Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:13

Ik hoorde laatst wel een goeie: in plaats van dieren eiwit laten eten zodat wij het later kunnen eten, gaat veganistisch eten om het direct eten van dat eiwit, van de bron. Waar is die tussenstap voor nodig?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:35

NikkiDeKerf schreef:
Nikass schreef:
Bedankt! Ik ga ff terugbladeren om alles over honing te lezen.

Ja je hebt gelijk wat betreft de soja. Ik reageerde wat kort door de bocht op de opmerking dat je beter zelf soja kunt eten dan het als veevoer gebruiken. Hoewel die opmerking dus wel klopt vond ik het niet zo'n sterk argument op zich.

Vlees en eieren eet ik zelf niet (gebruik alleen eieren om pannenkoeken te bakken)
Zuivel gebruik ik wel (biologisch)

Vlees, ei en zuivel zit ook in veel producten verwerkt... Veel producten waarvan je het ook niet verwacht, helaas. En biologische zuivel verbruikt helaas ook gewoon soja als veevoeder, bij mijn weten. En het schijnt zelfs nog slechter te zijn voor het milieu, biologisch vlees/melk. Stom is dat he, dan wil je het goed doen... -O-

Naast het milieu aspect dat je hier noemt wordt natuurlijk ook voor biologische zuivel nog steeds een koe kunstmatig geïnsemineerd (arm in vagina) zodat de koe zwanger wordt, maandenlang een kalfje draagt dat daarna van haar wordt weggenomen zodat de melk gebruikt kan worden voor menselijke consumptie. En dan nog de vraag: wil je werkelijk iets nuttigen wat gemaakt is om een kalfje te laten groeien tot een koe van een paar honderd kilo?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:35

8nnemiek schreef:
Het enige wat echt een probleem is voor het milieu wat soja betreft is de GMO soja van monsanto. Die is zo gemanipuleerd dat hij het landbouwgif roundup kan overleven, waardoor hele plantages soja flink worden bespoten.. Insecten gaan er dood aan, de grond raakt verontreinigd, het komt in het grondwater terecht.. Gelukkig mag GMO soja hier in Nederland officieel niet in voedsel voor mensen verwerkt worden, alleen in diervoeding.

Alsof natuurlijke bestrijdingsmiddelen zo goed zijn voor het milieu. Die zijn vaak zelfs giftiger.

GM-crops gebruiken volgens een rapport zelfs minder insecticide

Citaat:
The following image is from a National Research Council report entitled “Impact of Genetically Engineered Crops on Farm Sustainability in the United States” (National Research Council, 2010, p. 28):
[ Afbeelding ]
Use of Insecticides and Adoption of BT corn

As the adoption of GM corn has increased, the amount of insecticides used has decreased. This shows that GM crops do not require more insecticides.

(National Research Council. (2010). Impact of Genetically Engineered Crops on Farm Sustainability in the United States. Washington, D. C.: National Academy Press.)

Hier nog wat meer info, sorry voor de agressieve titel
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 13-10-16 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:36

Bliksem, daar ben ik het als veganist 100% mee eens hoor ;) Maar het ging hier in de posts niet zo zeer om het dierenleed aspect maar meer om het milieuaspect.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:37

Ik bedoelde het ook als aanvulling op jouw stukje tekst ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:40

Als de hoeveelheid insecticide vermindert dan betekent dat simpelweg dat de insecticide een krachtigere werking heeft, of geconcentreerder is, en dus giftiger is voor insecten. Op welke manier is dat positief?

Insecticiden zouden helemaal verboden moeten worden.

Tegenwoordig zie je trouwens steeds vaker lieveheersbeestjes en sluipwespen als natuurlijke insecticide verschijnen, dat is dan weer een mooie ontwikkeling :)
Ik gebruik zelf helemaal niets in mijn moestuin, en dat bevalt ook prima :)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-10-16 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:42

Is dat zo? De afbeelding spreekt toch van een lagere hoeveelheid active ingredients van de insectide, of lees ik hem dan verkeerd?

