Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:51

Ik eet zelden vleesvervangers. Zoek gewoon recepten op internet en dan maar proberen. Ik ben een grote eter dus ik krijg altijd wel genoeg binnen :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:57

Ik gebruik met enige regelmaat wel iets van een vervanger
Maar das de occasional burger (de vega quarter pounders liggen hier standaard in de vriezer voor een occasional broodje hamburger ... moet even checken of ze vegan verantwoord zijn )
En van vivera heb ik af en toe de oosterse schijf en nog 1 waarvan ik de naam kwijt ben )

Edit
Maar meestal maak ik met vega en vegan maaltijden gewoon een complete maaltijd zonder kant en klare vervangers

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:14

Secricrible: natuurlijk mag je als vegan ook kritiek hebben, super juist om met een open blik naar zulke dingen te kijken. Ik bedoelde zelf meer de kritiek die ik op internet over de docu heb gelezen. Die was ook heel wat minder onderbouwd dan die uit jou link.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 07:44

8nnemiek schreef:
Maar hoe weet je dat het onjuist is wat er verteld wordt?
Ik heb bij sommige zaken wel het idee dat de maker niet helemaal weet hoe het precies zit en ik mis ook wat uitleg, maar de meeste info ben ik al vaker tegengekomen.. Heb je de docu Forks over Knives al eens gezien? Daar wordt ook gesproken over diabetes, hart- en vaatziektes, bepaalde soorten kanker.. maar dan gaan ze er veel dieper op in en halen een aantal duidelijke onderzoeken aan. Die docu is gemaakt door een hartchirurg en een wetenschapper. En hoewel die onderzoeken nog steeds volop bezig zijn is het toch opmerkelijk dat zo enorm veel mensen echt beter worden nadat ze hun dieet aanpassen volgens het Forks over Knives principe. Ik volg ze op Facebook, en er zijn echt zo veel mensen die na korte tijd gewoon helemaal van hun medicijnen af zijn, en atleten die beter presteren, en mensen die van hun klachten of overgewicht af komen, meer energie hebben.. al die berichten die voorbij komen, dat zegt toch wel wat, ook al zijn er ook genoeg onderzoeken die het tegendeel bewijzen.
Ik zou het niet direct bangmakerij willen noemen als je mensen wil waarschuwen voor het eten van vlees, als er echt een onderzoek is wat zo'n stelling bevestigt, ook al is het er maar eentje.
Vergelijk het eens met lood bijvoorbeeld.. De wetenschapper Patterson begon in 1965 al een campagne tegen lood, omdat hij erachter kwam dat het giftig was en omdat er zo veel bedrijven geld verdienden aan lood en met tegenonderzoeken kwamen heeft het tot de jaren 90 geduurd voordat lood pas echt officieel bekend stond als giftig en niet meer in brandstof werd gebruikt.. Dat werd in het begin ook afgewimpeld als bangmakerij en onzin.

Sorry 8nnemiek, maar dat ben ik niet met je eens. Wetenschap is waardevol door de massa. 1 onderzoek toont nog niks zekers aan, want onderzoeken zijn altijd onderhevig aan omstandigheden. Zeker rondom eten. Pas als je een onderzoek meerdere keren doet of heel veel onderzoeken naast elkaar legt die allemaal hetzelfde zeggen, dan kun je over feiten spreken.

Er is een onderzoek dat aantoont dat het aantal piraten op de wereld rond dezelfde manier flunctueert als onze opwarming vd aarde. 1 onderzoek, en alleen een verband (dus geen oorzaak-gevolg). En dit voorbeeld gebruik ik graag, omdat we allemaal weten dat het onzin is dat de opwarming vd aarde in verband staat met de afname van het aantal piraten. Maar als het inderdaad zo is dat 1 onderzoek wat zegt, dan moeten we allemaal piraat worden....
Als er 20 onderzoeken het tegenovergestelde zeggen en dit ene onderzoek zegt wat anders dan lijkt het me duidelijk dat dit onderzoek niet zuiver was/verkeerd is geinterpreteerd/ watdanook maar iig niet betrouwbaar is. En dat is wel wat deze documantaire doet, omdat dit soort spannende verhalen lonen. En m.i. druk je mensen die niet vegetarisch eten daarmee allern maar verder van je af.

