Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustLizz

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:57

Koken leek mij inderdaad ook geen goed idee..weet niet waarom maar heb t idee dat t er niet echt lekker van wordt.

Die overnight oats met fruitmelk koud ga ik denk eens gewoon een keer proberen. Las wel ergens in de 112 blz dat iemand ze ook met optimel melk eet.. Dus misschien is t erg lekker! Ik laat t weten als ik t geprobeerd heb ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 00:15

Ik denk dat er in het topic weinig zijn die het met 'kant en klare' producten gebruiken, maar ik zie nou weten waarom het niet zou kunnen. :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:36

Ik heb de laatste dagen ineens het probleem dat mijn havermout niet meer 'dik' wil worden. Volgens mij doe ik niks anders dan anders: ik kook 40 gram havermout in zo'n 200/250 ml rijstmelk, gewoon in een pannetje op het vuur. Normaal begon het altijd meteen in te dikken zodra het kookte, maar nu blijft het een dun, (te) vloeibaar prutje. Iemand een idee waar het aan kan liggen? Ik wil mijn gewone havermout terug :')

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:40

Voeg je er misschien andere dingen aan toe voor het koken of laat je juist dingen weg? Bij mij lukt het de ene keer ook beter dan de andere keer. :Y)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:00

Nee, ik doe helemaal niks anders. Eerst dacht ik dat het aan het pak havermout lag, maar vanochtend had ik het ook met havermout uit een nieuw pak.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:28

Luchtvochtigheid? :')

Nee, serieus, staat het pannetje ook niet op een ander pit van je fornuis ofzo? :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:45

Ook niet :))

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:57

Dat is apart zeg, ik gooi er meestal een eetlepel lijnzaad doorheen, dat dikt ook gelijk lekker in.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:10

Ligt het dan niet aan de melk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:37

Ik vind 250 ml ook best veel, maar ik eet ook altijd veel minder havermout dus ik weet niet of ik dat goed kan inschatten. Maar mss gewoon een keertje minder proberem?

Anders gewoon door blijven koken... Het moet toch een keer in gaan dikken lijkt me :P

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:55

Laat je het even lang staan na het eten? Ik zet mijn havermout als hij nog redelijk liquide is van het vuur, en eer hij op eet temperatuur is, is hij ingedikt.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:01

Britt schreef:
Dat is apart zeg, ik gooi er meestal een eetlepel lijnzaad doorheen, dat dikt ook gelijk lekker in.

Dat doe ik inderdaad altijd na het koken, dat dikt het nog een beetje in. Dus vandaag maar wat meer lijnzaad gebruikt om er nog wat van te maken :')

Bhris, ik gebruik dezelfde melk als altijd. Ik laat het heel even staan (omdat ik er nog van alles in gooi na het koken), maar niet langer dan twee of drie minuten. Dan dikt het nog wel iets in, maar op het vuur wordt het normaal ook al wel wat dikker. Dat gebeurt nu dus helemaal niet.

Menino, vanochtend heb ik het bijna vijf minuten gekookt (normaal is het met een minuut of twee wel klaar) en nog steeds gebeurde er niks.

Ik snap er niks van en ik hoop maar dat zichzelf op magische wijze weer oplost :)) morgen weer een poging doen in ieder geval!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 18:47

Ik ga morgenochtend weer havermout eten na een heeele lange tijd.
Ik heb altijd fases met ontbijt, eet niet graag brood. Zo heb ik steeds fases van beschuit, cracker, brinta
Pap met liga, havermout , Ontbijtkoek.

Morgen weer havermout met melk en dan denk ik banaan erdoor. Doen jullie dat dan erin tijdens het opwarmen in de pan of als het klaar is?

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:32

Ik heb die fases ook. Heb een paar maanden geen havermout weg kunnen krijgen dus toen ben ik overgegaan op fruitsmoothies. Nu sinds een week vind ik havermout weer heerlijk!