Bliksem +:)+ Kan me er alleen maar bij aansluiten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:47

NikkiDeKerf schreef:
Is dat zo? De afbeelding spreekt toch van een lagere hoeveelheid active ingredients van de insectide, of lees ik hem dan verkeerd?

Plaatje liet mijn mobiel niet zien idd :+
Maar active ingredients, dat gaat dus om verschillende ingrediënten? Dan kan de ene nog steeds agressiever zijn dan de andere, ook in lagere dosis.
Maar hoe dan ook, wat voor middelen er ook gebruikt worden, het doden van insecten is nu niet echt veganistisch te noemen.. Ik ben tegen elke soort van bestrijding. Vooral bijen enzo zijn zo ontzettend belangrijk voor onze planeet.. En door die insecticiden gaat het ontzettend slecht met de bijen -O- Afschaffen dus, als het aan mij ligt! Of bv alleen gebruiken bij echte insectenplagen, dat zou al een goede stap zijn.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-10-16 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:48

Dat zie je niet verkeerd ;-).

Fijn dat het in je moestuin helemaal zonder lukt (zou ik ook graag willen, we gaan een tuitje op ons balkon beginnen! :D), maar dat is voor massaproductie absoluut niet haalbaar denk ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:57

Wat leuk, een balkontuintje :D Ik heb wel eens gezien wat mensen wel niet allemaal op hun balkonnetje hadden groeien, dat valt niet tegen hoor :D

Ook met massaproductie is het haalbaar, maar er gaat meer werk in zitten. De meeste biologische groentes worden bv al helemaal niet meer bespoten. Maar bij kolen zul je dan bv netten er overheen moeten spannen tegen de koolwitjes. En bij bladgroentes kun je bv lieveheersbeestjes of sluipwesten inzetten tegen de luizen, of koud water. Maar het grootste probleem is dat mensen tegenwoordig te kieskeurig zijn. Als mijn opa beestjes in de sla had dan werd die even snel ondergedompeld en dat was het. Tegenwoordig wordt een hele krop sla weggegooid als er een luis in zit.. Kromme komkommers, appels met deukjes, paprika's met een vreemde vorm..
Nu moet ik zeggen dat ik dit jaar ook wat broccoli heb weggegooid omdat ie echt zwart zag van de rupsen := Eigen schuld, ik had ze niet afgedekt, en dit jaar was echt een lastig jaar voor de tuinders.
Maar het grote probleem met die insecticides is dat ze niet alleen die vlinders en rupsen doden, maar ook al het grondleven, alle organismen die de grond gezond houden.. Dat heeft bv invloed op hoeveel voedingstoffen de groente nog kan opnemen, maar ook op de smaak en stuctuur van groentes, en natuurlijk op de weerstand van de plant.

Zou het niet mooi zijn als het grootste deel van ons eten weer gewoon lokaal geteeld zou worden? Gewoon door de boer in het dorp, zoals vroeger? Zonder bestrijdingsmiddelen, en waar de mensen uit het dorp af en toe mee hielpen met onkruid uittrekken en slakken vangen? Dat zal idd niet meer voor de hele bevolking haalbaar zijn, maar het zou gaaf zijn als dat weer wat meer terug komt!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:39

NikkiDeKerf schreef:
joey_lover schreef:
Gisteren ook een poging gedaan om Earthlings te kijken, na een half uur en heel veel tranen verder heb ik hem maar af gezet. Ik werd er echt niet goed van. Maar ook bij deze docu vraag ik mij af in hoeverre dit soort praktijken in Nederland voorkomen? Vaak hoor je toch wel dat het er in West Europa een stuk beter aan toegaat dan in Amerika. Begrijp me niet verkeert, ik heb redenen genoeg om geen dierlijke producten meer te gebruiken. Maar het is wel handig om te weten wat het onderscheid is tussen dit soort docu's en hoe het er hier aan toe gaat, aangezien veel mensen toch meteen reageren met: Het is hier veel beter.

Wat je aan die mensen, die zo reageren, natuurlijk als eerste vraag kunt stellen is: goh, dus controleer jij dan van elk dierlijk product, vlees of zuivel of ei, de herkomst? Eet je het dus niet als je niet zeker weet dat het uit Nederland komt?

