Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 19:42

Nee, dit betreft niets gedeeld. Dan zou ik het me nog kunnen voorstellen, namelijk. :)
Het huisje wordt in zijn compleet verhuurd met eigen keuken voor de huurder.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 19:45

Goh, dan weet ik het ook niet.

Ik ben trouwens geslaagd voor schoenen! Die man bij de Bever vond het wel maar raar en ingewikkeld hoor, bepaalde merken niet en geen leer, wie doet dat nou :')
Ook bijna per ongeluk een paar wollen sokken aangeschaft. Die kwamen uiteindelijk bij de Xenos weg trouwens, 4 paar voor 10 euro *\o/* en volledig synthetisch/katoen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 20:28

Super, wat voor heb je gekocht Magrathea?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:07

Deze: https://www.bever.nl/p/salomon-tibai-mi ... olour=4258
Erg blij mee, zitten goed! Lowa's hadden ze daar alleen leren varianten van en een google leerde mij dat Salomons ook vegan zijn. Nu maar hopen dat ze een beetje goed blijven :)

Verkoper kwam nog met een uitzonderlijk lelijk paar roze schoenen waarvan ik erg blij was dat ze niet goed zaten :o Snap er niks van, alle herenschoenen zijn allemaal vrij neutraal van kleur, of zwart met een kleuraccentje ofzo. Waarom moeten vrouwenschoenen half roze zijn :o
Niet dat ik veel let op uiterlijk maar dat roze paar was echt horror en oogpijn

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 12:37

Vandaag postte iamafoodie.nl een review opmde docu "what the health". Review is door een (vegan) dietist en epidemioloog en een vegan voedingswetenschapper. Ik vond hem erg verhelderend om te lezen. De docu heb ik zelf nog niet gezien, maar volgens mij vele hier wel.
Zonde dat op deze manier vegan eten weer met bangmakerij en onjuistheid gepromoot wordt.

https://www.iamafoodie.nl/review-docume ... he-health/

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 15:51

secricible schreef:
Vandaag postte iamafoodie.nl een review opmde docu "what the health". Review is door een (vegan) dietist en epidemioloog en een vegan voedingswetenschapper. Ik vond hem erg verhelderend om te lezen. De docu heb ik zelf nog niet gezien, maar volgens mij vele hier wel.
Zonde dat op deze manier vegan eten weer met bangmakerij en onjuistheid gepromoot wordt.

Ik vind Forks and knives beter(beter onderbouwd ook), had tijd over dus heb eigenlijk alle docus op netflix wel gezien inmiddels :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 16:17

Ik vind em erg veel lijken op forks over knives inderdaad, alleen gaat forks over knives dieper in op de wetenschap erachter en in what the health hebben ze het veel minder over caseïne terwijl dát juist de boosdoener is volgens forks over knives.
Maar ik vond het wel héél apart dat al die fondsen en stichtingen gewoon gesponsord worden door voedselfabrikanten.
Ik denk zelf wel echt dat volledig plantaardig eten gezonder is, en denk dat wat ze vertellen in de docu niet zo zeer onjuist is, maar gewoon op sommige punten nogal wat wordt overdreven. Als je kans op kanker verdubbeld, dan klinkt dat best ernstig, maar als die verdubbeld van 1% naar 2% dan valt dat ineens best mee.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:19

secricible schreef:

Interessant artikel! Maar ik denk toch dat dit soort voedsel discussies altijd een welles-nietes strijd zal blijven eigenlijk :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 13:44

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:52

Dat van die verhuurder is apart haha, zeker als de keuken niet gedeeld oid is. Mijn hospita eet ook geen vlees en was blij verrast met mij. Ik heb ook mijn eigen keuken, maar het is wel leuk om iets gemeen te hebben. Nu heeft zij toevallig ook paarden haha dus dat is wel leuk. Alleen als je toch niet echt samen in het huis woont snap ik ook niet zo goed wat het uit zou maken.

