Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:08

Hebben jullie misschien een receptsuggestie voor mij?
Er komen morgen vrienden eten, en dan vind ik het altijd leuk om uit te pakken. Als hoofdgerecht staat er Linguine met gegrilde tomaatjes, pijnboompitjes en avocado/basilicumsaus op het menu, met knoflookbrood en een rucola salade. Als nagerecht een limoen sgroppino en vegan cheesecake, maar ik heb echt geen inspiratie voor een voorgerecht... Ideeën?

Nog een vraagje :) Eten jullie ook voornamelijk biologisch of dat niet? Ik moet rondkomen van een studentenbudget en dat maakt alles biologisch kopen onbetaalbaar, maar ik probeer het wel zo veel mogelijk te doen. De Aldi heeft gelukkig heel veen niet-verse producten ook biologisch.
Voor groente ben ik nu ook een beetje aan het kijken naar het afnemen van een groentetas oid. Ik vind de kwaliteit bij de AH vaak om te huilen en de biologische winkel echt te duur.. Zo'n tas lijkt mij best wel prijsgunstig en ik vind de verrassing wel leuk, maar ben nog een beetje op zoek naar ervaringen. Heeft iemand van jullie dit wel eens gedaan?

Ik overweeg een Proef-vitatas, of een groentepakket van de kievit.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:16

De Lidl heeft steeds meer biologische groentes en fruit :j Ook regelmatig met 50% korting, dan is het echt goedkoop.
Bij de Aldi kocht ik toevallig gisteren nog een grote zak biologische wortelen. Die hebben ook steeds meer idd.
Jan Linders heeft ook heel veel, maar die is wel een stuk duurder.

Voorgerecht.. Portobello carpaccio? :9 Dat is echt heerlijk, en ziet er super chic uit :))

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:24

Hoe staan jullie tegenover het fokken van dieren? Ik heb altijd katten gehad, maar ik zie helaas best wel veel onwetendheid bij sommige fokkers (zomaar dieren bij elkaar gooien, fok voor geld...). Het kriebelt een beetje om zelf te beginnen en mensen ook juist voor te lichten. Één probleem, ik vind het moeilijk om een dier als eigendom te beschouwen. Je moet wel, anders zou iemand gewoon je dier mee kunnen nemen en zie m dan maar terug te krijgen, hij is immers van niemand? Ook zijn er al genoeg katten, ik heb er zelf momenteel twee uit het asiel. Een raskat kan niet los buiten, iemand zou m maar meenemen. Dat wordt sowieso een grote ren dus, want een dier moet naar buiten kunnen als hij dat zou willen.

Nogal wat problemen dus. Hoe staan jullie hier in?

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:39

Ik ben niet zo zeer voor het fokken met dieren, maar goed, we willen wel allemaal graag een huisdier en als die dan toch gefokt worden, dan liefst wel door een goede fokker die weet wat hij doet. Te vaak zie je allerlei vreemde kruisingen voorbij komen met verhoudingen waar het dier gegarandeerd later last van krijgt, of rashonden die zo ver worden doorgefokt dat ze niet meer fatsoenlijk op de poten kunnen staan of een natuurlijke bevalling niet meer lukt.
Fokkers waarbij daarentegen het welzijn van het dier op de eerste plaats staat en bewust fokken om sterke en gezonde dieren te krijgen, daar heb ik geen problemen mee.
Ik heb zelf ook een rashond, die een tijdje geleden ook een nestje pups heeft gehad. Niet zo zeer mijn eigen keuze, maar haar fokkers zijn echt weg van haar en willen de lijn graag voortzetten, en daar help ik dan ook graag aan mee. Mijn hond vond het ook geweldig, die was zo trots op haar pups en heeft er een goede ervaring aan over gehouden. Op die manier, met dierenwelzijn op de eerste plek, heb ik er geen problemen mee.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:59

Ik hen respect voor principiële veganisten.
Wat ik echter absoluut niet begrijpen kan is hoe die principes te rijmen zijn met het houden van carnivore huisdieren.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:19

In principe niet dus, maar ik denk niet dat iemand zijn/haar trouwe huisdier zomaar verkoopt of afmaakt omdat diegene ineens veganist besluit te worden.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:33

Ligt er ook een beetje aan om welke reden je 'principieel veganist' bent toch? Daar is niet maar 1 reden voor en verschillen veganisten onderling ook van mening over.

bedankt voor de suggestie 8nnemiek! ziet er super lekker uit :)

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:36

Het weg doen van je huisdier is in mijn ogen nog erger. Jij houdt van het dier, het dier houdt (hopelijk) ook van jou. Afmaken is natuurlijk idioot, maar zelfs het dier weghalen uit zijn vertrouwde omgeving en in een asiel stoppen is niet iets wat een veganist zou moeten doen. Ik ken mijn dieren, ik weet zeker dat één van de twee zoveel ellende zou meemaken dat ik er zelf naar van word.

