De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:10

Uhm ik heb er net een stuk of 20 uitgehaald :D. Heb er zeker 40 over die groot genoeg zijn. Geen idee wat er nog opkomt. Dan heb ik ook nog 15 gewone sla, nog 3 rucola sla en nog onbepaald aantal tuinblad sla (als ik het goed onthouden heb).

Ik koop vooral van die lange bakken. 60x30x20 of zo? Die zijn 1.89 en daar gaat het merendeel in. Alleen de wortels en de prei niet dus.

op mest.. Ik zou wel eens wat mest van stal mee kunnen brengen en dat door de potgrond kunnen mengen. is gewoon gedroogde mest goed zat of moet die echt vergaan zijn?

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:49

ik heb vandaag de tomaten deels buiten gezet, courgettes en pompoenen buiten geschopt,
van het weekend een paar plantjes naar mijn moede brengen (drie minitomaatjes, een grote tomaat en een courgette)
de tweede lichting courgettes en pompoenen zijn ook gezaaid, augurken en komkommers zitten in de grond en de meloen ook, we zien wel waar het schip strand
maar ik hoop eerdaags ook een kweektafel uit de kas te halen , dan kunnen de aubergines in de kas op die plaats in de grond en de pepers op de kweektafel tegen de achterwand. en wat klein spul onder die kweektafel.

nu nog bedenken waar de rest van de tomaten neer gezet gaan worden zodat ik ook weet waar de koolsoorten mogen staan en de bonen in de grond stoppen en dan benne we weer een heel eind.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 21:31

Hier heb ik vandaag de brocolli voor t eerst buiten gehad, ik ga hem nu eerst maar naar binnen halen :+ Even vergeten! Net 2 schattige houten stoeltjes opgehaald, via MP, die ga ik wit schilderen en onder de fruitbomen zetten. Dat is zo'n heerlijke plek, vooral in het weekeinde, dan lopen de paarden daar ook. :j

Verder twijfel ik over de tomaatjes. Het stel allemaal geen bal voor. Weggooien is zonde. Maar ik betwijfel of die ienemienie plantjes buiten wat gaan doen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:45

Gewoon proberen, stel dat ze wel nog wat worden, beetje jammer, en je kan ze altijd nog weg gooien als ze toch niets worden.

Snap er even niets van.
Een aantal van de spitkool gaat retegoed, de ander krijgt allemaal lelijke bladeren.
Idem dito bij de broccoli, ene gaat goed, andere vies blad.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 21:49

_CS_ schreef:
Gewoon proberen, stel dat ze wel nog wat worden, beetje jammer, en je kan ze altijd nog weg gooien als ze toch niets worden.

Ja, ook mijn idee. Maar laat ik ze dan binnen? Het wordt natuurlijk prachtig warm weer! Ik denk toch dat ik ze morgen buiten ga zetten.
Citaat:
Snap er even niets van.
Een aantal van de spitkool gaat retegoed, de ander krijgt allemaal lelijke bladeren.
Idem dito bij de broccoli, ene gaat goed, andere vies blad.

Geen idee.
Hier het ene plantje groter dan het andere.
Licht, mest, warmte, allemaal van invloed.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:57

Ze hebben allemaal precies hetzelfde, dat is juist het domme ervan.

Als ze toch al niet goed zijn, zou ik ze naar buiten doen.
Wie weet heb je straks knoeperds van planten haha

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:06

Hier zijn ze de akkers al vol aant zetten met kolen dus ik doe met de boeren mee...buiten die handel

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:07

Jee ik heb een paar bessenstruiken gekregen van iemand van bokt, staan lekker bij te komen in een bak grond met een plens water.
Ik heb de tomaten nog binnen staan, zijn ook nog niet zo groot, geen bloemen ook.
De komkommers schieten hard omhoog in het kweekbakje maar de paprika is nog niet eens boven de grond, die zijn tegelijk gezaaid. Duurde dat bij jullie ook zo lang?

Vanmiddag 5 zakken tuingrond opgehaald bij karwei, kan ik na het weekend eindelijk eens beginnen met de moestuin, het is er nog steeds niet echt van gekomen. Liggen ook nog 3 zakken compost, een enorme zak koemestkorrel en een doos kalk te wachten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:10

Paprika duurde bij mijn moeder ook een eeuwigheid voordat ze boven kwamen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 00:20

Dan heb ik nog hoop, staat nu dik 2 weken denk ik, de komkommer is al 15cm, zit al tegen het dak van het bakje aan.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:05

Dacht dat ze bij mams wel 4 weken erover hadden gedaan, dus nog even laten staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:15

Kijk, we gaan allemaal lekker! +:)+

Leonie: bedoel je die balkonbakken van de Action....? Kun je natuurlijk wel Parijse worteltjes in kweken, of ook gewone wortels, die passen als het goed is hun groei wel aan als ze niet dieper meer kunnen :j

Hier hebben de tomaten, paprika's, komkommer en wat bonen en pompoen enzo sinds vorige week in het kasje-op-poten buiten gestaan en vandaag ga ik de hele zooi lekker in de moestuinbakken zetten, ga het er gewoon op wagen, desnoods trek ik er wel een vel bubbeltjesplastic overheen als het toch ineens nog gaat vriezen :P

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:08

Ja die paprika en komkommer duren een eeuwigheid ja.
Maar ik zag bij de komkommer gelukkig wat opkomen....

