Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 17:11

Zuurdesem brood heeft van nature een andere textuur en dat komt inderdaad door (missende) de additieven, maar hangt ook met je hydratie % samen en baktijd en hoelang je je brood laat afkoelen na het bakken :+

Ik vind het juist lekker. Wat ook helpt is Joghurt :) krijg je ook een fijne binnenkant.

De helft is alweer weg :+

Afbeelding

EvaC

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 17:59

Ik kom me hier ook melden.

Van het weekend moet mijn starter eraan geloven om eindelijk eens een brood te gaan bakken. Anders gaat ie na 7 weken de kliko in en ga ik kijken waar ik een actieve starter kan krijgen :+

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 18:29

EvaC schreef:
Ik kom me hier ook melden.

Van het weekend moet mijn starter eraan geloven om eindelijk eens een brood te gaan bakken. Anders gaat ie na 7 weken de kliko in en ga ik kijken waar ik een actieve starter kan krijgen :+

Ohje :+ hoezo moet die gelijk de kliko in? Doet hij het niet?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:59

Veriye schreef:
Zuurdesem brood heeft van nature een andere textuur en dat komt inderdaad door (missende) de additieven, maar hangt ook met je hydratie % samen en baktijd en hoelang je je brood laat afkoelen na het bakken :+

Ik vind het juist lekker. Wat ook helpt is Joghurt :) krijg je ook een fijne binnenkant.

De helft is alweer weg :+

[ Afbeelding ]

Yoghurt, melk, room. Dat werkt allemaal en is zooooooo lekker door her deeg heen. *D

Helemaal in het begin waren mijn broden wel echt super gummy, maar toen had ik nog niet het juiste meel (daar worstel ik nog mee) en te weinig gluten ontwikkeling.

Het is dat ik net nieuw meel heb gehaald en weer voor t65 ben gegaan, maar de volgende keer haar ik Amerikaans Patent denk ik. Daar is het eiwitgehalte hoger van, wat het weer een stuk makkelijker zou moeten maken in de verwerking.

Ik las ook iemand die t80 gebruikt. Hoe bevalt dat? Merk je ook echt verschil in de verwerking?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:06

Hier wordt grotendeels volkorenmeel gebruikt, aangevuld met een beetje Amerikaanse patentbloem, voor onze dagelijkse bruine boterham.
De desemstarter wordt gevoerd met roggemeel en Amerikaanse patentbloem, maar dan gaat er dus voor een bruin brood ik meen 80% volkoren tarwemeel bij.
Voor de "weekend broodjes" (witte bolletjes voor het ontbijt op zaterdag of zondag) gebruiken we alleen T65 ik combinatie met dezelfde starter.

En voor een luxe noten-cranberriebol gebruik ik deels roggemeel en deels Amerikaanse patentbloem, die maak ik met gist en niet met desem.

We halen het allemaal bij een lokale molen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:05

Ik heb vorige week in Frankrijk bij de Lidl bio tarwemeel T65 meegenomen (0,99€ per kilo!) met 12gr proteïne. Ook voor mijn buurman, hij is benieuwd of hij verschil merkt.

Ik heb ook een zak ik denk spelt T70 meegenomen.

Mijn starter ben ik nu met die T65 en een klein beetje volkoren meel van onze Herenboeren aan het voeden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:07

Peelie schreef:
En hoe meet die sensor het dan?

Temperatuur van de omgeving, van het deeg, de vochtigheid en hoeveel % het gerezen is. Ik kan dan aangeven hoeveel ik voed.

Maar ik ben nu mijn eigen starter aan het maken, de app wordt in de zomer veel uitgebreider uitgerold, dus veel meer kan ik je nog niet echt vertellen :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:21

Dat klinkt heel erg hightec. Ik ben benieuwd of het werkt.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:36

Mijn starter wordt gevoerd met T80, gaat als een trein!

Heb vandaag ook mn favoriete gistbrood gebakken met zonnebloempitten en honing. En er staan 2 desem broden in de bulkrijs <3

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:00

Ik voer mijn starter met t65 tarwe en t80 rogge. Ik heb een hele blije starter :j

Hier inmiddels het bakken met zuurdesem weer goed in de vingers:

Afbeelding

Ik ga ook volgende week een workshop volgen voor bakken met zuurdesem. Ik ben heel benieuwd of ik daar nog nuttige tips vandaan kan halen.