Banaan doe ik er tijdens het koken doorheen zodat het lekker smeuig wordt en de smaak er doorheen komt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:25

ik kook het fruit meestal ook mee,
dus alles in de pan en gaan

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:49

Ik ben van plan een mix te maken van havermout met vruchtenmuesli en dat de avond tevoren
in de yoghurt te zetten . Eventueel om te zoeten een beetje agavesiroop erdoor,
en voor het lekker cranberries .

Iemand ervaring hiermee ?
Hoeveel van de havermout/mueslimix heb ik ongeveer nodig per ontbijt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:54

Many schreef:
Britt schreef:

Dat doe ik inderdaad altijd na het koken, dat dikt het nog een beetje in. Dus vandaag maar wat meer lijnzaad gebruikt om er nog wat van te maken :')

Bhris, ik gebruik dezelfde melk als altijd. Ik laat het heel even staan (omdat ik er nog van alles in gooi na het koken), maar niet langer dan twee of drie minuten. Dan dikt het nog wel iets in, maar op het vuur wordt het normaal ook al wel wat dikker. Dat gebeurt nu dus helemaal niet.

Menino, vanochtend heb ik het bijna vijf minuten gekookt (normaal is het met een minuut of twee wel klaar) en nog steeds gebeurde er niks.

Ik snap er niks van en ik hoop maar dat zichzelf op magische wijze weer oplost :)) morgen weer een poging doen in ieder geval!

En het is wel dezelfde havermout?
Want als het geen snelkook havermout is, is een kwartiertje oid. Wel gebruikelijk := anders is het toch wel vreemd idd....

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 12:56

Kaatje schreef:
Ik ben van plan een mix te maken van havermout met vruchtenmuesli en dat de avond tevoren
in de yoghurt te zetten . Eventueel om te zoeten een beetje agavesiroop erdoor,
en voor het lekker cranberries .

Iemand ervaring hiermee ?
Hoeveel van de havermout/mueslimix heb ik ongeveer nodig per ontbijt ?

Denk je dan niet dat de muesli helemaal zacht wordt? En dat de crunch dan helemaal verdwijnt?

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 16:19

Citaat:
Denk je dan niet dat de muesli helemaal zacht wordt? En dat de crunch dan helemaal verdwijnt?

Het is de 1e havermoutontbijt ervaring , dus ik doe maar iets .

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 16:39

Je moet even googelen op overnight oats of tomorroats, havermout en muesli weken kan prima van de dag te voren :)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:51

Vanmorgen voor de 1e keer de avond tevoren in de week gezette havermout met fruitmuesli
gegeten .
Het was een soort stijfsel geworden :D en ik heb er nog wat yoghurt door geroerd en wat kaneel voor de smaak.
Morgen mixen we de boel zo door elkaar en eten het direct , kijken hoe dat bevalt,
ik hoop op wat meer bite.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:11

Menino schreef:
En het is wel dezelfde havermout?
Want als het geen snelkook havermout is, is een kwartiertje oid. Wel gebruikelijk := anders is het toch wel vreemd idd....

Het is gewoon dezelfde havermout, de snelkookvariant (merk is Avena geloof ik, het goedkope pak van de Jumbo).

Maar het probleem lijkt zichzelf te hebben opgelost, want het gaat nu weer gewoon goed! Geen idee waar het aan gelegen heeft, maar ik ben blij dat ik mijn vertrouwde bakje behangplaksel weer terug heb :))

Kaatje, als je havermout in yoghurt weekt, hoef je het inderdaad geen nacht te laten staan. Tien minuten is dan volgens mij genoeg! Ik zou de muesli trouwens niet laten weken, het lijkt me lekkerder om die er op het laatst door te roeren. Dan hou je die bite nog een beetje.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:29

Citaat:
Kaatje, als je havermout in yoghurt weekt, hoef je het inderdaad geen nacht te laten staan.

We hebben nu beide varianten geprobeerd , en de meningen zijn verdeeld .
Mijn vriend heeft liever de geweekte versie , en ik juist niet. *zucht*

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:51

Ik ben erg blij met de ontdekking van havermoutpannekoekjes, heerlijk!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:54

Hoe zitten die precies in hun voedingswaardr (als avondeten?) ben bang dat ik dan teveel ga missen qua groente. Eventueel een salade erbij?