De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:33

Ok, het lijkt me wel handig namelijk, tegen de honden zeg maar.
Ik had nu het plan er tuingaas langs te maken, maar dat is palen zetten, gaas spannen ed, dan is zo'n hekje een stuk handiger.
Maar 30cm is wel erg laag.

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 01:03

Afbeelding
De pups, nog niet veel aan te zien natuurlijk, maar ze doen het uitstekkend, en ook met moeders gaat het prima.

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 01:12

Afbeelding
En de moeder van de pups, mijn grote trots, super leergierige en gehoorzame hond, ik durf bijna te zeggen, dat na 25 jaar in de stabij,s dit mijn fijnste en liefste hond is.

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 01:40

Hmm heb over mijn tuin wat twijfels, de wortels, rode bieten,sla, bosui, sjalot enzo komen wel op, maar ik vind ze allemaal wat zielig en iel, erwten en tuinbonen doen het wel super.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 07:34

Froukje.... <3 je mag best nog wel even spammen met pup-foto's hoor :D

Dovenetel nectar is erg lekker,ik plukte de bloemen vroegâh altijd :9

8nnemiek...goed bezig +:)+ ,heb je ook iets duidelijker foto van je hekjes? O:)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 07:50

Ja, 8nnemiek, laat ze eens goed zien?
Ik heb ze ook zien liggen bij de Wibra, helemaal leuk, maar staand zal leuker zijn!

En ja: pruimenboom met witte bloempies, appelboom komt ook op gang, druif ziet er nog triest uit, maar dat komt vast goed.
Vandaag wat zaailingen naar buiten, ze zijn nu groot genoeg, denk ik zo.
7 soorten kruiden laten nog niks zien, er naar staren heeft geen zin... ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 08:21

Oh, mooi! Die pupseltjes!

Vandaag paardrijles en de grondbak voor de tractor ophalen en uitproberen, geen moestuindag dus. Misschien nog wel de broccoli en venkel verspenen.

Kan broccoli nu eigenlijk al de volle grond in? Want dan hard ik hem af, ga ik hem niet eerst weer in potjes stoppen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:28

Aaah zin best wat pupsels!
Nu zijn ze nog te iniminie om ze goedop de foto te krijgen, wacht geduldig af!

Wou gister de tomaten verpoten, maar ze ondergrond was kurkdroog vandaar de groeistop.
Ondanks dat ik elke dag teugje water geef, naja, heb ze laten staan, misschien was dat het probleem.

Gisteren de stenen opgehaald en nog flink wat zand weg gebracht, scheelt mij weer wat zeven.
Nu ontzettende spierpijn.
Iets meer dan 30 vierkante meter stenen gesjouwd, blegh.
Maar nu hebben we wel alles binnen voor het laatste stuk tuin achter.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:33

aaah, puppies! <3 <3 <3

Ik heb gisteren een frambozenstek gekregen, zal hem later vandaag eens in de grond zetten. Verder heb ik 2 peulen in zo´n turfpotje staan die al gaan wortelen aan de onder-buitenkant van het potje ±' Ik ga die toch buiten in de tuin zetten vandaag of morgen...Ik zie wel of ze het redden, ze worden nu gewoon te groot en ga niet nu overpotten en volgende week de volle grond in (ik word volgens mij een beetje lui, haha)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 10:41

Teigetje008 schreef:
aaah, puppies! <3 <3 <3

Ik heb gisteren een frambozenstek gekregen, zal hem later vandaag eens in de grond zetten. Verder heb ik 2 peulen in zo´n turfpotje staan die al gaan wortelen aan de onder-buitenkant van het potje ±' Ik ga die toch buiten in de tuin zetten vandaag of morgen...Ik zie wel of ze het redden, ze worden nu gewoon te groot en ga niet nu overpotten en volgende week de volle grond in (ik word volgens mij een beetje lui, haha)

Nee, dat heet efficient 8-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:58

Antheman schreef:
Teigetje008 schreef:
aaah, puppies! <3 <3 <3

Nee, dat heet efficient 8-)

Nu mis ik een "like"knop :D

Hier komt de framboos al weer aardig op zag ik...mijn kleine Beer zal blij zijn,kan hij mooi de takjes weer snaaien :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:35

Leuke pups trouwens +:)+

Alleen de gele frambozen (geloof ik, niet meer 100% zeker wat-waar staat :o ) zitten al volop in het blad bij mij, de rest nog niet....

