De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 08:29

8nnemiek schreef:
Ik heb watermeloen gezaaid; heel erg dikke stengels met grote bladeren komen eruit :) net iets kleiner dan mijn komkommer. Ze zijn wel vrij lastig, bij mij gaan er altijd wel weer een paar dood voordat ze de tweede bladeren maken. Ze hebben vooral genoeg water nodig.

Er is volgens mij 1 tje opgekomen vannacht. En hij lijkt op courgette, met dik blad enzo. Ik ben blij *\o/* Ik heb nooit eerder meloen gehad, voor mij nieuw.

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:12

mmm, hopelijk valt het mee,
ik heb hier trouwens een courgette die al vrolijk staat te bloeien :+
meloen...ik had sugarbaby's gezaaid, maar die zijn gaan hemelen, poging twee wens ik een langere levensduur toe...
het echte blad aanmaken daar kwam het zaailingetje niet doorheen oid :?
maar ja, ook ik geen ervaring met meloenen, dus we gaan het zien.
de pompoenen doen het best lekker, heb sweet dumpling (de groen witte versie)
jumbo pink banana (die kan huge worden) en een butternut.
straks eens kijken hoe de augurken en de komkommers willen en wat venkel zaaien.
ow, en de kolen de tuin in, want die staan nu op pot nog.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:39

Een deel van mijn tomaatjes zijn zaterdag vermoord door de wind :( . Ik had ze lekker buiten gezet om te luchten en ben daarna les gaan geven op de manege en lekker getutteld met mijn jonge paard. De wind is toen veel krachtiger geworden en gedraaid die rotzak! Toen ik thuis kwam was een deel geknakt en veel blaadjes al groene prut... Gelukkig heb ik nog wat staan wat ik eigenlijk weg zou geven!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:53

Ik ben sinds twee weken een gelukkig medehuurder van een moestuin! Ik kon natuurlijk weer niet wachten en heb van alles in de grond geduwd, niet lettend op compost of mest moeten geven of wat dan ook. Superslim..not! En nu is het elke dag braaf op en neer rennen naar de tuin om de (nu) droge grond water te geven en maar aftellen tot dat alles omhoog komt...als het dat al doet. Courgette en tomaat staan nog binnen op te komen en als ik het zo hoort is dat misschien maar goed ook. verder een overschot aan prei (oeps, zaadjes vielen erg snel uit het zakje), 2 bonenstaakjes (wil niet de hele zomer boontjes eten) en een heleboel kruiden, waaronder aardbeimunt (?!).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:23

als je tomaten naar buiten doet, gelijk even stokje er naast zetten , ze zijn idd erg omval gevoelig

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:35

Bij mij komen de meloenen niet eens boven!
Misschien nog een 3e poging doen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:52

Zo ik ben al heel lang niet meer in dit topic geweest.
Ik had in januari/februari mexicaanse pepers, cheyenne pepers en paprika's gezaaid en wat later ook tomaten. Dat zijn nu hele grote planten van ongeveer een meter geworden. De pepers en paprika's beginnen al vrucht te krijgen, de pepers hebben al een aantal grote vruchten. Gisteren heb ik ze in de volle grond buiten gezet, twijfelde eerst maar mijn vriend zei dat het wel moest omdat ik ze in balkonbakken had staan en anders werden ze te groot. Dus toch maar gedaan, ik hoop dat ze het overleven.
Nog een vraagje, mexicaanse pepers blijven volgens mij groen. Hoe groot moeten ze zijn voor ik ze kan oogsten? Wat sommige zijn al aardig aan de maat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:32

Planten van een meter, nu al? :wow:
Ik heb er ook een paar staan die ik al eind Januari gezaaid heb, en die zijn nog geen 30 cm := Doe ik toch iets fout! (te weinig zon en te koud gestaan waarschijnlijk)

Geen idee wanneer je ze kan oogsten..

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:39

Wow, een meter is wel erg groot! Vooral mijn pepers willen niet zo hard....

Helaas had ik er mooie bamboestokjes naast alleen had ik de plantjes te laag vastgezet aan de stokjes...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:49

Hier hebben we peermeloentjes, jaren geleden eens gehad en die deden het goed, dus leuk voor dochter.
Hier is het vandaag toch wel bewolkt, maar regen is hard nodig, dus prima.
Net even de rijbak gesleept, ben me nog aan het bedenken of ik kunstmest op één van de weien strooi...

Manlief vandaag: "eitjes uit eigen tuin...", tja klopt ergens wel, hahaha.

In de moestuin momenteel, lolo rosso, gewone sla, komkommers, de meloenplantjes, bloemkool, broccoli, andijvie, rode kool, witte kool en aardbeien.
In de kweekbak tomaten en paprika en in de volle grond frambozen, bramen en rabarber en wat fruitbomen.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:55

Ik meld me ook na een tijdje afwezigheid :D
Ik heb vandaag plantjes bij een kennis besteld nadat die van mij zijn overleden toen ik in het ziekenhuis lag ;(
Mijn man vergat ze water te geven :\
Nu heb ik ''kant en klaar'' plantjes besteld en ga zelf morgen weer wat zaaien.
eerst probeer ik met alle macht aan suikermais te komen,overal in het dorp zijn ze uit verkocht.
Ik heb ook een pruimenstruik gepoot en dadelijk gaan er nog wat aardbeien de grond in.