En dan daarna misschien de undercoverbeelden uit ons geweldige Europa waar het dierenwelzijn zoveel beter is, laten zien...
https://www.youtube.com/watch?v=BaYRWRq-whs (dairy farms in de UK)
https://www.youtube.com/watch?v=Jer5oliGuqc
http://www.npo.nl/radar/19-11-2012/TROS_1308385 (Transport van kippen (nederland!), vanaf 17e minuut. Meer dan een miljoen kippen komen dood aan, dus overlijden op transport...)
https://vimeo.com/182603627 (Legkippen)
https://vimeo.com/187133543 (Varkens in België)
https://vimeo.com/180008314 (Varkens die aankomen van transport, in de hitte, geslagen worden, striemen en wonden op het lijf)

Etc, etc... |(

-O- -O- -O-
Daar word je dus echt niet vrolijk van. Volg momenteel ook Animal Rights op facebook en daar kwam vandaag ook al zo'n geweldig filmpje langs. Ergens had ik misschien gehoopt dat het er hier echt beter aan toe zou gaan, maar het is gewoon in en in triest. Het ergste is nog wel dat mensen het niet willen zien ;(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:47

Nikki je hebt me iets te vroeg gequote; Ik had nog iets aan mijn post toegevoegd. Ik begrijp het soja verhaal. Het leek me gewoon niet zo principieel.

Waar is plantaardige melk van gemaakt? Wat is jullie alternatief voor joghurt (als jullie daar een alternatief voor hebben)

Wat betreft onkruid bestrijding; Hoe krijg je een weiland vol distels en zuring weer geschikt voor beweiding zonder gif te spuiten? Hebben jullie ideeën?

8annemiek de boeren in ons dorp gebruiken echt wel bestrijdingsmiddelen. Mijn ervaring is dat juist de boeren niet zo nauw kijken naar milieuvriendelijk, als het maar werkt. Net zoals diervriendelijk ook een heel andere inhoud heeft dan in de stad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:16

Plantaardige melk wordt gemaakt van allerlei soorten peulvruchten en zaden en noten :j Je hebt natuurlijk sojamelk, maar ook oa havermelk, amandelmelk, rijstmelk, speltmelk..
Sojayoghurt kun je gewoon in de winkel kopen, maar kun je ook prima zelf maken. Ik heb een tijdje geleden een testje gedaan met allerlei verschillende soorten plantaardige melk en mijn yoghurtmaker: http://www.abcreatief.com/LEKKER/hoe-ma ... e-yoghurt/

Een weiland zou ik voor zover mogelijk met de hand schoonplukken.. de distels en zuring liefst met wortel en al uitsteken/scheppen, en dan in het najaar flink kalken en in het voorjaar goed mesten. Als je het echt heel netjes wil krijgen dan kun je het ook helemaal laten omploegen en opnieuw inzaaien natuurlijk. En dan eigenlijk het jonge gras eerst door schapen laten kortgrazen.

Hier in het dorp wordt inderdaad ook veel gespoten helaas. Nauwelijks roundup gelukkig, maar wel allerlei andere middeltjes. Ik bedoelde dat het vooral vroeger, als in 50/100 jaar geleden, ook prima werkte zonder al die middeltjes. Ik luisterde altijd graag naar de verhalen van mijn opa :j Die hadden dat soort spul niet, dat was allemaal lekker ouderwets handwerk, maar de boeren werkte dan ook van zonsopkomst tot zonsondergang op het veld. Dat is nu haast niet meer voor te stellen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:49

Daar was ik al bang voor, noten, dar ben ik allergisch voor.
Ik zal eens kijken of rijstjoghurt (?) Wat is, al klinkt het niet aantrekkelijk -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:53

De rijstmelk is in ieder geval erg lekker :j Mijn vriend is er gek op, die van rice dream iig. Rijstyoghurt uit de winkel heb ik nooit geprobeerd.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:07

Kokosmelk en kokosyoghurt (bij de Aldi/AH en denk ook Jumbo) mag je dan waarschijnlijk ook wel?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:44