De composthoop begint nu eindelijk te werken volgens mij, fijn dat het wat beter weer wordt :)

Er groeien ook dingetjes op :) Lange steeltjes met kleine grillige blaadjes er op. Ik heb de bak maar open gezet, ben wel benieuwd wat dat voor iets is! Zag er nu ook ineens verschillende paddenstoelen op staan.

Ik zit een beetje twijfelen voor het compost zelf wat beter is, bak (van worteldoek) dicht laten zodat het beter broeit en het vocht beter binnen blijft, of open zetten en er dan bvb. een pompoen op planten.

Ik zal komende week weer wat hooiresten en drollen er op gooien, nog wat oud blad ook, zodat de kist helemaal vol zit en dan de pompoen er op planten en de boel een beetje met rust laten. Want dat lijkt me wel het nadeel van iets er op telen: je kunt dan niet echt meer rommel toevoegen lijkt me?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:41

Leuke poepies <3 Mams mag er ook wezen :j

Ik heb wel een brandnetel in de tuin, bewust :D Ik de grote brandnetel, zit breed blad aan minder stekeligheden. Daarbij kweek ik ook paardenbloemen :o Als het blad komt zet ik er een bloempot overheen zodat de blaadjes bleek worden. Oftewel Molsla :Y) Bleek zijn ze minder bitter. (ook lekker op de groente tosti :j ) Zowel het blad als de wortel droog ik en gebruik dat weer als thee (bij natuurwinkel ook wel pisselet geheten) Bloemen hier van doe ik wel door de sla samen met meer bloemen.

Mijn salie begint het loodje te leggen volgens mij -O- Houden die van vochtige voeten? De bak waar ze nog in staan (salie. majoraan, oregano, citroen tijm, munt) heb ik een laagje water in staan. De rest doet het goed. Hopelijk kunnen ze maandag naar buiten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 17:29

Vanmiddag gauw hangpotjes gehaald bij action en mijn aardbeien erin gedaan.
Gingen niet zo heel goed, en kan ze alleen maar hangen vanwege de kat.
Dus nu hangen ze aan de schutting, ik zie wel of de bakjes groot genoeg zijn op den duur.

Serieus, paardenbloemen en brandnetel kweken, je moet er maar opkomen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 17:40

Ben erg geïnteresseerd in wat men in de vroege middeleeuwen zoal at en als geneesmiddel gebruikte.

Paardenbloem is goed vochtafdrijvend en brandnetel is rijk aan ijzer. Ik zorg er wel voor dat niet mijn hele tuin onder komt. Ze hebben elk hun eigen bedje.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:27

Ohh, wat een droppies!
Als ze als ze groter zijn maar niet je moestuin omspitten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:31

en ik heb vandaag 325 liter grond verwerkt, tomaten staan allemaal in de grote potten nu, er zijn er al flink aan het bloeien, mafjes
helaas 1 tomaat vermoord, een pineapple fog, wel balen, maar heb er gelukkig nog 1 , ben namelijk erg benieuwd naar dat ras.

verder nog een hoop bijgezaaid(komkommer, augurken, nog een aubergine, wat pompoenen , courgette)
ik houd het voorlopig bij potzaaien ivm misschien op handen zijnde verhuizing binnen nu en??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 19:53

aikon schreef:
Ik heb wel een brandnetel in de tuin, bewust :D Ik de grote brandnetel, zit breed blad aan minder stekeligheden. Daarbij kweek ik ook paardenbloemen :o Als het blad komt zet ik er een bloempot overheen zodat de blaadjes bleek worden. Oftewel Molsla :Y) Bleek zijn ze minder bitter. (ook lekker op de groente tosti :j ) Zowel het blad als de wortel droog ik en gebruik dat weer als thee (bij natuurwinkel ook wel pisselet geheten) Bloemen hier van doe ik wel door de sla samen met meer bloemen.

Mijn salie begint het loodje te leggen volgens mij -O- Houden die van vochtige voeten? De bak waar ze nog in staan (salie. majoraan, oregano, citroen tijm, munt) heb ik een laagje water in staan. De rest doet het goed. Hopelijk kunnen ze maandag naar buiten.

En waarom drink jij paardenbloem? Vanwege de smaak, of iets geneeskrachtigs?

Ik gaf mijn honden trouwens wel paardenbloem blad. Gepureerd. Ik heb ook gelezen dat wanneer je zilverschoon hebt groeien, en dat heb ik, je in de winter geen honger krijgt. De wortel daarvan schijnt ook lekker te zijn.