Daarnaast staan er ook echte onwaarheden in de docu. O.a. Dat je uit koolhydraten geen vetten kan maken. Dat is gewoon echt onzin want dat kan ieder menselijk lichaam wel.
En het onderzoek vd WHO is gewoon weer volledig verkeerd geinterpreteerd. Net als destijds door de meeste media trouwens. Want een genuanceerde boodschap verkoopt niet.

Het feit dat mensen zich beter voelen kan aan een hele hoop dingen liggen: minder bewerkte producten, veel meer groente eten (onderschat dat niet, de voordelen daarvan zijn veel groter dan de voordelen van minder vlees!), enz. Enz. Als je wil meten wat alleen het vlees eten doet zul je die mensen allemaal in een testgebouw moeten zetten en hetzelfde laten eten als voorheen en Alleen het vlees weglaten. En dan zullen de resultaten je dat antwoord geven.
Maar los van dat, nogmaals, ik ben niet tegen vega(n). Maar waarom met een berg onwaarheden en bangmakerij?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:15

Helemaal mee eens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 09:04

Dat koolhydraten geen vetten kunnen maken heb ik dan even gemist, ik kan me wel herinneren dat ze zeiden dat koolhydraten geen/weinig aanslag in de aderen veroorzaken. Geen idee of dat klopt. Het is wel jammer dat ze geen bronnen of onderzoeken vermelden.

Als je dan kijkt naar Forks over Knives, die bespreken onder andere The China Study. Dat vind ik dan weer erg interessant, een enorm uitgebreid en langdurend onderzoek.

Een onderzoek waarbij je vlees simpelweg weg laat en geen extra groente eet zou niet erg eerlijk zijn, dan krijg je gewoon te weinig voedingsstoffen binnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:02

8nnemiek schreef:
Dat koolhydraten geen vetten kunnen maken heb ik dan even gemist, ik kan me wel herinneren dat ze zeiden dat koolhydraten geen/weinig aanslag in de aderen veroorzaken. Geen idee of dat klopt. Het is wel jammer dat ze geen bronnen of onderzoeken vermelden.

Als je dan kijkt naar Forks over Knives, die bespreken onder andere The China Study. Dat vind ik dan weer erg interessant, een enorm uitgebreid en langdurend onderzoek.

Een onderzoek waarbij je vlees simpelweg weg laat en geen extra groente eet zou niet erg eerlijk zijn, dan krijg je gewoon te weinig voedingsstoffen binnen.

En daarmee laat je precies zien waarom het zo moeilijk is om uit te vinden wat precies de problemen zijn van vlees eten. Want ik ben dat uiteraard met je eens. Maar als je de mensen daar voor in de plaats meer groentes laat eten. Ben je dan aan het onderzoeken wat een verhoogde groente-inname met mensen doet? Of wat verminderde vlees-inname met mensen doet?
En dat is ook precies de reden dat het geen zin heeft om 1 onderzoek waarde te geven en dat de kracht van wetenschap in de herhaling zit.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:01

Vegan Ben & Jerry's komt naar Nederland!! *\o/*

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:10

Wanneer? Waar? Hoe weet je dat??? :))

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:53

Dat klinkt heel fijn!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:19

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:53

Ik had nog bol.com bonnen liggen
Dus maar weer een peter Bauwens boek voor de moestuin besteld
En oh she glows Every day van Angela liddon
Had haar eerste kookboek ook al , maar deze staat ook weer vol met fijne recepten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:42

Wie weet een goed Vegan recept voor pasta cacio e pepe? Ik heb het in een raw vegan versie gegeten in Rome en wil dit graag namaken. De 'pasta' was rauwe courgette en de saus alleszins met Cashew noten. Ik denk niet dat het heel ingewikkeld was, maar o zo hemels.

Wie helpt? :D

Afbeelding

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:58

Mijn bananenijs/bananensoftserve/nice cream mislukt! Kan iemand me vertellen wat ik fout doe? Mijn menstruatie is begonnen en ik heb dringend behoefte aan schuldgevoelvrij ijs ;) .