Het is ook een kwestie van hoe ver je wil gaan. Een kat geen vlees te eten geven, dat gaat naar mijn idee niet goed en ik mag zeggen dat ik er toch aardig wat van af weet. Ik ga het ook niet proberen en ik denk dat het een aantasting is van het dierenwelzijn. Ik ga mijn dier ook geen goede stukken vlees geven, dat verhoogt de vraag om vlees alleen maar. Ze kunnen prima leven op 'afval'vlees, iets wat altijd blijft bestaan aangezien iedereen toch vlees blijft eten. Mocht er ergens een biologisch kattenvoer tevoorschijn komen wat naar mij idee goed is, dan ga ik dat voeren. Geld is geen probleem.

Als laatste doe ik vooral wat ik kan doen. Ik eet geen vlees, drink geen melk, eet geen ei en koop geen leer of wol. Voldoe ik aan de term veganist? Nee. Maar ik probeer bij te dragen en helaas eten mijn katten wel vlees. Net als mijn familie trouwens, misschien moet ik die ook maar in het asiel stoppen :D

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:04

Jullie slepen er nogal wat bij. Het ging mij om de bewuste keuze van iemand die principieel geen producten van dierlijke oorsprong wil gebruiken, voor het houden van een carnivoor huisdier.
Maar ik begrijp dat diegenen die dat doen (zelfs ermee fokken) deze vraag liever niet beantwoorden.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:19

Ik zou geen nieuwe carnivoor meer aanschaffen, maar ik zal mijn eigen dieren nooit wegdoen :n
Maar ik ben geen echte veganist, dus aan mijn reactie heb je waarschijnlijk niet veel :Y)

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:36

Ik vroeg hoe vegetariërs/veganisten hier in staan. Zoals ik al zei, ben ik geen veganist. Ik heb echter wel respect voor dieren en zou ook weer een kat aanschaffen. Over het fokken met dieren ben ik nog niet uit, daarom ook de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:00

Kuggur schreef:
Jullie slepen er nogal wat bij. Het ging mij om de bewuste keuze van iemand die principieel geen producten van dierlijke oorsprong wil gebruiken, voor het houden van een carnivoor huisdier.
Maar ik begrijp dat diegenen die dat doen (zelfs ermee fokken) deze vraag liever niet beantwoorden.


Hee Kuggur, leuk!! Welkom in het vegan topic!! Ben je veganist geworden? *\o/* Wat vet leuk! Ook leuk zeg, dat je respect hebt voor veganisten, ik heb dat namelijk in het verleden wel eens anders ervaren, dus ben wel blij dat nu te lezen <3

Ik denk zelf dat die keuzes overigens ook lastig te rijmen zijn, dus ik zou geen carnivoor huisdier willen. Maar misschien is elk 'huisdier' ook weer niet vegan te verantwoorden... Je leert telkens weer meer bij en leert ook anders over dingen denken, met de tijd :) Dieren fokken sta ik zelf ook niet meer achter.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:29

Iets in mij zou over een aantal jaar heel heel graag een Australian Shepherd pup willen, maar ik weet tegelijk dat die er niet gaat komen omdat er zoveel hondjes in het asiel zitten en ik die liever een fijn huisje biedt dan dat er 'voor mij' weer een extra pup wordt gefokt. Soms zijn hart en verstand moeilijk te verenigen :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 00:23

Kuggur schreef:
Ik hen respect voor principiële veganisten.
Wat ik echter absoluut niet begrijpen kan is hoe die principes te rijmen zijn met het houden van carnivore huisdieren.


Simpel. Mijn katten gaan dood zonder vlees, ik niet. Dus mijn katten eten vlees, en ik niet.
Overigens komen mijn katten uit het asiel, ik zou nooit een gefokt dier aanschaffen (tenzij het een herplaatser is die nergens anders terecht kan)(want meestal zijn ook fokdieren populaire herplaatsers). Mijn katten 'waren er al', en als ze niet bij mij woonden dan wel ergens anders of op straat waar ze muisjes en vogeltjes eten. Hier krijgen ze een biologisch merk brokjes en de kater eet soms eendagskuikens, die worden niet speciaal gefokt voor dierenvoer.