Ik heb dit jaar de meest rare komkommers gegeten, weinig groeien er zoals je ze in de winkel vindt :') De sla durf ik al niet eens meer schoon te maken, ik ben bang dat ik een beestje mis. Als je de groente nog kookt dan vind je hem wel, die komen gewoon naar boven drijven. Maar sla eet je zo op en het zal de eerste keer niet zijn dat ik bijna een slakje op eet :=

Nikass schreef:
Dat ben ik niet met je eens, het vlees voeren aan honden is juist begonnen door alle klachten die er waren. Je hoort mij niet zeggen dat een hond een wolf is, heeft er niets mee te maken. Het gaat erom dat een hond de spijsvertering van een carnivoor heeft en plantaardig voedsel niet kan verteren. Plantaardig voedsel moet eerst bewerkt worden voordat een hond het überhaupt kan verwerken, hierbij komen hulpstoffen kijken en verhittingsprocessen welke invloed hebben op het voer, en daarmee op de hond.
Daarbij zijn brokken slecht voor het gebit (tandsteen ed), de risico's van maagtorsie, nierproblemen, huidproblemen en zelfs gedragsproblemen.

Dus nee ik ga niet proberen van mijn carnivoren herbivoren te maken.
En natuurlijk zijn er honden die "gezond" oud worden op brokken. Net zoals er mensen "gezond" oud worden terwijl ze roken (je kunt je vraagtekens zetten bij de gezondheid maar goed). Maar dat is voor mij geen zinvol argument.

Ik snap dat deze discussie eeuwigdurend is, maar ik wilde toch even zeggen dat een normaal hondenvoer gewoon aan alle behoeftes voldoet. Een allergie of intolerantie komt meestal door de dierlijke eiwitten, ongeveer 10% bestaat uit een allergie of intolerantie voor een plantaardig ingrediënt. Ik snap dat honden het vaak beter doen op vlees, maar ik heb momenteel ook weer cursus voeding en helaas blijkt ook dat veel honden er doodziek van worden. Te veel dierlijke eiwitten (kromme poten), eenzijdige voeding door onwetendheid (soms met de dood tot gevolg), ingeslikte botten (doorboorde organen) en rare infectieziektes zijn dingen die helaas sinds een aantal jaar weer terug komen.

Brok is niet heilig, graan hoort geen hoofdbestanddeel te zijn van honden- en kattenvoer. Maar een klein gedeelte (voornamelijk om een brok te laten 'plakken') koolhydraten kan absoluut geen kwaad wanneer de bron voldoende ontsloten is. Een hond vind ik meer naar een omnivoor neigen, voornamelijk omdat hij een stuk minder essentiële stoffen uit dierlijke voeding nodig heeft dan een kat. Daar zit je weer met vit. A, taurine en arachidonzuur wat ze zelf niet kunnen maken, een hond kan dit zelf maken uit plantaardige voeding. Wanneer een hond echt problemen heeft met brok, ligt het naar mijn idee eerder aan te weinig vlees (de bekende 4%) dan aan te veel plantaardig.

Nogmaals, ik wil je niet aanvallen ofzo. Maar dit is een hardnekkig fabel wat in overvloed op het internet staat en dat vind ik jammer. Natuurlijk moet je je dier voeren waar hij het goed op doet, doe ik namelijk ook :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:22

Voel me niet aangevallen hoor, verschil van mening is prima :)
Alleen: een hond neigt niet naar een omnivoor, een hond is gewoon een carnivoor.

Dat mensen uit onwetendheid verkeerd voeren heeft daar niets mee te maken. Het gaat natuurlijk wel om verantwoord vlees voeren en niet maar een beetje aanklooien. Ja dan krijg je tekorten duh :)*

Er zijn best brokken die ik redelijk vind maar het nadeel blijft natuurlijk dan toch nog dat honden verschrikkelijk veel (moeten) gaan drinken (dit is bij katten helemaal een probleem en daarom hebben ze allemaal last van hun nieren), rustig moeten zijn na het eten vanwege het risico op maagdraaiing, weinig voldoening halen uit een handje hap slik weg brok, en wel degelijk jeuk krijgen van al die granen en darmproblemen van oa maïs.

