Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:47

Ik ben allergisch voor noten, mis ik dan een heleboel als ik die niet toevoeg?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 18:13

Ik heb hem nog nooit ingevroren, hier gaat ie niet zo lang mee :+
Hij gaat niet zo lang mee als echte kaas, ik zou hem in de koelkast in een dag of 5 proberen op te maken.
Maar het is zo'n makkelijk recept dat je ook zonder problemen de helft of zelfs een kwart van de hoeveelheid kan klaarmaken.

Jotoma, zonder noten wordt wel wat lastiger denk ik. Mag je wel peulvruchten? Pinda's kunnen dan misschien een vervanger zijn, of anders zou ik ze eens proberen te vervangen door tofu.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:29

Nope, ook geen pinda's, ook allergisch. Ook van tofu en tempeh ben ik niet heel gek.

Kaas mis ik het meeste van alle zuivelproducten. Dus kaas eet ik nu nog wel wekelijks op brood of over de pasta

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:52

Als het goed is proef je de tofu niet in die kaas, vanwege de edelgist en alle smaakmakers. En denk dat dit wel het beste is wat op vervangen kan lijken van de cashewnoten wat betreft structuur. :)

Misschien kan je edelgistvlokken over de pasta doen in plaats van kaas? Je kan er schijnbaar ook kaassaus van maken. Vind het zelf zeker een goede kaasvervanger qua smaak en lekker zoutig voor op de pasta.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 19:02

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 19:03

Magrathea schreef:
Dames & heren, wie heeft voor mij de gouden tip voor vegan wandelschoenen met 1) minimaal klasse B 2) te koop in een fysieke winkel, bij voorkeur in de randstad 3) onder de 200 euro :')

Heb het gevoel dat ik een van de eisen bij ga moeten stellen maar ik dacht ik ga het toch maar even vragen

Lowa heeft een aantal modellen van kunstleer. Zijn allemaal onder de €200.
Zijn meestal wel AB maar wel erg stevige AB schoenen. Kon zelf met dergelijke schoenen prima uit de voeten in Noorwegen in de winter.

Edit: zag in die lijst ook Haglöfs staan, is ook een goed wandelschoenen merk maar weet niet of ze in de prijsklasse vallen.
Zijn bij de grotere outdoorzaken vaak wel te koop net als Lowa. Salomon heeft ook wandelschoenen zonder leer, die zijn wel onder de €200.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 19:49

Magrathea schreef:
minikatje schreef:
Ik loop met palladiums, de stoffen en nepleren versie.
Edit: https://wiki.veganisme.org/index.php/Li ... hoenmerken

Ja die had ik gezien, maar daar kan ik niet uithalen welke merken wandelschoenen zijn en ook nog in een winkel te koop zijn :\

Palladiums, Iowa's en Merells zijn redelijk goed verkrijgbaar :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 19:52

Bedoel je Lowa? :) Want die zie ik hier ook.

Denk dat ik er wel kom, ik zie nu een halfhoge A/B schoen voor een redelijke prijs. Helaas wel alleen online te bestellen (bij Bever) maar zie dat je ze ook in de winkel kan ruilen mocht dat nodig zijn. Denk dat ik daar wel veilig voor kan gaan denk ik, als Noorwegen gaat (neem aan dat je bedoelde dat je in de bergen hebt gewandeld Sharani?) dan zal een klein weekje in de Dolomieten in de zomer ook wel gaan :j

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:11

Bever is heel makkelijk met ruilen, misschien willen ze ook wel een paar schoenen in jou maat bestellen.

Dat bedoel ik inderdaad, al waren dat meer dagtochten en niet een week achter elkaar en ook niet echt klimmen. Gewoon wandelen over min of meer gebaande paden meestal. Maar qua stevigheid en anti slip zool (zolang er niet teveel ijzel lag) voldeden ze prima.

