Een van de legbatterij-kipjes, onze Pluisje, gaat nu het derde legjaar in en legt nog steeds. Niet heel veel meer, maar we vinden er regelmatig nog een.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suliko schreef:Zelf gebruik ik ook niet veel vleesvervangers maar kook ik gewoon erg divers. Oftewel, veel verschillende groentes, uitgebreide salades, noten en bonen erbij. Veel curry's met rijst, soep, gebakken groentes of groente schrijfjes met lekkere dips. Eigenlijk zoveel mogelijk vers en met weinig pakjes/zakjes.
Vanavond bijvoorbeeld ga ik wortellinzennotenburgers maken, gebakken aardappels met een knoflook amandelyoghurt tzatziki achtige dip en een salade erbij.
Melk en yoghurt zijn erg veel vervangers voor te vinden, ook voor mayonaise (mayolijn). Gewoonvegan.nl is een erg goede site die vol staat met normale producten die toevallig vegan te vinden zijn in supermarkten.
Malenka schreef:Hahaha maar hoeveel guacemole moet je eten dan? En zo eten vind ik dus niet lekker. Gekke boterachtige substantie.
8nnemiek schreef:Bij de AH hebben ze netjes met een stuk of 6/7 avocado's voor 2,99. Die hebben een kleine pit, dus bijna net zo veel vruchtvlees als de grote van n euro per stuk. En ik vind het handig dat ze nog niet rijp zijn, zo heb ik er elke dag/om de dag eentje die net mooi rijp is.
Resistance schreef:Hebben jullie overigens tips voor me? Thuis had ik helaas nog niet de mogelijkheid om veganist te worden, maar komend jaar ga ik op kamers en dan wil ik daar wel naartoe. Hoe doe je dat precies? Wat zijn goede alternatieven voor bepaalde producten? Ik ben zelf niet zo van de vleesvervangers en kan wel erg goed koken.
Magrathea schreef:Resistance schreef:Hebben jullie overigens tips voor me? Thuis had ik helaas nog niet de mogelijkheid om veganist te worden, maar komend jaar ga ik op kamers en dan wil ik daar wel naartoe. Hoe doe je dat precies? Wat zijn goede alternatieven voor bepaalde producten? Ik ben zelf niet zo van de vleesvervangers en kan wel erg goed koken.
Eyy, wat leuk om jou hier te zien!![]()
Ik merk dat het handig is om niet per se in alternatieven te denken maar meer in 'maaltijdcomponenten'Klinkt vet hipster en alternatief maar het werkt (voor mij). Een goede (warme) maaltijd bestaat (ongeveer) uit een paar dingen: een eiwitbron, een zetmeel/koolhydratenbron en groenten. Dit is even letterlijk vertaald vanuit een AGV zegmaar
![]()
Nu spreekt groenten natuurlijk voor zich (lekker veel van eten trouwens). Zetmeel/koolhydraten is aardappels, pasta, rijst, noedels etc., en je eiwitbron kan vanalles zijn. Een vleesvervanger bijvoorbeeld (AH had ooit veel vegan maar nu niet meer, ik zweer zelf bij Vivera - blauw-zwarte wrappers zijn vegan)(maar er zijn er erg veel en meestal staat duidelijk aangegeven wat vegan is en wat niet!), maar het kan ook bonen zijn, of linzen, of noten, of een romig sausje van sojayoghurt, of of of... Kan allemaal! Als je dit ook toepast op je lunch om je sowieso aan je voedingsstoffen (bijvoorbeeld met een sandwich met hummus en rauwkost of een koude salade).
Paar dingetjes om op te letten:
- Doordat je minder caloriedicht voedsel eet (en meer groenten) zul je meer moeten eten om voldaan te zijn. Je maag moet een beetje groter worden daarvoor. Dit kan betekenen dat je in het begin sneller honger hebt na het eten. Geen paniek, je lichaam went er vanzelf aan, en tot die tijd is het handig om jezelf te verwennen met lekkere tussendoortjes (fruit, rauwkost, handje noten of gedroogd fruit bijvoorbeeld). Ik weet even niet of jij al geen vlees meer at? Dat scheelt namelijk al.