Edit:hele zin vergeten

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:47

Iemand interesse in zonnebloem stekjes? Bij mij zijn alle zaadjes uitgekomen (17 stuks). Dus wie o wie?
Tevens nog rucola stekken (uit zaad van vorig jaar, biologisch!) in de aanbieding... heb er schandalig veel!

Hier staan de peper plantjes al 2 weken buiten, samen met een frambozen stek en rucola stekjes die nog in mijn bak zaten. Sinds afgelopen week ook besloten om mijn tomaten en aardbeien te verpotten en blijven nu 24/7 buiten spelen. Ik het binnen chronisch ruimte gebrek :')

Een deel van mijn dille stekjes staat ook 24/7 buiten en als proef heb ik ook 4 zonnebloem stekjes buiten gezet. Kanonne wat een verschil na 2 dagen tussen de zonnebloemen die binnen en buiten staan. Vooral het verschil in blad, 2 vs 4 is enorm ... Conclusie alles gaat buiten spelen sinds nu ;) Gelukkig wordt er geen nachtvorst meer voorspeld *\o/*

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:07

Oh zonnebloemen... dat kan ik natuurlijk ook nog in de bak tegen de schutting zetten... was gisteren aan het bedenken dat ik daar nog niks voor had.

Hier gaat het redelijk goed in de moestuin... konijnen hebben wel een algeheel tuin verbod gekregen... ze hebben hok uitbreiding gehad maar mogen niet meer de hele achtertuin gebruiken tijdens het speeluurtje. Dat kwam namelijk de radijsjes, aardbeien en mijn rozen niet ten goede.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:08

LhinnOlijf schreef:
Iemand interesse in zonnebloem stekjes? Bij mij zijn alle zaadjes uitgekomen (17 stuks). Dus wie o wie?
Tevens nog rucola stekken (uit zaad van vorig jaar, biologisch!) in de aanbieding... heb er schandalig veel!

Hier staan de peper plantjes al 2 weken buiten, samen met een frambozen stek en rucola stekjes die nog in mijn bak zaten. Sinds afgelopen week ook besloten om mijn tomaten en aardbeien te verpotten en blijven nu 24/7 buiten spelen. Ik het binnen chronisch ruimte gebrek :')

Een deel van mijn dille stekjes staat ook 24/7 buiten en als proef heb ik ook 4 zonnebloem stekjes buiten gezet. Kanonne wat een verschil na 2 dagen tussen de zonnebloemen die binnen en buiten staan. Vooral het verschil in blad, 2 vs 4 is enorm ... Conclusie alles gaat buiten spelen sinds nu ;) Gelukkig wordt er geen nachtvorst meer voorspeld *\o/*

Waar woon je ergens?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:16

bonen zitten in de grond en de kolen staan ook op de permanente plek jeuj
lees hier in ieder geval veel actieve tuinuurtjes , leuk :j

hier komt het gezaaide spul van afgelopen week ook mooi boven

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:48

maar nou heb ik nog steeds de venkel niet gezaaid :+

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:00

Ik heb ook niks meer kunnen doen hier :(. Had ik eindelijk weer bakken grrrr. Wachten op beter weer maar weer....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:07

hier is het nog steeds prachtig weer, wel wat meer wind, maar heb de boel weer water kunnen geven vanavond :j
ik word zowaar al bruin := shocking :+
die venkel zal tot morgen moeten wachten, ben het wel beu voor vandaag.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:31

Was hier geen idee, wat voor weer, maar tuin zag er nog aardig uit.
Net tomaatjes uit pot gehaald en in de volle grond gezet, met mest van maand oud eronder.
Ben benieuwd.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:35

Hier lekker buitje gehad,niet hoeven water geven...badkuip van de jongens heeft ook weer een bodempje maar houd niet echt over.Nu wel stik benauwd :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 22:07

Ik ben wezen mennen elders en we werden drijfnat! Thuis geen spat te bekennen....Ik wacht op de regen die morgen komt, ga nu geen water geven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:10

Antheman schreef:
Ik ben wezen mennen elders en we werden drijfnat! Thuis geen spat te bekennen....Ik wacht op de regen die morgen komt, ga nu geen water geven.

Dat is dan net balen, dat jullie precies de regen hebben opgezocht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:20

Verse mest in de moestuin is niet zo'n goed idee, dat brand.
Je kunt het evt wel gebruiken rondom fruitbomen en struiken, maar dan op de grond leggen, niet inwerken en niet tegen de stam aan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:39

Antheman, ik moest wel... Kool staat net in de grond en die had erge dorst

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:18

Hmm, dan heb ik nu 9 tomaten gekilled, nou ja, had er toch te veel.