Ik heb al een tijdje niet meer gepost. Ik eet nu sinds december geen vlees meer omdat ik er buikpijn van kreeg en ik mis het eigenlijk totaal niet. Eerder was ik fanatiek met vlees vervangers uitproberen en inslaan, maar nu liggen ze in mijn vriezer en eet ik het bijna nooit meer.. Ik eet eigenlijk nog steeds hetzelfde als eerder, maar dan laat ik het vlees weg. Het enige waar ik nog steeds naar verlang is een frikandel speciaal :')

Heeft iemand toevallig nog een lekker pasta recept? Ik weet er een heleboel, maar nieuwe recepten zijn altijd leuk :) vanavond wilde ik ravioli gevuld met tomaat en kaas eten met een saus van tomaten, rode pesto en zongedroogde tomaat. Maar als iemand een betere suggestie heeft :D

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:28

Mensen ik ben de weg nu officieel helemaal kwijt. Ik weet het gewoon echt niet meer.

Op de ene plek hebben ze het over koolhydraten als de slechterik. Het gevaarlijke voedingsmiddel waar je ziek van wordt omdat je lijf het niet kan verwerken etc etc. Heb een boel collega's die goed afgevallen zijn door een koolhydraat-arm dieet. Die mensen voelen zich kiplekker.

Nu heb ik vandaag de documentaire what the Health op Netflix gekeken. En daar is het juist het tegenovergestelde: koolhydraten zijn prima. Vlees en dierlijke producten zijn ongezond, zorgen voor een verhoogde kans op kanker, hart aandoeningen etc.

Ben de weg even helemaal kwijt. Helemaal geen dierlijke producten vraagt wel echt even helemaal omdenken. Geen eieren dus niet zomaar cake, geen boter dus geen bladerdeeg etc.

Ik ga toch weer nadenken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:31

Boter en eieren kun je makkelijk vervangen hoor :) verder laat ik me niet te veel opjagen en eet ik veel groenten en dan 'vullers' zoals bonen/linzen/kikkererwten etc en pasta/quinoa/rijst/ aardappelen.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:02

Gewoon eten waar je je lekker bij voelt, niet gaan kijken wat nou het 'gezondst' is (gezond is voor iedereen anders) maar wel bewust blijven nadenken :j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:53

Je komt er maar op 1 manier achter of iets werkt voor jou :)
Ga een maand zo eten, je kan zelfs vegetarisch en koolhydraatarm eten.
Maar goed, ik ben meer van de berg koolhydraten om voldoende brandstof binnen te krijgen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:02

Koolhydraten zijn letterlijk de brandstof voor je lichaam. Die heb je dus zeker weten nodig! Alleen dan wel de complexe koolhydraten, dus volkoren producten etc. Suiker valt ook onder koolhydraten, maar suiker moet je zo veel mogelijk overslaan. Fruitsuiker is ok, maar niet doorslaan. Je lichaam maakt zelf de suikers (= een 'slinger' van koolhydraten in kleine stukjes knippen) van de dingen die je eet.

Koolhydraatarm geeft in het begin explosief gewichtsverlies, maar daarna gaat het een beetje het zelfde als ieder ander dieet. De meeste mensen worden er alleen gigantisch humeurig van, dat hoor ik vaak. Dus koolhydraatarm = snelle suikers overslaan, dan ja! Maar eet wel volkoren brood, pasta etc. Die zijn gewoon gezond en geven een vol gevoel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:29

Koolhydraten zijn slecht voor isulineressitente mensen. En die vallen zonder khd dus heel goed af.
Voor alle andere zijn khd prima.

Voor de rest van die docu en de onwaarheden er uit heb ik hierboven een linkje naar iamafoodie geplaatst waar ik het volledig me eens ben.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:39

Ja ok, maar dat is om medische redenen. Ieder gezond mens moet gewoon koolhydraten kunnen verteren, ze zijn altijd onderdeel geweest van ons dieet.

De docu doet heeeel erg aan cherry picking van studies, dus alleen de studies kiezen die zij goed vinden. Als er één zegt dat zuivel slecht is en 99 vinden het prima, dan pakken ze alleen die ene en is volgens hen dus alle zuivel slecht.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 07:43

Riraito schreef:
Ja ok, maar dat is om medische redenen. Ieder gezond mens moet gewoon koolhydraten kunnen verteren, ze zijn altijd onderdeel geweest van ons dieet.

De docu doet heeeel erg aan cherry picking van studies, dus alleen de studies kiezen die zij goed vinden. Als er één zegt dat zuivel slecht is en 99 vinden het prima, dan pakken ze alleen die ene en is volgens hen dus alle zuivel slecht.

