Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:47

Dat is zeker lastig... en eens uitzoeken welke voedingsmiddelen lang nodig hebben om te verteren? En die dan tijdens je hoofdmaaltijden eten? Misschien roep ik nu wel onzin want ik ben zeker geen deskundige op voedingsgebied van mensen.

Voor mij gevoel eet je erg "lichte" dingen bij je maaltijden.
Misschien bij het ontbijt eens havermout (geen idee of dat gluten bevat) of soya joghurt bij de muesli.

Bij een salade of avondeten misschien wat meer vet en peulvruchten?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:53

Sharani schreef:
Dat is zeker lastig... en eens uitzoeken welke voedingsmiddelen lang nodig hebben om te verteren? En die dan tijdens je hoofdmaaltijden eten? Misschien roep ik nu wel onzin want ik ben zeker geen deskundige op voedingsgebied van mensen.

Voor mij gevoel eet je erg "lichte" dingen bij je maaltijden.
Misschien bij het ontbijt eens havermout (geen idee of dat gluten bevat) of soya joghurt bij de muesli.

Het zijn misschien inderdaad vrij lichte dingen, wil beginnen met hummus maken enzo maar moet eerst de energie vinden.
Yoghurt vind ik op zich al niet lekker en vega varianten zijn niet bepaald een verbetering :+

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 10:01

Ik doe altijd wat siroop door de sojayoghurt, dan smaakt het naar danoontje en dat lust ik wel :+
En inderdaad veel koolhydraten. Peulvruchten, aardappelen, rijst, tarweproducten als brood en pasta..
Ik maak me af en toe gewoon als tussendoortje een pannetje gekookte aardappelen, daar heb ik soms gewoon zin in :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:05

8nnemiek schreef:
Ik doe altijd wat siroop door de sojayoghurt, dan smaakt het naar danoontje en dat lust ik wel :+
En inderdaad veel koolhydraten. Peulvruchten, aardappelen, rijst, tarweproducten als brood en pasta..
Ik maak me af en toe gewoon als tussendoortje een pannetje gekookte aardappelen, daar heb ik soms gewoon zin in :+

Gekookte aardappelen als tussendoortje, het valt te proberen :')

Brood en pasta moet ik eigenlijk juist vermijden, krijg ik last van..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:26

Havermout als ontbijt lijkt me al een goed begin! Maak het de avond van tevoren met sojamelk (of andere plantenmelk naar keuze), rozijnen, geraspte appel, kaneel en wat bruine suiker. De ochtend gooi je het 4 minuten op medium vermogen in de magnetron (of in een pannetje als je dat liever hebt), eventueel meer vocht toevoegen en klaar :~

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:47

Azmay schreef:
Magrathea schreef:
Vervelend! -O- waar bestaan je hoofdmaaltijden uit? Dus ontbijt, lunch, avondeten

Ontbijt is (droge) musli of crusli oid of een paar glutenvrije crackers met beleg. Dan tussendoor iets fruit oid. Lunch is afhankelijk wat ik heb dat kan een gevulde salade zijn, kliekjes, gemengd fruit of crackers. Dan tussendoor iets van een stukje extra pure chocolade en/of noten en fruit etc. Avondeten is 2 a 300 gram groente met vleesvervanger en aardappelen of iets anders met een flinke bult groenten. In de avond een handje chips of een stukje chocolade en dan eindelijk een glas met suikerdrinken erin :+

Heb niet het idee dat ik slecht eet verder, moet alleen proberen ook niet te veel gluten binnen te krijgen dus dat geeft wel extra uitdaging.

