De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:13

Zag net toch paar bloempjes aan mijn rode aalbes lijstruik, terwijl aan de andere bessen nog niets te zien is.

Sla is vannacht niet doodgegaan! (had ik gisteren in de tuin gestopt).

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:31

Oh Oeps, te rigoureus dus. Ach op hoop van zegen maar, ik kan er nu nog wel een doorzichtig zeil overheen spannen oid.
De volgende lading zaadjes zit alweer in het binnenkasje, dus mochten ze het niet overleven dan zijn de nieuwe vast onderweg. Wel weer een leer voor de volgende keer

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:53

Puppies :D wat schattig en moeders ziet er ook goed uit!
Iedereen is al weer lekker aan het werk in de tuin. Afgelopen 2 weken bakken gemaakt en gevuld met zelfgemengde MM mix, gezaaid wat al kon buiten en aantal dingen uit de kas in de bak gezet. Helaas ook aantal meters omgespit en bewerkt. Valt zwaar tegen. Alles in bakken lukt nog niet, volgend jaar maar doen.
Via mp wat aardbei stekken opgehaald, ik ben benieuwwd wat het gaat doen. Volgens boerin was het een lekkere aardbei en gaf veel vrucht.
Vandaag tomatenkas verhuisd van buurtuin. Stond goed in de grond en dat staat deze nu weer, maar dan in mijn tuintje. Wat een klus, blij dat het weer klaar is.
Onkruid en grasjes gaan ook goed groeien nu :( .
Ook hier staan de tomaten en paprika`s buiten op het balkon in een kasje, ze leven nog!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 02:07

Hallo alle mensen met groene vingers, weten jullie misschien of ik een magnoliaboom kan stekken?
We verhuizen over een maand en het jammere van deze tuin moeten verlaten is de grote magnoliaboom... zo prachtig en hij bloeit 2 x per jaar.
natuurlijk zit hij nu enorm in de bloemen maar zou er een manier zijn om zo'n magnolia te stekken?? Een takje of iets tegen 1 juni?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 07:15

liekensancho schreef:
Hallo alle mensen met groene vingers, weten jullie misschien of ik een magnoliaboom kan stekken?
We verhuizen over een maand en het jammere van deze tuin moeten verlaten is de grote magnoliaboom... zo prachtig en hij bloeit 2 x per jaar.
natuurlijk zit hij nu enorm in de bloemen maar zou er een manier zijn om zo'n magnolia te stekken?? Een takje of iets tegen 1 juni?

Liekensancho....ik heb even zitten snuffelen.Schijnt nog niet eenvoudig te zijn maar dit is wat ik vond:

http://tuin.startpagina.nl/prikbord/458 ... sg-4582006

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:54

Heeft iemand van jullie toevallig eetbare laurier staan die er een stekje voor mij van wil afhalen? Alle laurierstekken die ik op internet kan kopen zijn per 50 om een heg van te maken, en dat is nou precies wat ik niet wil...

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:25

Puppies! Ze zijn wel veel leuker als de oogjes open staan en ze gaan rondcrossen :D

Ik heb gister een heleboel kruiden gekregen. meer als dat ik mandjes had gekocht dus we stoppen straks na het werk maar weer bij de action :P. Kwam daar eerst nooit, maar sinds ik het ontdekt heb, met grote regelmaat. Heb nu tijm, citroen tijm, munt, maggie en nog iets wat ik weer vergeten ben erbij gekregen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:01

Hier zijn alle plantjes verhuist naar een simpel buitenkasje, een bak op pootjes, want we hebben onze nieuwe eiken vensterbanken er eindelijk in liggen *\o/*

Zijn de nacht allemaal prima doorgekomen :)

Gisteren ook bezig geweest met het leggen van worteldoek rondom de Zeeuwse haag in wording die ik 2 jaar geleden (dacht ik) om de linker tuin heen aangeplant heb....wat een getob zeg.

Maar die tuin ligt al 3 jaar braak totdat we er aan toe komen om verder te gaan, we moeten er eerst een muurtje rond metselen om de hele boel goed op te sluiten (dijkwoning).

En er komt altijd zo'n vracht onkruid in die tuin... kan elke zomer uren, dagenlang hele kussens van die kalote-pispotten uit de heg halen...heb daar echt geen zin meer in. Dus dan de hele grond maar bedekken.

Vraag me af of het niet handiger is om de aarde gewoonweg te bedekken aan de voet van de heg.

Heb al eerder gezocht naar een goede oplossing hiervoor, voor het huis langs, langs de weg hebben we ook een heggetje en al het gras en rotzooi dat daar onder opkomt is heel erg irritant. Heb een laag boomschors en kokossnippers daar onder gelegd maar dat werkt ook maar matig en rot snel weg....

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:19

ik kom ook even binnenvallen.