Ik zou het fijn vinden als er op een dag geen dieren geslacht meer hoeven te worden voor eten, maar tot die tijd geniet ik van mijn katten <3 (en zij hopelijk ook een klein beetje van mij)

Mallow

Berichten: 4696
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:44

Zolang er nog dagelijks dieren een vreselijke dood tegemoet gaan omdat wij simpelweg besloten hebben dat ze 'teveel' zijn kan ik werkelijk waar niet begrijpen dat er dieren gefokt worden. Echt niet, kan er ook geen respect voor opbrengen, sorry :o

Heb zelf geen huisdieren, wel een paard. Ik zou eventueel open staan om verwaarloosde dieren een fijn en liefdevol thuis te bieden maar heb daar geen ruimte /tijd en rustige plek voor. Wie weet over een jaar of 20 als de kids het huis uit zijn en ik rijk ben :D (dromen mag toch?)

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:58

Bonna schreef:
Hebben jullie misschien een receptsuggestie voor mij?
Er komen morgen vrienden eten, en dan vind ik het altijd leuk om uit te pakken. Als hoofdgerecht staat er Linguine met gegrilde tomaatjes, pijnboompitjes en avocado/basilicumsaus op het menu, met knoflookbrood en een rucola salade. Als nagerecht een limoen sgroppino en vegan cheesecake, maar ik heb echt geen inspiratie voor een voorgerecht... Ideeën?

Nog een vraagje :) Eten jullie ook voornamelijk biologisch of dat niet? Ik moet rondkomen van een studentenbudget en dat maakt alles biologisch kopen onbetaalbaar, maar ik probeer het wel zo veel mogelijk te doen. De Aldi heeft gelukkig heel veen niet-verse producten ook biologisch.
Voor groente ben ik nu ook een beetje aan het kijken naar het afnemen van een groentetas oid. Ik vind de kwaliteit bij de AH vaak om te huilen en de biologische winkel echt te duur.. Zo'n tas lijkt mij best wel prijsgunstig en ik vind de verrassing wel leuk, maar ben nog een beetje op zoek naar ervaringen. Heeft iemand van jullie dit wel eens gedaan?

Ik overweeg een Proef-vitatas, of een groentepakket van de kievit.


Wij eten veel biologisch en doen mee aan het teeltplan van Odin en ben daar erg tevreden over :) Originele groente, overwegend uit de regio, en altijd goede kwaliteit.

Als voorgerecht een lekkere zelfgemaakte tomaten- of pompoensoep? Makkelijk en mooie tegenhanger voor de zware pasta!

onbarefeet

Berichten: 3272
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:57

Afbeelding
Een paar van die vegan facebookgroepen zijn leuk hoor, maar deze.. ik had hier dus wat onder geplaatst i.v.m. paarden, hebben ze de comment weggehaald omdat 'non-veganistische meningen (zogenaamd) niet toegestaan zijn'. Zover voor open-minded zijn, dus _O-

Ik heb echt het gevoel dat sommige mensen het verpesten voor mensen die hier positief in staan. We zijn niet allemaal boze geitenwollen-sokken types die de hele dag op een mango zuigen :').

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:34

Kuggur schreef:
Jullie slepen er nogal wat bij. Het ging mij om de bewuste keuze van iemand die principieel geen producten van dierlijke oorsprong wil gebruiken, voor het houden van een carnivoor huisdier.
Maar ik begrijp dat diegenen die dat doen (zelfs ermee fokken) deze vraag liever niet beantwoorden.

Wat is daar in jouw ogen mis mee? :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:48

In mijn ogen uiteraard niets. In de ogen van een veganist zou daar wél veel mis mee moeten zijn.
Dáár ging mijn vraag over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:55

Weet je wat het is? Je komt hier ineens een topic binnenvallen terwijl je zelf weinig affiniteit met veganisme hebt (zoals getoond in eerdere topics) en zelf dus ook geen veganist bent of aspiraties hebt die kant op. En dan kom je hier vertellen wat een veganist volgens jou wel of niet mag of moet doen, of moet vinden... Echt, waar haal je de illusie vandaan dat het aan jou is om te bepalen wat een ander 'moet'???