Zag net op de site van Lowa dat ze ook trekking schoenen van kunststof hebben en dat is volgens mij wel een echte B schoen.
http://www.lowa.nl/nl/producten/outdoor ... 6_6975&L=2

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:12

Oh, dat zou echt heel tof zijn! Ik bel denk ik morgen gewoon even een Bever filiaal, zie dat er twee in Den Haag zitten dus dat moet wel goed komen :) Bedankt voor alle tips! Ik ga trouwens ook dagtochten doen, we moeten nog even kijken, sowieso ben ik geen super geoefend wandelaar dus er zal wel een keer een rustdagje in zitten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 22:40

Ik vind edelgistvlokken ook echt niet op kaas lijken. Het is wel een redelijke smaakvervanger, maar ik vind het eigenlijk niet zo op kaas lijken :o
Dat heb ik met vegan wel vaker, zijn mensen lyrisch over bepaalde zaken en ik vind het maar mwoa.
Maar ik ben een kieskeurige fijnproever, misschien komt het daardoor :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 22:50

De vlokken zelf vind ik ook geen goede vervanger, het blijft overal plakken als je er in bijt, bah :')
Ik roer ze wel door de ovenschotels enzo, dan lost het gewoon op en houd je alleen de kaassmaak over :D

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:07

Net las ik in een topic iets over hertshoornolie. Ik gebruik dit al jaren om de grote aantallen dazen, muggen en vliegen te weren bij mijn paarden (in hele kleine hoeveelheden). En heb er eigenlijk nooit over nagedacht wat dit is. Even googlen leerde me dat dit wordt gemaakt uit slachtafval, van de hoeven/hoorns van onder andere schapen en geiten. Hoe denken jullie over het gebruik hiervan?

Ik ben vaak geneigd om verstrikt te raken in de discussie 'het is slachtafval, dus toch al dood', versus 'maar als er veel slachtafval 'nodig' is, worden er wellicht meer dieren gedood'.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:17

Wipher schreef:
Net las ik in een topic iets over hertshoornolie. Ik gebruik dit al jaren om de grote aantallen dazen, muggen en vliegen te weren bij mijn paarden (in hele kleine hoeveelheden). En heb er eigenlijk nooit over nagedacht wat dit is. Even googlen leerde me dat dit wordt gemaakt uit slachtafval, van de hoeven/hoorns van onder andere schapen en geiten. Hoe denken jullie over het gebruik hiervan?

Ik ben vaak geneigd om verstrikt te raken in de discussie 'het is slachtafval, dus toch al dood', versus 'maar als er veel slachtafval 'nodig' is, worden er wellicht meer dieren gedood'.

Heel eerlijk zou ik me daar niet te druk om maken, mijn hond eet namelijk ook vlees en dieren zullen toch dood gaan en kunnen dan maar beter nuttig gebruikt worden.
Maar ik leef dan ook niet veganistisch en doe het verder alleen voor mijn eigen gezondheid (al is het milieu wel een grote bonus).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 15:26

Goh nooit geweten, apart dat kadaverafval werkt tégen vliegen :+ Maar ik zou me daar ook niet druk om maken. De dieren worden er niet speciaal voor gefokt en gedood. Al snap ik goed dat er mensen zijn die het gebruik ervan gewoon tegen staat.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:06

Hebben jullie tips voor een betaalbaar restaurant in de provincie Utrecht of Zuid-Holland waar je goed vegan kunt eten?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:12

Malenka schreef:
Hebben jullie tips voor een betaalbaar restaurant in de provincie Utrecht of Zuid-Holland waar je goed vegan kunt eten?

Hier in Delft heb je Café de V, voornamelijk gerund voor en door studenten ( = betaalbaar, goed, flinke porties :) )
De eerste keer kreeg ik een salade als voor en hoofdgerecht :+ Maar de laatste keren kreeg ik wel wat creatievers. Bel wel even van tevoren, dan weet je zeker dat ze iets lekkers hebben.