Om het wat overzichtelijker te maken wilde ik al mijn zaadjes gaan bewaren in een grote sorteerbak met vakjes voor kralen.
En de kaartjes met info dan gewoon in een mapje stoppen.
Maar weten jullie of de zaadjes dan wel goed blijven? Uiteraard kan ik er een donkere zak of hoes omheen doen zodat t donker blijft.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:17

Zaadjes los in een bakje gooien is niet handig...wat je wel kunt doen is een soort achiveringssysteem maken.Bakje waar de zakjes inpassen en op naam sorteren.Net zo handig en stukken minder frustrerend wanneer je hem uit je handen laat vallen ;) :D
Ik heb ze bij de Lidl vandaan,passen ze mooi in en ook nog ruimte voor zaadjes in potjes :j

Hier de Laurier aangepakt...al het dode hout eruit gehaald (Moet er nog 4 :+ ) en 3 heesters met de grond gelijk gesnoeid.
Veel vorstschade nog van vorig jaar.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:22

Antheman ik drink paardenbloem thee om het vochtafdrijvende en bloedzuiverende gebeuren.

Zo, er zijn heel wat zakken aarde versleept lees ik hier.

Hier staat het weer even in de rust. Schutting kom ik even niet verder mee. Heb te veel gedaan, mijn lijf wil ff niet veel meer :( Ik baal wel, maar de kans op vorst is er ook nog steeds dus hou alles nog maar binnen.
Ik heb de salie al uit de bak gehaald, maar ben bang dat ik te laat ben ;(

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:01

Jeetje, wat zijn jullie hard gegaan in een weekendje! Ben net terug van een weekendje weg naar zuid limburg en ik ben wel jalours, al die ruimte :Y) . Zit er voor mij niet in, midden in de randstad :+

Citaat:
Wat let ons eigenlijk om die tomaten gewoon naar buiten te gooien...?

Zolang het boven 0 blijft moeten ze het wel kunnen hebben toch? Mocht het dan toch ineens gaan vriezen kun je er toch wel een nachtje een vel plastic over gooien...of denk ik nou te makkelijk

Dat dacht ik ook maar een beetje wind en lage temp en whooofff, weg waren de tomaatjes! Het wordt nu wel tijd dat het 's nachts warmer wordt, heb zojuist een groot deel van mijn planten uit mijn vensterbank gehaald en overgepot naar potten in de keuken. Maleisie is er niks bij! :D Iemand trouwens ervaring met een suikererwt in een pot?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 22:18

aikon schreef:
Antheman ik drink paardenbloem thee om het vochtafdrijvende en bloedzuiverende gebeuren.

(

:)*

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:21

Gisteravond weer vensterbank ordening gehouden.
Alles kwam in de verdrukking met elkaar, dus even een geschikte indeling gezocht.

Ben echt blij als alles naar buiten kan hoor, pfff.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 10:14

Manlief staat zich aan te kleden en gaat mij zo helpen in de tuin. Hehe. Eindelijk voor elkaar! Er moeten nog vele bedden zaai en plantklaar gemaakt worden.

Gisteren heb ik nog wat aardappeltjes in de composthoop geschoven. En de basilicum overgepot in echte potten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:18

Aaah wat lief van je vent dat ie je gaat helpen, daar gaat zijn vrije dag haha.
Hier gaat hubbie me ook helpen de laatste stukjes zeven, ook zijn vrije dag gaat eraan haha.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 10:20

_CS_ schreef:
Aaah wat lief van je vent dat ie je gaat helpen, daar gaat zijn vrije dag haha.
Hier gaat hubbie me ook helpen de laatste stukjes zeven, ook zijn vrije dag gaat eraan haha.

haha _/-\o_

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:30

Joehoeoeoeeeo ik ben klaar met verven voorlopig in elk geval even, heb net de tuin onkruid vrij gemaakt, dus ga zo eens lekker bijlezen en balansen wat ik nog wil/ nog heb liggen/ wat haalbaar is.

Heerlijk!!

An, hier hebben hubs en blaag ook onder licht pedagogische dwang meegeholpen hoor, dus hij is nie sneu nie ahahaahaha!!!

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:42

_CS_ schreef:
Gisteravond weer vensterbank ordening gehouden.
Alles kwam in de verdrukking met elkaar, dus even een geschikte indeling gezocht.

Ben echt blij als alles naar buiten kan hoor, pfff.

Dat heb ik vanmorgen ook gedaan, hier kwam het ook in de verdrukking, heb ook maar wat naar de slaapkamer gebracht.
Vanochtend op de vrijmarkt nog 2 sneue maar wel grote peperplanten gekocht voor de helft van de prijs, hangen al leuke pepers in, thuis gelijk in grotere potten gezet.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:19

Tinky12 schreef:
Zaadjes los in een bakje gooien is niet handig...wat je wel kunt doen is een soort achiveringssysteem maken.Bakje waar de zakjes inpassen en op naam sorteren.Net zo handig en stukken minder frustrerend wanneer je hem uit je handen laat vallen ;) :D
Ik heb ze bij de Lidl vandaan,passen ze mooi in en ook nog ruimte voor zaadjes in potjes :j

Hier de Laurier aangepakt...al het dode hout eruit gehaald (Moet er nog 4 :+ ) en 3 heesters met de grond gelijk gesnoeid.
Veel vorstschade nog van vorig jaar.