Maar dat zuivel niet goed is vind ik mijn hele leven al meer dan logisch, melk is voor koeien niet voor mensen. Alleen zo jammer dat het zo lekker is :Y)
Ook jammer dat heel veel studies gesponserd worden door de industrie erachter, het is algemeen bekend dat je zelfs zonder echt met de cijfers te sjoemelen een onderzoek echt goed in een richting kan sturen.

Het gezond zijn van het niet eten van vlees is voor mij ook beter te begrijpen dan het niet eten van koolhydraten. Al snap ik best dat je er door af kan vallen, het lijkt me alleen niet zo gezond. :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:08

Ja precies. Je hebt letterlijk koolhydraten nodig om te leven := kan me niet voorstellen dat het een goed idee is op de lange termijn

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:22

Toevallig net What the Health gekeken
Vond het absoluut geen verkeerde docu
Wel heel Amerikaans gericht (issues met varkenshouderijen waarbij het best wel bizar is hoe het er in de betreffende staat aan toe gaat wat betreft mestverwerking... of beter gezegd het ontbreken daarvan)
Caseine word idd ook aangehaald
En miss wel cherrypicking, maar Tis ook wel bizar hoe het er in de usa aan toe gaat wat betreft de organisaties die zich zogezegd inzetten voor of tegen bepaalde ziektes
Diabetes associatie die categorisch weigerd om ook maar iets over dieet te bespreken behalve dan dat je gezond moet eten
Wat dat gezond eten dan inhoud
Nope, nee, daar gaan we niet aan beginnen
Net zoals de Amerikaanse Hartstichting (om het maar even naar NL termen toe te trekken )
Zodra het over gezond eten ging , ging het anker uit, volle bak op de rem , this intervieuw is over buhbye :Evaw:
En ga zo maar door

Maar al die organisaties worden heel dik gesponsord door de fabrikanten van vlees , dierproducten etc
Don't bite the hand that feeds you effect
Vind hee ook echt bizar om telkens weer te zien hoe veel invloed de industrie heeft op gezondheids adviezen en wetgeving etc
Nu is dat in Amerika veel erger als dat het hier is
Maar hoop van harte dat wij niet dezelfde kant op gaan ... hoewel ik vrees dat met hoe Amerika geil een hoop overheden zijn we sowieso fiets zijn op dat gebied ...

Edit : ik ben nu wel aan het voorbereiden om een maand vegan te gaan hier thuis (voorbereiden als in vriendlief even aan het idee laten wennen ;) )
Wil even iets testen voor mezelf met een maand dierproducten vrij
(Energie en wat slepende issues lichamelijk en geestelijk)
Spoiler:
En het feit dat ik serieus erg verdrietig werd van een vrachtwagen met kippen die we passeerden op de snelweg -O-
Zeilen waren open en ze zaten ne vanuit die kratjes aan te kijken ... zo ontzettend sneu... .

De maand heb ik als tijdsperiode ook gepakt om te checken of ik idd gewoon verslaafd ben aan zaken zoals kaas....
Lijkt me dat je dat met die tijdsspanne daar wel een aardig beeld van kunt krijgen
Maar ook wat betreft energie en gesteldheid in het algemeen

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:45

Heb die docu vorige week gezien, vond hem ook best goed. Denk dat de kritiek voornamelijk van niet vegans komt omdat het behoorlijk confronterend is wat ze vertellen. En inderdaad die varkenshouderijen... bizar. Dan klagen ze hier over al die regeltjes maar als je zoiets ziet zijn regeltjes zo gek nog niet.

Sonja_vR schreef:
Spoiler:
En het feit dat ik serieus erg verdrietig werd van een vrachtwagen met kippen die we passeerden op de snelweg -O-
Zeilen waren open en ze zaten ne vanuit die kratjes aan te kijken ... zo ontzettend sneu... .

Die rijden iedere 5,5 week langs ons huis... ;( . Binnen 2 maanden aten wij geen kip meer nadat we hier kwamen wonen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:13

Sharani schreef:
Heb die docu vorige week gezien, vond hem ook best goed. Denk dat de kritiek voornamelijk van niet vegans komt omdat het behoorlijk confronterend is wat ze vertellen. En inderdaad die varkenshouderijen... bizar. Dan klagen ze hier over al die regeltjes maar als je zoiets ziet zijn regeltjes zo gek nog niet.

Sonja_vR schreef:
Spoiler:

Die rijden iedere 5,5 week langs ons huis... ;( . Binnen 2 maanden aten wij geen kip meer nadat we hier kwamen wonen.