Salie wil graag een beetje droog staan. Tijm ook :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:06

Potgrond, 22 zakken van 40 liter op mijn stukje tuin gegooid.
Dat is dus 880 liter.
Dan nog eens 6 in potten verdwenen, dus nog eens 240 liter.
En dan ook nog tuinaarde gebruikt.

Grappig al die kruiden dingetjes.

Zijn dit diefjes?
Afbeelding

Grappige is alle tomaten gelijk gezaaid en best verschil in formaat.
Afbeelding

Mijn sla... (mini plantjes tussen de viooltjes)
Afbeelding

2 soorten erwten struikjes en niet willen groeiende uitjes
Afbeelding

Aardbeien plantjes, moet je daar nu ook de bloemetjes uit halen, nee toch?
Afbeelding

Tomaatjes zelfde zaai lichting als die andere en paprika.
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 20:15

Ben onder de indruk Sjolvir!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:22

Antheman, nu maar hopen dat het niet doodgaat!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 20:37

Sjolvir schreef:
Antheman, nu maar hopen dat het niet doodgaat!

Komt vast goed :j

Hier niets aan de tuin gedaan. Wel aan de wei. En gelest bij Wim Vonk. Gaar nu. Eten wordt gehaald, vandaag geen uiterst verantwoorde maaltijd met onkruid ed.
Maar wel honger ondertussen. Flink ook. Zouden zevenbladblaadjes gefrituurd ook lekker zijn :')

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:32

Wauw als ik dat allemaal zie! Ik woon sinds januari op mezelf in een huisje met tuintje en wil ook het 1 en ander gaan proberen te laten groeien, maar bij jullie is het al veel groter dan bij mij. Mag ik een beetje mee kletsen en van jullie leren?
Vandaag heb ik courgette, radijs, tomaat en sperziebonen zaailingetjes buiten gezet. Ze groeiden hun binnenkasje uit, dus hoop dat ze het niet begeven vannacht met temperaturen rond het vriespunt, maar ik vrees het ergste.
Ik las op internet dat je de plantjes eerst moet 'afharden' voor ze naar buiten gaan, maar kan nergens vinden wat dat is en hoe ik dat dan moet doen, kan iemand dat misschien uitleggen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 09:43

Sannanasje schreef:
Wauw als ik dat allemaal zie! Ik woon sinds januari op mezelf in een huisje met tuintje en wil ook het 1 en ander gaan proberen te laten groeien, maar bij jullie is het al veel groter dan bij mij. Mag ik een beetje mee kletsen en van jullie leren?
Vandaag heb ik courgette, radijs, tomaat en sperziebonen zaailingetjes buiten gezet. Ze groeiden hun binnenkasje uit, dus hoop dat ze het niet begeven vannacht met temperaturen rond het vriespunt, maar ik vrees het ergste.
Ik las op internet dat je de plantjes eerst moet 'afharden' voor ze naar buiten gaan, maar kan nergens vinden wat dat is en hoe ik dat dan moet doen, kan iemand dat misschien uitleggen?

Dat had je beter niet zo radicaal kunnen doen. ;)
Afharden is langzaam aan de buitentemperatuur laten wennen. Beter eerst overdag uit het kasje, en alsl de omstandigheden gunstig zijn, ook snachts. Evt een jampotje, bloempot oid daar overheen.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:55

Ik heb mijn kweekkasje al bijna een week overdag buiten staan op een stapel steen. En gisteravond ben ik helemaal

Ik las iets over bietjes. Ik heb gehoord dat je die het beste in vergeten om ze binnen te halen. Vandaag de boel maar in de tuinbak gezet. Heb een hoge houten bak op pootjes met wielen er onder. Dit omdat de achtertuin binnenkort helemaal op z'n kop gaat. Dus nu kan ik het makkelijk verplaatsen.
Helaas had de sla het erg moeilijk en die plantjes hebben het ook niet overleefd met het harden. Dus binnenkort opnieuw zaaien. Ik had het ook veels te dicht op elkaar gezaaid. Ach aldoende leert men he. Heb nog wel wat tomatenplantjes en worteltjes over. Maar daar kan ik vast wel weer iemand blij mee maken.

Ik las iets over rode bietjes. Deze ga ik pas begin september planten zodat ik ze in oktober kan oogsten en in de diepvries kan doen. Dan kan ik in de winter ook genieten van m'n eigen tuintje.