Het enige wat ik 'lastig' vind is dat ik moeilijk overzicht heb hoeveel zaadjes ik waarvan nog heb.
Maar ik heb ze nu in een bak, ook handig:)

Even een vraagje, ik heb vandaag kleine tomaten en paprika plantjes op de kop getikt.
Wat ik begreep kunnen ze we buiten maar niet met teveel regen/wind. Nu kan ik ze ook in een bak onder plexiglas zetten, maar hoe weet ik wanneer het te warm wordt? Ik ben echt een beginner dus vandaar :o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:42

Als het goed is kunnen ze vanaf half mei naar buiten...dan is de kans op vorst nihil.

Veel regen kan de vruchten beschadigen...je kunt bij ernstige regenval evt een afdakje maken van bv een buigzame golfplaat.(moet ergens terug in het topic staan).
Veel wind,och goed vastknopen :D Ik had ze vorig jaar in het open veld staan hoor...goed de toppen vastknopen en de stengel om de zoveel cm zodat er niets kan breken bij harde wind.
Je hebt dan wel stevige stokken nodig,sommige laten ze tegen draden groeien...dan zijn ze wat kwetsbaarder.

Je kunt bv 3 stokken tegen elkaar zetten en aan de bovenkant vastknopen,gaat ook prima :j

Plexiglas...ik weet niet of dat de benodigde zonnestralen doorlaat die voor de tomaat belangrijk zijn om te groeien.Glas kan zeker.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:55

daar kan ik wat mee, dankjewel Tinky12!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 21:44

Heeft mijn man de wilgentenen geschild, en in de grond gezet voor de boontjes. Meldt de buurman dat kievitsbonen geen klimmers zijn :+
Haha. Ik laat de lathyrus en de tomaat er wel in groeien :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 07:26

ik heb van het weekend nog meer omgepot, pepers een grotere pot in , volgende week nog wat compost halen en potgrond, dan kunnen de pompoenen de tuin in, de tomaten ook naar buiten (dan moet ik ook langzaam aan een afdak gaan fabrieken voor de tomaten)
dan kan 1 van de kweektafels ook de kas uit en kunnen daar de aubergines op/in de grond gezet worden
nu het huis niet door gaat en er momenteel niks anders te koop staat wat interessant is gaan we de gok maar nemen denk ik met de tuin vullen.
volgende week ook nog wat stokken bijhalen en dan kunnen de bonen massaal de grond in.
voor de rest doet alles het wel lekker
ben een rode kruisbes rijker sinds het weekend.
en heb ook nog twee vlinder struiken gezet, een black knight (normaal formaat) en een lilac chip(mini)
niet direct moestuin, maar haalt een hoop vliegverkeer de tuin in

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 07:47

Sonja_vR schreef:
ik heb van het weekend nog meer omgepot, pepers een grotere pot in , volgende week nog wat compost halen en potgrond, dan kunnen de pompoenen de tuin in, de tomaten ook naar buiten (dan moet ik ook langzaam aan een afdak gaan fabrieken voor de tomaten)
dan kan 1 van de kweektafels ook de kas uit en kunnen daar de aubergines op/in de grond gezet worden
nu het huis niet door gaat en er momenteel niks anders te koop staat wat interessant is gaan we de gok maar nemen denk ik met de tuin vullen.
volgende week ook nog wat stokken bijhalen en dan kunnen de bonen massaal de grond in.
voor de rest doet alles het wel lekker
ben een rode kruisbes rijker sinds het weekend.
en heb ook nog twee vlinder struiken gezet, een black knight (normaal formaat) en een lilac chip(mini)
niet direct moestuin, maar haalt een hoop vliegverkeer de tuin in

Jammer van het huis, maar voor je tuin is het wel fijn. Geeft even rust wat je moet/kunt doen ;)

Gisteren en eergisteren heb ik hard gewerkt , vele vierkante meters zijn van gras ontdaan en gewoeld en onkruid eruit.
Ik heb nog wat gezaaid en moet dan uitkijken dat ik niet direct alle zaaibedden volstou. Want straks wil ik de broccoli en venkel naar buiten, die staan nu op de vensterbank. En de zaaibedjes met boerenkool en savooiekool moeten ook later uitgeplant worden.

Net nog wat aardbeitjes uitgestoken voor mijn ruilmeneer. En hij wilde radijs, krijgt hij ook van me. :D En 3 minikomkommerzaadjes.

Ik heb binnen de courgette en pattisson in de vensterbank staan, wat gaat dat hard zeg! Op 1 bak kan ik de deksel al niet meer dicht doen. Daar staat ook meloen in, en die laat zich helemaal niet zien. Ik heb nog geduld.