Meloen doet nog niks. -O-

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:33

hehe eindelijk beter weer.
Ik heb de tuinbonen uit mijn luxaflex gekregen, maar weet niet of ze het gaan redden. Ze zaten behoorlijk vast en de meeste zijn ook wel 80-100 cm :=

Zullen de courgettes en pompoenen in de volle grond kunnen? Ik heb ze nu buiten staan in een kastje.

Verder gaat mijn sla goed, komt mijn venkelknol mooi op en de radijs heeft ook al blad. Mijn aardbeien bloeien zelfs al!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:36

Waar staan jullie groente in?
Ik heb tuinbonen in een pot(je) en de stengels zijn best lang. Buiten met de wind 'knakken' ze om. Wat moet ik daarmee doen? :+

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:53

Een stokje voor steken :Y) Niet al te dunne takken wil ook. En dan met een touwtje vastbinden.

Hier staan de eerst 4 palen voor de nieuwe schutting in de grond *\o/* De andere 2 kunnen nog niet, want de planken liggen in de weg -O- Dus dacht ik ik ga alvast de korte kant opmaat maken en vast zetten. Heb ik mijn boormachine en verlengsnoer nog bij stal liggen -O- Kon niet verder dus *zucht*

Kruidentuintje is al klaar :)) Mooi bedekt met houtsnippers rond de plantjes. Ik zag dat mijn druiven (wit en blauw) al mooi in knop staan *\%/*

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:28

Hier zijn de 1e tomatenplantjes naar hun nieuwe verblijfplaats gegaan...mams heeft er een aantal en 2 buurtjes.Nu gaan de wc rolletjes morgen in een groter bakje met wat potgrond zodat ze kunnen groeien en afharden.
Was helaas paar dagen weg en mijn vriend ziet het verschil niet tussen een levende plant en een plant die om een drupje water staat te brullen :+ Leek mij verstandiger om het dus nog even een paar dagen uit te stellen om ze te verpotten :P :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:45

Die luxaflex blijft geniaal.

Hier iets geks gedaan...
Wou bij Gamma 4kante meter tuin gaan kopen was bij tuincentrum en daar hadden ze zandbak van 1.20 bij 1.20 met deksel.
Die dus gekocht, scherpe zand van onder de grinttegels erin en voila!
Een honden speelbak, waar hij 1. in het zand mag liggen. 2. ook nog mag graven, staat echt op de tegels hark het er wel weer in als hij er een bende van maakt.
Hij was er helemaal blij mee, aangezien hij uiteraard uit de tuin verbannen was!

Verder tray van zink gekocht met onderstel.
Dan kan ik op hoogte tuinieren.
Daar paardenmest in gekieperd (aangezien volgens dit topic je daar prima sla op kunt telen), laagje potgrond erover.
Wilde rucola en snijsla er ingegooid.
Heb ik mijn op hoogte pluk sla blaadjes bak, ben benieuwd.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:11

Een graaf/speeltuin voor de hond...geniaal :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:45

sjolvir, zijn wij ook nog steeds van plan :D "zandbak" voor de hond, dan laat ie de rest van de tuin misschien heel :p

vandaag de tomaten op hun buitenplaats gezet, ene kweektafel uit de kas gehaald, 4 tomaten daar voor in de plaats neer gezet, afgewisseld met de aubergines,
de tafel die bleef, staat vol met pepers, paprika, nog 1 courgette(voor mijn moeder)en ananasbessen, zeekool, nog een bakje met spitskool zaailingen
de twee overwinteraars die ik binnen in de vensterbank hand (fish pepper en een mdme jeanette) staan nu ook in de kas.
opeens is de tuin lekker vol aan het komen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 20:46

Nog even een keer over paardenmest: ik gebruik uitsluitend of bijna verteerde mest of al volledig tot compost vergane mest.

Mijn hond had ook een zandbak. Zonder afwatering..... :+ :+ Dat werd dus een zooitje.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:48

ik wil gewoon een stapel tegels uithalen, die op zijn kant de grond in om af te bakenen en lamaar gaan, kan ik het er zo weer de bak in vegen :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:51

Antheman schreef:
Nog even een keer over paardenmest: ik gebruik uitsluitend of bijna verteerde mest of al volledig tot compost vergane mest.

Ik ook...enkel voor tomaten en rozen gebruik ik verse mest (voor de tomaten even laten uitwazemen zodat er geen vliegjes meer opzitten...anders worden je tomaten vies :P )

Voor overige is het ongeveer een jaar oud of langer :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 20:53

Tinky, en waarom verse mest voor de tomaten ipv verteerde mest?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:32

Had vorig jaar een kruiwagen mest en de mesthoop was vol dus meteen maar gestort tussen de tomaten...aangezien ze het uitstekend deden en kilo's vruchten hebben gegeven,ga ik ervan uit dat ze het lekker vonden :D