Crackers zijn erg droog en luchtig, niet gek dat dit niet vult, zelfde voor de muesli/cruesli. Althans, ik kan echt niet leven op crackers heb ik al vaker gemerkt. :') Fruit is fijn, maar dan moet je er gelijk wel echt veel van eten wil het vullen.
Voor ontbijt zou ik inderdaad iets van havermoutpap gaan eten en hier lekker veel fruit, zaden, noten en bessen aan toevoegen. Ook lijnzaad en chiazaad (max 15 gram per dag door de grote hoeveelheid voedingsstoffen) is een goede.
Wat ik ook wel eens doe in plaats van plantaardige yoghurt, is een banaan blenderen met rijstemelk en hier cruesli en noten etc aan toevoegen. Heb je al eens kokosyoghurt geprobeerd? Dit is ontzettend machtig, wel duur, maar erg gemakkelijk en goedkoop zelf te maken.
Bij een salade zou ik peulvruchten of gegrilde groenten toevoegen, van een salade alleen zit ik ook niet vol. Als lunch maak ik vaak de kliekjes op of maak ik een groenteprutje met van alles en nog wat, als je dit met een cracker eet vult het zeker wel.
Wat je kan doen als vullend tussendoortje is energierepen maken, van dadels, noten, cacao nibs en raw cacaopoeder. Erg lekker en zeker vullend! Ook een betere vervanging voor de pure chocola. :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:14

Wat klinken die suggesties allemaal vies :x
Kokos, dadel, havermout en sojamelk eet ik wel als het moet maar ik vrees dat dat allemaal blijft liggen als ik het voor de lekker zou moeten gaan pakken :x
Maar ik ga wel speuren, honger hebben is ook niets en continu eten gaat in de papieren lopen.

In mijn salade gaan al wel verschillende soorten bonen, vind het wel jammer dat er geen kaas of vis meer in gaat dat mis ik wel. Maar op zich heb ik na zon stevige salade wel 2 uur geen honger meer. Is dan ook een flink bord vol net als de kliekjes meestal.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:56

Azmay schreef:
Kokos, dadel, havermout en sojamelk eet ik wel als het moet maar ik vrees dat dat allemaal blijft liggen als ik het voor de lekker zou moeten gaan pakken :x
Maar ik ga wel speuren, honger hebben is ook niets en continu eten gaat in de papieren lopen.

In mijn salade gaan al wel verschillende soorten bonen, vind het wel jammer dat er geen kaas of vis meer in gaat dat mis ik wel. Maar op zich heb ik na zon stevige salade wel 2 uur geen honger meer. Is dan ook een flink bord vol net als de kliekjes meestal.

Oohh ik heb een maatje gevonden in beperkt eten mogen en lusten *\o/*
Super balen dat je slecht gaat op brood, want anders zou ik ook niet weten hoe ik de dag door moet komen. Wat jij op een dag eet is in mijn ogen ook licht en daar zou ik ook honger van houden. Ik eet vier vegan boterhammen op een dag en als ik honger heb, beleg ik die wel met kaas. Behalve dat ik het heel lekker vind, vult het gewoon goed.
Zo ook voor mn salade, daar gooi ik nog kaas door. Puur om er voller van te worden.
Ik was vandaag pas om 11.15 uit bed, dan eet ik wel zonder kaas omdat ik weet dat de volgende keer eten sneller komt.

Banaanpannekoeken doen het hier om te vullen ook goed. De vegetarische pizza ook. Wrap gevuld met zoete aardappel, komkommer, mais, zwarte bonen en paprika vult ook goed!

Maar ook ik eet elke avond nog wel een (of twee, of drie) bakjes vegan chips :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:01

Jotoma schreef:
Azmay schreef:

Oohh ik heb een maatje gevonden in beperkt eten mogen en lusten *\o/*
Super balen dat je slecht gaat op brood, want anders zou ik ook niet weten hoe ik de dag door moet komen. Wat jij op een dag eet is in mijn ogen ook licht en daar zou ik ook honger van houden. Ik eet vier vegan boterhammen op een dag en als ik honger heb, beleg ik die wel met kaas. Behalve dat ik het heel lekker vind, vult het gewoon goed.
Zo ook voor mn salade, daar gooi ik nog kaas door. Puur om er voller van te worden.
Ik was vandaag pas om 11.15 uit bed, dan eet ik wel zonder kaas omdat ik weet dat de volgende keer eten sneller komt.

