben gehad toen ik hem kocht maar ja, toen was er nog niets aan te zien. Heb wel gelezen dat de bomen, als je ze niet helpt, kunnen afsterven aan de gomziekte omdat ze zo verzwakken. Ga hem dan volgende februari ook alvast bespuiten met vitaal zodat hij meer weerstand krijgt.

De bessen zijn door de vogels met rust gelaten. De kruisbessen zijn onderweg. Die mogen ze trouwens wel opeten want ik vind er niet veel aan - haha. Mijn tomaten hangen al in touwtjes en doen flink hun best en mijn komkommerplanten groeien ook voor wat ze waard zijn. Er komen veel komkommers aan. De grootste is nu zo'n pak-em-beet 20cm lang - 't is net echt :+

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:48

Ik heb mijn kiwi idd bij de aldi gekocht en daar staat alleen kiwi op :+ Het wordt dus gewoon afwachten tot hij of zij bloemen krijgt...

Bij ons zijn de meeste bessen door de vogels ingepikt en in de kruisbessen zit een of andere ziekte, alle bessen zijn al rot voor ze rijp zijn :\

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:50

ranna schreef:
@Missnynke, mijn man heeft me verrast met een kiwihuwelijk :oo :D
Dat zijn een mannelijke en vrouwelijke kiwiplant in 1 pot, jaja, hoe verzinnen ze het.
Ik heb van meerdere mensen gehoord dat een zelfbestuivende kiwi hele kleine en heule zuuuure vruchten geeft, brrrrr.

De perzikboom zit vol vruchten maar heb er op advies een aantal takken afgehaald zodat de boom zijn krachten kan sparen om door de krulziekte heen te groeien.
Hij moet de krulziekte al in zich hebben gehad toen ik hem kocht maar ja, toen was er nog niets aan te zien. Heb wel gelezen dat de bomen, als je ze niet helpt, kunnen afsterven aan de gomziekte omdat ze zo verzwakken. Ga hem dan volgende februari ook alvast bespuiten met vitaal zodat hij meer weerstand krijgt.

De bessen zijn door de vogels met rust gelaten. De kruisbessen zijn onderweg. Die mogen ze trouwens wel opeten want ik vind er niet veel aan - haha. Mijn tomaten hangen al in touwtjes en doen flink hun best en mijn komkommerplanten groeien ook voor wat ze waard zijn. Er komen veel komkommers aan. De grootste is nu zo'n pak-em-beet 20cm lang - 't is net echt :+

De kiwi moet in Nederland wel een warm plekje op het zuiden hebben om rijp te worden.
Een perzikboom wordt ieder voorjaar opnieuw besmet door de krulziekte- het schijnt als ie droog staat (onder een afdakje ofzo) en in de kas, dat ze dan geen krulziekte krijgen. Je kunt een perzik ook beter niet snoeien ivm virussen en gomziekte, alleen de hoogstnodige kruisende takken eruit halen heeb ik eens gelezen, en verder flink dunnen(vruchten weghalen) als er veel vruchten aanzitten.
In mijn perzikboom van een jaar of vijf zitten wel drie perzikken;-)
In de Abrikoos zitten zes gigantische vruchten!

Leuk hé!

Mijn courgettes gaan ook snel, de tomaten hebben nog geen bloemen hier.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:52

bromfiets schreef:
Ik heb mijn kiwi idd bij de aldi gekocht en daar staat alleen kiwi op :+ Het wordt dus gewoon afwachten tot hij of zij bloemen krijgt...

Bij ons zijn de meeste bessen door de vogels ingepikt en in de kruisbessen zit een of andere ziekte, alle bessen zijn al rot voor ze rijp zijn :\

Waarschijnlijk meeldauw, daar zijn kruisbessen erg gevoelig voor.
Je hebt tegenwoordig wel rassen die resistent zijn tegen meeldauw, Hinömaki en Invicta of zoiets.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:54

Ik ga meeldauw eens opzoeken. Deze plant stond er al in toen we dit huis kochten, dus het zal wss een ouder ras zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:56

Een kiwihuwelijk doet er wel een paar jaar over om in bloei te komen. Dit jaar heb ik hem vier jaar in de tuin staan. Nu zitten er wat bloemen in, ik hoop dat hij gaat dragen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:32

Ik heb al 1 aardbei die bijna rood is! :') Dat gaat echt superrap zeg!! :P 3 dagen terug wassie nog helemaal groen en ik heb het idee dat hij vanavond eetbaar is :D