De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:26

Heb je het over de mest? Je kunt het er gewoon af halen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 06:20

anneliesdj schreef:
Verse mest in de moestuin is niet zo'n goed idee, dat brand.
Je kunt het evt wel gebruiken rondom fruitbomen en struiken, maar dan op de grond leggen, niet inwerken en niet tegen de stam aan.

Bij paardenmest valt dat erg mee,paardenmest is absoluut niet branderig....stalmest wel meer ondat er ook urine bij zit.Koeienmest is wel scherp...goed mee oppassen op zonnige dagen,dan verbrand wel de hele zooi :+

Voorlopig is het geen punt geloof ik,weinig zon de komende periode :P

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 06:40

Rytir schreef:
Wow, een meter is wel erg groot! Vooral mijn pepers willen niet zo hard....

Helaas had ik er mooie bamboestokjes naast alleen had ik de plantjes te laag vastgezet aan de stokjes...

ja ze zijn echt een meter hoog. Ik heb er al 7 vruchten aanzitten zo en zo en ik zag al weer een paar bij komen.
Ik zal vanmiddag nog even goed tellen. Ik wil mijn komkommerplantjes er vanmiddag waarschijnlijk ook al naast gaan zetten maar moet eerst op zoek naar een paar takken of even naar ranzijn om stokjes te halen voor een paar euro.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:16

Hebben alle planten/groentes etc mest nodig? Bij mij krijgen ze dat niet :+

Zouden uien in pot kunnen groeien verder? Of moeten die echt in de tuin?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:22

ze hebben in ieder geval voedsel nodig :D
ik heb hier ene flinke lading compost door de grond gewerkt en heb mestkorrels die er straks weer bij mogen, de potten krijgen regelmatig vloeibare voeding(als in mestkorrels opgelost in water)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:02

Ik geef alles voeding, zelfs binnenplanten, alles doet het hier altijd goed.

Ik heb bonen boven staan, ben er al achter dat het bonen in struikvorm zijn.
Wil ze graag buiten zetten, maar de stam lijkt zo iel, ze hebben ook weinig steun.
Zou ik ze moeten ondersteunen of zou dat wel los lopen?

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:25

hier daarnet een klein beetje regen, hopelijk nog wat meer, anders mag ik ook weer gaan water geven!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:34

Hier nog niks....heb sowieso maar even alles nat gespetterd, zeker die net in de bakken gezette plantjes wil ik wel even "doorpakken" zeg maar :)

Hier net weer 3 Action-bloempotten beplant met aardappels, nog een houten bakje (ombouw van zoldertrap) gevuld met MM-mix en een vlinder-bloemen-mix in gezaaid, nog 2 rollen worteldoek gelegd, en 2 rolletjes gaas gespannen achter de frambozen langs.

Ik vraag me eigenlijk af of het wel nodig is om een net over de moestuin heen te spannen :)

Het is een langwerpig stuk, met in het midden een bonen-tunnel dus echt een boog van gaas zeg maar. daarnaast staan nog 2 stukken gaas rechtop, dus allemaal gaas en weinig ruimte voor vogels om te landen. Heb er ook nog geen vogel gezien ook :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:41

pmarena:dat zegt niets, vorig jaar zag ik ook geen vogels op mn balkon maar dat de kersen rijp waren, waren ze ineens de dag erop weg en ik woon 1 en 2 hoog, dus dat kunnen alleen vogels hebben gedaan

hier begint alles lekker te groeien, ookal eerste cherrytomaatjes geplukt en een paprika, zoveel lekkerder al uit de winkel :)

Ik schep overigens ook paardenmest over de bakken, zit op een ruiterroute dus genoeg :')

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:57

Hmm ik ga ook maar eens mesten dan :+

_CS_ ik heb ook bonen met beste iele stam. Heb in het tuincentrum nu stokjes gekocht om ze op te binden. Maar ik zet ze overdag buiten en met wind/regen haal ik ze toch weer binnen.

Wanneer weet je of groente en kruiden goed zijn en je ze kan gebruiken/plukken? Ik doe het nog maar zo kort dat ik er nog niet erg veel verstand van heb. :')

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:05

Kruiden... eigenlijk altijd wel... daar gebruik je de blaadjes van. Als je meerderjarige dingen hebt gezaaid zoals tijm dan zou ik wel wachten tot je een beetje stevig plantje hebt.
Voor andere groenten... ligt eraan wat... sla gewoon wanneer je het groot genoeg vindt. Courgette juist niet te groot laten worden.. zo'n 15 cm is prima. Tomaten als ze rood zijn. Worteltjes, radijs, bietjes... meestal komt er klein stukje boven en daaraan kan je ook vaak zien hoe groot ze zijn.
Meestal kan je beter iets kleiner dan je in de supermarkt vindt... dan schijnen ze nog meer smaak te hebben.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:26

Ik heb qua kruiden peterselie. Dat waren echt zaadjes en nu zien ze er zo uit:
Afbeelding

Verder heb ik paprika (wat alleen nog blad is), aardbeien (ook alleen nog blad. Daarbij kan ik wel zien als ze goed zijn), tuinbonen en uien (ook de uien begonnen als zaadjes en de stengels die naar boven komen zijn nog klein en dun. Maar hoe weet je dan wanneer de uien groot genoeg zijn?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:29

Wat een leuk topic, zie dit nu pas :D
Maar ik wil me ook graag melden :D

Ik heb inmiddels ook bijna alles buiten staan qua gekweekte plantjes/stekjes. Mijn paprikaplanten heb ik in februari al ingezaaid en die is nu zo'n 30 cm hoog, in 1 van de stekjes komt al een knopje :D
De courgette, komkommer, radijsjes en aardbeien zijn nog een stuk kleiner, maar die heb ik in april gezaaid. Heb alleen nog peperstekjes en tomatenstekjes binnen staan, al zijn die inmiddels ook bijna groot genoeg om over gepot te worden.