Banaanpannekoeken doen het hier om te vullen ook goed. De vegetarische pizza ook. Wrap gevuld met zoete aardappel, komkommer, mais, zwarte bonen en paprika vult ook goed!

Maar ook ik eet elke avond nog wel een (of twee, of drie) bakjes vegan chips :o

Ja ik ben moeilijk :j :')
Die pannenkoeken pizza en wraps klinken goed maar dan moet ik eerst even energie hebben. En jeetje wat hoop ik vurig dat ik van dit dieet energie ga krijgen. Nou moet ik zeggen dat ik een weekje heb lopen springen van de energie en dus veel en veel te veel heb gedaan. Nu zit ik brak op de bank maar ben ook mijn slaapmedicatie af aan het bouwen dus ik denk dat het dat is :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:25

Azmay schreef:

Het receptje dat ik noemde is echt een soort appeltaart :Y) Vind ik persoonlijk erg lekker. Is wel even wennen maar het vult zó goed en zit zo vol voedingsstoffen dat ik dt eigenlijk wel prima vind

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:35

Meer eiwitten en meer vezels.
Fruit verbrand je zo doorheen.
Havermout en stevige groentes zoals broccoli kunnen al helpen.
Havermout door de smoothie is ook lekker.
Verder kun je hartige muffins maken.
En mijn guilty pleasure is zuurkool met kerrie, dat vult als een baksteen :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:54

Ik eet bij vreetbuien gewoon veel oreo's en frietjes met ketchup :Y)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:02

Ik had er ook last van toen ik nog vega at, maar dan voornamelijk omdat ik weinig kon krijgen waar geen vlees in zat. Juist als je te weinig binnen krijgt, krijg je echt een dip. Als het niet lukt, aan je zelf blijven denken!

Ik zit momenteel op een Grieks eiland en heb echt een week enorme moeite gehad met eten, ik ben denk ik wel een paar kilo kwijt en ik was al wat aan de magere kant. Ik ben dus ook tussen de middag croissant met Nutella bij de bakker aan het eten :') Ik ben echt zo dankbaar voor de enorme hoeveelheid producten die wij in Nederland zo kunnen kopen! Hier is echt bijna niks in vergelijking, of je moet iedere avond duur uit eten gaan. Dat is wel even iets om over na te denken, de enorme hoeveelheid voedsel die door iedereen als normaal beschouwd wordt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:11

minikatje schreef:

Hoop dat ik snel de energie heb om dingen te bakken en koken, nu gaat dat echt niet lukken.

Oreos probeer ik te vermijden, wil ook de suiker een beetje binnen perken houden en het vet al lukt het niet allemaal even goed :+

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:13

Azmay schreef:

Sojamelk ben ik ook geen fan van, daarom gebruik ik altijd rijstemelk. Of hazelnootrijstemelk, super lekker, maar wel iets duurder.
En eerlijk, ik was een erg moeilijke eter voor ik vega(n) werd. Groenteprutjes, paprika, kokos, dadels, moest ik allemaal niets van weten. Nu vind ik het heerlijk. :D Maar goed, als je het echt niet lekker vind dan moet je het niet eten natuurlijk. Overigens, die dadels in repen proef je niet echt, de smaak van noot en chocola is veel overheersender. Anders koop je een keer de repen van Nakd bij de supermarkt, die maak ik zelf altijd na omdat het goedkoper is en erg simpel, maar dan kan je kijken of je het lekker vind.