Misschien heeft elke veganist (gut eigenlijk zijn het bijna normale mensen!) wel een eigen visie, mening of idee, en ben jij al helemaal de laatste persoon om te bepalen wat dat idee zou móeten zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:16

Ach ja, een niet geheel onverwachte reactie.
Mensen die wel een antwoord hebben op mijn vraag, ik ben nog steeds geïnteresseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:19

Als je niet zo druk bezig was met al van te voren invullen (dat doe je kennelijk, gezien je al bepaalde verwachtingen had), had je misschien gezien dat ik hiervoor al antwoord op jouw vraag had gegeven in elk geval ;)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:52

Kuggur schreef:
Ach ja, een niet geheel onverwachte reactie.
Mensen die wel een antwoord hebben op mijn vraag, ik ben nog steeds geïnteresseerd.


Op zich niet eens een oninteressante vraag. Ik ben zelf vegetarier. Geen veganist, maar zeer zeer zuinig met zuivel, ontwijk als het even kan ook andere dierproducten.
Ik heb echter wel een kat en twee honden.

Ik kan absoluut niet voor anderen spreken, maar voor mij ligt het zo: Ik heb niet eens zo enorm veel problemen met het eten van vlees of carnivoren. Voor mij is het grote probleem de vleesindustrie. Het feit dat dieren massaal worden gefokt waarbij zelfs in de meest gunstige gevallen dieren toch als product worden gehouden en behandeld (dwz voorbij wordt gegaan aan hun natuurlijke gedrag/leefwijze... en dan zal ik nog even zwijgen over vastgelegde zeugen en plofkippen, die je in het minst gunstige geval ziet) Er wordt veel meer geslacht dan nodig (veel vlees wordt weggegooid bv omdat een deel over datum komt in de winkels), mensen eten meer vlees dan goed voor ze is en respect voor dier en natuur ontbreekt meestal.Voor mij is het dus juist dat, waar ik moeite mee heb.

Als mensen in alaska van de natuur leven en 1 eland voor de winter schieten om de winter door te komen van het vlees en daarbij werkelijk alles van het dier dat ze geschoten gebruiken, heb ik daar geen moeite mee. Ik begrijp dat een aantal veganisten daar boos over kan worden, maar deze mensen hebben vaak een enorm respect voor de natuur en voor de dieren en doden niet meer dan nodig om te overleven.
Ze doen in feite hetzelfde wat een wolf, een beer, een adelaar, een uil, een vos etc etc etc doet. En ook daar heb ik geen hekel aan. Maar dat is juist het punt: Ze doden alleen wat nodig is om te overleven en gebruiken alles. In onze maatschappij wordt veel meer gedood dan nodig en veel weggegooid en het is juist dat complete gebrek aan respect wat mij ertoe aanzet vleesloos te leven en zo weinig mogelijk andere dierproducten te gebruiken. Net als de manier waarop dieren als producten worden opgefokt.

Het voer van mijn kat en honden wordt uit restproducten van de slacht gemaakt, maar voor hun is vlees eten een natuurlijk iets. Ze verknoeien geen vlees en ze zijn wat ze zijn: carnivoren.
En ik heb dus absoluut geen moeite met carnivoren in de dierenwereld. Die verdienen voor mij evenveel respect als de graseters als onderdeel van de 'grote cirkel'

Wat fokken betreft... ik begrijp nooit zo goed waarom rasdieren beter zijn dan andere dieren, maar ben een groot voorstander van castreren van katten omdat er teveel katten zijn en daarmee hun status dusdanig laag is dat het blijkbaar voor veel mensen niet nodig is om daar respect voor op te brengen (ben daar ook vroeger actief bij betrokken geweest) Fokken van honden... tja... hier in zweden is geen 'overdaad' aan honden. Dat is goed terug te zien in de prijs die voor een hond wordt gevraagd (ook voor een bastaard) Asiels zijn alleen in de grote steden en bepaald niet dik gevuld met honden. Dus vooralsnog zie ik geen honden lijden door het fokken. In landen van overproductie zou ik zelf niet willen fokken, rashond of niet.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:33

Ik ben het geheel met liljebo eens.
Ik noem mijzelf ook geen veganist, maar eet wel veganistisch. De term veganist wil ik niet gebruiken omdat ik mij vaak helemaal niet kan vinden in de principiële standpunten die sommigen innemen.
Neemt niet weg dat ik dierenwelzijn heel belangrijk vindt, maar ik eet voornamelijk veganistisch vanuit milieuperspectief. Ik zie daarin geen principiële bezwaren om wel een carnivoor huisdier te hebben.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:34

Kuggur schreef:
In mijn ogen uiteraard niets. In de ogen van een veganist zou daar wél veel mis mee moeten zijn.
Dáár ging mijn vraag over.

Waarom vraag je het als je het antwoord al bedacht hebt, Kuggurtje? <3