- Ongeveer alles is vegan verkrijgbaar voor een redelijke prijs (chips, koekjes, mayo, snoep, chocomel, fristi (= alpro red fruit), filet americain, plakjes kaas, kwark, ... you name it!) Google is your friend. Je hoeft echt niet allerlei dure sh*t te gaan halen bij de Marqt of de Ekoplaza om toch lekker te kunnen eten. In het begin lijkt het onbegonnen werk, al die verpakkingen lezen, maar binnen no time scheur je net zo hard als vroeger door de supermarkt heen (omdat je precies weet wat je wel en niet wil kopen).
- Word ff lid van de Facebookgroep Vegan Supermarkt, daar worden regelmatig tips gedeeld voor aanbiedingen en nieuw ontdekte vegan producten (hoef jij weer minder verpakkingen te lezen - chill!)
- B12 is een ding. Hoewel het vaak te vinden is in producten als sojamelk en vleesvervangers is supplementeren best wel aan te raden, gewoon om aan de veilige kant te zitten. (Dit is overigens voor iedereen het geval, ook voor vleeseters) Verder: als je gevoelig bent voor ijzertekort kun je veel groene bladgroenten eten in combinatie met fruit (bijvoorbeeld in een smoothie), vitamine C ondersteunt ijzeropname uit plantaardige bronnen. En anders: roosvicee Ferro, erg lekker ook
. Maak je over eiwit geen zorgen, 99% van de mensen in het westen krijgt dat helemaal prima binnen, ondanks dat vleeseters je zullen vertellen dat je zeer binnenkort acuut zult sterven aan eiwittekort. Dit is in het algemeen iets wat ondervoede kindjes in Afrika overkomt, niet westerlingen met 3 supermarkten op kruipafstand
![]()
- Maak je geen zorgen als je een keer per ongeluk iets eet wat niet vegan is. Gebeurt mij ook nog geregeld, ik verlies erg snel mijn oplettendheid merk ikZo zat ik van de week chips te eten zonder erbij stil te staan wat voor chips het was... Jahoor, melk erin
Nou ja, jammer dan, volgende keer beter opletten. Als ik erachter kom dat ik iets niet-vegan heb gekocht gooi ik het in de menselijke vuilnisbak genaamd mijn vriend en dan is die ook weer blij
Point being: als je fouten maakt, geeft niks, leer ervan en ga verder met je #veganlife
- In de OP veel andere tips, blogs, docus, recepten, whatnot. Enjoy!
Ik had gisteren trouwens een vet intense discussie over vleesvervangers met een niet-vega(n) vriend van me. Ik stelde voor dat hij Vivera kipstukcjes mee zou nemen voor in de pasta (we aten met een groepje bij een vriend, ik was de enige vega(n)). Nouuu hij vond vleesvervangers maar k*t en oh jee kan echt niet en waarom zou je dat eten want het is toch niet echt vlees blablabla. En ik stond daar maar zo van 'jamaar mag ik het niet gewoon eten omdat ik het lekker vind'Oprecht, ik eet kipstukcjes niet omdat ik kip mis ofzo maar omdat ik het (af en toe) lekker vind. Maar hij begreep het niet
![]()
Man, wat een gedoe.
Sharani schreef:Stom is dat hè, dat mensen denken dat je dat soort dingen alleen eet omdat je vlees eigenlijk zo mist.
Had gisteren die kipstukjes ook in mijn kar en was op zoek naar shoarma kruiden, maar het kruidenvak werd net heringericht. De gene die dat deed ( toevallig een bekende) zei dat ik dan toch beter echte shoarma kon nemen.... Maar ik lust al zolang ik me kan herinneren geen varkensvlees, dus dat mis ik ook niet. Maar een lekker gevuld (Kikkererwten, kipstukjes, paprika, tomaat , slasoorten) pitabroodje met zelfgemaakte knoflooksaus is best lekker. Nu vielen die shoarmakruidenmix ook tegen, 39% zout, smaakversterker... dus laat maar. Heb maar een Johnny Boer mix erin gedaan.