Ik voed idd ook al mijn planten, mest in de tuin en op het gras en vloeibare voeding bij de dingen in potten, het groeit allemaal als kool :D
Heb ook al 2x gesproeid de afgelopen weken, alles was zo kurkdroog! Gelukkig heeft het hier geregend afgelopen nacht, had de tuin echt wel weer nodig..

Heb ook een grote aardbeienplant gehad voor mijn verjaardag waar ik 2 keer van geoogst heb inmiddels..
Alleen vreten mijn konijnen de groene aardbeien steeds op :7 -O-

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:50

Ik ben toch weer opzoek naar aardbeien. heb hele leuke bakken gevonden die ik op een randje kan hangen en dan heb ik opeens weer een klein beetje extra plek :D.

Ik heb voor de liefhebben nog altijd snijbladsla stekjes af te halen in Geldrop. Ook spinazie en ijsbergslastekjes heb ik ruimschoots over!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:13

anneliesdj schreef:
Heb je het over de mest? Je kunt het er gewoon af halen.

Nee, kan niet, die heb ik er onder in gegraven daar de planten op en dan potgrond. :+
Paardenmest, lees al dat dat niet zo'n drama is en het is zonder urine, echt alleen mest.

Paprika van meter hoog met 7 vruchtjes lees ik hier, die van mij zijn denk ik 7 cm hoog :+
Ik heb dan wel al 1 doperwt plant met 1 bloempje :D

En mijn tray met sla, 1 helft met huppeldepup wilde rucola komt al op! (van het weekeind gezaaid)
en andere kant met snij sla zie ik nog niets.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:27

Hebben de plantjes bij jullie ook zo veel water nodig? Bij mij bijna iedere dag wel, de bladeren hangen erg snel slap :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:29

Jup, zuiplapjes zijn het!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:50

-O- Mijn zelf gezaaide dille en peterselie hebben het niet leuk gevonden buiten. Zijn kassieweilen ;(

Mijn jonge hond heeft zich opgeworpen tot slakken vangster *\%/* Alleen de huisjes slakken. Nadeel, ze neemt ze mee naar binnen en knaagt ze daar dood/stuk. >;)
Regenton heeft 2 muizen "gevangen" zag ik vanmorgen. En grote dikke dat het waren :wow:
Mijn tonnen zijn zo goed als leeg ^) Had gister toch wel meer regen verwacht dan een buitje-voor-de-stof-die-na-een-half-uurtje-al-weer-opgedroogd-is.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:58

Hier hebben mijn plantjes ook veel dorst! Geef ze elke dag water, soms 2x :j
Maar de tuinbonen hebben denk ik nog meer nodig? Die blaadjes blijven wat slap hangen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:10

Regen ton ga ik morgen kopen denk ik. 30% korting bij karwei.

En weet al wat ie kost bij de hornbach, hoop dus dat het goedkoper is.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:16

Ik heb van die blauwe, waren eerst mijn barrle race tonnen :D

De goden hebben me gehoord *\%/* De hel breekt hier los, flinke regen, wind flitsen en nog meer regen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 16:38

Hier heeft t maar kort geregend, een buitje voor t stof.
Jammer!

Ik geef zo min mogelijk water, dan wortelen ze dieper en worden sterker.

Vandaag radijs, rucola en zevenblad op t menu. Allen uit de volle grond. Jammie!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:40

Hier ook maar kort geregend helaas.

Is dat zo dat planten sterker worden met zo min mogelijk water? Hoe vaak en hoe veel heef jij dan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 16:45

Nell_ schreef:
Hoe vaak en hoe veel heef jij dan?

Nieuw verspeend spul krijgt elke dag, en dan na 2 dagen bijna niet meer.
Zaadjes die moeten kiemen hou ik vochtig, de rest bij de afgelopen droogte 1 maal per week een gieter. Ik heb alles in de volle grond, niet in bakken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:09

Ik ben mijn jonge watermeloenen en aardbeienplantjes twee dagen vergeten water te geven :o Ik hoop dat ze het overleven.. hingen helemaal slap.
Maar ik heb wel een heleboel naar buiten verplaatst vandaag. Eindelijk was het weer er perfect voor! Een aantal broccoli en bloemkool planten de volle grond in.. bonenplantjes naar buiten.. aantal bonen rechtstreeks in de grond gezaaid.. maïs uitgeplant.. en de komkommer en meloen in de kas in de volle grond.
En nadat ik een paar dagen geleden de tomaten en paprika's flink koeienmest heb gegeven lijken ze echt al te zijn gegroeid! Maar dat kan natuurlijk ook mijn verbeelding zijn :+