En tandsteen niet te vergeten, goed voor de industrie dan kunnen ze weer van die vieze dentastix verkopen die het alleen maar erger maken... :r

En minder poep is ook best prettig :o

Brokken zijn alleen maar uitgevonden omdat het makkelijk is voor het baasje. En waarschijnlijk ook voor de industrie, al die verschillende merken speciaal voor dit of dat ras, wat een flauwekul :D

Als mijn honden het voor het zeggen hadden dan aten ze het liefst haas, met huid en haar en liefst zelf gevangen. Dat gaat natuurlijk niet, maar een bakje brokjes staat daar wel heel ver vandaan.

Maar uiteraard moet iedereen doen wat hij zelf wil. Mijn honden lusten ze wel hoor die brokjes en krijgen ze wel eens als trainingskoekjes. Voor mij hoeft echt niet iedereen zijn hond op vlees te zetten.

Wat me nu wel een beetje stoort, en tegenvalt is dat Wakker Dier nu roept dat mensen die hun honden vlees te eten geven schuld hebben aan de bio industrie. Zelfs als je biologisch voert blijkbaar. Tja het moet niet gekker worden, die bio industrie is er al wat langer dan vandaag en niet in het leven geroepen voor de hond.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:29

Honden worden ook wel opportunistische carnivoren genoemd en hun darmen zijn beter aangepast voor plantaardig voer :) Bij katten is dit anders.

Toch zijn er veel onderzoeken naar vleeseters op een veganistisch dieet, het kan blijkbaar dus wel, maar ik weet niet op wat voor voer deze groep eerst leefden. Whiskas voer ed heeft maar 4% vlees, dus dat is wat anders dan als je een brok hebt die wel veel vlees bevat.

Daarnaast zijn er hele goede brokken te vinden op de markt, daar is echt niks mis mee. Denk bijv aan Orijen (!), Acana, Carnis en Carnilove. Prima brok!!

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:32

Ik zal nog even een kleine aanvulling geven op het dieren"welzijn" in NL. Hier in mijn eigen dorp (en omliggende dorpen) zet elke boer zijn of haar koeien buiten. Of 24/7, of naar binnen om te melken. Enkele boeren ontglippen dit soms door hele open schuren en ze in de winter binnen te houden, maar over het algemeen gaat dat hier vrij goed (kalfjes weghalen bij hun moeder op zeer jonge leeftijd even daargelaten). Daar staat dan tegenover dat er hier wel een vrij grote geitenmelk boerderij is die hun geiten nooit buiten zetten. Het is dat ik al geen kaas en echte melk meer hoef, anders had ik de merknaam op de vrachtwagens die voorbij komen opgeschreven en gemeden. Opvallend is dan ook hoe goed ze wel voor hun paarden zorgen, evenals hoe goed hun honden opgevoed zijn. Ik snap nu zeker ook hoe het kwam dat een buurvrouw van mij vroeger het over geredde melkgeiten kon hebben die ze in haar tuin had.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:47

Veel van je klachten herken ik niet, maar ik heb ook geen honden in huis. Wel katten. Nu nummer 4 en 5 en ze zijn allemaal gezond geweest, nooit klachten. Een van mijn katten heeft wel een voorkeur voor vogeltjes, maar de ander kijkt er totaal niet naar om. Misschien dat er een wel vers zou eten, maar ik ga er niet aan beginnen, omdat ze het prima doen op brok. Ik heb een tijd gewerkt met vers tijdens stage en werk, maar dat geeft wel een boel rommel zeg! Nou moet ik wel zeggen dat ik af en toe de meest vreemde dingen aan het snijden was, maar die worsten vlees daar werd ik niet zo blij van op de vroege ochtend :')

Het is wel zo dat een huisdier veel meer gaat verbruiken wanneer hij vlees eet. In brok zit voornamelijk vlees wat wij niet moeten, zoals organen en restvlees. Onderhand geven zoveel mensen hun dier vers vlees, dat het 'afval' op raakt. We moeten nu dus extra gaan slachten voor onze huisdieren, iets wat ik persoonlijk niet vind kunnen. Vroeger kregen de dieren ook alleen wat over was, honden aten vaak gewoon wat er over was van het avondeten.