Verder heb je in Rotterdam Gare du Nord en Leaf, maar beiden geen idee hoe duur het is. Oja en Spirit, hoewel dat nog wel een soort van aan de prijs is, ik betaalde 16 euro voor een vol bord (maar zat daarna ook wel echt vol, als je een kleine(re) eter bent zal het meevallen)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 06:43

Bindi Café in Amersfoort is veganistisch en werkt alleen met biologische en lokale producten. Heerlijk eten! :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 07:08

Bedankt voor de tips! Een paar tientjes per persoon kwijt zijn vind ik niet erg. Maar het moet niet in de honderd gaan lopen met zijn tweeen. ;) Dus er zit vast iets tussen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:32

Ik heb als toekomstig veganist een vraag aan de veganisten hier: hoe denken jullie eigenlijk over zelf kippen houden en daar de eieren van eten?

Hier in het dorp in Zweden heeft iemand 7 kippen die ontzettend veel ruimte, buitenlucht, etc hebben. Kippen hebben een heerlijk leven, kunnen op een heel groot stuk vrij rondlopen. Die eieren leggen ze toch wel.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:50

Resistance schreef:
Ik heb als toekomstig veganist een vraag aan de veganisten hier: hoe denken jullie eigenlijk over zelf kippen houden en daar de eieren van eten?

Hier in het dorp in Zweden heeft iemand 7 kippen die ontzettend veel ruimte, buitenlucht, etc hebben. Kippen hebben een heerlijk leven, kunnen op een heel groot stuk vrij rondlopen. Die eieren leggen ze toch wel.

Je kan van die rescue kippen nemen, die uit de legindustrie komen. Dat vind ik zelf altijd een goed iets. Dan is het punt er dat kippen zelf hun eieren zouden eten, maar de hoeveelheid die kippen leggen (wat er ook in gefokt is) eten ze echt niet zelf op... dan is weggooien al helemaal zonde.
Dus als antwoord op je vraag vind ik het persoonlijk oké om kippen te houden, mits deze rescue zijn en niet voor de verkoop verkocht omdat je dan toch iets in stand houd wat niet goed is, en hiervan de eieren te eten.
Zelf heb ik nog wel eens een eitje gegeten van kippen van vrienden die een heerlijk leven hebben, al vind ik het meest van de tijd nog steeds niet nodig om ei te eten. Maar mocht ik later mijn eigen plekje hebben met veel grond, dan zou ik zeker rescue kippetjes nemen. :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:52

Persoonlijk zou ik in het verhaal van Suliko de eieren in dat geval weggeven. Dan doe ik goed door het redden van de kipjes en doet de ander goed door het niet meer hoeven kopen van de eieren in de supermarkt. Dan profiteren er 2 kippen in plaats van 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:12

Selka schreef:
Persoonlijk zou ik in het verhaal van Suliko de eieren in dat geval weggeven. Dan doe ik goed door het redden van de kipjes en doet de ander goed door het niet meer hoeven kopen van de eieren in de supermarkt. Dan profiteren er 2 kippen in plaats van 1.

Goed idee. :j

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:14

Ik eet niet 100% veganistisch maar koop nooit eieren, wel eten we de eieren van onze eigen kipjes op. Of ik geef het aan de honden, wat voor hun weer wat ander voer scheelt. Nou legt mijn bejaarden clubje niet zo veel eieren meer. En omdat we nog maar twee hennetjes hebben, hebben we hier ook uitgebreid nagedacht hoe we verder wilde met de kippen. We vinden het heel erg leuke huisdiertjes maar wilde inderdaad niet meewerken aan de fok en handel in kippen. Gelukkig kwam ik vorige week toevallig een oude kennis tegen die een biologisch vrije uitloop legkippen bedrijf
heeft en geregeld dat we een paar van hun kippen krijgen als ze leeg gaan, wat in september al zo is.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:18

Nog een betere inderdaad Selka! Zelf voel ik ook niet de behoefte om eieren te eten, dus weggeven zou dan nog beter zijn. En al zou je zelf toch ei eten, heb je vaak meer dan genoeg, al ligt dat er natuurlijk aan hoeveel kippen je hebt. :)