- Ik gebruik de blender van de Philips Viva 7769/00 keukenmachine. Deze heeft een vermogen van 850 watt en je zou er ijs mee moeten kunnen crushen
- Ik snijd twee bananen in dunne schijfjes en ik vries deze voor zo'n 4 uur in, voor ik ze in de blender doe.

Wat er gebeurt is dat er wat gladde bananensubstantie onder de blendermessen terecht komt, maar dat er verder niks gebeurt. De rest van de bananenmassa word niet vermorzeld.
Ik schep de bananenmassa regelmatig om en ik draai zelfs de blender ondersteboven om het messendeel te verwijderen en het bananenijs onder de blendermessen vandaag te halen, waarna de ik blender weer in elkaar zet en hem aanzet.
Op deze manier duurt ijs maken heel lang en het lukt me alsnog niet om alle stukken banaan goed te vermorzelen.

Moet ik er vocht bij doen? Bananen korter invriezen? Iets anders?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 23:03

Ik lees nog al eens het advies de bananen even 5 minuten te laten liggen voor je ze blendert als het niet wil
Maar ik gooi er zelf meestal een klein beetje amandel of rijstmelk bij

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 23:07

Bananen half laten ontdooien. Desnoods beetje melk erbij. Bij mij lukt het ook niet met de blender wel met het hakselaartje van mijn Braun multi mixer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:57

Ik gebruik altijd de keukenmachine, nog nooit problemen mee gehad

Poes, misschien een sausje van geweekte cashewnoten en edelgist?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:16

Poes: ik lees veel recepten met pecorino kaas (qua origineel )
Maar een vegan parmezaan recept
1/2 cup cashew
2eetlepels edelgist
Kwart tot een halve theelepel zeezout
1 teen knoflook of 1/4 theelepel knoflook poeder

Als je verse knoflook gebruikt, die eerst in de foodprocessor en fijnhakken en daarna de rest er bij en fijnhakken

(Evt cashew vervangen door eenzelfde hoeveelheid pompoenpitten )

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:42

Magrathea jij komt uit Delft toch? Tips voor een vegan friendly restaurant daar toevallig?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:52

Dat klinkt simpel en goed :j

Bonna: ik gebruik de app HappyCow om vegan restaurants te zoeken

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 23:15

Bonna schreef:
Magrathea jij komt uit Delft toch? Tips voor een vegan friendly restaurant daar toevallig?

Jup kom ik vandaan :j wil je echt in Delft of is Den Haag of Rotterdam ook goed? En wil je lunchen of dineren? :D

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 07:07

Echt in Delft en zowel lunch als diner is prima :)
Wij gaan een weekendje kamperen in de buurt en dat is een goed excuus om een keer lekker vegan uit eten te gaan.

Hapoycow ken ik! Helemaal niet aan gedacht om daar ook op te kijken.. Ga ik ben ok doen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:09

Bonna, leuk :) welnu Hummus is een hele goeie, die hebben vnl vegan en ook wat vegetarisch (maar iig alles zonder vlees en vis). Daar kun je lunchen en vroeg avondeten. Ze zijn wel erg populair en daardoor kan de bediening soms een beetje langzaam zijn maar dat is het waard :)

Verder heb je bagels & beans die prima vegan friendly is, en het schijnt dat Kek ook veel heeft (lunch of koffie) maar die laatste ben ik zelf nog niet geweest. Wel hebben ze vorig jaar ofzo een prijs gekregen voor de beste koffie dus het is sowieso een bezoekje waard :)
Verder heb ik altijd een erg lekker vegan gerecht buiten de kaart om bij Cafe de V. Leuk restaurant, gerund door studenten. Er tegenover zit de Lelie die lekker vegan sorbetijs heeft (onder andere) en vegan hoorntjes. Is het beste ijs van Delft dus je zult misschien even in de rij moeten.

Als ik me nog iets bedenk hoor je het *\o/* fijne vakantie!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:20

Iemand tips voor een vegan(-friendly) restaurant in Amsterdam, dat niet in de binnenstad ligt? :)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:20

Ik lees mee hier, altijd op zoek naar lekkere recepten of veganistische producten of restaurantjes. Ik ben nu zo'n 9 jaar vegetariër en dit jaar de overstap aan het maken op volledig veganistisch.