Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Maar hoe weet je dat het onjuist is wat er verteld wordt?
Ik heb bij sommige zaken wel het idee dat de maker niet helemaal weet hoe het precies zit en ik mis ook wat uitleg, maar de meeste info ben ik al vaker tegengekomen.. Heb je de docu Forks over Knives al eens gezien? Daar wordt ook gesproken over diabetes, hart- en vaatziektes, bepaalde soorten kanker.. maar dan gaan ze er veel dieper op in en halen een aantal duidelijke onderzoeken aan. Die docu is gemaakt door een hartchirurg en een wetenschapper. En hoewel die onderzoeken nog steeds volop bezig zijn is het toch opmerkelijk dat zo enorm veel mensen echt beter worden nadat ze hun dieet aanpassen volgens het Forks over Knives principe. Ik volg ze op Facebook, en er zijn echt zo veel mensen die na korte tijd gewoon helemaal van hun medicijnen af zijn, en atleten die beter presteren, en mensen die van hun klachten of overgewicht af komen, meer energie hebben.. al die berichten die voorbij komen, dat zegt toch wel wat, ook al zijn er ook genoeg onderzoeken die het tegendeel bewijzen.
Ik zou het niet direct bangmakerij willen noemen als je mensen wil waarschuwen voor het eten van vlees, als er echt een onderzoek is wat zo'n stelling bevestigt, ook al is het er maar eentje.
Vergelijk het eens met lood bijvoorbeeld.. De wetenschapper Patterson begon in 1965 al een campagne tegen lood, omdat hij erachter kwam dat het giftig was en omdat er zo veel bedrijven geld verdienden aan lood en met tegenonderzoeken kwamen heeft het tot de jaren 90 geduurd voordat lood pas echt officieel bekend stond als giftig en niet meer in brandstof werd gebruikt.. Dat werd in het begin ook afgewimpeld als bangmakerij en onzin.
8nnemiek schreef:Dat koolhydraten geen vetten kunnen maken heb ik dan even gemist, ik kan me wel herinneren dat ze zeiden dat koolhydraten geen/weinig aanslag in de aderen veroorzaken. Geen idee of dat klopt. Het is wel jammer dat ze geen bronnen of onderzoeken vermelden.
Als je dan kijkt naar Forks over Knives, die bespreken onder andere The China Study. Dat vind ik dan weer erg interessant, een enorm uitgebreid en langdurend onderzoek.
Een onderzoek waarbij je vlees simpelweg weg laat en geen extra groente eet zou niet erg eerlijk zijn, dan krijg je gewoon te weinig voedingsstoffen binnen.