Ik snap dat Wakker Dier hier niet blij mee is. Ik ook niet eigenlijk...Betekend niet dat WD ze allemaal op vega voer wil hebben, maar een hond eet wel iets meer vlees dan een mens en dat is iets om over te denken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:15

Ik las toevallig gisteren ergens dat ongeveer de helft van onze slachtdieren 'afval' is, en de andere helft is vlees voor menselijke consumptie. Dat afval bestaat natuurlijk ook voor een groot deel uit botten en huid enzo, maar de rest, alle organen en vlees wat mensen niet graag kopen dat gaat het diervoer in. Met de hoeveelheid vlees die wij eten, de hoeveelheid dieren die er geslacht worden, kan ik me haast niet voorstellen dat het 'afval'vlees voor onze huisdieren ooit opraakt.

Ik heb zelf ook een hond, maar heb me nooit heel erg verdiept in hun voeding. Wel meen ik me te herinneren dat honden in het wild vaak de maaginhoud schijnen te eten van planteneters, en daarmee een aantal stoffen binnen krijgen die ze nodig hebben uit plantaardige voeding? En dat je bij het voeren van vers vlees ook altijd een deel groente moet voeren?
Ik heb mijn hond van jongs af aan altijd gedeeltelijk met de pot mee laten eten, op aanraden van de fokkers. Ze kreeg daarnaast vers vlees, totdat ze er ineens diarree van kreeg en ik haar op blikvoer met brok heb moeten zetten. Maar wat ze ook krijgt; de groentes gaan er hier als eerste in :+ Als ik haar zou laten kiezen dan kiest ze voor het (vegan) menseneten haha. Misschien juist doordat die kvv rolletjes en dat blikvoer vooral bestaat uit orgaanvlees en ander afvalvlees wat minder lekker is??

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:51

Een hond eet in principe het hele prooidier, inclusief idd de maaginhoud met voor verteerd plantaardig voedsel. Voorverteerd dus. Want anders kan de spijsvertering van de hond het niet verwerken.
In goed compleet vervoer zit zoveel mogelijk alle delen van een prooidier, spiervlees, orgaanvlees, bot. Want honden eten (als je ze dat zou voeren) ook de vacht, oren, ogen, hele dier gaat op. Geen verspilling dus, zoals bij mensen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 17:16

Nikass schreef:
Een hond eet in principe het hele prooidier, inclusief idd de maaginhoud met voor verteerd plantaardig voedsel. Voorverteerd dus. Want anders kan de spijsvertering van de hond het niet verwerken.
In goed compleet vervoer zit zoveel mogelijk alle delen van een prooidier, spiervlees, orgaanvlees, bot. Want honden eten (als je ze dat zou voeren) ook de vacht, oren, ogen, hele dier gaat op. Geen verspilling dus, zoals bij mensen.

Klopt. Ik snap dat veel mensen hun best doen, maar als ze hun hond vervolgens alleen kippenborst te eten geven, dan gaat het mis. Als een hond/wolf het vlees van botten schraapt, dan krijgt hij ook wat botmateriaal mee en ook dat bot is onmisbaar.

Ik weet niet in hoeverre wij hier alles slachter, ik krijg de indruk dat nog steeds veel geslacht wordt in het buitenland en dat we alleen de mooie stukjes terug krijgen. Ook idioot dat we dieren weg sturen en ze een aantal maanden verder in stukjes weer terug krijgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:06

Ik voer bij voorkeur geen kip :D
En honden kunnen zachte botten (dus geen dragende botten),volledig opeten (mits ze dat gewend zijn).

Probleem is idd dat sommige mensen ergens een klok hebben horen luiden en maar wat doen. Die excessen komen dan in het nieuws en dan is je hond vlees voeren ineens gevaarlijk 8)7

Toch is het best een lastig onderwerp. Het is allemaal zo meten met verschillende maten :roll: