De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:43

Snotver snotver, nadat twee dagen achtereen ene kipje tussen de sla was gekomen heeft iets vandaag de definitieve nekslag gegeven aan 3 kropjes. Zucht nog 2 over nu. De boontjes komen uit en de tomaten beginnen langzaam te kiemen, de kleintjes al wel de grote nog niet. De drie planten groeien goed,

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:47

Tja, kipjes en baby sla geen combi.

Hmmm mest onder de zaadjes dus geen goed ide, nou ja, nu te laat, ik ga het zien.
Kan het er nu toch niet meer onderuit halen.

Blubberbak door slechte afwatering, zal wel meevallen, is houten frame zandbak waar ik wortel doek in heb gedaan en daar het zand in.
Staat gewoon op de grint tegels.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 22:05

Tinky12 schreef:
Had vorig jaar een kruiwagen mest en de mesthoop was vol dus meteen maar gestort tussen de tomaten...aangezien ze het uitstekend deden en kilo's vruchten hebben gegeven,ga ik ervan uit dat ze het lekker vonden :D

Ah :D Ik ga denk ik beiden doen. Tomaatjes zijn toch grotendeels mislukt 8-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 00:09

Traber schreef:
Ja die paprika en komkommer duren een eeuwigheid ja.
Maar ik zag bij de komkommer gelukkig wat opkomen....

Meloen doet nog niks. -O-

De komkommer was bij mij in 3 dagen bovengronds, paprika zie ik nu ook opkomen, na ruim 2 weken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 00:09

Moet je tomaten trouwens ook afdekken tegen vogels ed?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 06:22

anneliesdj schreef:
Moet je tomaten trouwens ook afdekken tegen vogels ed?

Tomaat is een van de weinige planten die je niet hoeft te beschermen tegen dieren...de tomaat is familie van de zwarte nachtschade en de gehele plant is giftig.Enkel de rode tomaten zijn dat niet maar dieren laten ze links liggen :D

Mijn jongens gunnen de plant geen blik waardig en Nijn heeft de planten enkel gebruikt om lekker tussen te loungen...vogels komen er niet eens bij in de buurt ;)

Plant kun je dus eigenlijk zonder bescherming in het open veld zetten...geen gaas,net of hekwerk nodig :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:46

Mijn tomaten zijn aan het juichen en joelen, ze mogen vadaag van mij buiten in de zon staan. :+

Ik moet zo langzamerhand dingen gaan halen voor de groentetuin.

Waar kun je tomaten het beste tegenaan laten staan?
Of hoe doen jullie dat?

De spruitjes zet ik denk ik gewoon tegen een stok.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:53

De tomaten zet ik altijd tegen een stevige bamboestok.binddraadje,klaar.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:08

Bamboestok....draad...hekwerk en ik gebruik de halfrondijzers van de aardbeiennetten in combi met bamboe :)

Als het maar stevig is en hoog genoeg om in te klimmen ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:33

Hier gebruik ik wat ik heb liggen, bamboe of ander snoeihout, grof of fijn gaas, stukken trelli als ze buiten staan. De 3 tomatenplanten hebben net een grotere pot gehad, de komkommer heeft nu zijn eigen potsteun gekregen. Die had al een klimwerk in de kas maar met mooi weer mag hij buitenspelen. Nu dus maar een potsteun gemaakt van 3 bamboestokjes en een stuk grof gaas.. Hij staat nu met de 3 tomaten in het zonnetje te genieten. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:30

Ik gebruik vooral bamboe, maar heb ook een stuk gaas rond mijn tuin waar de erwten goed in kunnen klimmen.

Ik dacht spitskool gekocht te hebben in het tuincentrum, maar nu begint te plant een knol te ontwikkelen lijkt wel.. Zou het toch iets als koolrabi kunnen zijn? Iemand een idee?
Afbeelding
En zo ja, zou ik deze weg kunnen halen en alsnog broccoli op het stuk kunnen zetten, of kan dat niet omdat er toch al een kool op heeft gestaan?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:50

koolrabi zou kunnen, maar is het niet gewoon dat het wat verdikt omdat de kool zich daar nu op gaat vormen?
die hebben natuurlijk ook een wat dikker stammetje in de grond zitten en in het hart zie ik aardig wat bladvorming op gang komen volgens mij,
broccoli zou kunnen, dat kolen verhaal gaat gewoon om wisselen per seizoen, dus na dit jaar , de kolen volgend jaar ergens anders.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:55

Hier alle plantjes in de kas gezet en de tomaten in een grotere pot gezet.Netjes al verdeeld tussen de buurtjes.Hopelijk kunnen ze volgende week in de volle grond :)

Geen verstand van kolen helaas...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 20:45

Koolrabi groeit boven de grond.

Volgens mij vonden de tomaten het de afg. 2 dagen erg leuk om buiten te staan. Ze zijn duidelijk gegroeid!
Vannacht slapen ze in de open stal en morgen zet ik ze op de mesthoop.

Verder niets aan de tuin gedaan, heb veel tijd aan de paarden besteed en ben ook begonnen aan de verf en teer afkrabben van de stal.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:10

idd, die vergat ik nog te tiepen, kolrabi groeit bovengronds,

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:28

Ga zo de tomaten weer naar binnen halen, ze hebben wel dorst gekregen van hun avontuur buiten.

Annemik, het blad ziet er wel uit als spitskool, waarom niet laten staan, kijken wat het wordt.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:18

wow de kolen slaan op hol *\o/*
boontjes & erwten staan ook buiten intussen en de courgettes en pompoenen heb ik er ook in gezet (ik durf het risico wel aan 8-) )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:53

Ik heb nog wel een plaatje gevonden van een jonge koolrabi:
http://sjeftuintips.files.wordpress.com ... i-grkl.jpg
De plant lijkt er wel erg veel op.
CS, ik zou ze het liefst laten staan natuurlijk, maar wij eten geen koolrabi en ik kan de plek heel goed gebruiken, ik heb nog wat mooie broccoli plantjes waar ik eigenlijk geen plek voor heb..

Ik heb mijn tomaten vandaag weer eens wat koeienmest gegeven, ze groeien niet meer heel hard heb ik het idee.. En krijgen genoeg water en zon/warmte.. dus hopen dat de mest helpt!
Hoeveel mesten jullie ongeveer per plant? Ik heb eigenlijk geen idee wanneer je te veel geeft :=

De aardbeien beginnen al bloemen te krijgen :)
Ik heb laatst gehoord dat je bij doordragers het beste de eerste bloemen weg kan halen.. Doen jullie dat ook?

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:04

Wat leuk dat jullie allemaal zo de kriebels hebben en druk met zaaien en poten zijn.
Hier staat inmiddels ook al een vracht buiten.
Oa: 15 kg pootaardappel in 9 verschillende soorten, tomaten, sla, komkommers, aubergine, meloenen, allemaal in de kas of tunnelkastje ( behalve dan de aardappelen :D )
Zaaigoed staat er nu in de grond: pastinaken, rucola, spinazie, raapstelen, bietjes, stokbonen, snijbonen, kaapse bes, chinese broccoli, radijsjes en aan pootgoed nog tuinbonen, spitskool, bloemkool, bietjes, een berg uitjes ( wit, geel,rood) Ik denk dat ik nog wel wat vergeten ben haha, het was best wel een hoop om te doen. Binnen staat er ook nog wat zaaigoed zoals Tom Thum ( hele kleine kropjes sla) Little Gem, eetbare violen en puntpaprika`s.
Hoezo honger krijgen deze zomer? De groenteboer zal me wel gaan missen :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:35

8nnemiek, het lijkt er wel wat op, maar ja, dat is op zich logisch, tis allemaal dezelfde familie (kolen) maar ik zie bij de foto's van jouw plantjes een flinke aanzet van bladvorming in het hart van de plant , dat heeft koolrabi echt niet :n
en ook een spitskool, witte kool, rode kool heeft een soort van stammetje onder de krop zitten , of beter gezegd, waar de krop op zal groeien,
daarop vormt zich bij een kool de krop , dat lijkt bij jouw foto's ook zichtbaar te zijn, bij koolrabi zit daar vrijwel geen blad.
ik vermoed toch dat je kool hebt en geen koolrabi

kwa voeding, zodra blad gelig word zijn er twee opties(als je voldoende water geeft) eten te veel, of eten te weinig.
tomaat heeft hier buiten nieuwe potgrond nog geen extra voeding gehad , tegen de tijd dat de voeding in de pot op was, kregen ze hier een grotere pot en dan kunnen ze weer even met de voeding in de potgrond die ik er bij heb gedaan.
nu staan ze buiten en in de uiteindelijke potten, denk dat ik nu wekelijks een shotje voeding moet geven.
Tomaat eet op zich best wat heb ik het gevoel, hard of minder hard groeien heb ik hier nog geen last van gehad :n
het gaat toch wel een beetje in vlagen is mijn idee.
zodra het blad hier begint te tonen(geligheid of andere rare fratsen) dan krijgen ze eten. en blijf ik wekelijks wat geven.
maar dat komt ook omdat mijn grond nog niet echt op orde is kwa voeding/leven.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:43

Ik wil hier ook wel even meepraten. Ben vorig jaar begonnen met groente en fruit. Mijn aardbeien van vorig jaar beginnen alweer te bloeien en de framboos ook weer. De laatste had ik alleen in een bloempot gestopt en die in een plantenbak gezet, hij is dus door de pot heen de bloembak in gegaan en komt hier elke keer op. Heeft iemand een tip om hem uit de bloembak te halen? Er zitten nu al bloemzaadjes en jonge plantjes in dus knip nu alles wat opkomt zo ver mogelijk af.

Verder had ik tomaat, paprika, wortel en pepers peprobeerd te kweken. De tomaat en wortel gingen me dood na een aantal dagen en heb ik vorige week opnieuw gezaaid. De paprika gaat goed en de pepers hebben het moeilijk. Zie wel wat ervan komt. Hoe groot zijn ze bij jullie als je ze buiten in de bak zet?

Ik heb ook een abrikozen boompje gekocht, die begint nu blad te krijgen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:16

de pepers hebben het hier dit jaar ook wat zwaarder lijkt het wel :?
hier blijven ze voorlopig nog binnen (in de kas) in ieder geval , de rest is naar buiten verbannen inmiddels.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:23

Hier hebben vooral de tomaten het moeilijk, ik heb ze zaterdag in de klim-bak gezet buiten nadat ze een weekje in een koud kasje gestaan hadden. Gisteren werden ze knap donkergroen, uit mijn tomatentijd weet ik nog dat die planten dan dikke kans hadden dat ze het loodje gingen leggen :=

Flink water gegeven, daarnet ook weer, en nu stonden de meeste er beter bij maar een paar zien er toch niet uit alsof ze het gaan redden....ik ben benieuwd. Heb er eigenlijk wat teveel dus is niet erg, maar hoop wel dat ik er genoeg over hou :P

Ik zag hier ook al een jong frambozenblaadje een stukje verderop dan de stokken die ik van het voorjaar geplant heb, vind het alleen maar fijn *\o/*

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:50

Hier krijgen de tomaten geen koeienmest...heb geen koeien dus moeten ze het doen met paardenmest :o Als ze in de volle grond komen te staan gaan ze ook vol in de mest.Eventueel krijgen ze er later nog een kruiwagen vol bijgekieperd :D

Hier verder nog niets gedaan,enkel de plantjes buiten gezet...heb een flinke knauw gehad van de afgelopen 2 weken dus lig nu plat :\

Framboos is hier al een tijdje vrolijk aan het wezen,als ik wat fitter ben zal ik de pot (die tijdje terug in de weg stond en een zwiep had gekregen :P )weer even verplaatsten in de volle zon,wordt ie toch blijer van :j

Klumpertje...welkom :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:04

Kunnen tomaten tegen verse kippenmest eigenlijk? Bonen niet weet ik maar tomaat en komkommer? Die hebben we voldoende.