Ooh en pudla's! Dit zijn een soort kikkererwtenpannenkoekjes. Je maakt een beslag van kikkererwtenmeel en hier doe je peper, zout, knoflook, komijnpoeder en kruiden naar wens door. En dan de groentes die je wilt, kool, paprika en spinazie doen het erg goed. Als resultaat heb je een hartig omelet. :) Met wat chilisaus of een ander dipje, echt heerlijk.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:20

Azmay schreef:
minikatje schreef:

Hoop dat ik snel de energie heb om dingen te bakken en koken, nu gaat dat echt niet lukken.

Oreos probeer ik te vermijden, wil ook de suiker een beetje binnen perken houden en het vet al lukt het niet allemaal even goed :+

Ik snap het helemaal hoor.
Heb net een pannetje tot de nok toe vol gemaakt met boekweitpap.
Kopje boekweitgrutten,volle lepel pindakaas, 2 lepels cacao, schep eiwitpoeder(vegan),lijnzaadjes en beetje kokossiroop.

Pannetje is net niet leeg gekomen. Ik heb zelf erg fysiek werk dus soms is het gewoon eten als een bouwvakker (of 2 :'))

Maar wees niet te hard voor jezelf, als je net begint dan moet je alles nog uitzoeken. Het is helemaal niet erg als je soms terugvalt omdat je anders omkiepelt :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:04

En maak als je wel eens energie hebt dubbele porties (of nog meer). Dan kun je dat gewoon in de magnetron opwarmen op momenten dat koken er even niet in zit.

Verder sluit ik me bij de anderen hier aan, wat betreft het niet te streng voor jezelf zijn, zeker als alles nog zo nieuw is. Het wordt echt makkelijker na een poosje :j .

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 15:06

Ik dacht vanmiddag slim te zijn, 2 goede handen zilvervliesrijst met een half bakje gebakken champignons en een stuk of 5 rauwe wortels gegeten maar de honger ging er niet eens van weg :')
Weten we dat ook weer..

Vanavond of morgen gaan we weer naar de winkel, eens zien of ik wat vullende dingen gevonden krijg :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 15:24

Mijn ouders eten ook steeds vaker vegetarisch! *\o/* Momenteel is mijn vader bezig aan libanese vegetarische lasagna met feta, tahin en yoghurt. Echt zo lekker!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 15:55

Ik eet ook gewoon het dubbele hoor

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 16:00

Resistance schreef:
Mijn ouders eten ook steeds vaker vegetarisch! *\o/* Momenteel is mijn vader bezig aan libanese vegetarische lasagna met feta, tahin en yoghurt. Echt zo lekker!

Mijn ouders zijn ook eindelijk aan het minderen, als ik daar nog eens terug mee eet schrik ik elke keer toch wel een beetje van hoe weinig groente zij eten en hoe veel vlees. Met name de groente eten ze echt maar de helft van wat ik nu gewoon ben(zelfs toen ik nog vlees at).

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:03

Dat mensen merkbaar gezonder worden komt dan ook vaak door meer groente en fruit ipv minder vlees. Al is minder vlees altijd mooi meegenomen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:11

Riraito schreef:
Dat mensen merkbaar gezonder worden komt dan ook vaak door meer groente en fruit ipv minder vlees. Al is minder vlees altijd mooi meegenomen.

Ik geloof zeker dat dat een groot deel is, de theorie bij mij is dat ik verzuur door de dierlijke producten en daardoor moe blijf. Hoop dat het ook zo is(was) :o

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 19:35

Toch even hier horen hoe hierover gedacht word:
In het lokale advertentiekrantje staat het volgende: "huis te huur vlakbij xxx, 1 slaapkamer, te verhuren aan vegetariër of veganist" :+
Persoonlijk vind ik dit heel bijzonder. Wat zou de beweegreden zijn? Als je je huis verhuurt hoef je toch niet mee te eten met de huurder? :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 19:40

Soms wel :) als je de keuken deelt is dat vaak prettig. Ik ben ook blij dat ik met mijn vegetariër huisgenootje geen random vlees meer in mijn koelkast vind :r