De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:01

Hier eindelijk 1 bak klaar om gezaaid te worden...gaat volgende week gebeuren.

Nu ook de mesthoop wegwerken want land hiernaast is net omgeploegt.Moet nu mijn mest weer even opslaan tot na de oogsttijd :)

Gister Euonymus gestekt...de lage en half hoge variant.Besloten dat het een mooie natuurlijke,konijnwerende afscheiding gaat worden voor mijn bloementuin :j
Misschien dat ik de hoge variant wel ga gebruiken als afscheiding voor de moestuin...nog eens over nadenken...duurt wel even voordat dit hoog genoeg is.Aan de andere kant geeft het wel mooi kleur aan het geheel...het is de geel/groene variant.Het hele jaar door een prachtige kleur.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 08:10

Tinky12 schreef:
Hier eindelijk 1 bak klaar om gezaaid te worden...gaat volgende week gebeuren.

Nu ook de mesthoop wegwerken want land hiernaast is net omgeploegt.Moet nu mijn mest weer even opslaan tot na de oogsttijd :)

Gister Euonymus gestekt...de lage en half hoge variant.Besloten dat het een mooie natuurlijke,konijnwerende afscheiding gaat worden voor mijn bloementuin :j
Misschien dat ik de hoge variant wel ga gebruiken als afscheiding voor de moestuin...nog eens over nadenken...duurt wel even voordat dit hoog genoeg is.Aan de andere kant geeft het wel mooi kleur aan het geheel...het is de geel/groene variant.Het hele jaar door een prachtige kleur.

Is dat een struik Tinky?

Je mest deed je toch in je bakken?
Ik tuinier ook op de oude mesthopen hoor! Gisteren nog de radijs eruit getrokken en de rucola doet het ook goed daar. En over een week of 2 gaan daar de courgetten en patissons op. En meloen, mocht die nog omhoog komen.
ohja, en in een redelijk verse hoop, heb ik aardappeltjes gestoken 8-)

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:15

Grappig dat dat allemaal gewoon in de mest groeit :D
Krijg je daar geen vreemde smaakjes van in je groente? :Y)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 08:17

8nnemiek schreef:
Grappig dat dat allemaal gewoon in de mest groeit :D
Krijg je daar geen vreemde smaakjes van in je groente? :Y)

Nee, totaal niet. Heel mooi schoon, en echt lekker. <3

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 08:21

De echte mestvreters zijn pompoenen/courgettes ed.
Dan heb je de kolen.
En wat daarna komt ben ik even kwijt. Maar als je wisselteelt toepast, dan zorg je ervoor dat de echte mestverbruikers altijd verse mest hebben. De groenten die dat niet, of minder nodig hebben, zet je nadat je kool hebt gehad het ene jaar, het jaar daarop op dat stuk.

Rucola is geen mestverbruiker, maar per ongeluk merkte ik dat die het gewoon erg goed doet op de mest. Het groeit snel dicht, is een vroege groeier en ik ben er gek op. De paarden ook trouwens :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:21

Antheman...
Afbeelding
Bron: http://www.esveld.nl/htmldia/e/eujoau.php

Ik vul mij bakken wel met mest maar ik hem meer dan er in de bakken past :D

8nnemiek...daar proef je niets van hoor.Mest is een zeer geschikte voedingsbodem voor de plantjes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:25

Dat komt wel goed uit dan! Heb nog een boel bloemkool plantjes over waar ik verder geen plek voor heb, en een bult mest waarvan ik nog niet wist wat ik ermee moest doen :D
Werkt dat ook met broccoli?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:46

Zo, mijn tuin en dakterras is weer voorjaarsklaar! Heb samen met mijn vriend (eigenlijk vooral mijn vriend :o ) met konninginnedag onkruid weggehaald, aarde aangevuld in de borders en in de bakken op het dakterras (wij hebben een grote houten bak die het hele terras omzoomd zeg maar). Wat een werk en ik merk aan mijn fysiek ook dat ik een echt kantoorpikkie ben geworden :Y)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:05

Jemig veel gepraat zeg en bij veel mensen de plantjes al volledig naar buiten. Ik heb gister mijn bak eindelijk weer volgeschept.

De zaadjes komen nog niet vlot op. De broccoli eindelijk wel, de bonen nog niets en de tomaten ook niet. Hoe lang duurt dat normaal in een koude kas?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:23

Karuna...geduld is een schone zaak ;) Kan soms best een week of 3 duren hoor...gebeurt onder de grond al een hoop maar als het spruitje eenmaal boven de grond is kun je het pas echt goed zien....vaak krijg je dan ook een groeispurt :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:55

Ik heb normaal wel geduld maar zo lang als nu heeft het nog nooit geduurt, en ze staan nog wel braaf in kas ipv helemaal buiten. Ik ben nu ruim 2 weken onderweg al.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 11:12

8nnemiek schreef:
Dat komt wel goed uit dan! Heb nog een boel bloemkool plantjes over waar ik verder geen plek voor heb, en een bult mest waarvan ik nog niet wist wat ik ermee moest doen :D
Werkt dat ook met broccoli?

Nou, dat weet ik niet.

Je moet niet vergeten dat een verse mesthoop enorm warm kan worden! En veel planten houden daar niet van.

Als je nu een oude hoop hebt, die al uitgebroeid is, zou je het kunnen proberen. Doe desnoods de helft erin en de andere helft elders. Dan zie je wat er gebeurd. Je kunt evt zand of potgrond nog op de oude mesthoop gooien, dan staan de 1e worteltjes niet rechtstreeks in de mest.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:57

Tinky, die zijn prachtig! Als afscheiding gaan gebruiken zeg ik.