De link die ik heb gepost is kritiek van juist 2 vegans met een wetenschappelijke basis rondom voeding.
Waarom moet het meteen zo zijn dat je als vegan geen kritische blik mag hebben naar een documentaire die jou eetstijl aanraadt, maar dat op een volledig onjuiste wijze (bangmakerij) doet?
Ja, ik ben het eens dat het een goed kijkje geeft in de amerikaanse wereld, maar de (universele) wetenschal die benoemd wordt is gewoon onjuist en onterechte bangmakerij. Daar hou ik niet van, ondanks dat de boodschap (we moeten minder vlees eten en meer planten) wat mij betreft prima is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 21:42

Maar hoe weet je dat het onjuist is wat er verteld wordt?
Ik heb bij sommige zaken wel het idee dat de maker niet helemaal weet hoe het precies zit en ik mis ook wat uitleg, maar de meeste info ben ik al vaker tegengekomen.. Heb je de docu Forks over Knives al eens gezien? Daar wordt ook gesproken over diabetes, hart- en vaatziektes, bepaalde soorten kanker.. maar dan gaan ze er veel dieper op in en halen een aantal duidelijke onderzoeken aan. Die docu is gemaakt door een hartchirurg en een wetenschapper. En hoewel die onderzoeken nog steeds volop bezig zijn is het toch opmerkelijk dat zo enorm veel mensen echt beter worden nadat ze hun dieet aanpassen volgens het Forks over Knives principe. Ik volg ze op Facebook, en er zijn echt zo veel mensen die na korte tijd gewoon helemaal van hun medicijnen af zijn, en atleten die beter presteren, en mensen die van hun klachten of overgewicht af komen, meer energie hebben.. al die berichten die voorbij komen, dat zegt toch wel wat, ook al zijn er ook genoeg onderzoeken die het tegendeel bewijzen.
Ik zou het niet direct bangmakerij willen noemen als je mensen wil waarschuwen voor het eten van vlees, als er echt een onderzoek is wat zo'n stelling bevestigt, ook al is het er maar eentje.
Vergelijk het eens met lood bijvoorbeeld.. De wetenschapper Patterson begon in 1965 al een campagne tegen lood, omdat hij erachter kwam dat het giftig was en omdat er zo veel bedrijven geld verdienden aan lood en met tegenonderzoeken kwamen heeft het tot de jaren 90 geduurd voordat lood pas echt officieel bekend stond als giftig en niet meer in brandstof werd gebruikt.. Dat werd in het begin ook afgewimpeld als bangmakerij en onzin.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:27

Als vegetariër in de maak wil ik me hier ook melden, ik woon nog thuis (ben 17) maar heb een enorme sympathie voor dieren. Ik volg dat ook mercy for animals, PETA, etc. Maar doordat ik thuis woon heb ik natuurlijk niet alles onder controle en m'n moeder vindt dat ik vlees moet eten dus doe ik dat ook braaf. Maar wie kan me wat weg wijs maken? Ik ben lactose intolerant en neem een redelijke dosis anti-depressiva (75mg). Nemen jullie vitaminen bij? Wat eten jullie ter vervanging van vlees? Ik eet enorm graag kip en ben dus opzoek naar iets soort gelijk.

Wie kan me zijn persoonlijke voorkeuren geven? Ervaringen? Motivatie om vegetariër/veganist te zijn?
Hoe oud waren jullie toen jullie vega werden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 22:39

Jammer dat je moeder vindt dat je vlees moet eten. Misschien kun je voorstellen om een of twee dagen vlees te eten en de rest vegetarisch?
Qua vitamines hoef je alleen B12 te slikken als je verder gewoon gevarieerd eet. Maar dat is ook al toegevoegd aan veel vleesvervangers en melkvervangers en vitaminedrankjes enzo.
Als je kip lekker vindt dan zou ik de kipstukjes van vivera eens proberen (of die van de vegetarische slager, die hebben wat meer smaak maar zijn wel duurder). Die kipstukjes kun je heel gemakkelijk door allerlei gerechten roeren.
Ik zie dat je in België woont.. de mcdonalds heeft daar mcchicken veggie en vega chickenwrap :9

Ik was een jaar of 10/12 toen ik vegetarisch ging eten. Hier is het nooit een probleem geweest. Motivatie is voor iedereen verschillend natuurlijk.