Groeien op pure mest, klinkt smeriger denk ik dan het is.

Nou, het zeven is klaar, border zit vol.
De planten in de vensterbanken groeien gestaags door, terwijl ik hun buitenpleintje aan het klaar maken was.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:37

Heb zojuist eens op de weersverwachtingen gespiekt en vanaf het weekend tot ijsheiligen wordt het niet kouder dan 6 graden in de nacht... Zal ik het doen of zal ik het niet doen :):) Heb er zo'n zin in dat alles weer lekker naar buiten gaat. mijn hele keuken staat vol :o

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:02

Zo, ik heb zonet na een paar dagen afharden, de 1ste 3 tomaten in de volle grond gezet, waren niet de mooisten dus ik zie wel hoe het komt, doe er vanacht nog maar een stukje plastic over.
Vandaag ook de courget en pompoen naar buiten gedaan, maar die gaan nog een paar nachten in de garage (overdag buiten).
En straks nog even om wat sla en preiplantjes, kunnen die de grond ook in.
Is het bij jullie ook zo droog? Ik heb vanochtend de sproeier maar even aangehad.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:04

Ik ga vanavond alles naar buiten schoppen (nog wel in een kasje de tomaten). En dan morgen vanalles uitdunnen/omzetten enzovoort :D. (buiten is nog steeds in bakken op het balkon maar ach).

Mijn bosuitjes doen precies wat ze moeten doen blijkbaar. Ik heb het nagevraagd. Ze worden eerst heel dun gras, dan moet je ze uitdunnen of verspenen met genoeg ruimte en dan worden ze vanzelf breder. Ze hebben hier flink wat tijd voor nodig, maar het wordt wel wat ondanks dat het dun gras lijkt.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:25

En jawel ik krijg dit jaar een goede oogst van de kruis bes *\o/* hij zit helemaal vol!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 13:37

froukje2 schreef:
Is het bij jullie ook zo droog? Ik heb vanochtend de sproeier maar even aangehad.

Gortdroog.
De waterton was helaas alweer leeg.

Het mooie weer heeft ervoor gezorgd dat ik de rozemarijn heb gezaaid. Ik hoop zó dat het lukt! Het staat wel onder een tunneltje. Tijm lukt me ook, dus dit moet ook lukken. Rozemarijn vind ik echt het lekkerste kruid wat er is. *\o/*

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:28

Mag ik me hier melden? :D
Kan hier vast veel leren of met mijn vragen terecht :D

Ik ben net begonnen met kweken. Heb nu aardbeien, uien, peterselie en sinds gisteren een tuinbonen plant en paprika plant. Deze 2 heb ik al iets groter gekocht, andere 3 dingen als zaadjes.
Ben benieuwd of ik het voor elkaar krijg om er ooit echt van te kunnen eten :+

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:17

Iemand interesse in zonnebloemen? Ik had 2 iniminni potjes gekregen als bedankje voor het helpen. Bij deze potjes zaten vergeet-me-niet zaadjes en zonnebloempitten. 'Helaas zijn al mijn zonnebloempitten veranderd in stekjes. Ik heb nu 17 zonnebloemstekjes van 12 dagen oud en +/- 5cm hoog. Wie wil er een aantal hebben? Ik heb te weinig plek om ze alle 17 te houden :')

Wie heeft zaaigoed van de action gebruikt dit jaar? Ik heb afgelopen week de 6 kruiden (tijm, salie, bieslook, munt, dille en koriander) en 6 groenten (prei, lente ui, broccoli, boontjes, spinazie en tomaat). Ik ben benieuwd wat er opkomt :)

wie heeft ervaring met bladmoes? De stekjes willen niet super groeien. Ze 'kruipen' door de bak heen ipv blad aanmaken >;)

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:01

hier ook weer in de tuin gewerkt!! een deel van mijn tomaten staat al mooi te bloeien in mijn pa zijn serre, en voor het ander deel heb ik vandaag een self made serretje gemaakt! Daar staat tomaat in, paprika en augurk! en mijn aardappeltjes komen ook uit!!!

Morgen trek ik eens wat foto's :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:04

Mijn tomaat heeft nog geen bloemetjes is dat erg? Ik heb ze net met kasje en al naar buiten geschopt :D

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:11

nee hoor, dat komt nog wel ( ze zullen wel snel een groeispurt maken!). ik heb de mijne gewoon keivroeg gezaaid waardoor ik nu zelfs al op de tweede tros bloemen heb...

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:57

Ik heb voor de liefhebben 40 ijsbergsla plantjes in Geldrop staan die over zijn. Anders ga ik ze omleggen :( want ik heb er gewoon echt veel te veel!

Mijn bakken zijn alweer! op en de action had er geen van de week. Morgen maar weer gaan kijken, misschien dat ze weer nieuwe hebben... Anders kan ik morgen niks meer doen :(. Die bakken zijn bij de action gewoon 4 x goedkoper dan bij de boerenbond dus ik koop ze nergens anders meer. :Y) Moet wel gaan opletten dat ik nog kan lopen straks :P Begin al aardig vol te raken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:02

Hier staat alles dus al weer tijdje buiten.
Tomaat doet het goed.
Sla in de tuin groeit! Goed idee sla op de mest, ga ik ook eens proberen.

Leonie 40!! Hi en ik maar denken dat ik met mijn stuk of 20 al overschot ga hebben.

Bakken hier zijn ook action bakken.
7.95 per bak.
Hier geen eet bare plantjes in overigens.
Afbeelding